• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

R1100RT vai R1150RT

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jowin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jowin

New member
Olen aikeissa vaihtaa Suzukin VX:n Bemariin, kuvittelen sen olevan kaksipäällä mukavampi matkapyörä. Jotku varoittelevat "puimakoneesta" japsien jälkeen, vaativan todella "urheilumieltä". Itsellä ei ole kokemusta Esim otsikon pyöristä. Onko niissä käytössä huima ero? Minkälaisia kokemuksia on itse saksasta haetuista, voiko ajomääriin lainkaan luottaa jne. Saksassa näyttäisi olevan valinnan varaa ja varsinkin R1100RT:tä kohtuu hintaan 20000 - 30000 ajettuinakin. Mitä kannattaa ottaa huomioon, ja onko joku muukin harkinnut hankinta matkaa Saksaan.
bowdown.gif
Olisi isoksi avuksi jos jokukaan viitsisi kertooa omista kokemuksistaan. Kiitoksia jo etukäteen.

Itse olen myös uudehko puimurikuski muutaman Kawa GTRn jälkeen. Puimuri vaatii pientä totuttelua lähinnä kaasun käytössä, mutta kun sen liikkeiden hallinnan tarkkuuden oppii on mukava käyttää oikeaa moottori jarrutusta ja kuunnella putken pauketta. Loppujen lopuksi ero on kuitenkin varsin pieni normaalissa ajossa. Osta pois ja nauti.
062802moto_prv.gif

Otsikon kysymykseen. Onhan 1100-sarjan ja 1150-sarjan moottoreissa (ja niiden perässä olevassa vaihteistossa) huima ero.

Kuitenkin ehkä suurin ero on nykyaikaisuudessa tai sen puutteessa. Jos tällä hetkellä ollaan menossa kolmannen sukupolven 1200-kuutioisissa "öljypäissä", voi (jos ei muun niin jälleenmyyntiarvon takia) 1100-sarjainen olla jo hankintana hieman vanhahtava. Hyvä pyörä toki sekin mutta saattaa äkkiä käyttöarvo muodostua suuremmaksi kuin rahallinen. Itse on jokaisen tietty päätettävä mitä arvostaa.

1150-kuutioisessa on kuitenkin uusi moottorinohjaus, herkempi ja vääntävämpi moottori sekä huomattavasti parempi vaihteisto.

Noniin, sain koeajaa R1150RT:n, ja ihastuin. Varsinkin ajo-ominaisuudet ja -vakaus kuluneella, raiteille painuneella ja halkeilleella ,siis tyypillisellä suomalaisella alemmanluokan kestopäällystetiellä olivat hämmästyttävät. Ero nykyiseeni oli todella huomattava.
Alunpitäen tarkoitin kyselyssäni nimenomaan käyttö-, käytettävyys- ja ajettavuuseroja 1100 ja 1150 välillä. Tehoa ja vääntöä on 1150:ssa tietty vähän enemmän, ja vanhassa on vain viisi vaihdetta, näiden erojen kanssa kuitenkin kuvittelisi pärjäävän kummalla vain. Onko vaihteistojen käytettävyydessä mitään eroa, kun esim. joku japsin kuski varoitteli ihan vakavalla naamalla bemun vaihteiston kolahteluista ja käynnin "ryskäämisestä", niin itse totesin moiset väitteet vallan höpöpuheiksi ,ainakin 1150:n osalta.
Myyntiarvohan on tietenkin alempi, mutta niin on myös ostohinta, erot lie kuitenkin pienennevät vuosien mittaan, ja pyörän kunto alkaa enemmän vaikuttamaan niihin. Itse kuitenkin en ole aikonut myyntiarvoja testata muutamaan vuoteen.

Tuo 1150-sarjan 6-lovinen on kyllä ihan oikeasti aika paljon parempi kuin vanha 5-lovinen vaihteisto, joka on melkoinen ryskääjä. Elämäänhän senkin kanssa oppii, mutta tuo uudempi on oikeasti kyllä paljon parempi...

