Ratarenkaiden eroista

Teemu Tanila

New member
Heips,

olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia eri valmistajien kuviollisista ratarenkaista. Jos oletetaan vaikkapa selvyyden vuoksi, että puhutaan medium seoksesta niin millaisia kokemuksia löytyy esim. seuraavista:

- Dunlop 209GP (onko tämä muuten sama kuin Sportmax GP?)
- Pirelli SuperCorsa Pro
- Metzeler Racetech
- Bridgestone BT-002
- Joku muu vastaava?

Lähinnä varmaankin renkaiden tietyt ominaisuudet kiinnostaisivat monia kuten (oletuksena toki oikeat paineet renkaissa):

- Kääntyvyys
- pito yleensä ja pidon kestävyys kovassa ajossa
- kulutuskestävyys

Jotta jotain järkevää osaisi kommentoida niin kokemuksia vähintään kahdesta eri mallista olisi kai oltava
tounge.gif

Itse en valitettavasti osaa mitään hyödyllistä asiasta sanoa, kokemusta on niukasti tuosta Dunlopista, erittäin hyvältä se tuntuu sekä pidon että kääntyvyyden puolesta mutta vertailupohjaa muihin ratarenkaisiin ei ole. Kokeneemman suusta olen kuullut, että esim. Dunlopissa olisi parempi pito kuin tuossa SuperCorsassa.

Noistahan on alan julkaisuilla hyvinkin kattavia testejä.. Täytyy kaivella josko linkit olisi vielä tallessa.

Ongelmahan kahden tai useamman renkaan vertaamisessa suoraan on siinä, että eri kumit tarvitsevat eri paineet ja mahd. hienosäätöä alustaan toimiakseen optimaalisesti.. Kuskin pitäisi olla myös niin kokenut ettei itse vaikuta lopputulokseen..

edit: Löytyihän se linkki.. -Klick me-

Noistahan on alan julkaisuilla hyvinkin kattavia testejä.. Täytyy kaivella josko linkit olisi vielä tallessa.

Ongelmahan kahden tai useamman renkaan vertaamisessa suoraan on siinä, että eri kumit tarvitsevat eri paineet ja mahd. hienosäätöä alustaan toimiakseen optimaalisesti.. Kuskin pitäisi olla myös niin kokenut ettei itse vaikuta lopputulokseen..

edit: Löytyihän se linkki.. -Klick me-
Omiin silmiinkin on osunut pari julkaisua joissa on renkaita testattu, olisi kumminkin mukava kuulla foorumilaisten omia kokemuksia.

Onhan se totta, että vertailu on sikäli vaikeaa, että eri renkaille tarvitaan eri asetuksia. Mutta tässä olisi nyt tarpeen lähteä siitä, että vertailua tehtäisiin niitten kokemusten pohjalta jolloin kukin rengas on tuntunut toimivan hyvin.

Tämä aihe on äärimmäisen helppo kyllä vesittää. Tämä ratatouhu tuntuu välillä olevan lähes (sala)tiedettä monen kirjoissa jolloin kaikki vaikuttaa kaikkeen, kuten ilman ja radan välinen lämpötilaero, kuskin alushousujen kireys puhumattakaan niistä rengaspaineista.

Olen kyllä aikas varma, että jotain eroja pystyy alussa mainittujen renkaiden välille tekemään jos on niistä kokemusta.

Edit: Kiitos linkistä Earthend

Toinenkin testi, 4MB pdf

Itse olen tähän asti käyttänyt vaan Diablo Corsaa, ja kiinnostaa todella paljon verrata sitä Metzin Raceteciin.. Kunhan takanen loppuu niin menee uudet alle
smile_org.gif

Toinenkin testi, 4MB pdf

Itse olen tähän asti käyttänyt vaan Diablo Corsaa, ja kiinnostaa todella paljon verrata sitä Metzin Raceteciin.. Kunhan takanen loppuu niin menee uudet alle
smile_org.gif
Tästä testistä kävikin ilmi vastaus tuolla ekassa postauksessa olevaan kysymykseeni, onko Dunlopin Sportmax GP ja 209GP samoja renkaita. Vastaus siis oli, että eivät ole. Sportmax GP luokitellaan kadulle tehtyihin ratarenkaisiin kun taas 209GP on varsinainen kisa/ratarengas.

