• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

RaceDAC

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Poistettu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
P

Poistettu

Guest
Päätin tehdä oman ketjun tälle, kun tällä sisällöllä ei oo mitään tekoa tuolla "keskiryhmä" thriidissä.

Käsitinkö oikein, että tiedonkeruu laite ja kaikki anturit myydään erikseen? Jos http://www.racedac.com/ myy niitä tiedonkerääjiä, niin mistä olet ne anturit hankkinut?
Noi nykyiset anturit/signaalit olivat/ovat mopossa/mopoissa vakiona. Eli ei ole tarvinnut ostaa mitään antureita. Pelkästään tuo RaceDAC ja sille kolvannut johdot mopon vakio antureihin/johtoihin.

Eli netistä etsii oman moponsa huoltomanuaalin, ja katsoo mitä kaikkia antureita/signaaleja on omassa mopossa vakiona tarjolla. Ja sitten katsoo siitä huoltomanuaalin sähkökaaviosta missä piuhoissa/minkä värisissä piuhoissa ne kulkee ja kolvaa johdot niihin jne.

Esim tossa omassa mopossa noi kaikki johdot/signaalit löyty tosta satulan alta eculle tulevista/lähtevistä johdoista. Ja veikkaisin että aivan sama setti löytyy kaikista ruiskumopoista.
Jos satut nyt keskiviikkona olemaan/käymään alastaron varikolla, niin voin näyttää ton nykysen setin tosta mun moposta.
Kas, oon missannu tälläsen ketjun. Millä sä jarrupainetta olet seurannut, vai onko se vain valokatkaisijasta revittyä dataa, ollaanko kahvalla?

Kiinnostais kyllä oikeinkin kovasti lähteä tutkimaan omaa ajoa. Vähän arka kolvaamaan mitään ainakaan Bemmin johtoisin, mutta kaasunasennontunnistinta lukuunottamatta mua kiinnostas nähdä:

- jousitus etu
- jousitus taka
- jarrupaine (vain eteen)

Äkkiä netistä googlattuna 2000PSI jarrupaineanturi ~200€ + Alustaan lineaariset potentiometrit 150mm iskulla yht 300€. RaceDACin kanssa 650€ kuolema?

Ootkos tulossa ens ti 26.7. Alastaroon, voitas jutella asiasta?

Noita lineaarisia potskuja on maailma täys, onko nyt tosiaan niin että tuollainen yksinkertainen polkupyöränpumppu on 150€?
 
Millä sä jarrupainetta olet seurannut, vai onko se vain valokatkaisijasta revittyä dataa, ollaanko kahvalla?

Ootkos tulossa ens ti 26.7. Alastaroon, voitas jutella asiasta?

Noita lineaarisia potskuja on maailma täys, onko nyt tosiaan niin että tuollainen yksinkertainen polkupyöränpumppu on 150€?
Juu, ihan vaan siitä takajarruvalon johdosta on-off-tyyppisesti.

Olen.

Empä ole itsekkään halvempaa löytänyt.
Yks syy tohon korkeeseen hintaan on varmaan se ett niitä myy pikkuliikkeet pieniä määriä, joten katteet on kohillaan.
Ois helppoo kun valmistaja löis suoraan webbikaupan pystyyn, niin hinta tippuis vähintään puoleen, ellei jopa reilusti alle sen.
 
Juu, ihan vaan siitä takajarruvalon johdosta on-off-tyyppisesti.
Ymmärtämättä mistään mitään, pohdin vain mitäköhän lisäarvoa tuo tieto antaa. Itse olen melkein koko ajan jarrulla, mutta jarrutehosta käytössä vain osa. Keskellä mutkaa ehkä 10 %. Mulle tuollaisesta tiedosta ei olisi mitään lisäarvoa jos ei näe kuinka paljon jarrutehoa on käytössä.

Tämä vain maallikon näkemys aiheeseen.

Jukka
 
Ok, jos ihan näyttää sateelta ni jätän tulematta. Muuten treffit siellä. En nyt oikeestaan halua ajaa nykyistä kovempaa, ni tuossa vois olla se seuraava juttu josta vähä lisämaustetta hommaan. Jos joskus vahingossa pääsis ajamaan 1.21 alkusen Alastarossa, ni oishan se kivaa, mutta ei tavoite.

Mä luulen että kierrosajan kannalta tuo jarrupaine on selkeesti se tähdellisin tieto. Se yhdistettynä keulan painumatietoon ja kaasunkäyttöön kertoo varmaan kaiken amatööritaso tarvii. Toki takapään painumatietoa on kiva kerätä, mutta takapyörä tulee kyllä perässä jos etusen saa meneen mutkan läpi.

Loput on sitte nice-to-knowta. Tämä siis mun mielipide, saa olla vapaasti mitä mieltä tahansa.

Kaveri on töissä teollisuusautomaatiolaitteita valmistavassa firmassa, katotaas josko sitä saisi käytettyä bulvaanina antureiden kans.
 
