• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ram air, paljonko paine?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja orpopiru
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

orpopiru

New member
Jeps, näin ajokauden lähestyessä rupee duunissa kahvipöytäkeskustelut käymään kuumina prätkiin liittyen. Nyt tarvittais faktaa siitä, paljonko ilmanputsarikotelossa on ylipainetta esim. 200km/h vauhdissa?
062802moto_prv.gif
 
Hmmh.. pystysköhän jollain sähköpuhaltimella saamaan edes hitusen lisää tuota painetta jos semmoisen/semmoisia koteloon virittäis..

Todella köyhänmiehen turbo
smile_org.gif
 
Hmmh.. pystysköhän jollain sähköpuhaltimella saamaan edes hitusen lisää tuota painetta jos semmoisen/semmoisia koteloon virittäis..

Todella köyhänmiehen turbo
smile_org.gif
http://www.electricsupercharger.com/index.shtml

Ja toimii tosi hienosti... Aivan varmaan
smile_org.gif
Tässä on ihan hauska topikki kyseisestä masiinasta:
http://www.bomber.fi/modules....t=24299

Yks meinas erehtyä ostamaan mutta tuli järkiinsä
tounge.gif
 
Hmmh.. pystysköhän jollain sähköpuhaltimella saamaan edes hitusen lisää tuota painetta jos semmoisen/semmoisia koteloon virittäis..

Todella köyhänmiehen turbo
smile_org.gif
Kyllä varmaan pystyy jos sähköteho riittää, laitat vaan kiinni remmivetoisen laturin joka pyörittää generaattoria etc.
Taitaisi vaan suuri osa tehosta hukkua laturin pyörittämiseen...
Aikoinaan pojat kokeili puhallinjäähdytteisen pappatuntunturin ahtamista jäähdyrysilman ja pölynimurin letkun avulla. Tehot lisääntyivät omien puheiden mukaan paljon...
 
Niin ja tuohon ram-airin vaikutukseen. Testasivat Crescent-Suzukin tuunitunneli-dynossa. n. 250km/h vauhdissa esimerkiksi K3 tonniseen Suzukiin tuli +10hp, eli hyvinkin sen mitä ilmoittavat sen vaikuttavan.

Testissä oli pari muutakin pyörää, muistaakseni ainakin CBR 600RR. Siihen ei tullu kovin paljon lisää, jos nyt en ihan väärin muista.
 
Heehee. Voi tosiaan akun keston kanssa tulla pieniä probleemeja
smile_org.gif


Hmm.. Mitäs nelitahti imee ilmaa/kierros? Puolkuutiotilavuutta?
Sillon ilmamäärä olis 600:lla esim. 12000rpm

12000x0.600x.5=3600litraa/min eli 3.6 kuutioo. Jolloin say 6psi ylipaineella ilmaa tarviis ~1.4 x 3.6 = ~5m3

Mikäli mun matikka ja yksikkömuunnokset pitää paikkaansa, niin esim. Deltan 12cm 12V flekti puhaltaa 220CFM =~6,2m3/min. Syö likimain 30W.

Perustavanlaatunen ongelma on se, että tollasella flektillä ei saa aikaan painetta vaikka virtaus riittäskin.

Ahdin ahdin ahdin.. energiaahan pieni ylipaineen tuotto ei syö paskaakaan.
 
Varovasti arvioiden tuosta RAM AIRin hyödystä 50% tulee sen kotelon sopivasta värähtelystä. Loput paineesta.
Eli kun sen kotelon saa sopivasti värähtelemään sopivalla patopaineella niin tuottaahan se hyvinkin lisää voimaa.

ne värähtelyjutut on sitten matemaattisesti aika monimutkaisia, akustiikkamiehet niistä enempi ymmärtää.
 
Varovasti arvioiden tuosta RAM AIRin hyödystä 50% tulee sen kotelon sopivasta värähtelystä. Loput paineesta.
Eli kun sen kotelon saa sopivasti värähtelemään sopivalla patopaineella niin tuottaahan se hyvinkin lisää voimaa.

ne värähtelyjutut on sitten matemaattisesti aika monimutkaisia, akustiikkamiehet niistä enempi ymmärtää.
et viittis selventää miten sopiva värähtely vaikuttaapi imuilman paineeseen tahi tiheyteen? vai miten muuten se antaapi lisätehoa?
 
et viittis selventää miten sopiva värähtely vaikuttaapi imuilman paineeseen tahi tiheyteen? vai miten muuten se antaapi lisätehoa?
Minä myös kaipaisin hieman lisäselvennystä!
Pyörä saa siitä hyviä viboja
tounge.gif
No, kyllähän ne mitoitukset pitää olla sellaisia, että ei tule pahoja resonanssitaajuksia eri kierrosalueilla.. En kyllä usko itse boksin värähtelyn siihen vaikuttavan juurikaan, vaan nimenomaan miten nuo boxin mitat sopivat tietyille taajuuksille.

Ram-air kyllä mun mielestä vaikuttaa enimmäkseen sen kautta, että siellä on lievä ylipaine vs normaali alipaine. Eihän se sylinterin tartte imeä niin kovasti kun siellä on vähän ilmaa "varastossa"
cool.gif
Eli ilmaa on pienemmällä työllä ja enemmän käytössä, kun on toimiva ram-air.
 
Vaikea on kyllä kuvitella ram airin auttavan muuten kuin staattisen paineenlisäyksen kautta. Joku resonaattoriratkaisu toisi hyötyä vain hyvin kapealle kierrosalueelle, eli systeemistä olisi pakko tehdä kierrosten mukaan säätyvä. Tosin onhan ram air sellaisenaankin Helmholtz-resonaattori, ainakin noin äkkiseltään ajatellen, mutta siitä taitaa olla vain haittaa jos ylipäätään mitään vaikuttaa.
 
