Ranne liian pahasti rikki kyykkypyörän ajoon?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sakuc
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

sakuc

New member
Järjestään mulla on ollut anti-kyykkyjä(motoja fightereitä), nyt tuli vaihdettua alle ZZR1400 mikä nyt ei hirveen agressiivinen ajoasennoltaan mutta ongelma on seuraava, oikea käsi (eli mousetus-lapanen) on muutaman minuutin jälkeen turta JA samaan aikaa kipeä, ranteesta alaspäin, käden ravistelu poistaa ongelman hetkellisesti mutta palautuu suht nopeasti.

Kellään ollut vastaavaa ongelmaa?

Kaikki sanoo että kyllä se siitä menee kun tottuu, mutta ei kauheesti ole poistunut 2kk ja 4tkm aikana.

Hanki Powerball. Ainakin itsellä tuosta on ollut kovasti apua. Keväällä tulee pyöriteltyä.

Powerball

Toinen juttu on ajamisen rentouden löytäminen. Sekin auttaa.

Powerball löytyy täältäkin, ja kyllä se vaikuttaa vaikka tyhmältä kuulostaakin ja vaikuttaa. Ongelma on vaan sen "tylsyys" ellei ota sitä 'erikois'mallia missä on ne kiekkamittarit ym tsydeemit. Kannattaa kokeilla!

Ja tosiaan oikea ajoasento, kädet rentoina ja antaa "roikkua" eli ei jännitä turhaan.. Varmasti olet kokeillut jo mutta itsellä tuo auttoi.

Throttlerocker tms. kaasukäden apuri voisi auttaa myös...
thumbs-up.gif

joskus kuulin jutun terveystarkastuksessa, 'pyörä on helpompi vaihtaa kuin ranne'

Ittellä puutui Honda VFR:llä ja BMW K1200RS:llä ajaessa molemmat kädet n. 100km ajelun jälkeen. Vaihdoin customiin ja nyt ei puudu kuin oikean käden peukalon pää.

Itsellä ei ainakaan kilometrit parantaneet asiaa ollenkaan...päinvastoin tuntui että pikkuhiljaa meni pahemmaksi. Sama ongelma myös polkupyörällä ajaessa...ja ei siinäkään tunnu kilometrit auttavan...pitää kai vaihtaa tuohon kuntoilupyörään custom mallinen tanko
idea3.gif

"ahdas rannekanava" tms. termi. Kokeileppas ajaa ranne ns. suorempana, eli ei nostaen rystyjä taivasta kohti. Ranteen liike pitäisi korvata kyynärvarresta lähtevällä kaarella, jolloin rannekanavaa sivuavat suonet ja jänteet eivät jumita.

Hommasin raiserit ja "kämmenkaasun">välitön vaikutus
ranteen sekä selän kipuihin.

Pyörä GSX 1400, mutta minulla ajoasennon "huonous" johtui
syntyperäisestä lyhyydestä (175cm.), josta vastaavat ongelmat.

"ahdas rannekanava" tms. termi. Kokeileppas ajaa ranne ns. suorempana, eli ei nostaen rystyjä taivasta kohti. Ranteen liike pitäisi korvata kyynärvarresta lähtevällä kaarella, jolloin rannekanavaa sivuavat suonet ja jänteet eivät jumita.
Muuttaa ajoasennon vähän vaikeeks, pituutta se 173cm..

Ja tällä tarkoitan ettei pysty esmes operoimaan jarru/kytkinkahvoja enää, sormet ei taivu tarpeeks jos noin yrittää välttää ongelmaa.

Ja etunoja on aika paljon radikaalimpi kuin 1400 gsx.

Voi olla tosiaankin alkava rannekanavan ahtauma. Itellä operoitiin molemmat ranteet kun ei ennee pysynyt tavarat hyppysissä ja mopolla ajelukin oli tuskaa jo muutaman kilometrin jälkeen. Leikkaus yksityisellä maksoi noin 1600 egeä/ ranne eli kannattaa jo käydä säästämään
biggrin.gif
Jos käy kunnallisella, niin kannattaa kysellä että onko heillä olemassa oikeata käsikirurgia. Suosittelen käymistä neurologin juttusilla, niin selviinnee onko kysymys ahtaumasta vai muusta. Voihan se johtua jopa selkärangan nikamista tuo käsien puutuminen.

Öööh, siis onko paras asento rannekanavan kannalta sellainen missä käsi nyrkissä peukalo osoittaa eteenpäin ranteen suuntaisesti rystyjen sijaan? MP:llä ei tota ongelmaa ole kun endurossa on "oikea" ajoasento mutta polkupyörällä ajaessa välillä puutuu pikkurilli ja nimetön. Johtuisko samasta ongelmasta..? Heh, tää org on varsinainen lääkäripalsta
biggrin.gif

Mulla myös puutunut oikean käden pikkurilli ja välillä koko kämmen jo vuosia erilaisilla pyörillä.

