• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ratapyörä kilpiin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja virus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

virus

New member
Tuli tuossa nettimotoa selattua ja tuli mieleen että miten paljon tollasen käytetyn ratapyörän (esim) saaminen kilpiin mahtaa kustantaa loppupelissä? Hinta kun noissa on kohillaan ja tietää että varmasti on pidetty tiptop niin kuulostaa erittäin houkuttelevalta. Jos jollain on kokemusta niin olis kiva kuulla
smile_org.gif
.

En ainakaan löytänyt äkkiseltään keskustelua tästä niin laitanpa uuden, jos löytyy aikasempaa keskustelua ni linkit olis kivat
smile_org.gif
. Jos moderaattoreista tuntuu että on väärässä paikassa ni voipi siirtää oikeaan paikkaan, lykkäsin nyt tänne kun ei varsinaisesti rata-ajoon liity.

E: typo
E2: tuo varmaan parempi esimerkki.
 
Mitä siitä nyt tulee kun maksaa verot, katsastuksen, tieliikenteen vaatimat vehkeet, jos niitä ei tule mopon mukana eli valot,vilkut,peilit yms hilppeet ja mahdollisesti katteet joissa on paikat em. vermeille. Katukäyttöön kelpaavat renkaat tullee myös huomioda. Eli ei välttämättä se edullisin ratkaisu kuitenkaan.
 
Suurinta osaa niistä ei edes ole mahdollista saada kilpiin. Mutta jos onkin niin tulee tod.näk. kalliimmaksi kun samanikäinen katupeli.
 
Jos asiaa mietitään tekniseltä puolelta, niin ratapyörä on aika paljon katupyörää kovemmassa mekaanisessa rasituksessa. Ajo on käytännössä jatkuvasti täysillä ajamista. Vaikka käytössä olisi vain standardimoottori, on sen elinikä lyhyempi kuin katukäytössä olevan.

Toinen asia mikä kannattaa huomioida on muutokset, jotka eivät sovellu maantielle. Näitä ovat mm. race johtosarjat, jotkut pikakaasut, välitykset, etu- ja takahäkit jne.

Hyvin tehty ratapyörä tosin palvelee hienosti myös katuajossa kun siihen lisätään kadulla tarvittavat varusteet. Valitettavan usein käytetyt ratapelit ovat kuitenkin melkoisen kovia kokeneita mm. kaatojen tähden. Toisaalta joitakin oikein hienossa mekaanisessa kunnossa olevia yksilöitä löytyy myös markkinoilta.

Oma Ten Kate Hondani olisi periaatteessa varmasti ihan hyvä laite katuajoonkin, mutta enpä tiedä onko sitä edes mahdollista rekisteröitä. Minä sitä en kuitenkaan aio rekisteröidä, se on urheiluväline ja rakennettu tiettyä tarkoitusta varten hienoista osista. Jos sen muuttaa kadulle niin ei se ole enää niin hyvä radalla (ei ole tarkoituksenmukaista lisätä helposti rikki meneviä osia pyörään jolla ajetaan rata-ajoa).
 
Kiitoksia vastauksista
smile_org.gif
.
Oma Ten Kate Hondani olisi periaatteessa varmasti ihan hyvä laite katuajoonkin, mutta enpä tiedä onko sitä edes mahdollista rekisteröitä. Minä sitä en kuitenkaan aio rekisteröidä, se on urheiluväline ja rakennettu tiettyä tarkoitusta varten hienoista osista. Jos sen muuttaa kadulle niin ei se ole enää niin hyvä radalla (ei ole tarkoituksenmukaista lisätä helposti rikki meneviä osia pyörään jolla ajetaan rata-ajoa).
Itsellä ei tällä hetkellä ole varaa hankkia erillistä pyörää ratakäyttöön joten jonkunlainen kompromissi pitäisi keksiä. Onhan se totta että mielellään ei noita "ylimääräisiä" hilppeitä lykkis kiinni mutta se nyt taitaa olla hieman pienempi vaiva kuin ostaa normi käytetty pyörä ja lykkiä siihen commanderit jne, riippuu tietysti mitä kaikkea pyörään joutuis tekemään. Jos pelkillä katteilla/peileillä/valoilla/renkailla selviää siis.

