Räjähtävät renkaat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

teude

New member
Äsken kotia päin tullessa odottelin valtatien risteyksessä, että pääsen kääntymään. Siitä ajoi ohi rekka, pari autoa ja bussi. Odottelin rauhassa ja lähdin käätymään. Heti kuuluikin kova pamaus ja peileistä näin, kun jarruvalot syttyivät jokaisessa autossa ja kova pölypilvi nousi sieltä takaapäin. Nähdäkseni se oli se bussi, mistä rengas räjähti, kun se siitä tien sivuun ajoi heti. Saisivat poliisit kiinnittää enemmän huomiota noihin rekkojen ja bussien renkaisiin, ei nimittäin ihan hiljaa lähde se riekale siitä bussin renkaasta. linkki
Muutenkaan ei tule viihdyttyä rekkojen ja bussien takana, tänäänkin tuli keppejä ja kiviä ja ties mitä kintuille, kun tukkirekan takana piti ajaa
veryangry.gif
 
Saisivat poliisit kiinnittää enemmän huomiota noihin rekkojen ja bussien renkaisiin, ei nimittäin ihan hiljaa lähde se riekale siitä bussin renkaasta.
Ohitin pari vuotta sitten rekkaa kotilolla, ja rekan rengas sattui räjähtämään juuri kun olin päässyt ohi. Meinasi mennä jännäkakka housuun, kajahdus oli kirjaimellisesti verrattavissa pieneen tykkiin. Onneksi ei kotilo ollut kohdalla, nimittäin riekaleita lensi sillä paineella että lievää peltivauriota olisi ollut luvassa. Motoristi olisi lähtenyt kuin 'kana jalasta'...
 
Itse todistin vastaantulevan rekan renkaan räjähtämistä prätkällä ajaessa ja kyllä se aika hurjalta näyttää ja kuulostaa kun justiinsa kohdalla sattuu. Meni niitä riekaleita ohi molemmin puolin mutta yhtään osumaa en pyörästä tai kuskista löytänyt. Paitsi ehkä kalsareista.
 
Myytinmurtajat testaili että voiko renkaanriekale tappaa. Kuminpalanen meni auton sivuikkunasta läpi ja osui vielä testinukkeen tappavalla voimalla..

edit: ja sitten katsotaan selaimen tabit läpi "hei täällähän on just se video youtubessa auki" =D
 
Saisivat poliisit kiinnittää enemmän huomiota noihin rekkojen ja bussien renkaisiin, ei nimittäin ihan hiljaa lähde se riekale siitä bussin renkaasta.
Useampia renkaita on räjähtänyt itseltäkin yhdistelmistä, vaikken ole ajellut niitä kuin harrastuksena. Probleemahan on se että kun noita kiekkoja useamman kerran pinnataan, niin eipä usein siitä päälle näy yhtään josko runko onkin ns. valmis. Ei vaikka kuinka se poliisisetä tihrustaisi.

Mutta jälki on varmasti pahaa jos kohdalle osuu. Ehkä pitäis enemmän kiinnittää huomiota pinnoitusprosessin määräyksiin ja valvontaan. Tosin kajahtelee noita pinnaamattomiakin aina sillointällöin.
 
Saisivat poliisit kiinnittää enemmän huomiota noihin rekkojen ja bussien renkaisiin, ei nimittäin ihan hiljaa lähde se riekale siitä bussin renkaasta.
Muutenkaan ei tule viihdyttyä rekkojen ja bussien takana, tänäänkin tuli keppejä ja kiviä ja ties mitä kintuille, kun tukkirekan takana piti ajaa
veryangry.gif
Niin... Kyllähän niitä rekkojen renkaita saa olla syynäämässä ja vahtimassa vaikka koko puolustusvoimain voimin, mutta ei se silti estä etteivätkö ne renkaat voi räjähtää. Mikäli et tiennyt, niin aivan uudetkin renkaat voivat räjähtää. Toki silloin on renkaassa täytynyt olla jotain runkovikaa, mutta kun niitäkään ei aina paljain silmin pysty havaitsemaan. Se rasitus, jolle raskaan kaluston renkaat päivittäin joutuvat, on moninkertainen verrattuna henkilöauton renkaisiin koko niiden käyttöiän aikana. Yksinkertainen esimerkkilaskelma: henkilöauton massa n. 1500kg/4 renkaalle = 375kg/rengas. Täysperävaunullinen yhdistelmä kuormattuna 60000kg/18 renkaalle (olettaen, että vetäjässä on zippiteli ja kärryssä jumbot) jakautuen vetäjä 25000kg/8 rengasta = 3125kg/rengas ja kärry 35000kg/10 rengasta = 3500kg/rengas. Tämä siis ihan näin puhtaasti paperilla laskettuna. Todellisuudessa mukana vaikuttamassa myös tienpinnan lämpötila, sivuttaiskitka käännöksissä jne...