Mitä pystympi ajoasento, sitä parempi.
idea3.gif

Tilasin jopa tohon Getoriin korotuspalat kun siinäkin meinaa puutua, vasen käsi toimii kuin ajatus.
sport05.gif

Auttaa kun puristaa polvilla tankista, nostaa itteensä ylöspäin ja "voimistelee" sormilla kinttaiden sisällä.
biggrin.gif

Itse olen huomannut että hanskoilla on suuri merkitys käden puutumiseen ja rannekipuihin. Vanhoilla nahkahanskoilla ranne saa vetoa ja etenkin kosteilla/kylmillä keleillä oikea ranne alkoi särkemään. (kylmettyi ja jäykistyi. Liikuttaessa alkoi rutisemaan)
Vaihdoin kylmemmillä keleillä kunnon Gore-toppahanskoihin ja kuumemmilla keleillä ajetaan ohkaisemmilla rukkan gore-hanskoilla.

Nyt kipu esiintyy jos hanskat jää huonosti ja ranne jää paljaaksi takin ja hanskan välistä. Muuten ei ole enää ongelmia esiintynyt.

Itse olen huomannut että hanskoilla  on suuri merkitys käden puutumiseen ja rannekipuihin. Vanhoilla nahkahanskoilla ranne saa vetoa ja etenkin kosteilla/kylmillä keleillä oikea ranne alkoi särkemään. (kylmettyi ja jäykistyi. Liikuttaessa alkoi rutisemaan)
Vaihdoin kylmemmillä keleillä kunnon Gore-toppahanskoihin ja kuumemmilla keleillä ajetaan ohkaisemmilla rukkan gore-hanskoilla.

Nyt kipu esiintyy jos hanskat jää huonosti ja ranne jää paljaaksi takin ja hanskan välistä. Muuten ei ole enää ongelmia esiintynyt.
Ilman lämpötilalla mulla taas ei ole mitään vaikutusta ja muutenkin noin Berikit + rukan hiha aika hyvin kyllä blokkaa liiallisen kylmyyden muutenkin pois.

Itse nuijin aikoinaa bemarin K1200S:n kahvojen kulmaa viilapenkissä siten, että kahvan päät meni eteenpäin. Bemarissa ne oli terästä, joten pystyi taivuttamaan. Lisäksi levensin kahvoja vähän. Piti laittaa vähän rikkoja kahvapainojen alle. Ranne oli alkuperäisillä kahvoilla ihan väärässä kulmassa ja tuo auttoi.

Enpä tiedä voisiko tästä olla apua? Voisi kokeilla muuttaa ajoasentoa oikeammaksi... Reisillä kiinni kunnolla tankista, vatsa- ja selkälihaksilla yläkroppa hallintaan. Käsivarret rentoina. Näin ajaen ei ranteet rasitu. Bonuksena tulee aivan uskomattoman helppo kaarreajo verrattuna kyynärpäät lukossa ajamiseen....
nixweiss.gif

Vatsa ja selkätreeniä vaan kovasti niin saa kädet kunnolla rennoiksi ajaessa kun ei tarvitse nojata niiden päälle!

Joo, ei painoa käsille. Yläkroppa hallintaan selkä ja vatsalihaksilla

Minulla oli sama pulma toisinpäin, eli pystynakussa tuulenpaine painoi yläkroppaa taakse ja vedin liikaa käsillä vastaan -> ranne kipeeksi. Opettelin ajamaan matka-ajoa pelkästään oikea käsi tangossa, niin oli pakko olla vetämättä tankoa ja käyttää vatsalihaksia. Sitten kun olin tuon oppinut niin voin ajaa taas normaalisti (kun vain silloin tällöin toistelin itselleni "älä vedä tangosta, käytä vatsalihaksia")

Lisäksi tämä apteekista auttoi yllättävänkin paljon. Kiristin sen hanskan alle kipeän ranteen ympärille aina ajoon lähdettäessä. Se auttoi kipeään ranteeseen, en tiedä auttaako turtuneeseen käteen.

Polvilla voi keventää puristamalla tankkia, tai tosiaan lihas treeniä vatsa/hartia/selkä seudulle niin ei tarvitse kaikkea painoa ranteille.

Ja zetoriin saa myös niitä tangon korotus palikoita jolla heloptat entisestään jo muutenkin maltillista kulmaa.

Back