Toinenkin testi, 4MB pdf

smile_org.gif
Tästä testistä kävikin ilmi vastaus tuolla ekassa postauksessa olevaan kysymykseeni, onko Dunlopin Sportmax GP ja 209GP samoja renkaita. Vastaus siis oli, että eivät ole. Sportmax GP luokitellaan kadulle tehtyihin ratarenkaisiin kun taas 209GP on varsinainen kisa/ratarengas.
Eli tuossa Sportmax GP mallissa on kuviointi ja toisessa ei? Mulla on nyt noita Sportmax GP malleja peräkontissa 2 takasta ja 1 etunen. Etunen on soft ja takaset soft ja mediumsoft... Kuulemma ohjausiskarin tarve lisääntyy noiden kanssa ja esim. se Suskan vakio ei riitä. No mulla ei sellasta ole ja pitää kokeilla josko niillä pystyy ajamaan... Sen perusteella mitä olen kuunnellut Visurin ja muiden kommentteja niin tuo Dunlop tarjoaa paremman kääntyvyyden ja paremman pidon mutkista.

Toinenkin testi, 4MB pdf

smile_org.gif
Eli tuossa Sportmax GP mallissa on kuviointi ja toisessa ei? Mulla on nyt noita Sportmax GP malleja peräkontissa 2 takasta ja 1 etunen. Etunen on soft ja takaset soft ja mediumsoft... Kuulemma ohjausiskarin tarve lisääntyy noiden kanssa ja esim. se Suskan vakio ei riitä. No mulla ei sellasta ole ja pitää kokeilla josko niillä pystyy ajamaan... Sen perusteella mitä olen kuunnellut Visurin ja muiden kommentteja niin tuo Dunlop tarjoaa paremman kääntyvyyden ja paremman pidon mutkista.
Kyllä niissä molemmissa on kuviointi, aikas samannäköinenkin vielä. En osaa tarkemmin itse sanoa mikä se varsinainen ero sitten on, tuossa testissä Sportmax oli testattu "Performance" kategoriassa ja 209GP "Extreme" kategoriassa.

Kun saat kierroksia Sportmaxilla alle niin kirjoittele JP_445 kokemuksista vaikka tähän threadiin.

208gp a-seoksesta (pehmein?) on kokemuksia parista sarjasta. Pito erittäin hyvä, mutta etunen kuluu helposti pykälille (kun vertaa pirelliin ja metzeleriin). Ja tasapainotuksessa noi dunlopit vaati aina pirusti enempi painoja kun muilla renkailla. Lisäksi yhdestä takasesta lohkeili kulutuspinta ihan riekaleina irti (valmistusvika?).

yhteenveto: jos ois rahaa ostaa joka reissulle uus kumi, niin sitten dunlop, mutta jos pitää "loppuun" asti ajaa niin joku muu.. toi etusen aalloille kuluminen häiritsi pirusti.

Vertailu ja testaaminen on aika hankalaa, mikäli sen aikoo suorittaa täydellisesti.

Tarvitaan tietoa aika monesta eri asiasta.
- radan lämpötila
- ulkoilman lämpötila
- renkaan paineet ja sitä kautta renkaan lämpötila, jota tehdas ko. seokselle ja rengastyypille suosittaa (näissä on eroja aikalailla)
- alustan säädöt (lähinnä geometriamuutokset eri rengastyyppien vaihdon takia)

Tuossa nyt joitakin asioita alkuun.

Itse olen sitä mieltä että kun löytää itselleen sopivat rinkulat niin antaa mennä niillä. Niille sitten etsii sopivat paineet yms. Näillä vauhdeilla se on ihan sama mitä sinne alle pistää noista markkinoilla olevista ratarinkuloista, kunhan on mustaa ja pyöreää. Noi on kuitenkin kovin pitkälle makuasioita.

Itse ole ajellut Pirellillä ja Bridgestonella. Peräkkäin, samoissa olosuhteissa noita en ole testannut. Näin ollen vertaaminen on kokolailla mahdotonta.

P.S. Tietysti suosin Bridgestonea.
biggrin.gif

Minusta se on aikalailla sama mitä noista ratarenkaista harrastetasolla käyttää... Itselläni on nyt Michelinin Power Racea ja hyllyssä odottaa muutamia Metzelerin Raceteccejä K1 ja K2 seoksilla. Ehkä Metzeler toimii paremmin kaikenlaisilla alustan säädöillä, Michelinille ainakin omassa tapauksessa saa laittaa todella löysästi vaimennusta. Mutta melkolailla yhtä hyviä ovat nuo... kuluvat per*ana ja niitä joutuu ostelemaan lisää (ainoa huono puoli niissä).
smile_org.gif

Itse olen ajanu tänä keväänä Bridgen ja Pirellin renkailla. Kummatki ovat aika neutraaleja käytökseltään ja luistavat pehmeesti. Kääntyvyydessä en osaa sanoa mitään eroa ja pidossakaan ei ollut valittamista kummassakaan tapauksessa. Joten molempia voi lämpimästi suositella. Sehän huono puoli noissa on että kuluvat nopeesti ja maksavat paljon.... mutta on hyvillä renkailla ilo ajaakin.