Ja mitä taas tuohon roskien lentelemiseen tulee, niin olen kyllä tietoinen tieliikennelain 87 §:stä, mutta ei niitä pöllejä siellä mehässä minkään harjapesurin läpi ajeta, ettei vaan niitä roskia irtoaisi. Ja mikä pakko siinä takapuskurissa kiinni ylipäätään on ajaa? Ymmärtääkseni sinullakin on moottoripyörä, niin ei luulisi olevan kovin vaikea tehtävä mennä ohi mikäli kuormasta lentävät roskat niin suuresti v*tuttaa...
 
Saisivat poliisit kiinnittää enemmän huomiota noihin rekkojen ja bussien renkaisiin, ei nimittäin ihan hiljaa lähde se riekale siitä bussin renkaasta.
Muutenkaan ei tule viihdyttyä rekkojen ja bussien takana, tänäänkin tuli keppejä ja kiviä ja ties mitä kintuille, kun tukkirekan takana piti ajaa
veryangry.gif
Niin... Kyllähän niitä rekkojen renkaita saa olla syynäämässä ja vahtimassa vaikka koko puolustusvoimain voimin, mutta ei se silti estä etteivätkö ne renkaat voi räjähtää. Mikäli et tiennyt, niin aivan uudetkin renkaat voivat räjähtää. Toki silloin on renkaassa täytynyt olla jotain runkovikaa, mutta kun niitäkään ei aina paljain silmin pysty havaitsemaan. Se rasitus, jolle raskaan kaluston renkaat päivittäin joutuvat, on moninkertainen verrattuna henkilöauton renkaisiin koko niiden käyttöiän aikana. Yksinkertainen esimerkkilaskelma: henkilöauton massa n. 1500kg/4 renkaalle = 375kg/rengas. Täysperävaunullinen yhdistelmä kuormattuna 60000kg/18 renkaalle (olettaen, että vetäjässä on zippiteli ja kärryssä jumbot) jakautuen vetäjä 25000kg/8 rengasta = 3125kg/rengas ja kärry 35000kg/10 rengasta = 3500kg/rengas. Tämä siis ihan näin puhtaasti paperilla laskettuna. Todellisuudessa mukana vaikuttamassa myös tienpinnan lämpötila, sivuttaiskitka käännöksissä jne...

Ja mitä taas tuohon roskien lentelemiseen tulee, niin olen kyllä tietoinen tieliikennelain 87 §:stä, mutta ei niitä pöllejä siellä mehässä minkään harjapesurin läpi ajeta, ettei vaan niitä roskia irtoaisi. Ja mikä pakko siinä takapuskurissa kiinni ylipäätään on ajaa? Ymmärtääkseni sinullakin on moottoripyörä, niin ei luulisi olevan kovin vaikea tehtävä mennä ohi mikäli kuormasta lentävät roskat niin suuresti v*tuttaa...
Jaa, ensimmäinen rekkakuski ilmoittautuu? Pahahan se on ohi mennä, jos on tuplakeltaiset tai autoja tulee kokoajan vastaan.
Niin, ja oli muuten tyhjä se tukkirekka. Mutta onhan se liian suuri vaiva vaikka harjalla vetäistä se perävaunu, kyllähän tuuli ne roskat sinne tielle heittää.
 
Jaa, ensimmäinen rekkakuski ilmoittautuu? Pahahan se on ohi mennä, jos on tuplakeltaiset tai autoja tulee kokoajan vastaan.
Niin, ja oli muuten tyhjä se tukkirekka. Mutta onhan se liian suuri vaiva vaikka harjalla vetäistä se perävaunu, kyllähän tuuli ne roskat sinne tielle heittää.
Yksi minkä olen huomannut toimivan tossa tilantessa on himmaaminen. Eihän se tietenkään monellekkaan tule ekana mieleen mutta aika toimiva konsepti...

Ja hemmetin hyviä ideoita on maailma täynnä mutta kun aletaan miettimään toteutusta niin todellisuus kyllä lyö avokkaalla poskelle...
 
...vaan onko nuo raskaan kaluston renkaat vieläkään Tubelesseja? Eikös ne ole sisärenkaallisia... ja tuosta  johtunee kaiketi nuo räjähtävät renkaat. Vai miten on... ?
 
