Ratailu - ketjut ja rattaat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja E-tana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

E-tana

MotOrg ry
Ensi kesän sunnuntaiajelut taas mielessä...

Jollain tarttis saada sekuntteja ens kesänä pois. Kuskissahan ei ole mitään vikaa ja syyt hitaaseen vauhtiin löytyy kalustosta. Ajatus olisi vaihtaa radalle vakiovälityksiä sopivammat rattaat. Viime kesä tuli ajeltua vakiovälityksillä ja todettua, että ei oikein mopo kiihdy hitaista mutkista (Alastaro: palmas ja kahvila, mopona R6R 2007). Rattaidenvaihdon yhteydessä lienee järkevää vaihtaa myös ketjut?

Ketjut ja rattaat
1. mikä on oikea merkki?

2. 520, 525, 530 jne. Ilmeisesti jokin ketjujako? Omassa pyörässä näytti olevan ketjuissa merkintä DID 525 V8 (alkuperäinen ketju?). Mikä tuon ketjujaon pitäisi olla? Motonetin haku antaa kyseselle pyörämallille 520 ja 530 ketjuja.

3. Onko hankala homma vaihtaa rattaat ja ketjut itse? Voiko homman sössiä siten, että pitää hakea kaupasta uudet kejut ja, kun ei vieläkään onnistunut, niin sitten ammattilaiselle vaihdettavaksi ja halvaksi tuli.

4. Mitä työkaluja vaaditaan? Tietenkin iso kasa kalliita erikoisryökaluja, eli halvemmaksi tulee, kun vaihtavat liikkeessä...

5. Mistä kannattaa hommata? Vaihtoehdot: suosi suomalaista ja ...ulkomailta halvemmalla.

6. Ja ne muut kysymykset sekä vastaukset joita en ole osannut kysyä...

7. X-ring, O-ring...?

8. Näyttä ketjuista löytyvän vielä merkintöjä: 100, 102, 106, 110, 116 jne. Mitä nämä lienee ja mikä pitäisi olla?


Välitykset
Omat sunnuntaiajelut teen pääsääntöisesti Alastaron ympyrässä. Mikä on oikea välitys Alastaroon? Vai riippuuko pyörästä, kuskista, ketjujaosta, mielentilasta, renkaan profiilin korkeudesta...

Jos välitykset eri radoilla on pyörästä, vaimosta, kuskista ja muista tekijöista huolimatta aina samat (siis ratakohtaiset), vois välityksistä tehdä vaikka oman keskustelun. Saattaapi olla, että välitysasiat on purettu kattavasti jo jonnekin muualle, eli saa vinkata mistä löytyy...
 
Viimeksi muokattu:
1. RK tai DID niin toimii varmasti.
2. 520 ketju on kevyempi ja rullaa herkemmin, oikea valinta radalle. TOki rattaat pitää sitten myös ottaa 520 jaolle sopivat. 520 jaolla onkin sitten huomattavasti paremmin välityksiä saatavana.
3. Ketjun liittämiseen tarvitset niittaustyökalun (saa motonetistä tai lainaat joltain) Eturatas on joskus aika piukassa, voi tarvita pulttipyssyn.
4. Niittaustyökalu vanhan ketjun katkaisuun ja uuden liittämiseen.
5. Suosi suomalaista. Esim. Motoville.
6.
7. Osta suomalaiselta niin kyllä se sulle oikeen ketjun osaa myydä. Taitaa olla X-tms muita O-renkaan variaatioita noissa laadukkaissa kaikissa nykyään.
8. Lenkkien lukumäärä, eli ketjun pituus. Yleensä helpoin ostaa 120 lenkkinen ja katkaista välitysten perusteella oikean pituiseksi.

Edit. Kun ajoin ite kusiaisella, vaihdoin joka radalle välitystä. Tonnarilla ei tartte ihan niin paljon veivata.
 
Viimeksi muokattu:
1. Se mikä löytyy sopivaan hintaan. Renthal lisää tohon Nitron listaan.

