Olen kuullut jokamiesluokasta. Millaisilla pyörillä siellä pääsee ajamaan? Olisin kiinnostunut pienimuotoisesta kilpailuhenkisestä mopoilusta näin jo 30 ikävuotta ylittäneenä noviisi kuskina. Mihin rataluokkaan voin mennä ajamaan ja mikä on lähin moottoriseura Kangasalan suunnalla joka valmentaa/opastaa rata-ajo asioissa?
Jokamiesluokassa voi ajaa käytännössä millä tahansa nykyaisella (lue 80-luvulla tai myöhemmin) valmistetulla moottoripyörällä. Kuutiorajoitus sallii välin 123-1400 cc. Aika harva mopolla tai jollain Wingillä radalle ylipäätään halajaa.
Jokamiesluokan perustin, koska Suomessa ei ollut itselleni sopivaa luokkaa. B600, B1000, Ducati-cup jne. olivat kalustovaatimuksiltaan liian kalliit sen hetkiseen tilanteeseen ja oma taso myöskin niiden alle. Siksi jokamiesluokka pystyyn. Taivaanrannan maalareita ja pohtijoita riittää, joten heidän varaan ei voinut laskea, eli pistettiin itse sitten luokka pystyyn. Reippaasti yli 100 kuskia on nyt käynyt luokkaa ajamassa ja suosio näyttäisi kasvavan.
Jos oma nautinto, ajamisen ilo ja tasavertaisten kanssa kamppaileminen on pääasia, niin silloin kalustoksi kannattaa hankkia joku 2500-5000 euroa maksava käytetty, mieluiten mahdollisimman vakio, kilvetön pyörä.
Jos taas sijoitus on tärkein tekijä, niin silloin kannattaa ostaa uudehko 1000 kuutioinen kyykky. Aloitteleva kilpakuski ajaa 1000 kuutioisella Suomen radoilla (poikkeuksena Ahvenisto ja Alastaro, tässä järjestyksessä) 1-3 sekuntia nopeammin kuin mitä ajaisi esim. vastaavalla 600 kuutioisella pyörällä. Isolla pyörällä vaihteiden merkitys vähäisempi ja väärän ajolinjan voi kompensoida teholla.
Loppukesästä pienessä krapulassa keksin, jos vaikka tilattaisiin kimpassa uusia pyöriä. Saataisiin halvemmalla ja olisi tasavertaista kalustoa sitten saman tason jätkillä radalla. Vajaa 10 uutta R6R:ää on nyt tilattu, osa on jo omiaan rakentelemassa ja kesää ja uutta ajokautta odotellaan.
Vauhdin Maailmasta löytyy kolme artikkelia kesältä, missä eräs vähän varttuneempi aloittelija (Paavo +50v) aloitti rataharrastuksen ja elämänsä ensimmäiset kisat. Kannattaa lukaista jos ne lehdet saa käsiinsä.
Hyviä kursseja järjestää mm. Motocorse rata-ajoon. Omatoimiseen opiskeluun sopivat meidän ajoharjoittelupäivät. Kokeneemmilta vain kysymään ja neuvoja hankkimaan ja eiköhän se siitä lähde.
Itselläni ensimmäiset kokemukset olivat kisaamisesta Kemoralla. Kisan paras aika vanhalla n. 2000 euron arvoisella R1:llä oli 1.24 alkuinen. Tänä kesänä meni -05:lla CBR 600 RR:llä 1.16 alkuinen. Ensi kesäksi tavoitteena R6R:llä 1.15 alkuinen Kemoralla, 1.30 alkuinen Alastarolla ja 1.35 alkuinen Motoparkissa.
Jossain polussa pohdittiin voisiko ER5:lla päästä alle 1.25 aikoja tai jopa alle 1.20. En osaa sanoa, mutta tasaisia 1.22-1.24 väliin osuneita aikoja eräs kaveri ajoi 24 tunnin ajan kesällä 2005 Kawasakin seiskapuolikkaalla nakulla ja kilometrejä yhteensä rapiat 2100. Kyseinen kaveri ei ole koskaan ajanut kilpaa, ei silloin, eikä vieläkään. Joten en pitäisi erityisen ihmeellisenä tekona, jos joku kisakuski täräyttäisi 1.24.9 ER-5:lla, enkä vielä pyörtyisi jos 1.19.9 vetäisi siellä jos tällainen vässy, vanha ja kädetön ensikertalainen ajoi pienellä lainapyörällä 1.16 alkuisia.
Suosittelen tulemaan mukaan. Kisapäiviä lyödään parhaillaan lukkoon, asiasta pohdiskelua tuolla:
http://www.mp-foorumi.com/forum/showa.php?fid=5&tid=363&fpage=
Ja virallinen info yhdistyksen kotisivuilla myöhemmin:
http://www.mp-tuki.fi/index.php?v=jm&s=jm
Jukka Relander
Puheenjohtaja/toiminnanjohtaja
Moottoripyöräilyn tuki ry