• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ratailu - öljynvaihto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja E-tana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

E-tana

MotOrg ry
Ratailu - öljynvaihto

Kauden jälkeen huollot vielä tekemättä...

Mietin, että vaihtaakko öljynsuodattimen öljynvaihdon yhteydessä vai riittääkö pelkästään uudet öljyt? Viime öljynvaihdosta taitaa olla vajaa 1000 km ja samalla tuli vaihdettua myös öljynsuodatin. Kaikki kilometrit rata-ajoa.

Eli:
1. Kuinka tiuhaan rata-ajossa tulisi vaihtaa öljyt?
2. Tulisiko suodatin vaihtaa aina öljynvaihdon yhteydessä?
3. Tulisiko jokaisen öljynvaihdon yhteydessä uusia öljyruuvin tiiviste?
 
1. riippuu öljystä. Mitä ohkaisempaa niin sen useammin. Itse käytän paksuhkoa öljyä, niin olen vaihtanut muutaman kerran kaudessa riippuen kilometreistä.

2. Jotkut vaihtaa ja jotkut ei. Itse vaihdan joka kerta ja avaan suodattimen lastuamattomalla leikkuutyökalulla. Siinä voi tutkia mitä sieltä löytyy. Jos löytyy kultahippuja niin kone purkuun ja varakone tilalle.

3. Jotkut vaihtaa ja jotkut ei. Taitaa euron maksaa tommonen alkuperäinen prikka? Itse käytän imulaitetta tai otan öljypohjan irti, eli en availe sitä proppua ollenkaan.

Joskus mekaamallani kuskilla oli öljysponsori joka halusi tutkia käytössä ollutta erikoisöljyä. Muistaakseni joku 600km oli öljyllä ajettu, niin laimentuma oli jo 25%. Öljy oli ohutta ja olosuhteet mahdollisimman kuormittavat (Mansaaren TT), mutta silti tuli yllätyksenä. Valmistaja oli sitä mieltä että ei ainakaan pidempää siivua saa tuolla öljyllä vetää..

Eli eipä noihinkaan kysymyksiin mitään apteekkivastauksia ole olemassa.


- T -
 
1. Kuinka tiuhaan rata-ajossa tulisi vaihtaa öljyt?
2. Tulisiko suodatin vaihtaa aina öljynvaihdon yhteydessä?
3. Tulisiko jokaisen öljynvaihdon yhteydessä uusia öljyruuvin tiiviste?

1. Itse vaihdan 500km välein. Aika halpa vakuutus pyörän moottorille, suosittelen vaihtamaan mielummin usein, kuin ajamaan kalliilla hipoöljyllä koko kesän. Hitaassa ryhmässä katupyörällä vaihdoin harvemmin, mutta selvästi huoltoväliä tiheämmin.

2. Vaihdan joka toisen öljynvaihdon yhteydessä, varmaan joka kolmaskin riittäisi. Aika puhdasta on öljy aina ollut rata-ajossa. Katupyörällä vaihdoin joka kerta.

3. Tiiviste on aika halpa, suosittelen vaihtamaan, vaikka pysyy öljyt varmaan sisällä ilmankin tai vanhalla tiivisteellä. Rata-ajossa kannattaa öljyproppu ainakin varmistuslangalla varmistaa, niin ei pääse isoa vahinkoa omalle pyörällä ja radalle tapahtumaan.
 
Öljynä nyt ollut Castrol Power1 Racing 10W-50 täyssynteettinen ja vauhdit nopean ryhmän hitaassa päässä jos sillä jotain merkitystä... täytyy hommata pussillinen noita tiivisteitä.
 
Suodatinta vaihdettaessa olisi suotavaa leikata suodatin auki ja tarkastaa mitä silppua sinne mahdollisesti on kerääntynyt.

Moni moottoririkko voisi jopa olla vältettävissä.
 
Öljynä nyt ollut Castrol Power1 Racing 10W-50 täyssynteettinen ja vauhdit nopean ryhmän hitaassa päässä jos sillä jotain merkitystä...

Toi on kohtalaisen paksua öljyä, joten laimeneminen ei tapahdu nopeasti. Alkava öljyn kulutus on merkki laimenemisesta ja silloin viimeistään pitää öljyt vaihtaa. Jos öljyä menee vaihdon jälkeenkin reilusti, niin sitten sitä menee laimenemattakin sylinterin välistä palotilaan, eli männänrenkaat alkaa olla vaihtokunnossa (tai öljy on liian ohutta kyseiselle moottorille). Toisaalta mitä paksumpi öljy, sen heikommin moottori tuottaa tehoa, ainakin teoriassa.


- T -
 
2. Jotkut vaihtaa ja jotkut ei. Itse vaihdan joka kerta ja avaan suodattimen lastuamattomalla leikkuutyökalulla. Siinä voi tutkia mitä sieltä löytyy. Jos löytyy kultahippuja niin kone purkuun ja varakone tilalle.