C-A-D

Vaihteistoista sanoisin jotta ainakin K-sarjan 5-lovinen oli parempi kuin 1150 R:n 6-vaihteinen. Ja sitäpaitsi 6 vaihdetta on tarpeettoman paljon vääntävässä koneessa.

Joo. 6 vaihteen tarpeesta voi olla montaa mieltä, mutta esim tuossa aiemmassa "aavikkovälityksillä" varustetussa RS'ssä, jossa oli vain 5 vaihdetta, niin sen kyllä huomasi.

1150:n kuutosvaihde taitaa olla hieman välitykseltään 1100:n viitosta pidempi, eli saman nopeuden saat pienemmillä kierroksilla.
Itse olen ajellut 1100 RT:llä, eikä vaihteiden kanssa mitään ongelmia ole ilmennyt.

1150:n kuutosvaihde taitaa olla hieman välitykseltään 1100:n viitosta pidempi, eli saman nopeuden saat pienemmillä kierroksilla.  
Itse olen ajellut 1100 RT:llä, eikä vaihteiden kanssa mitään ongelmia ole ilmennyt.
Kyllä se on ihan saman mittainen ja pienemmät vaihteet on vain tiuhemmassa. Ymmärrettävää olisikin jos se kuutonen olisi loikkari. Sehän oli saatavissa erikoistilauksesta ilman lisähintaa mutta jouduin tyytymään varastomalliin. Tämä siis vertailussa R 1100/1150 R. RT:n kuutonen taitaa ollakin hieman pitempi.

Sehän oli saatavissa erikoistilauksesta ilman lisähintaa mutta jouduin tyytymään varastomalliin. Tämä siis vertailussa R 1100/1150 R. RT:n kuutonen taitaa ollakin hieman pitempi.
RS:n ja RT:n viitonen oli muistaakseni (taisin tuon joskus tarkistaakin) pitempi kuin perus-R:n kuutonen. Siksi se olikin melkoisen erilainen ja vaihteiden välit tuntuivat tosi pitkiltä. Kun vielä 1100RS/RT ei peruskonfiguraatiossa ole kovin vääntävä härveli, niin joskus oli tunne, "jotta voi kun tässä olisi se kuudes".

Terve taas
Perjantai illalla tulin Baijerista vasta hankitulla
baijerilaisella kotiin. Munchenin läheltä Rostockiin ajamalla kieskiviikkona, siitä Super Fastilla
Hankoon torstai illaksi ,ja perjantaina Hangosta Tornioon ajamalla. Loppu matkasta oli
hieman ikävä keli: pimeä ja vettä satoi, melkein edellä menevien takavalojen
avulla pilkotus löytyi ja pysyi.. Yöpymään ei auttanut jäädä, kun lupasi jo
lauantaiksi lumisadetta. Saksassa sai ajaa senverran lujaa ja pitkästi, yli
700km (että ehtisi lautalle), että ehkäpä sillä pärjää kevääseen.
Pyörän malli vaihtui kuitenkin meilläkin "hovissa" K1200 LT malliksi,vm 2001 ja 32000km. Taas tuli todistetuksi ettei vaimoväelle parane aivan tarkoin vertailuja tehdä, nehän tekkee pian oman päätöksensä välittömästi!!
biggrin.gif
. Minulle kävi samoin, kuin jollekin toisellekin R:n ostajalle, joka kertoili saksan kokemuksijaan jossain ketjussa
Mutta olihan hieno ajettava entiseen suzukiin verrattuna, menee kuin juna.
Painon vuoksi paikallaan ja ns. kävelyvauhtiset operaatiot käyttää vielä  kömpelösti, mutta eiköhän niihin totu, kuten joku k1200lt kuski jossain viestiketjussa kirjoitti. (OLISIN LAITTANUT KUVANKIN, MUTTA ENPÄS OSANNUT LIITTÄÄ) 
jowin

JOVAIN JOWIN !

