• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ratakumin lipsumaan kaarteessa jarruttamatta/kiihdyttämättä

Alottelija Aatu

New member
Ratakumin lipsumaan kaarteessa jarruttamatta/kiihdyttämättä

Eli onko mahdollista saada renkaat luisuun kiihdyttämättä/jarruttamatta kaarteessa? Joko se on mahdotonta tai sitten teen jotain oikein kunnolla väärin. Polvet ja jalkatapit laahaa maata ja yläruumis niin sisäkaarteessa kun taipuu, mutta renkaat vaan pitää. Siltikin kierrosajat huonoja...

Eli onko mahdollista saada renkaat luisuun kiihdyttämättä/jarruttamatta kaarteessa? Joko se on mahdotonta tai sitten teen jotain oikein kunnolla väärin. Polvet ja jalkatapit laahaa maata ja yläruumis niin sisäkaarteessa kun taipuu, mutta renkaat vaan pitää. Siltikin kierrosajat huonoja...

Kemoran karusellissa ainakin saa takasen liustamaan melkein pelkästä kallistuksesta. Siinähän ei ole kuin ihan kevyt veto päällä. Ja siinä olet oikeassa, että teet jotain kunnolla väärin, jos k7 gixussa raapii tapit maata tai sit sulla on totaalisen väärät jouset siinä mopossa. Vakiojouset pitäs riittää aika hyvin ajokamat päällä vielä n. 80kg kaverille. Takajousi/iskari antautuu ekana kovissa avauksissa, keula taase on suht hyvä vakionakin.
Todennäkösesti tiputat liikaa persettä penkiltä etkä siirrä yläkroppaa riittävästi. Jos sulla on kuvia sun ajosta niin heitä linkki niin osaa antaa vähän paremman palautteen. Ite ajoin kuitukatteita lukuunottamatta vakiolla k7:lla 1:14-alkusia Kemorassa ilman, että mikään osa moposta raapi maahan eikä alusta tehnyt mitään kummallista. Tekijät ajelee tollasella vakiona lähemmäs 10-alkusia, joten aika pitkälle tossa mopossa riittää vakionakin potenttiaalia, vaikka tituleeraavat tota ikäluokkansa huonoimmaks ratamopon aihioks.

Taidanpa painaa alle tuon 80kg ja painaumia koetin kauden alussa pistää suurinpiirtein kohdilleen, mutta tuntuu että vielläkin yliohjaa ja muutenkin alustan säätäminen täysin vierasta touhua...
Mitä ajoasentoon tulee niin takapuolta liikutan siten, että toinen pakara on suurimmaksi osaksi tyhjän päällä, kuten mulle joskus opetettiin. Olen kaarreajoasennostanit kuviakin otattanut juurikin analysointimielessä jo useamman vuoden, mutta en nyt äkkiseltään keksi miten sellaisen tähän laittaisin.

Taidanpa painaa alle tuon 80kg ja painaumia koetin kauden alussa pistää suurinpiirtein kohdilleen, mutta tuntuu että vielläkin yliohjaa ja muutenkin alustan säätäminen täysin vierasta touhua...
Mitä ajoasentoon tulee niin takapuolta liikutan siten, että toinen pakara on suurimmaksi osaksi tyhjän päällä, kuten mulle joskus opetettiin. Olen kaarreajoasennostanit kuviakin otattanut juurikin analysointimielessä jo useamman vuoden, mutta en nyt äkkiseltään keksi miten sellaisen tähän laittaisin.

Kun olet viestin kirjoitussivulla, painat tuota "Hallitse liitteitä" nappia, jolloin aukeaa uusi ikkuna ja sit valkkaat koneeltasi kuvan painamalla "selaa" nappia ja kun kuva on valittu painat "lataa" nappia, jolloin kuvan pitäsi tulla viestiin. Sitten vain lähetät viestin normaalisti.