Tuli vielä sellainen mieleen, että osaatteko sanoa millaisia eroja pidossa ja kestossa on medium ja hard seosten välillä noin yleisesti ottaen?

Mietin tässä vain, että kannattaisiko ostaa renkaita sillä hard seoksella ainakin tässä vaiheessa vielä kun vauhti on kohtuu maltillista? Eli kestääkö tuommoinen hard seos selvästi pidempään kuin medium menettämättä kuitenkaan pidossa kovin paljoa?

medium ja hard seosten välillä ero noin yleisesti ottaen...medium toimii viileammällä radan lämpötilalla paremmin ja hart taas kuumemmissa olosuhteissa , kaikkiaan soft pitää parhaiten muutaman kierroksen aika-ajo (15-20kier ) ja sitten mediuma hart kestää jo paljon pidempään, mutta tarvii oikean käyttölämpötilan toimiakseen ja hart tietenki kovaa tulta ja lämpöä lämppäreistä ja kesä helteet niin on hartissa kaikkein kovin pito ja kesto...mun mielestä
smile_org.gif

Ps. yleiseti tiedoksi kaikille harrastajille, että elkää menkö radalle slickseillä ilman lämmittimiä, ne kun ei lämpee ees ajossa kun sitten ku on jo myöhäistä, eli slicksit EI TOIMI OLLENKAAN ilman lämmitystä.

medium ja hard seosten välillä ero noin yleisesti ottaen...medium toimii viileammällä radan lämpötilalla paremmin ja hart taas kuumemmissa olosuhteissa , kaikkiaan soft pitää parhaiten muutaman kierroksen aika-ajo (15-20kier ) ja sitten mediuma hart kestää jo paljon pidempään, mutta tarvii oikean käyttölämpötilan toimiakseen ja hart tietenki kovaa tulta ja lämpöä lämppäreistä ja kesä helteet niin on hartissa kaikkein kovin pito ja kesto...mun mielestä
smile_org.gif

Ps. yleiseti tiedoksi kaikille harrastajille, että elkää menkö radalle slickseillä ilman lämmittimiä, ne kun ei lämpee ees ajossa kun sitten ku on jo myöhäistä, eli slicksit EI TOIMI OLLENKAAN ilma lämmitystä.
Oon just vaihtamassa elämäni ensimmäisiä Slicksejä alle ja
nyt kävi mietityttämään kun en rengaslämppäreitä omista...

Mikäs noissa slickeissä on niin erilaista, että ne ei
lämpeä "ajossa"? (ennen ku on myöhäistä ;)

PS. Mistäs löytyy halvat ja hyvät lämppärit?

smile_org.gif

Ps. yleiseti tiedoksi kaikille harrastajille, että elkää menkö radalle slickseillä ilman lämmittimiä, ne kun ei lämpee ees ajossa kun sitten ku on jo myöhäistä, eli slicksit EI TOIMI OLLENKAAN ilma lämmitystä.

kokeile niin tiedät, mutta en kehota kallistamaan yhtään kurvissa, kylmillä slickseillä eka kurvi tuntuu siltä kun olis "ämpärit" renkaina =) tyypit on kaatunu aina kun on lähteny ilman lämmitystä, jotkut ei oo päässy edes radalle saakka ...kun on ollu jo turvallaan...viime vuosina on renkaan rungot muuttunu ja kumiseokset koventuneet, valmistajat olettaa että kaikki lämmittää slicksit joten ne tehdään sen mukaan, ne on vaan niin kovat renkaat kylmänä...

medium ja hard seosten välillä ero noin yleisesti ottaen...medium toimii viileammällä radan lämpötilalla paremmin ja hart taas kuumemmissa olosuhteissa , kaikkiaan  soft pitää parhaiten muutaman kierroksen aika-ajo (15-20kier ) ja sitten mediuma hart kestää jo paljon pidempään, mutta tarvii oikean käyttölämpötilan  toimiakseen ja hart tietenki kovaa tulta ja lämpöä lämppäreistä ja  kesä helteet niin on hartissa kaikkein kovin pito ja kesto...mun mielestä  
smile_org.gif

kokeile niin tiedät, mutta en kehota kallistamaan yhtään kurvissa, kylmillä slickseillä eka kurvi tuntuu siltä kun olis  "ämpärit" renkaina =) tyypit on kaatunu aina kun on lähteny ilman lämmitystä, jotkut ei oo päässy edes radalle saakka ...kun on ollu jo turvallaan...viime vuosina on renkaan rungot muuttunu ja kumiseokset koventuneet,  valmistajat olettaa että kaikki lämmittää slicksit joten ne tehdään sen mukaan, ne on vaan niin kovat renkaat kylmänä...
No kyllä se slicksi lämpiää ihan samalla tavalla kuin kuvioitukin rengas. Se vaan ottaa sen kolme - neljä kierrosta ennen kuin on jonkinlaisessa käyttölämpötilassa (kuten kuvioitukin).

