• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

R6:n öljynvaihto...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja aviator
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

aviator

New member
Onko tuossa 2000-vuosimallin r6:n öljynsuodattimessa ihan normaali kierre? Tänään vaan meinasin tossa vaihdella talvea vasten uudet öljyt koneeseen niin eipä auennut suodatin.. On viimeksi huollettu ihan merkkiliikkeessä kesällä, veikkaisin siis että on ainakin oikein kasattu ja momentissa.
 
On aivan normaali kierre, eli vastapäivään kiertäessä avautuu. Veikkaisin että huoltomiehellä unohtunut pyyhkäistä öljyä uuden suodattimen kumitiivisteeseen jos ei kerta kohtuudella aukea.
 
kiitokset näistä.Täytyy huomenna ottaa vähän lisää voimaa käyttöön. En vaan tänään oikein uskaltanut kääntää kun ei tosiaan inahtanutkaan, joten ajattelin ekana varmistaa ennen kun rikon mitään.. heh..
tounge.gif
 
Ruuvimeisseli vaan sen suodattimen kyljestä läpi tms ja sit vääntöä. Kokemuksella r6:sta. Ei hajonnut
smile_org.gif
 
Ruuvimeisseli vaan sen suodattimen kyljestä läpi tms ja sit vääntöä. Kokemuksella r6:sta. Ei hajonnut  
smile_org.gif
Tänään menin sitten ja kokeilin tuota yllä mainittua temppua ja voin kertoa, että ei hievahtanutkaan, alkaa vähitellen kasvamaan sarvi ottaan tuon suodattimen kanssa. En olis kyllä ikinä uskonut, että joudun joskus tappelemaan yli 5 minuuttia öljynsuodattimen kanssa, nyt siihen on tuhrautunut jo useampi tunti. No, positiivista on se, että ens kevääseen on vielä aikaa.
wink.gif
Mutta jos nyt joltain sattuis vielä irtoamaan vinkkejä jostain takaraivoin perukoilta miten tuon suodattimen sais irti niin niitä otetaan vastaan.
 
No ihan oikea suodatinavain on yleensä se paras vaihtoehto... Ruuvimeisseliä kannattaa käyttää pikemmin hätävarana jos ei millään muulla saa/mahdu vääntää. Kunnolla kun pistää sen suodattimen paskaks ni on koko ajan vittumaisempi ottaa irti
crazy.gif
 
Tommonen kuppiavain on ihan passeli. Tosin täytyy olla vaan oikian kokonen... Hankalahan sitä on mitata kun se suodatin on vielä koneessa kiinni.
nixweiss.gif
 
Ruuvimeisseli vaan sen suodattimen kyljestä läpi tms ja sit vääntöä. Kokemuksella r6:sta. Ei hajonnut  
smile_org.gif
Tänään menin sitten ja kokeilin tuota yllä mainittua temppua ja voin kertoa, että ei hievahtanutkaan
Nyt joutuu jo kysymään: kai sä kierrät sitä oikeaan suuntaan (siis jos suodatin on koneen pohjassa niin selällään lattialta katsoen vastapäivään)?

Omista laitteista on lähtenyt tiukemmat ja löysemmät kaikki ihan nätisti tuollaisella gsf:n mainostamalla kuppiavaimella. Stormilta löytyy enempi mp-kokoisia, jos Motonetissä ei oo käypästä.

Edit. Edellisellä tallilla pyöri aikoinaan vähän tämänmoinen värkki myös (tosin siinä oli noissa kynsissä vielä hammastusta):
Worlds%20Best%20Oil%20Filter%20Wrench.jpg

Ei tietoa mistä saa ja mikä tuo on nimeltään.
 
Ruuvimeisseli vaan sen suodattimen kyljestä läpi tms ja sit vääntöä. Kokemuksella r6:sta. Ei hajonnut  
smile_org.gif
Tänään menin sitten ja kokeilin tuota yllä mainittua temppua ja voin kertoa, että ei hievahtanutkaan
Nyt joutuu jo kysymään: kai sä kierrät sitä oikeaan suuntaan (siis jos suodatin on koneen pohjassa niin selällään lattialta katsoen vastapäivään)?

Omista laitteista on lähtenyt tiukemmat ja löysemmät kaikki ihan nätisti tuollaisella gsf:n mainostamalla kuppiavaimella. Stormilta löytyy enempi mp-kokoisia, jos Motonetissä ei oo käypästä.
Tietysti vastapäivään käännetään. täytyy varmaan tilailla tollanen avaaja siihen.
 