Tuo on kyllä jännä juttu jos k7 tuntuu yliohjaavalta, koska vakiokuosissa se on aika pirun kankea kääntymään. Noita 14-alkusia ajelin itse täysin vakiosäädöissä olevilla (huolletuilla) iskareilla. Ainut muutos vakioon oli esijännitykset niin, että lastattu painuma takana oli 25mm ja edessä 37mm. Huoltamaton takapumppu alko keinumaan jo 17-alkusissa, mutta huolletulla olisi ajanut varmasti reilusti kovempaakin kuin nuo mun ajat. Onko tietoa missä käytössä pyörä on ollut aiemmin? Esim. olisiko edellinen omistaja voinut tehdä jotain muutoksia alustaan rataominaisuuksia parantamaan, vai onko tuolla ajettu lähinnä tourinkia alustaa huoltamatta?

Ei muutakuin lisää vaan vauhtia kurveihin niin johan alkaa lipsumaan :D
Tosin eihän tuollainen lipsuminen toivottavaa ole, koska kaasulla/jarrulla liukuminen on (yleensä)
hallitumpaa kun rullaava/lähes vedoton liuku.

Ei muutakuin lisää vaan vauhtia kurveihin niin johan alkaa lipsumaan :D
Tosin eihän tuollainen lipsuminen toivottavaa ole, koska kaasulla/jarrulla liukuminen on (yleensä)
hallitumpaa kun rullaava/lähes vedoton liuku.

Toi on kyllä totta, että kaasulla tai jarrulla luistaminen on helpompaa korjata kuin pelkästä kallistuksesta lähtevä, mutta toisaalta kallistuksesta lähtevä luisto on aika rauhallinen verrattuna kaasuun tai jarruun.

Edellinen omistaja taisi myös käydä ratapäivillä, mutta oli reilusti minua painavampi. Esijännitykset pistin Keith Coden ohjeiden mukaisesti, mutta muistaakseni en saanut molempia painaumia (kuskin kanssa ja ilman) täysin kohdalleen. Iskarit puolestaan pistin orkkisasetuksiin.
markuscorneringnoticeth.jpg

Ei ehkä paras kuva kun olen vasta taittamassa mutkaan. Ei löytynyt koneelta parempaakaan
scaled.php

Toinen huono kuva. Olen ulompana oleva...ja tiedetään: olen liian pystyssä...

Toinen huono kuva. Olen ulompana oleva...ja tiedetään: olen liian pystyssä...

Siinähän se ongelma sulla on. Ensin yläkroppaa reilusti alas ja vasta sitten sivulle. Pää peilin paikalle -ohjeen vois sun pitunen kaveri ottaa kirjaimellisesti. Siitä tiedät, että olet tarpeeksi matalalla kun sulla on kroppa käytännössä tankkia vasten.

Edit. Siis kuvassa ainakin näytät pitkältä. Ja tällä hetkellä sulla on tosiaan yläkroppa ihan keskellä pyörää. Sivusuunnassa liikkuminen on vaikeaa niin pitkään kun istuu liian pystyssä, kun saa kropan alas, tulee sivusuuntainen liikekin helpommin.

Siinähän se ongelma sulla on. Ensin yläkroppaa reilusti alas ja vasta sitten sivulle. Pää peilin paikalle -ohjeen vois sun pitunen kaveri ottaa kirjaimellisesti. Siitä tiedät, että olet tarpeeksi matalalla kun sulla on kroppa käytännössä tankkia vasten.

Edit. Siis kuvassa ainakin näytät pitkältä. Ja tällä hetkellä sulla on tosiaan yläkroppa ihan keskellä pyörää. Sivusuunnassa liikkuminen on vaikeaa niin pitkään kun istuu liian pystyssä, kun saa kropan alas, tulee sivusuuntainen liikekin helpommin.

Ok, pitää entistäkin enemmän keskittyä ton jutun korjaamiseen. Kiitän neuvoista :peukutpystyyn:

Back