• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ratakauteen varustautuminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeipii
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Zeipii

New member
Ensi vuoden ratakauteen olisi tarkoitus valmistautua jo hyvissä ajoin. Ratapyörä on investoituna, mutta seuraavanlaisiin kysymyksiin kaipaisin vastauksia ja mielipiteitä.

Renkaisiin liittyvät
- Onko kaikilla radoilla mahdollisuus sähkötolppaan ja millä radoilla sähkötolpasta joutuu  maksamaan lisämaksun?
- Kokemuksia rengaslämmittimistä aggregaatin kanssa, toimisiko esimerkiksi Glanspowerin 2kw aggregaatti?
Tarkoituksenani on ostaa Dicen säädettävät lämpät. Aggregaatin jännite/taajuus ei käsittääkseni ole aina aivan tasaista, joten sen antama sähkö voi olla hieman "epäpuhdasta"? Onko rataihmisillä kokemusta rengaslämppien hajoamisesta käytettäessä aggregaattia...?

Nesteet
- Mitä öljyä olette käyttäneet ratapyörissä? Ilmeisesti pari urheaa on laittanut delvaciakin ratakoneisiin, mutta haluaisin kuulla mitä yleensä käytetään (hinta/laatu suhteeltaan ok öljyt?)
- Keulaöljyt, minkä merkkisiä keulaöljyjä olette käyttäneet? Onko ammattimiehet huomanneet suuria eroja esim. kalliin öhlins-öljyn ja edullisemman motulin keulaöljyjen välillä?

Jos sinulla sattuu olemaan ylimääräinen n. 2kw aggregaatti, niin tarjoa ihmeessä yv:eellä. Lisäksi hyväkuntoiset ratarenkaat (sivuillakin vielä yli 80% pintaa) kiinnostaa, etenkin Pirellin diablo supercorsa ja Dunlop 209/211, myös uudet.

Onko kellään heittää hyviä linkkejä, mistä kannattaisi esim. keula-ja koneöljyjä tilata isompia määriä?

Itseäni kummastutti myös myynnissä olevien öhlins-keulaöljyjen suuret viskositeettiluvut (15 ja yli). Onko öhlinsin öljyt verrattavissa viskositeettiluvultaan vakioöljyihin (jos alkup. on 10w, niin korvaan öhlinsin 10w?)
 
Renkaisiin liittyvät
- Onko kaikilla radoilla mahdollisuus sähkötolppaan ja millä radoilla sähkötolpasta joutuu maksamaan lisämaksun?
Itse olen ainakin ottanut virtaa Ahvenistolla, Alastarolla, Botnialla, Motoparkissa ja Kemoralla. Maksut ovat vaihdelleet 0€-10€/pilttuu/päivä riippuen ratapäivän järjestäjästä ja ratahenkilökunnan mielialasta.

- Tarkoituksenani on ostaa Dicen säädettävät lämpät.
Hyvä valinta, itsellä myös. Sama tuote kuin paljon nähty MotoGP-malli.

Nesteet
- Mitä öljyä olette käyttäneet ratapyörissä?
Honda GN4, ihan perusöljy (10w-40). Ratapyörän öljynvaihtovälillä kelpaa aivan mainiosti ja hyvin toimii. Ei vakiokoneeseen kannata muutamaa päivää varten tuupata mitään timanttilubrikanttia.
smile_org.gif
 
Meillä on 2000 luvun taitteen mopoissa on käytetty koneissa motulin 5100, silkolenen muistaakseni comp4:sta ja castrolin R4:ää. Käytännössä ei ole huomannut noiden välillä mitään eroa. Öljyt on vaihdeltu neljän-viiden ratapäivän välein.

Iskariöljyinä on käytetty keulassa silkolenen pro rsf:ää joka on käsittääkseni ihan laadukasta ja tänä kesänä castrolin synteettistä. Takaiskarissa öhlinsiä tai pro rsf:ää. Minä en henk koht osaa sanoa eroa eri merkkien välillä jos kyseessä on uudet samaa viskositeettia olevat liemet. Noita öljyjä verratessa ei kannata katsoa W-lukemiin vaan verrata kinemaattista viskositeettia (ilmoitetaan cSt), nuo W lukemat ovat vertailukelpoisia vain ko. merkin kesken (esim öhlinsin 5 vastaa castrolin synteettistä W2.5 tai pro rsf 2.5/5W sekoitettuna 20/80 suhteessa). Laadukkaammilla öljyillä tuo viskositeetin muutos lämpötilan mukana on pienempää.
 
Back
Ylös