Raskaita prätkiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja suige
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

suige

New member
Lupasin vähän kysellä täältä kun tuttu kattelee pyörää elikkäs mitä kokemuksia ja fiilareita on Yamaha MT-01, Jammu XJR 1300 ja Suzuki GSX 1400.

Mä olen ite ajanut tollasella XJR 1200 muistaakseni joku 97(?) ja se oli ihan kiva pyörä ainaskin.

Kahdesta ekasta vain jonkin verran kokemusta, MT-01:llä stage kakkosella..

Nuohan ovat aivan eri pakasta vedettyjä. MT on hauska ja sydäntä sykähdyttävä voimalelu, XJR taas luotettavan tasainen käyttömopo.

MT:n kiehtovin puoli on sen tolkuton alavääntö. Matkantekoon se ei minusta sovi lainkaan. Raskaudestaan huolimatta se taittuu kohtuu syvin myös mutkateillä. XJR:n pääpiirre on sen "yleisluotettava" luonne ja tasainen voiman tuotto, runko vaikuttaa pikkuisen lötköltä verrattuna vaikkapa juuri MT-01:n jämäkkyyteen.

-hh-

Vastaanpa minäkin tänne vaikka edellinen kirjoittaja jo summasi aika hyvin XJR:n ominaisuudet. Itse olen ajellut -04 mallisella 1300:lla n. 50000km ja tähän mennessä ei ole ollut muuta kuin normi huollot tehdä ja ajaa. Joskus olen sanonut että se pyörä on samanlainen kuin omistajansakin eli ylipainoinen, laiska ja kömpelö. Mutta kaikki on tietysti suhteellista kyllä nuo XJR:n ajoominaisuudet riittää paljon kovempaan kyytiin kuin minun ajotaidot. Jos hankit takalaukulle/ laukkusarjalle telineen ota semmonen joka on tuettu muuallekin kuin matkustajan kahvan pultteihin. Yamahan takarunko ei kestä laukkua pelkästään niihin kiinnitettynä.

Mulla ollut XJR1300 ja aika ylipainoinen ja kömpelö se oli, laiskaksi en sitä kyllä mieltänyt... en tykkännyt ko pyörästä yhtään. Mut eikös se ole jo vähän niinkuin matkapyöräksi tehtykin.

hornet 900:nen oli paljon ketterämpi ja mukavampi ajella, siitä kyllä tykkäsin ajo-ominaisuuksien puolesta ja muutenkin, oli ihan mukava ajella pidempiäkin matkoja. Ja ihan tarpeeksi tehojakin minulle.

062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Tollanen Hornet 900 on hyvä pyörä, nytkin olisi voinut tulla ostettua sellainen jos olisi tullut vastaan ennen tätä Gsr 600 Suzukia  
biggrin.gif

Oon joskus XJR 1200 kokeillut, hyvä pyörä se oli, vähän kun oma sillonen Bandu 1200, mutta ehkä mukavampi ajaa, tosin mä en ikinä päässyt bandiitilla fiiliksiin muuta kun kiihdytyksissä kun etupyörä nousi  
biggrin.gif

Mulla ollut XJR1300 ja aika ylipainoinen ja kömpelö se oli, laiskaksi en sitä kyllä mieltänyt... en tykkännyt ko pyörästä yhtään. Mut eikös se ole jo vähän niinkuin matkapyöräksi tehtykin.
Vai että oikein matkapyöräksi tehty, ei sitten sinne päinkään!  
omg.gif

XJR on iso pyörä isoille miehille (joo joo, ajelee niillä naisetkin) joten jos on varta vasten etsimässä "ketterää" laitetta kaupunkigruisailuun tai matka-ajoon pitkien matkojen taivallukseen se ei ehkä ole se paras valinta.

Pakko minunkin on sitten muutama kommentti entisenä yammumiehenä...XJR on ihan kelpo laite mutta omassa pyörässä oli tosi nihkeä vaihdelaatikko... aika rutinat vaihdelaatikossa vaihtaessa ykköseltä kakkoselle ja kakkoselta kolmoselle...asia tutkittiin huollossa ei vikaa vaan ominaisuus...yammulle maistui menovesi jos vertaa nykyiseen noin 2l enemmän per/100km...
cool.gif

Itsellä kokemuksia näistä vaan gsx 1400 ,fyysiseen kokoonsa nähden kevyt ja helppo ajaa..niin verratuna mihin?
Kaverilla oli Honda vfr 750 vuosimallia 97-98,koe ajetuaan gsx:ni uutena vuonna 05,lenkiltä tultuaan totesi..Ton Hondanko pitäis olla nopea matka sportti?

Jännää miten eri ajajat kokevat saman laitteen eri tavoin.

MT-01:sta jäi mieleen rotevan väännön lisäksi vakioputkin vertailtaessa rotevan viidakkorummun muhkea ääni.

XJR:sta olin jo kommentoimassa että se on positiivisella tavalla pienen tuntuinen ja näppärä käsiteltävä. Omaan Banditiin verrattuna mieleen tuli lähinnä Honda CB500, mutta kahvasta kääntäessä huomasi että eipäs olekaan viissatanen...

Riippuu vertailukohteesta.

XJR on helppo ajaa, pehmeä ja tasaisen voimakas moottori, joka ei hurjaksi muutu koskaan. sopii kaupunkikurvailuun aivan mainiosti. ei tunnu niin painavalta kuin on.

Mitenkäs tuollanen bandit 1200? Millaset kokemukset siitä on porukalla? Naku malli vai s-malli matkantekoon?

itse ajellut pari kesää ´05 1300 XJR:llä ja pelkää positiivista sanottavaa, ei tunnu raskaalta , itseasiassa ketterämpi kuin edellinen mopo 750GSXF ja voimaa on Jammussa riittävästi.

Back