Oikean kokoinen öljynsuodatinavain r6:n öljynsuodattimeen on halkaisijaltaan 65mm, eli juurikin tuon aiemmin linkitetyn kuvan kokoinen.
 
Täyty tossa vielä käydä tallilla kiukkuamassa ja lähtihän se lopulta auki, sellanen iso meisseli siitä vaan läpi ja 35cm:n jatkovarsi ja kylmästi vaan käänsi niin aukeshan se lopulta. Mutta tiukassa oli, huhhuh. Ja tosiaan tuo avain mistä on ollut puhetta niin ei olis edes loppupeleissä pelannut tuossa suodattimessa kun siinä ei ollut niitä "kulmia" ollenkaan siinä reunassa. Oli K&N-suodatin näköjään laitettu. No, loppu hyvin kaikki hyvin, nyt on uudet öljyt ja suodatin koneessa niin pääsee mopotin talviunille.
tounge.gif
 
Hyvä kun aukesi ja vieläpä konekin ehjänä, mutta seuraavaa kertaa varten voisi olla hyvä hommata semmonen HUOM.KUNNOLLINEN! (varren pituus n.30-35sm ) hihna-avain,( ei halpahallin 5 eken,)
joka käy lähes mihinkä koneeseen vaan, ainoa pieni miinus siinä on , että joutuu käyttämään tarkkaa jousivaakaa kiinnipäin vääntäessä, JOS haluaa sen suodattimen momentinkin ihan oikein.
No ylleensä ne aukeaa kyllä noilla sakara/suodattimen päähän sopivillakin. Ongelmatapauksia varten tuo kunnollinen hihna-avain on kuitenkin paras. Sen meisselin kanssa teutaroidessa tahtoo se tilanpuutekin joskus vaivata ja särkeä helposti jotain ylimäärästä.
 
Hihnamallien kanssa on mennyt hermo aina.. se yksinkertainen ketjumalli on toiminut parhaiten näistä yleisavainmalleista. Ja kiristyksessä olen pitänyt sääntönä "niin lujaan kuin paljain käsin saa käännettyä suoraan suodattimen pinnasta käsin kääntämällä" ja koskaan ei ole ollut ongelmia suodattimien kanssa.
 
Kyllä tollasen taistelun jälkeen varmaan herää mieleen kysymys, että kuka sen noin tiukalle laittoi?
 
Rapatessa roiskuu, itsellä oli vastaava tilanne kun olivat ihan *merkkihuollossa* vaihtaneet tuon suodattimen eikä auennutkaan sitten ihan kotikonstein. Varmasti oli jäänyt öljyämättä tiiviste, ei se muuten noin jumiin olisi jäänyt.

LT:ssä tuo suodatin on vielä miellyttävästi koneen sisällä ja ui öljyssä, ainoa mikä mahtuu suodattimen ympärille on se sellainen kuppiavain.

Öljyjä ja suodatinta aloin vaihtamaan edellisenä iltana kun piti lähteä Eurooppaa kiertämään kuukaudeksi ja arvaa alkoiko ottamaan kierroksia kun homma ei muutaman tunnin taistelun jälkeen lähtenyt edistymään... ja kello läheni jo puoltayötä... aamulla sitten uusin voimin ja ohjein homman kimppuun ja johan se sieltä aukesi.

Ainoa mikä auttoi oli yleistyökalu nimeltä vasara. Sillä kun vähän naputti tuota suodatinta niin lopulta se aukesi parin ruuvimeisselin suosiollisella avustuksella...
 
Rapatessa roiskuu, itsellä oli vastaava tilanne kun olivat ihan *merkkihuollossa* vaihtaneet tuon suodattimen eikä auennutkaan sitten ihan kotikonstein. Varmasti oli jäänyt öljyämättä tiiviste, ei se muuten noin jumiin olisi jäänyt.
Sama homma. Merkkihuolto oli täräyttänyt suodattimen tolkuttoman tiukalle. Ketjuavaimella ei lähtenyt, lähinnä painui vain kasaan ja kierteelle. Lopulta ruuvimeisseliä läpi ja irtosi.
 
Samaan aiheeseen liittyen: 600 fzr vm 90, öljynvaihto aiheuttaa päänvaivaa. Tyhjennysproppu on pakoputken kohdalla, jossa tilaa koneen ja putken väissä on noin 2cm.
Pitääkö irrottaa putki, vai mikä neuvoksi?
 
Back
Ylös