...vaan onko nuo raskaan kaluston renkaat vieläkään Tubelesseja? Eikös ne ole sisärenkaallisia... ja tuosta  johtunee kaiketi nuo räjähtävät renkaat. Vai miten on... ?
eiköhän se johdu isoista kuormista ja suuresta ilmatilasta(paljon varautunutta energiaa).

renkaiden räjähtely on kuulemma hyvin riippuvainen käytetyistä nopeuksista ja lämmöstä. Isoa kovaa kun pudottaa kuumalla säällä motaria, niin jo poksuu. motarilla yleensä noita riekaleita näkyykin.

kannattaa ohittaa rekat, ei roikkua peräss, eikä sivuilla varsinkaan. ja ohittaessa vähän sieltä kauempaa ohi.
 
...vaan onko nuo raskaan kaluston renkaat vieläkään Tubelesseja? Eikös ne ole sisärenkaallisia... ja tuosta  johtunee kaiketi nuo räjähtävät renkaat. Vai miten on... ?
eiköhän se johdu isoista kuormista ja suuresta ilmatilasta(paljon varautunutta energiaa).
Ja eikös noissa ole ihan riittävästi painettakin?
Mutta eikös se kuitenkin ole silleen että Tubeless ei räjähdä? Mutta sisärenkaallinen räjähtää kuin ilmapallo, oli se syy sitten mikä tahansa mikä sen sisärenkaallisen puhkeamiseen johtaa.
 
Onneksi tota kuutostietä on turvallista ajella. Ei ole pelkona rekan renkaan räjähtäminen, kun kerran kattelin ryssän vetävän jo pelkillä vanteilla.
biggrin.gif
No, oli siinä vielä pientareen puoleisessa osassa kumirillat alla.
 
biggrin.gif
Mitäs täällä taas kukka-hattuillaan?
Ei nuista renkaista todellakaan päälle näe,mikä niistä seuraavaksi puhkeaa. Eli aivan turha porata valvonnan puutetta. Kassan kautta hakemaan luotiliivejä,jos pyöräily pelottaa. Suurempi vaara on kävellessä kompastua ja kuolla saamiinsa vammoihin,kun saada osuma renkaan rippeistä. Tai vielä parempaa-suoristat nilkkaasi/käännä kahvaa ja otat etäisyyttä kuljetuksiin. Samalla vähennät jonojen muodostumista ja näitä jonon jälkimmäisten"harakiri"-ohituksia.
062802moto_prv.gif
 
Saisivat poliisit kiinnittää enemmän huomiota noihin rekkojen ja bussien renkaisiin, ei nimittäin ihan hiljaa lähde se riekale siitä bussin renkaasta.
Muutenkaan ei tule viihdyttyä rekkojen ja bussien takana, tänäänkin tuli keppejä ja kiviä ja ties mitä kintuille, kun tukkirekan takana piti ajaa
veryangry.gif
Niin... Kyllähän niitä rekkojen renkaita saa olla syynäämässä ja vahtimassa vaikka koko puolustusvoimain voimin, mutta ei se silti estä etteivätkö ne renkaat voi räjähtää. Mikäli et tiennyt, niin aivan uudetkin renkaat voivat räjähtää. Toki silloin on renkaassa täytynyt olla jotain runkovikaa, mutta kun niitäkään ei aina paljain silmin pysty havaitsemaan. Se rasitus, jolle raskaan kaluston renkaat päivittäin joutuvat, on moninkertainen verrattuna henkilöauton renkaisiin koko niiden käyttöiän aikana. Yksinkertainen esimerkkilaskelma: henkilöauton massa n. 1500kg/4 renkaalle = 375kg/rengas. Täysperävaunullinen yhdistelmä kuormattuna 60000kg/18 renkaalle (olettaen, että vetäjässä on zippiteli ja kärryssä jumbot) jakautuen vetäjä 25000kg/8 rengasta = 3125kg/rengas ja kärry 35000kg/10 rengasta = 3500kg/rengas. Tämä siis ihan näin puhtaasti paperilla laskettuna. Todellisuudessa mukana vaikuttamassa myös tienpinnan lämpötila, sivuttaiskitka käännöksissä jne...

Ja mitä taas tuohon roskien lentelemiseen tulee, niin olen kyllä tietoinen tieliikennelain 87 §:stä, mutta ei niitä pöllejä siellä mehässä minkään harjapesurin läpi ajeta, ettei vaan niitä roskia irtoaisi. Ja mikä pakko siinä takapuskurissa kiinni ylipäätään on ajaa? Ymmärtääkseni sinullakin on moottoripyörä, niin ei luulisi olevan kovin vaikea tehtävä mennä ohi mikäli kuormasta lentävät roskat niin suuresti v*tuttaa...
Jaa, ensimmäinen rekkakuski ilmoittautuu? Pahahan se on ohi mennä, jos on tuplakeltaiset tai autoja tulee kokoajan vastaan.
Niin, ja oli muuten tyhjä se tukkirekka. Mutta onhan se liian suuri vaiva vaikka harjalla vetäistä se perävaunu, kyllähän tuuli ne roskat sinne tielle heittää.
toinenkin ilmottautuu..
tottahan on että kuormasta ei saa lennellä mitään, mutta käytännössä sieltä lentelee aina jotakin purua ja muuta pientä sälää. etenkin pölliautoista. mutta käytännössä tuon ikävän asian estäminen on melko mahdotonta..

mites se turvaväli?

ja räjähtelee nuo tupelessitki...
 