2. 525 ollee orginaali. Jako on sama 520, 525 ja 530 ketjuissa, vain leveys on eri. Rattaat sit kans sen ketjun leveyden mukaan. Ks Bicycle and Motorcycle Chain Dimensions http://www.gizmology.net/sprockets.htm

3. Ei. Ei kovin helpolla. Ainoa minkä oikeestaan voi sössiä, on uuden lukon laitto liian kireälle, tai löysälle, tai sössii niittauksen/ eli sen lukituksen. Mutta uusi lukkosetti maksaa muutaman euron, joten harjoittelu tulee halvaksi. Palaa vain käämit.

4. Tee se itse: Rälläkällä saa hiottua niittaukset pois. Sen jälkeen lukko lähtee irti kevyellä väkivallalla. Uuden lukon saa paikoilleen helpolla, tai työllä ja tuskalla. Niittaus onnistuu; vasara, sopiva tuurna (joko teräväpänen tai litteä, riippuen lukon niittaustyypistä), joku alasimeksi kelpaava, esim moska.

Helpommalla pääsee jos on ko lukkoon sopiva niittaustyökalu.

5. Oman maun mukaan. B&C Express ssä oli ainakin viimeks hyvä valikoima ja sopivat hinnat. Rattaiden etsinnässä kannattaa ensin hakea oikea koodi varsinaisen valmistajan sivulta, jonka syöttää tonne. Muutoin oli hankalaa löytää spesiaalikokoja.

6. Eipä siinä oikeestaan muuta tyrimisen paikkaa ole kuin ett jos laittaa lukon liian löysälle tai kireelle. Tai onnistuu rikkomaan O-renkaan (en kyl tiiä mite).

7. Ring ring, kaikki käy kunhan muistaa huoltaa/öljytä. Ite ajoin joku xxt rataa (636cc/525, Renthal RR tjsp) pelkästään öljyämällä ketjuja, en kertaakan pessy. En ajanu sateessa. Ketjut oli edelleen ihan ok. Mut vaihdoin ne samalla ku takarattaan. Eturattaita tais mennä 2.

8. Riippuu siitä mikä on mopon välitys JA akseliväli, vs vakio. Jos vakio akseliväli, niin sitten lenkkien määrän voi laskea suoraan vertailemalla rattaiden hammasmäärää vs vakio.
 
Välitykset
Omat sunnuntaiajelut teen pääsääntöisesti Alastaron ympyrässä. Mikä on oikea välitys Alastaroon? Vai riippuuko pyörästä, kuskista, ketjujaosta, mielentilasta, renkaan profiilin korkeudesta...

Välitykset riippuu kuskista ja ajotyylistä hiukan, mutta yleensä kaikilla samalla pyörällä ajavilla välitykset ovat lähellä toisiaan. Suomen radoilla on se ongelma ettei vakiovaihteistoisella pyörällä oikein saa koko välitysten skaalaa käytettyä. Kompromissejä joutuu tekemään (varsinkin 600cc pyöräissä) että saa pyörän sopimaan joka paikkaan edes kohtuullisesti. Vakiovälityshän on suhteettoman pitkä rata-ajoon eli 16-45.

Samanlaisella pyörällä hyväksi todetut välitykset:

Alastaro: 14-45 tai 15-48, muutenkin aika yleispätevä välitys esim. Ahvenistolle ja Botnialle. 14 piikkisellä eturattaalla riittää 114 lenkkinen ketju ja 15 eturattaalla pitää olla 116 lenkkinen.

Motoparkissa joutuu välitystä pidentämään (huippunopeuden vuoksi) ja Kemorassa en saa kyseisellä välityksellä vaihteita osumaan kohdalleen. Eli Motoparkkiin 15-46 (tai 14-43) ja Kemoraan 15-47 (14-44).

Ensi kesän yritän pärjätä yhdellä eturattaalla (15) ja 46,47 ja 48 takarattailla.


Ehdottomasti 520-ketju, Renthallin rattaat (takarattaat alumiinisena) ja joku em. ketjumerkeistä.


- T -
 
Muuta en tiiä, ku että Motonetin ketjuniittain oli hintansa väärtti.
Kasisatasella laitoin Alastaroa ajatellen piikkiä pienemmän eturattaan ja mosse pelitti ainakin omaan makuun paremmin. Kolmosella kun etupäässä suhailin, niin lähti mutkista mukavammin.
 