Noh eipä se että olisi varaa hankkia mitään pyörää tällä hetkellä joten pitää tyytyä kuolaamaan joka tapauksessa
tounge.gif
.
 
Kait se viisain kompromissi on hommata ratakäyttöön soveltuva katupyörä sitten, kun rahatilanteesi sen sallii. Mikä on se suhde ajon määrällä kadulla/radalla niin sen mukaan valinta sitten.

Vakiolaitteilla ajaa varmasti nopeitakin kierroksia radalla. Ainakin uudemmat ja miksei vanhemmatkin sportit ovat kilpailukykyisiä jo tehtaalta tullessaan.
En tiedä kokemustasi rata-ajosta tai yleensäkään mopoilusta, mutta mielipiteeni on ettei hifistelyosilla ainakaan ensimmäiseksi nopeutta radalla lisätä. Siitä syystä vakiopeli kelpaa.
Sitten, kun kokemusta alkaa olla niin rahaa ensteks alustaosiin ja renkaisiin ja sitten vasta moottoritehoihin.

En usko, että ratapyörän rakentamisessa kadulle on mitään järkeä.
 
Kait se viisain kompromissi on hommata ratakäyttöön soveltuva katupyörä sitten, kun rahatilanteesi sen sallii. Mikä on se suhde ajon määrällä kadulla/radalla niin sen mukaan valinta sitten.

Vakiolaitteilla ajaa varmasti nopeitakin kierroksia radalla. Ainakin uudemmat ja miksei vanhemmatkin sportit ovat kilpailukykyisiä jo tehtaalta tullessaan.
En tiedä kokemustasi rata-ajosta tai yleensäkään mopoilusta, mutta mielipiteeni on ettei hifistelyosilla ainakaan ensimmäiseksi nopeutta radalla lisätä. Siitä syystä vakiopeli kelpaa.
Sitten, kun kokemusta alkaa olla niin rahaa ensteks alustaosiin ja renkaisiin ja sitten vasta moottoritehoihin.

En usko, että ratapyörän rakentamisessa kadulle on mitään järkeä.
Se tosiaan pitää kattoa sit kun on varaa hankkia uus pyörä, kunhan kyselin tulevaisuutta ajatellen. Pointtina oli lähinnä se että jos se pyörä on valmiiksi rakennettu ja jos hinnalla ei loppupelissä ole tajuttomasti eroa niin kyllä mielummin otan valmiiksi rakennetun
tounge.gif
.

Ja kyllä mie tuota hifistelyä haluan enemmän oman turvallisuuden/luottamuksen takia haluan kuin sekuntteja karsiakseni. Pitää odotella että pääsee koeajamaan absillista cebaria, järjestelmä kuulostaa pirun hyvältä ja jos sen voi kytkeä pois ni aivan loistavaa
smile_org.gif
. Radalla traction control olis kanssa ihan kiva, miksei kadullakin.
 
Niin, ei niistä lisävarusteista varmaan haittaa ole. Lähinnä meinaan alusta ym. ratahilpettä. Tuohan se sitä luottoa tietty, jos on alla hyvin rakennettu ja toimiva pyörä.

Sehän siinä sitten ratkaisee, mikä hintaeroksi muodostuu. Tokihan, kerta kilpiin saatavia rataleluja on kaupan, niin miksei sitä kannata selvittää tarvittaessa, että mitä sen kadulle saattaminen kustantaa.
 
saahan niitä "sopivasti" mutta täytyy muistaa että verotkin pitäisi sitten maksella. Omaani ei tulisi mieleenkään ruveta katupeliksi muuttamaan, vaikka se mahdolllista olisikin.
 
Back
Ylös