• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

R1150R kytkin luistaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JSo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

JSo

New member
R1150R on nyt kulkenut 33500km ja kytkin tuntuu luistavan. Kun viitosella/kuutosella esim ohittaa, kiekat hyppää eikä vauhti juurikaan. Paljonko nuo R-BMW:n kytkimet yleensä kestävät, jotenkin kovin aikaiselta tuntuu remontin tarve noilla kilometreillä, lienee edellinen omistaja luistattanut?
Voisko olla jotain muuta syytä miksi luistaa.

Asiaan, paljonko maksaa levy ja onko millainen vaihtaa? Jos ei onnistu kotikonstein, onko havaintoa mitä kustantaa liikkeessä?

Olisiko tiedossa sivuja, joilta löytyisi apuja hommaan, GS:ssä lienee aivan samat ohjeet.

JSo

Tyypillisestihän nuo menee öljyyn. Eli jostain vuotaa öljyä kytkimelle. Sen jälkeen levy onkin valmis. Tuskin tuota polttamalla on noilla kilometreillä tuohon kuntoon saatu.

Huono stefa, liikaa täytetty öljy. K-mallin pyörissä myös kytkinnesteen teidetään tuota aiheuttaneen.

Ohjeita löytyy netistä runsaasti. GOOGLE auttaa tässäkin.

Ohjeiden lähteitä:

ADVRIDER

R1150R

IBMWR

jne, jne...

Jep - tuntomerkit sopivat C-A-D:n antamaan diagnoosiin, omalle 1100 RT:lle kävi aikanaan sama häslinki. R1100-sarjan koneissa vika oli yleisempi, lisäsivät myöhemmin vetoakselille paremman stefan, vaan eipä sekään aina kestä. Kannattaa olla öljynlisäyksen kanssa tarkkana, mieluummin jättää öljypinnan silmän puolivälin kieppeille.

Mulla teki saman.

Mulla vika poistui poistamalla liiat kytkinnesteet kupista pois, nyt sitä on puoliväliin.

Työkaluna toimi "lääkespruutta".

Mulla teki saman.

Mulla vika poistui poistamalla liiat kytkinnesteet kupista pois, nyt sitä on puoliväliin.

Miten kytkinnesteen taso säiliösssä vaikuttaa nesteen mahdolliseen vuotamiseen työsylinteristä levylle. Kuulostaa hieman mutulta. Sen uskon, että vika on poistunut samoina aikoina kun nestettä on vähennetty mutta kytkimen luisto ei yleensä korjaudu itsestään, jos levylle on nesteitä päässyt.

Kytkimen korjaus ei sinänsä ole mikään iso homma varsinkaan nakussa, jos on ennenkin mopoja rassannut. Ja Bemarissa se on oikeastaan helppo ja selväpiirteinen homma sen jälkeen kun on hoksannut nostaa takarungon pystyyn ja saanut ilmanputsarikotelon pois.

Kannattaa vaihtaa kaikki neljä osaa samantien, koska kytkimen luistaminen on kehittänyt ylimääräistä lämpöä, joka on taas saattanut vaurioittaa muitakin osia. Tämä neuvo on kokemuksesta.

Osien hintaa en muista kun kyseessä ei ollut oma pyörä. Olisiko olleet noin 400€?

Kiitoksia vastauksista.

Jos tuon luistamisen aiheuttaa öljyvuoto, sitä luulisi valuvan allekin? En ole tarkkaillut vaan nyt täytyy laittaa alle vaikka paperi. Eipähän tuo levy paljoa öljyä tarvitse kun se on entinen.
Kytkinnesteenkin tarkistan kun tästä kotiin pääsen.
Hoh hoijaa, kaikenlaista harmia ......

EDIT: jäi pois kysymys: Mihin veisit remppaan, jos olisi sinun?

Ei sitä öljyä maahan saakka pääse, jää sinne kytkinkoteloon.
confused_orig.gif

Oma kytkin ym remppa tehtiin täällä ja tyytyväinen olen, on puimurit hallussa.

Ei tässä mutuilla, koska jos kytkinneste pakenisi, niin ylimääräistä olis vähän paha imeä pois.

Eikä se kytkimen luisto ole aina yhtä kuin kastunut levy.

Itsellä kävi just samanlailla, vitosella ja kutosella luisti. Alkusäikähdyksen jälkeen aloitin googletuksen ja kyseistä asiaa suositeltiin muistaakseni brittisivuilla, ja homma auttoi myös mulla.

Mulla teki saman.

Miten kytkinnesteen taso säiliösssä vaikuttaa nesteen mahdolliseen vuotamiseen työsylinteristä levylle. Kuulostaa hieman mutulta. Sen uskon, että vika on poistunut samoina aikoina kun nestettä on vähennetty mutta kytkimen luisto ei yleensä korjaudu itsestään, jos levylle on nesteitä päässyt.