...vaan onko nuo raskaan kaluston renkaat vieläkään Tubelesseja? Eikös ne ole sisärenkaallisia... ja tuosta johtunee kaiketi nuo räjähtävät renkaat. Vai miten on... ?
eiköhän se johdu isoista kuormista ja suuresta ilmatilasta(paljon varautunutta energiaa).
Ja eikös noissa ole ihan riittävästi painettakin?
Mutta eikös se kuitenkin ole silleen että Tubeless ei räjähdä? Mutta sisärenkaallinen räjähtää kuin ilmapallo, oli se syy sitten mikä tahansa mikä sen sisärenkaallisen puhkeamiseen johtaa.
Ei niissä mitään sisarengasta ole. Pinnoitusten laatu vain erilainen riippuen mille akselille ja minkälainen renkaan runko on alla. Etuakselilla ei pinnoitettuja käytetä, vetävällä akselilla paremman laatuista pinnoitusta ja muille sitten mitä sattuu. Katsokaapa vaikka joskus esmes maansiirtoauton takimmaisen akselin renkaita. Sieltä löytyy ne helmet !
 
Viime viikolla VT-8:lla vastaantulevan rekan perävaunu katosi jumalattomaan savupilveen. vetoauton taaemman akselin rengas räjähtänyt. Juuri ehdin pujotella palaset etten ajanut yli. Osa paloista oli rusakon kokoisia, olisivat varmasti aiheuttaneet onkelmia. Tätä tietenkin edelsi kiivas jarruttaminen kun ei ollut ihan varmaa tietoa lähteekö rekka johonkin suuntaan omalta kaistalta.
 
toinenkin ilmottautuu..
tottahan on että kuormasta ei saa lennellä mitään, mutta käytännössä sieltä lentelee aina jotakin purua ja muuta pientä sälää. etenkin pölliautoista. mutta käytännössä tuon ikävän asian estäminen on melko mahdotonta..

mites se turvaväli?
Todellakin, se turvaväli... En voi vain kuin ihmetellä mikä kiima suurimmalla osalla on ajaa ihan siinä takapuskurissa kiinni. Huomattavasti helpompi ja turvallisempi on ohittamaankin lähteä, jos on edes pienen välimatkan viitsinyt säilyttää. Monesti oon kuullu valitettavan "mutku ei sieltä takaa nää ees mitään". No ei varmasti, jos nenä takanipussa kiinni ajetaan. Kokeilkaa huviksenne jättää vaikka edes 50m väliä rekan perään, niin johan muuttuu tilanne. Ja moottoripyörällä tuo ei ole matka eikä mikään kiriä kiinni.

Älähän nyt, kyllähän se roskien lentäminen saadaan estettyä: viritetään vaan metsästä lähtiessä pölliniput helkkarin ison vakuumi-pussin sisään. Ja sitten tehtaalta lähtiessä sama juttu, mutta vaan pankkojen ympärille!
idea3.gif
 
Viime kesänä ajelin Oulusta etelään motaria, lähdin ohittamaan rekkaa... eiköhän siinä räjähtänyt kumi just kun olin sen kohdalla. Oli aikas v****mainen olla moottoripyörällä. Joku pieni riekale siitä kai osui käteen ku kivisti hieman. Olo oli ku olis joku vetäny pölökyllä päähän. Ei muuta ku rampista ylös ja Zeppelinin huoltikselle pienelle "tauolle". Onneksi oli tulpat korvissa, muuten ois varmaan mennyt kuulo...
crazy.gif
 
nyt on se aika et nuo kumit alkaa mäjähtelemään.ilmat ja tiet lämpenee.vaikka paukkuuhan noita ympäri vuoden.

kandee oikeesti pitää pikkasen väliä...sieltä voi tulla jos jonkinmoista roinaa ku renkaasta katoaa huoku.
pienimpiä ei oo renkaan kappaleet..saattaa tulla lokasuojaa kiinitysrautoineen. kun on pikkasen väliä niin ehtii väistelemäänkin.

ja muutenkin...ohitte sukkelaan..ei roikuta rinnalla, etenkään oikealla.
 
Back
Ylös