Niin juu, ketjujen kestosta: 520-ketjulla ajelin kusiaisella samalla ketjulla muistaakseni 2 kautta, mutta tonnarilla joutuu kyllä vaihtaa ketjun kerran vuoteen.
 
6. Eturattaan pulttia ei saa aukaista vaihdetta vasten, aina olla vapaalla.
Takavanteen ja rungon väliin vaikka lankku, ettei rengas pyöri.
 
R6R välityksistä on juttua tuolla: http://www.mprata.fi/index.php?topic=1317.msg36431#msg36431

Välitykset on pitkälti makuasioita. Itse ajelin viime kesänä Alastarossa 14-48, Motoparkissa 16-46 ja Pärnussa 16-48. Tai nuo jäi käyttöön välitysarpajaisten jälkeen.

Jos haluat yhdellä välityksellä pärjätä, niin 15-47.lienee toimiva. Jos ei osu ajorytmiisi jollain radalla, niin vaihtaa pidempää tai lyhyempää välitystä alle tarpeen mukaan. Alkuun kannattaa ajaa pidemmillä välityksillä etenkin jos vaihtaminen vie keskittymistä muulta tekemiseltä.
 
6. Eturattaan pulttia ei saa aukaista vaihdetta vasten, aina olla vapaalla.
Takavanteen ja rungon väliin vaikka lankku, ettei rengas pyöri.

Miksi ei saa aukaista vaihdetta vasten? Tätä monesti miettinyt.
Vaihteisto kestää sen minkä puristukset antaa myöden ja jos vääntää takarengas maassa niin lähtee liikkeelle ennen kuin mikään menee rikki.
 
Miksi ei saa aukaista vaihdetta vasten? Tätä monesti miettinyt.
Vaihteisto kestää sen minkä puristukset antaa myöden ja jos vääntää takarengas maassa niin lähtee liikkeelle ennen kuin mikään menee rikki.

Pulttipyssyllä kun aukasee, niin ei ne iskut ole hyväksi vaihteistolle.
 
Välitykset
Omat sunnuntaiajelut teen pääsääntöisesti Alastaron ympyrässä. Mikä on oikea välitys Alastaroon? Vai riippuuko pyörästä, kuskista, ketjujaosta, mielentilasta, renkaan profiilin korkeudesta...

Jos välitykset eri radoilla on pyörästä, vaimosta, kuskista ja muista tekijöista huolimatta aina samat (siis ratakohtaiset), vois välityksistä tehdä vaikka oman keskustelun. Saattaapi olla, että välitysasiat on purettu kattavasti jo jonnekin muualle, eli saa vinkata mistä löytyy...
Jos helpolla haluaa päästä, niin katso omista ratakohtasista huippunopeuksista/ vertaile muiden vastaaviin. Ja arvo siitä joku sopiva välitys millä pärjää koko kauden.
Varsinkin jos on alotteleva kuski, niin sit on yksi asia vähemmän minkä kans säätää ja sekoilla, ja sekottaa omaa ajamisen opettelua.
 
Miksi ei saa aukaista vaihdetta vasten? Tätä monesti miettinyt.
Vaihteisto kestää sen minkä puristukset antaa myöden ja jos vääntää takarengas maassa niin lähtee liikkeelle ennen kuin mikään menee rikki.

pulttipyssyn isku on niin kova .että saattaa ajan saatossa rikkoa .vähän sama kuin kuljettaa mp tai auto kärryllä, niin kannattaa pistää vapalle ettei rynkytä vaihdetta päin ,ja sitoa jousitamattomasta paikasta .no yhtä ja kaikkia maku asia:D
 
Pulttipyssyllä kun aukasee, niin ei ne iskut ole hyväksi vaihteistolle.

No joo riippuu tietenkin pyssystä. Mutta harvassa on ne pyssyt jotka oikeasti iskee niin kovin että joku hajoisi. Noilla harraste vehkeillä ja pikku kompuroilla ei saa rikki muuta kuin hermot.
Sitten kun kädessä on ammatti vehje jossa luvataan 600Nm ja voimavirtakompura yli 200 litran säiliöllä niin sitten joku voi mennä rikki ja varmaan meneekin.