Kytkimen korjaus ei sinänsä ole mikään iso homma varsinkaan nakussa, jos on ennenkin mopoja rassannut. Ja Bemarissa se on oikeastaan helppo ja selväpiirteinen homma sen jälkeen kun on hoksannut nostaa takarungon pystyyn ja saanut ilmanputsarikotelon pois.

Kannattaa vaihtaa kaikki neljä osaa samantien, koska kytkimen luistaminen on kehittänyt ylimääräistä lämpöä, joka on taas saattanut vaurioittaa muitakin osia. Tämä neuvo on kokemuksesta.

Osien hintaa en muista kun kyseessä ei ollut oma pyörä. Olisiko olleet noin 400€?
Niin toihan on sama ilmiö kun vaijerikäyttöisellä kytkimellä "kantaminen". Eli kytkinlevyn kuluessa painelaakeri siirtyy kauemmaksi vauhtipyörästä, jolloin kytkinsylinteri painuu kasaan ja nestepinta nousee säiliössä. Kun säiliö täyttyy, alkaa kytkin kantaa ja luistaa. Autoissa ei tätä ilmiötä ole, kun kytkinnestetankki ei ole umpinainen, eli neste alkaisi vuotaa tankista pois.

Toinen kytkinnesteeseen liittyvä luistoilmiö on työsylinterin vuotaminen. Työsylinterihän on kytkinakselin päässä ja liike välitetään asetelmalle työntötangolla. Jos työsylinteri vuotaa, voi neste valua putkimaisen kytkinakselin kautta asetelmalle, vaikka työntötangollakin on pieni stefatiiviste.

Yleisin luistosyy taitaa kuitenkin olla se kampiakselin stefan rikkoutuminen (kytkimen loppuunkulumisen ohella), joka laskee öljyt kytkimelle joka sitten alkaa luistamaan. Mutta öljyvuoto tällöin yleensä on kuitenki aika voimakasta, eli tiputtaa öljyä maahan.

Mulla teki saman.

Niin toihan on sama ilmiö kun vaijerikäyttöisellä kytkimellä "kantaminen". Eli kytkinlevyn kuluessa painelaakeri siirtyy kauemmaksi vauhtipyörästä, jolloin kytkinsylinteri painuu kasaan ja nestepinta nousee säiliössä. Kun säiliö täyttyy, alkaa kytkin kantaa ja luistaa. Autoissa ei tätä ilmiötä ole, kun kytkinnestetankki ei ole umpinainen, eli neste alkaisi vuotaa tankista pois.

Toinen kytkinnesteeseen liittyvä luistoilmiö on työsylinterin vuotaminen. Työsylinterihän on kytkinakselin päässä ja liike välitetään asetelmalle työntötangolla. Jos työsylinteri vuotaa, voi neste valua putkimaisen kytkinakselin kautta asetelmalle, vaikka työntötangollakin on pieni stefatiiviste.

Yleisin luistosyy taitaa kuitenkin olla se kampiakselin stefan rikkoutuminen (kytkimen loppuunkulumisen ohella), joka laskee öljyt kytkimelle joka sitten alkaa luistamaan. Mutta öljyvuoto tällöin yleensä on kuitenki aika voimakasta, eli tiputtaa öljyä maahan.
Minä funtsin tuota "kantamista" myös, mutta virheellisesti päättelin asiassa käyvän kuin jarrunesteelle, eli että sylinteri jää vanhemmiten enemmän ulos ja nestepinta laskee. Kytkimessähän kuiteskin taitaa käydä just toisinpäin.
Kytkin nimittäin luisti 1000km:n reissun alussa, mutta kun säätelin/rämpyttelin (ajaessa vaan) kytkinkahvaa, luisto loppui. Laitoin kylmän ilman piikkiin, mutta luisto alkoi reissun loppupuolella uudelleen eikä enää "rämpytykset" auttanu. Täytyy tarkistaa toi nesteen määrä.

Kaksi ruiskullista otin nestettä pois kytkimestä ja luistaminen loppui siihen. Kaksi päällä vedättelin 5 ja 6 vaihteella oikein huolellisesti ja en saanut luistamaan. En katsonut näkölasia ennen avausta mutta ei nestettä niin kauheasti näyttänyt olevan ja nyt sitä on näkölasin mukaan liian vähän. Täytyy lisätä 1 ruiskullinen takaisin.  
062802jumpie_prv.gif

Jos levy pääsee kulumaan niin paljon, että pitää jo poistaa nesteitä niin äkikseltään kuulostaa joko huoltomiehen huolimattomuudesta/taitamattomuudesta kytkinnesteen vaihdossa/lisäämisessä tai sitten levyn ylettömältä kulumiselta. Tässä kohtaa myönnän tietämättömyyteni kytkimen kulumisen vaikutuksesta nestetasoon.

Omat kokemukseni Bokserin kytkimestä ovat vaijerivehkeestä. Oma R 1150 R toimi moitteetta vaikka kytkineste pidettiin ylärajassa ainakin vaihtohetkellä.

Back