Juu, ihan vaan siitä takajarruvalon johdosta on-off-tyyppisesti.
Ymmärtämättä mistään mitään, pohdin vain mitäköhän lisäarvoa tuo tieto antaa. Itse olen melkein koko ajan jarrulla, mutta jarrutehosta käytössä vain osa. Keskellä mutkaa ehkä 10 %. Mulle tuollaisesta tiedosta ei olisi mitään lisäarvoa jos ei näe kuinka paljon jarrutehoa on käytössä.
No jos siitä ei muuta näe, niin ainakin sen että kuinka kauan kestää siirtyä kaasulta jarrulle ja jarrulta kaasulle.
Ja jarrumerkin paikan, joten voi vertailla tuleeko jarrutettua samasta kohtaa joka kierroksella, vai vaihteleeko se liikaa kierros kierrokselta, vaikka merkki olisikin koko ajan sama. Ts persdyno vs todellisuus on monta kertaa aika eri mieltä asioista, varsinkin harrastelijatasolla.
Ja kun GPS datasta näkee kokonaishidastuvuuden, niin näkee missä ja miten paljon pelkästään moottori jarruttaa.
Esim pyöreetä linjaa ajava harrastelija näkee aika selkeesti saako vedon päälle heti jarrun jälkeen jolloin taitto mutkaan on huomattavasti helpompaa ja nopeampaa. Vai jääkö moottorijarru "laahaamaan" jolloin tulee helposti valutettua mutkaan ja mutkanopeus kärsii pahasti.
 
Ajamisesta mitään tietämättömänä, mutta mittalaitteista jotain ymmärtävä kyselisin, että mitä mahtaa olla jarrunesteen paine jarrutuksessa noin yleisesti ottaen eli siis mittausasteikko? Lähinnä sillä, että soveltuuko esim. automaatiossa tms. käytettävät laitteet.
 
Kaveri on töissä teollisuusautomaatiolaitteita valmistavassa firmassa, katotaas josko sitä saisi käytettyä bulvaanina antureiden kans.
Yks vaihtoehto vois olla jokin optisesti etäisyyttä mittaava komponentti, jos sen nopeus ja tarkkuus vaan riittää.
Mulle tuli kans mieleen toi optinen (eli käytännössä kai vain laserilla päästään tarpeeksi nopeaan ja tarkkaan dataan) tai sitte jopa ultraääni. Ois aika iisiä, jos ultraäänianturin sais lukemaan suoraan renkaan tai lokarin tai huggerin pintaa...


Jarrupaineanturiksi saa aivan varmasti jonkun teollisuusanturinkin, ei vaan oo välttämättä yhtä kaunis ja pieni kuin varta vasten tuohon tehty kilke. Ei luulis maksavan montaa kymppiä. Paine liikkunee joissain kymmenissä baareissa. Tämä kappale oli pelkkää mutua. Esim. tommonen vois käydä: -> paineanturi <-

On kyllä kokonaisuudessaan tosi mielenkiintonen värkki tuo raceDAC!

Edit: Ultraäänianturit on näköjään tosi hitaita...
 
Keine ahnung. Yleisesti 2000PSI / 140barin antureita näyttää olevan kaupan motskareihin.

Täytyy tuoltakin kysyä hinnat: www.variohm.de
 
Periaatteessa mikä vaan 100 barin hydrauliikkapaineanturi käy, mikäli tiiviste vaan kestää nestetettä. Tuommoisia voisi saada hydrauliikkapajoilta suht huokeasti käytettynä. Esim Trafag on melko pienikokoinen. Uutena maksaa vajaat 200e ja antaa 4..20 mA ulos. 500 ohmin vastuksella 2-10 V ja 250 ohmilla 1-5 V. Liitin on se suurempi ongelma.

edit: Ja ei nyt kyllä haittaa vaikka olisi 250 barin anturi. Tarkkuus lienee jotain +-1 bar nurkilla joka piisaa vallan mainiosti tähän tarkoitukseen vaikka paineet olisivatkin jossain max 50 bar nurkilla. Kannattaa varmistaa syöttöjännite, ettei vaadi 24 V. Voi olla ongelma mopoissa.

Asemaanturiksi voisi käydä analogiajojokin. Hintoja voi olla hankala löytää netistä suoraan, mutta eiköhän nuo ole halvempia, kuin lineaaripotikat ja nopeudenkin pitäisi piisata. Esim joku tuommoinen: http://www.firstmarkcontrols.com/s021h.htm
 
Etujarruun en laittaisi mitään muuta kuin jo mp-käytössä testattua anturia, joka menee suoraan ilman kikkailuja kiinni oikeine tiivisteineen. Joku viritys tähän maksaa pettäessään kuljettajan hengen.

Jos budjetti on niin tiukka että 200€ anturin sijaan lähtee hakemaan halvempaa kikkaa, kannattaa laittaa koko projekti jäihin kunnes oravannahat riittää.