Tostahan sport riderin jutusta selviää että ram-air hevoset toimii ihan oikeesti, itsekkin olin siinä luulossa että ovat vain mainosmiesten kikkoja. onhan se hienon kuulosta kun ilmoitetaan kuivapaino ja kone teho + rammarit saadaan komiat luvut...
 
Jos halutaan tehdä ilmaboxi oikein niin sen taajuus pitää laskea ja myös ottaa huomioon ns. kaiut sen kotelon sisällä. Eli resonaatiota ja kaikuja poistavaa materiaalia pitää käyttää suurilla seinämillä. Vertaisin tuota boxia lähinnä suurella reflexi putkella viritettyyn band bass koteloon... Niihin löytyy omat laskukaavansa ja ohjelmat... Toiseksi se mikä vaikuttaa todella paljon on suppiloiden pituus, halkaisia ja muoto. Myös pitää ottaa huomioon tuloputkien pituus ja halkaisia ja se minkä muotoinen se tulopää on. Mahdollisimman sulavan mallinen tulo boxille poistaa pyörteilyä joka hidastaa ilman virtausta ja pienentää kaiuntaa ja haitallista resonointia. Myös suuri tilavuus vakauttaa ilman liikkuvuutta boxin läpi. Monta muuttujaa on matkassa... Laskennassa on helppo käyttää taajuutena moottorin kierroksia ja imutahtien määrää... Ei sitten muuta kuin laskemaan..
wink.gif
 
ramairilla 30mbar.. eli 0.03bar, eli ei pal mitään
wink.gif


Paljonkohan on viileän imuilman osuus noista tehonnousuista?
cool.gif


Nyt voisi kysästä samalla.. Kandeeko läppärunkojen / painekotelon väliin laittaa vielä kiristyspannat imutötsiin? Kotelo on kiinnitetty runkoihin muuten tosi hyvin. Silikoni"holkit" on aika tiiviisti ilmankin niitä (joutuu venyttämään)

Probleemana on että noi pannat ei oikein mahdu. Paineet luokkaa 0.5-1bar, eli ei mitään 4baria
biggrin.gif
 
Nyt voisi kysästä samalla.. Kandeeko läppärunkojen / painekotelon väliin laittaa vielä kiristyspannat imutötsiin? Kotelo on kiinnitetty runkoihin muuten tosi hyvin. Silikoni"holkit" on aika tiiviisti ilmankin niitä (joutuu venyttämään)

Probleemana on että noi pannat ei oikein mahdu. Paineet luokkaa 0.5-1bar, eli ei mitään 4baria
biggrin.gif
Kyllä ne pitää kiristää jollakin. On siinä sen verran isoja pinta-aloja johon tuo 1 bar (-> voima) vaikuttaa että ne korkkaa välittömästi jollei pantoja ole.
 
Vaikea on kyllä kuvitella ram airin auttavan muuten kuin staattisen paineenlisäyksen kautta. Joku resonaattoriratkaisu toisi hyötyä vain hyvin kapealle kierrosalueelle, eli systeemistä olisi pakko tehdä kierrosten mukaan säätyvä. Tosin onhan ram air sellaisenaankin Helmholtz-resonaattori, ainakin noin äkkiseltään ajatellen, mutta siitä taitaa olla vain haittaa jos ylipäätään mitään vaikuttaa.
On turhaa spekuloida sekundaarisillä argumenteilla, vaan on pitäydyttävä primäärisissä faktoissa.
 
nopsaan kun lukasin tuossa noita juttuja niin, esim n 270 km/h aiheuttaa suuruusluokkaa 30 mbar paineen nousun. samainen paineen nousu aiheuttaa about 3 % tehon nousun. Jostain syystä tehon nousut tuolla Ram-airilla on suurempia, miksi? en osaa/uskalla varmasti sanoa mutta yksi selitys voisi olla että systeemin värähtelyt aiheuttaisi tuon lopun 3-5 % tehon lisäyksen.

Ihan esimerkkinä kerron (valitettavasti vain) laskennallisista tuloksista... 50 CC mopon (18 mm kaasarilla) painevärähtelyt saattavat olla luokkaa +- 15% joten en pitäisi ollenkaan mahdottomana että RAM-airilla voidaan saada luokkaa 5-10% tehon nousu. eli, staattinen paine ei selitä kaikkea vaan systeemin resonoinnilla on merkitystä, kuten jniska aivan oikein asiaa esittääkin...veikkaan että jniskalla saattaisi olla jotain kokemusperäistä tietoa...

edittiä kun piti käydä välillä pistään metrin mittanen miniatyyri-ihminen nukkumaan.

Totta on, kuten hannula, mainitsee että resonoinnin hintana on sitten ominaistaajuuksien välissä oleva(t) negatiiviset efektit. en nyt ole aivan varma mutta joissain vääntökäyrissä on nähtävillä moista värähtelyä esim paikallisia vääntöhuippuja esim 2000 rpm välien joissa kahden huipun välissä on sitten paikallinen minimi. No noihin vääntökäyrän "laineiluun" saattaa olla muitakin syitä kuin tuo mainitsemani imupuolen resonointi.

Muistelen (ja mutustelen) että VTR SPI1(ja 2:ssa) imuilmanottoaukon luukku aukesi jollain kierrosluvulla, juuri noiden  tuon ominaistaajuuden optimoinin takia. toski tuo mutustelu saattaa olla sienipitoisen (ja itsepoimitun) ruokavalionkin syytä. korjatkaa toki jos nämä sienet ovat aiheuttaneet hallusinaatioita.
 
Back
Ylös