Mutta kuten henkka totesi niin kukin tyylillään ja varma on aina varma. Jos vaihteen laittaa vapaalle niin sitten ei ainakaan riko mitään.
 
Välitykset riippuu kuskista ja ajotyylistä hiukan, mutta yleensä kaikilla samalla pyörällä ajavilla välitykset ovat lähellä toisiaan. Suomen radoilla on se ongelma ettei vakiovaihteistoisella pyörällä oikein saa koko välitysten skaalaa käytettyä. Kompromissejä joutuu tekemään (varsinkin 600cc pyöräissä) että saa pyörän sopimaan joka paikkaan edes kohtuullisesti. Vakiovälityshän on suhteettoman pitkä rata-ajoon eli 16-45.

Samanlaisella pyörällä hyväksi todetut välitykset:

Alastaro: 14-45 tai 15-48, muutenkin aika yleispätevä välitys esim. Ahvenistolle ja Botnialle. 14 piikkisellä eturattaalla riittää 114 lenkkinen ketju ja 15 eturattaalla pitää olla 116 lenkkinen.

Motoparkissa joutuu välitystä pidentämään (huippunopeuden vuoksi) ja Kemorassa en saa kyseisellä välityksellä vaihteita osumaan kohdalleen. Eli Motoparkkiin 15-46 (tai 14-43) ja Kemoraan 15-47 (14-44).

Ensi kesän yritän pärjätä yhdellä eturattaalla (15) ja 46,47 ja 48 takarattailla.


Ehdottomasti 520-ketju, Renthallin rattaat (takarattaat alumiinisena) ja joku em. ketjumerkeistä.


- T -

Oon saattanu kysyäkkin aiemmin mutta kysytään nyt kuitenkin: Käytätkö ykköstä alastaron kahvilasta? Pitäsi kanssa noi rattaat ostella ja toi 15 - 46 47 48 näyttäis kivalta
 
No joo riippuu tietenkin pyssystä. Mutta harvassa on ne pyssyt jotka oikeasti iskee niin kovin että joku hajoisi. Noilla harraste vehkeillä ja pikku kompuroilla ei saa rikki muuta kuin hermot.
Sitten kun kädessä on ammatti vehje jossa luvataan 600Nm ja voimavirtakompura yli 200 litran säiliöllä niin sitten joku voi mennä rikki ja varmaan meneekin.

Mutta kuten henkka totesi niin kukin tyylillään ja varma on aina varma. Jos vaihteen laittaa vapaalle niin sitten ei ainakaan riko mitään.

nää on vähän sellaisia juttuja .esim timpurilta lainaat vasaraa ja hakaat betonia toiselta saattaa tulla korville ja toinen ihan sama .kuhan saa naulan sisään .:D tosin se kun hakataan betonia niin muuttaa vasaran kovuutta pikkuhiljaa , rupee lipsuu peukaloon ,ai saatana ku teki kipeetä:)-
 
pulttipyssyn isku on niin kova .että saattaa ajan saatossa rikkoa .vähän sama kuin kuljettaa mp tai auto kärryllä, niin kannattaa pistää vapalle ettei rynkytä vaihdetta päin ,ja sitoa jousitamattomasta paikasta .no yhtä ja kaikkia maku asia:D

Onneksi meikän mopossa ei tarvita pulttipyssyä eturattaassa, 1/2 tuuman räikällä aukeaa kun ratas ei tarvite isoa momenttia kiinnitykseen, lukitusprikka hoitaa isommat momentit pois.
Ulkoa en muista mikä on oikea momentti mutta alle puolet taitaa olla verrattuna taka-akseliin missä onkin se 150 newtonia momenttina.
 
Onneksi meikän mopossa ei tarvita pulttipyssyä eturattaassa, 1/2 tuuman räikällä aukeaa kun ratas ei tarvite isoa momenttia kiinnitykseen, lukitusprikka hoitaa isommat momentit pois.
Ulkoa en muista mikä on oikea momentti mutta alle puolet taitaa olla verrattuna taka-akseliin missä onkin se 150 newtonia momenttina.

:thumbup:
 
Back
Ylös