Tämä on oma mielipiteeni.
 
Etujarruun en laittaisi mitään muuta kuin jo mp-käytössä testattua anturia, joka menee suoraan ilman kikkailuja kiinni oikeine tiivisteineen. Joku viritys tähän maksaa pettäessään kuljettajan hengen.

Jos budjetti on niin tiukka että 200€ anturin sijaan lähtee hakemaan halvempaa kikkaa, kannattaa laittaa koko projekti jäihin kunnes oravannahat riittää.

Tämä on oma mielipiteeni.
Niin.. Siitä olen ehdottomasti samaa mieltä, että jos ei tiedä, niin ei kannata tehdä ja parempi ostaa valmis, kuin rakentaa itse. Sama koskee muuten koko tiedonkeruuta, koska pian joku valopää keksii tehdä oman luistoneston, starttijärjestelmän ja keulimisenestonkin vielä noiden tiedonkeruujuttujen perusteella ja alkaa muuttelemaan ruiskuja ja sytkää tältä pohjalta..

Veikkaan muuten että yksikään noista anturivalmistajista ei anna takuuta siihen, jos joku itsensä teilaa hajonneen tiivisteen kanssa, joka on seurausta yleensä virheellisestä asennuksesta. Mitään standardeja ei varmaankaan löydy moisten kapistusten valmistukseenkaan.
 
Tulipa asenneltua eilen RaceDAC KTM:ään. Aloittelevana ratailijana ei itselleni hirveästi taida varsinaista hyötyä olla moisesta laitteesta, mutta nörttinä on kiva tutkia kaikenlaista ja onpahan dataa mitä vertailla kun taidot kasvavat.

Suhteellisen helppo tuo oli asentaa. Iltapäivän projekti ja pyörän omista antureista sain ulos nopeuden, kaasun asennon, kierrosluvut ja takavalolta toistaiseksi jarrutiedon. Talviprojektina sitten jarrupaineanturi ainakin, kenties myös jotain alustan toimintaakin mittaavaa.

Hienosti tuo laite kyllä pelaa. Piilotin sen pyörän syövereihin, mutta ihan nätisti ottaa yhteyden ja toimittaa tietonsa RaceChronolle.
 
Olisihan tuosta pelkästä jarruvalonkin signaalista tosiaan hyötyä, vaikka se ensin typerältä tuntuikin, olisi mukava vertailla jarrutuspaikkoja ja ennen kaikkea sitä kauttahan näkisi miten hyvin mutkaan sisälle jarrutus onnistuu. Ja missä mutkissa on turhaa rullailua ennen kaasulle menoa...

Joko jollain tietokone softalla saa piirrettyä ratakartalle selkeän ajolinjan, jossa näkyy eriväreillä jarrutukset ja kaasutukset?
 
Joko jollain tietokone softalla saa piirrettyä ratakartalle selkeän ajolinjan, jossa näkyy eriväreillä jarrutukset ja kaasutukset?
Käppyröiden katselu onnistuu esim RaceChronon PC versiolla:
RaceChrono version 1.43 for Windows computers.
Supported OS versions: Windows XP, Windows Vista and Windows 7
http://www.racechrono.com/downloa....ers.msi

Tai jos exporttaa datan .vob muodossa, niin:
PerformanceTools
http://www.performancebox.co.uk/Download/Performancerbox_setup.zip
Circuit Tools
http://www.velocitybox.co.uk/index.php/en/support/40-software.html
 
Viimeksi muokattu:
Löysin jo kohtuullisen hintaiset lineaariset potentiometrit, IP67 kestää jo pesuakin. Mä olen toimittanut Scuuballe tiedot, voin toimia tarvittaessa bulvaanina. Jos nyt useampi kiinnostunut löytyy, olisi järkevä ottaa kimpassa.

Ite en näe tolla jarruvalosta otetulla tiedolla juurikaan arvoa. Se ei kerro jarrun tehokkuudesta mitään. En usko että edes Racechronon G-voimien kanssa kuin suuntaa antavasti.
 
Löysin jo kohtuullisen hintaiset lineaariset potentiometrit, IP67 kestää jo pesuakin. Mä olen toimittanut Scuuballe tiedot, voin toimia tarvittaessa bulvaanina. Jos nyt useampi kiinnostunut löytyy, olisi järkevä ottaa kimpassa.

Ite en näe tolla jarruvalosta otetulla tiedolla juurikaan arvoa. Se ei kerro jarrun tehokkuudesta mitään. En usko että edes Racechronon G-voimien kanssa kuin suuntaa antavasti.
Saattaisin tietää pari kiinnostunutta noista alustapotikoista, mikäli hinta pysyy kohtuullisena.
 
Minä olen myös kiinnostunut alustapotikoista, jarrupaine-anturista jos niitä kohtuulliseen hintaan on saatavissa.
 
Back
Ylös