Suodatinta vaihdettaessa olisi suotavaa leikata suodatin auki ja tarkastaa mitä silppua sinne mahdollisesti on kerääntynyt.

Moni moottoririkko voisi jopa olla vältettävissä.


Ööö?
 
Sitten, että saadaan öljykeskustelua talven ratoksi, on vielä se että eri litkut samalla viskolla hajoaa hitaammin kuin toiset.
Yksi kokemus on tunnetusta merkistä, olisiko 500km vaihdon jälkeen suolla temmeltäessä alkoi kuulostaa siltä että koneremppa tulossa. Kotarin LC8 oli kyseessä, siinä mm ketjunkiristimet räkättää huonoilla paineella äänekkäästi ja olin siellä muutakin asiaankuulumatonta kuulevinani.
Kun pajalle pääsin seuraavana päivänä, käynnistin vielä kylmänä koneen, kuulosti edelleen pahalta. Öljy ulos kahvinsuodattimen läpi, ei lastuakaan. Perkasin filsun, ei mitään.
Uudet mehut sisään, kuulosti taas terveeltä. Moni muu ajaa samanlaista rallia samoilla voiteilla ilman ongelmia, liekkö sattunut huono erä, mutta se satsi oheni pysyvästi kun käytin kunnolla kuumana.
Nitro osannee avata ne Polyalfaolefiini yms fiinisanat mitkä tähän liittyi, ei nyt löydy päästä kansiota.
Niin juu, ei ollut tulvinut, öljyn määrän katsoin jo suolla, eli bensalaimennus ei ollut kyseesä.
 
Suodatinta vaihdettaessa olisi suotavaa leikata suodatin auki ja tarkastaa mitä silppua sinne mahdollisesti on kerääntynyt.

Moni moottoririkko voisi jopa olla vältettävissä.

Aika moni käyttää magneettista öljynpoistoproppua, eli se kerää metallisilppua, jos/kun sitä sattuu pieniä määriä tulemaan.
 
Rautahitua tulee joka vaihdossa vähän. Ne on ne muut metallit mitkä enemmän verenpainetta nostattaa.
 
Kauden jälkeen huollot vielä tekemättä...

Mietin, että vaihtaakko öljynsuodattimen öljynvaihdon yhteydessä vai riittääkö pelkästään uudet öljyt? Viime öljynvaihdosta taitaa olla vajaa 1000 km ja samalla tuli vaihdettua myös öljynsuodatin. Kaikki kilometrit rata-ajoa.

Eli:
1. Kuinka tiuhaan rata-ajossa tulisi vaihtaa öljyt?
2. Tulisiko suodatin vaihtaa aina öljynvaihdon yhteydessä?
3. Tulisiko jokaisen öljynvaihdon yhteydessä uusia öljyruuvin tiiviste?

Lukematta muiden vastauksia:

1) Itse vaihdan n. 500-750km välein.
2) Pääasiassa vaihdan suodattaminen, joka kerta. Joskus kyllä käynyt niinkin, että suodattimet on ollu loppu, jolloin on vaihtunu pelkästään öljyt.
3) Jos käyttää kupariprikkaa niin se olisi hyvä vaihtaa joka kerta, tai vähintään joka toinen. Alumiiniprikka kestää vähän useemman kiristyksen.

Itse käyn yleensä keväällä hakemassa läjän suodattimia ja kourallisen noita prikkoja yhdellä kertaa niin ei sitten kesken kautta tunnu rahallisesti miltään vaihdella suodattimia aina öljyjen ohessa. Samoin öljyjä ostan kerralla isomman satsin kun sattuu hyvä tarjous kohdalle niin riittää koko kaudeksi kerralla.
 
Aika moni käyttää magneettista öljynpoistoproppua, eli se kerää metallisilppua, jos/kun sitä sattuu pieniä määriä tulemaan.
Proppu kerää vain magneettisen kaman, eli lähinnä vaihteiston rattaista irtoovaat hippuset. Suotimesta sitten löytyy nekin (laakereista irronneet) mitä ei proppuun tartu. Ja tuo propun magneetti on yleensä aika heikko, joten hirveästi en siihenkään luottaisi.
 
Nitro osannee avata ne Polyalfaolefiini yms fiinisanat mitkä tähän liittyi, ei nyt löydy päästä kansiota.
.

Ei jaksa nyt. :;):

Mut käytännössä ei ole väliä käyttääkö halpaa vai kallista öljyä. Pääasia, että vaihtaa sen niin usein, ettei ominaisuudet ehdi heiketä liiaksi. Eli mieluummin liian tiheä kuin harva vaihtoväli.
 
Suomen moottoriradat on aika lyhyitä. Jos otetaan esimerkiksi Alastaro, jonka pituus voidaan pyöristää 3 km pituiseksi. 1000 / 3 = 333 kierrosta.