Onnittelut vain sulle mallin valinnasta !
bowdown.gif

Ite tein saman jutun 01.10.2004 ja ajamalla Lenggriesistä (85 km Munichistä etelään) koko matkan ajaen Tanskan ja ruotsin läpi Tukholmaan, eli halusin ajaa ja sitähän sai ! Näki mitä tuli ostettua ja ois tehny mieli ajaa sama siivu vielä het perää takaisin (2400km sivu) kun on niin tehty ajovehkeiksi nuo tommoset LT:t !
buttrock.gif

On sulla pyörää siinä varmaan kymmeneks vuodeksi ja enemmän...! Oli varmaan kaikki mausteet kans ?

t:
th_IMG_0791.jpg

No ei tuossa aivan kaikkea ole: keskituen sähkökäyttö puuttuu, joten pitää yrittää omin voimin vääntää tuelle. Vielä en ole uskaltanut edes yrittää ilman riittävää turvamiehitystä
cool.gif
, ettei kävisi kuten edellisellä pyörällä, jonka onnistuin rimpuilemaan väärälle puolelle kyljelleen heti eka yrittämällä. Kaikki muut varusteet tuossa on, kaikki lämppärit, erikoisistuimet (heitti ahteri puutumasta
smile_org.gif
), kromit,cd-vaihtjat, jne. Minulla oli tavoitteena myös tuollainen viininpunainen kuten mchuurrellakin, mutta erinäisten paperiepäselvyyksien vuoksi jouduin vaihtamaan kohdetta, jolloin pyörän värikin muuttui toscananvihreäksi. En uskaltanut luottaa, että paperit tulisivat joskus myöhemmin postissa, joten yksityinen myyjä vaihtui merkkiliikkeeseen. Kokeilen taas laittaa pari kuvaa, toinen on heti kotiin tulon jälkeen( vaimonsuutelemisenjälkeen) otettu, pyörä on vielä märkä ja likainen, toisessa seuraavana päivänä otetussa enää likainen.

JOVAIN ON HELPPOA KUIN SAIPPUA..!

Terve vielä JOWIN ! Lohduttelen tässä näin julkisesti tosta tuelle "nostamisesta", ompi täysin tekniikka laji, nimittäin ite en juuri omaa hauiksia, mutta tiedän missä se lähin sali olisi....
biggrin.gif

Nimittäin moni muukin on ihmetellyt tota keskituen käyttöä + siihen tarvittavaa voimaa. Oon 70-kiloinen hemmo ja hyvin sujuu kun käytän vähäistä painoani keskituen päällä kun sitä tarjotaan maahan! Just niin, eli sen keskituen päälle "astutaan" ja hups se on sit siinä ! Monesti varon käyttämästä liikaa käsivoimia koska tällöin LT oikein "rytkähtää" keskituellensa, tosin ei se varmaan taaksepäin kaadu....Siis ei juuri voimaa vaan tekniikkaa "

Kerrotko vielä liikkeen nimen ? Omani noudin semmosesta kun:
motorrad-niederberger joka vaihtoi tässä hiljan kuitenkin omistajaa, on nyt nimellä motorrad-martin.de. Samat hemmot Franz, Joseph ja Christian siellä on kuitenkin tallessa...!

Hyvät muistot jäi ja todella hyvä & e r i n o m a i n e n palvelu! saisivat suomalaiset mp-kauppiaat mennä oppiin tuonne pariksi päivää ja näkisivät kuinka kauppaa tehdään ja kaikilla on hyvä mieli vielä kaupan jälkeenkin!
sport05.gif

Kolmesti olen käynyt siellä ja aina sama juttu !

Sama kokemus minulla, liikkeessä kaikki toimi aivan huipusti, palvelu ystävällistä ja täsmällistä. Todennäköisesti yksityisellä myyjälläkin kaikki olisi toiminut kuten olisi sovittu, en vain uskaltanut luottaa, kun aina on kauppaa tehty siten, että kun maksu on suoritettu, omistuskin siirtyy heti eikä joskus viikon päästä postitse. Minä asioin Karl Staunerilla.
PS: Kyllä se sille keskituelle tosiaan ominkin voimin meni!
tounge.gif

Back