Itselläni taitaa olla niin, että olen saanut päivässä 50-70 kierrosta ajettua. 70:llä se olisi noin neljä ja puoli ajopäivää.

Itse olen vaihtanut öljyt kahden tai kolmen ratapäivän välein. Suodattimen joka toisella.
Olen ajellut edullisilla 10w40 öljyillä, enkä näe käyttämiäsi 10w50 race-öljyjä sen pitkäikäisemmiksi ratakäytössä.

Varmaan tiesitkin (kun tommosta haipakkaa ajelet), että koneen lämmittäminen ennen ekaa ajosettiä on elintärkeä. Tällä kun varmistetaan toimiva voitelu jo heti ensimmäisestä kiihdytyksestä.
 
Varmaan tiesitkin (kun tommosta haipakkaa ajelet), että koneen lämmittäminen ennen ekaa ajosettiä on elintärkeä. Tällä kun varmistetaan toimiva voitelu jo heti ensimmäisestä kiihdytyksestä.

Ja aina koneen lämmöt sinne 70-80 asteen väliin ennen kuin lähtee syöttämään. Varsinkin keväällä ja syksyllä kone jäähtyy settien välillä yllättävän paljon.

Ja sit se tärkein: 4T-konetta ei tartte lämmittää kaasua pumppaamalla, se pysyy kyllä nätisti tyhjäkäynnillä ihan keskenään. Poikkeuksen tekee esim. jotkut virimännät, joita ei voi lämmittää tyhjäkäynnillä vaan vaatii korotetun kierrosluvun, mutta ei sitä sillonkaan tartte pumpata.

Nimim. pikkasen meinaa vituttaa se lämmittelyssä kaasua pumppaavan mopoilijan 120dB huutava mökäränni kun yrität vetää varikolla koulutusta. Onhan se mökä ehkä siistin kuulosta jonkun mielestä, mutta sitä on ihan hyvin aikaa kuunnella koko päivä siellä radalla. :thumbup:
 
Vaihdellaan sillo ku jaksetaan, suodattimia ehkä joka toinen kerta ja propuntiiviste varmaan kerran kesään. Ei suzuki vielä ainakaa oo leikannu. Kultaisena se öljy sinne menee ja mustana ulos tulee.
 
Ja aina koneen lämmöt sinne 70-80 asteen väliin ennen kuin lähtee syöttämään. Varsinkin keväällä ja syksyllä kone jäähtyy settien välillä yllättävän paljon.

Ja sit se tärkein: 4T-konetta ei tartte lämmittää kaasua pumppaamalla, se pysyy kyllä nätisti tyhjäkäynnillä ihan keskenään. Poikkeuksen tekee esim. jotkut virimännät, joita ei voi lämmittää tyhjäkäynnillä vaan vaatii korotetun kierrosluvun, mutta ei sitä sillonkaan tartte pumpata.

Nimim. pikkasen meinaa vituttaa se lämmittelyssä kaasua pumppaavan mopoilijan 120dB huutava mökäränni kun yrität vetää varikolla koulutusta. Onhan se mökä ehkä siistin kuulosta jonkun mielestä, mutta sitä on ihan hyvin aikaa kuunnella koko päivä siellä radalla. :thumbup:

Aika usein tulee vielä tökättyä muistaessani killeri putkenpäään lämmityskäytössä, lämpenee ehkä vielä nopeammin kuin ilman eikä pidä niin kovaa ääntä. Ja itse edustan sitä koulukuntaa joka ei kaasua pumppaile :)

Ainoa vaara tuossa on että se irrallinen killeri pitää vielä muistaa ottaa pois ennen radalle menoa.

Itse ajellut jotain 5-7 päivää samoilla suodattimilla ja öljyillä. Eikä pidä unohtaa sitä ilmansuoattimen puhdistustakaan.
 
Aika usein tulee vielä tökättyä muistaessani killeri putkenpäään lämmityskäytössä, lämpenee ehkä vielä nopeammin kuin ilman eikä pidä niin kovaa ääntä. Ja itse edustan sitä koulukuntaa joka ei kaasua pumppaile :)

Ainoa vaara tuossa on että se irrallinen killeri pitää vielä muistaa ottaa pois ennen radalle menoa.

Itse ajellut jotain 5-7 päivää samoilla suodattimilla ja öljyillä. Eikä pidä unohtaa sitä ilmansuoattimen puhdistustakaan.

Pitäiskö ilmansuodattimellekin tehdä jotain? Mistä sellainen löytyy? > uusi viestiketju: Ratailu - ilmansuodatin
 
Onko kukaan kierrättänyt noita öljyjä laittamalla autoon? Tuli mieleen kun omaan kotteroon lisäsin öljyä, että kaippa ne jäteöljyt ois tuolle riittävän hyviä. Vai olenko väärässä, tässäkin.
 
Back
Ylös