Lämmittämisessä on se hyvä puoli että rengas ei lähde kulumaan huonosti kun se on ensiksi lämmitetty oikein. Kylmä rengas kun kuluu siinä ensimmäisillä kierroksilla enemmän suhteessa lämmitettyyn. Saattaa tapahtua ns. "cold tearing":ia.

Se mitä tulee noihin seoksiin ja niiden toimivuuteen eri radan lämmöissä niin niihin kannattaa perehtyä. Kevään tai syksyn viileillä keleillä ei tuo hard välttämättä toimi ollenkaan ja pitoa on todella heikosti.

Jos jonkun hattuvakion heittäisi niin (ja puhutaan radan lämmöstä)

soft 5- 15 astetta
medium 15 - 30 astetta
hard 30 ja yli.

Nuo lämmöt sitten vaihtelee rengasmerkeittäin ja niitä kannattaa tiedustella myyjältä. Aika monesti porukka ottaa eteen softin ja taakse mediumin, sillä noilla pääsee aikasta pitkälle ja hyvällä pidolla (kunhan pitää oikeat paineet renkaissa).

medium ja hard seosten välillä ero noin yleisesti ottaen...medium toimii viileammällä radan lämpötilalla paremmin ja hart taas kuumemmissa olosuhteissa , kaikkiaan  soft pitää parhaiten muutaman kierroksen aika-ajo (15-20kier ) ja sitten mediuma hart kestää jo paljon pidempään, mutta tarvii oikean käyttölämpötilan  toimiakseen ja hart tietenki kovaa tulta ja lämpöä lämppäreistä ja  kesä helteet niin on hartissa kaikkein kovin pito ja kesto...mun mielestä  
smile_org.gif

Storm-Motor myy edukkaita lämppäreitä. Kannattaa tiedustella Stormilta tarkemmin.

Meikäläisen käytössä on moiset ja ne tuntuu lämmittävän hyvin ja tasaisesti hyvään lämpöön renkaat. Ja isona plussana se että takalämppäri menee nätisti 190/55/17 renkaan päälle ja peittää koko renkaan.

No sen mitä juttelin Visurin kanssa noista Dunlopeista niin ovat tarkempia oikeasta lämpötilasta... Eli ei paljoa mulla tee eroa, kun sellainen vässykkä olen. Mutta siis ihan perus tietona se että esim. Pirelli toimii paremmin ennen käyttölämpötilaansa kuin Dunlop.

kokeile niin tiedät, mutta en kehota kallistamaan yhtään kurvissa, kylmillä slickseillä eka kurvi tuntuu siltä kun olis  "ämpärit" renkaina =) tyypit on kaatunu aina kun on lähteny ilman lämmitystä, jotkut ei oo päässy edes radalle saakka ...kun on ollu jo turvallaan...viime vuosina on renkaan rungot muuttunu ja kumiseokset koventuneet,  valmistajat olettaa että kaikki lämmittää slicksit joten ne tehdään sen mukaan, ne on vaan niin kovat renkaat kylmänä...[/QUOTE]
Hmm.. olenkohan oikeasti huono vaiko vaan saanut huonot renkaat.. ilman lämmitystä ajelin useita settejä vloppuna botniaringillä racetec K2 slikseillä..

Pari kierrosta vähä normaalia rauhallisemmin.. kolmannella rauhallista ~1.18 vauhtia eikä minkäänmoisia venkuiluita..

Mutta että aina naamallaan kun sellasilla menee radalle lämmittämättä
bowdown.gif

Jos jonkun hattuvakion heittäisi niin (ja puhutaan radan lämmöstä)

soft 5- 15 astetta
medium 15 - 30 astetta
hard 30 ja yli.

Nuo lämmöt sitten vaihtelee rengasmerkeittäin ja niitä kannattaa tiedustella myyjältä. Aika monesti porukka ottaa eteen softin ja taakse mediumin, sillä noilla pääsee aikasta pitkälle ja hyvällä pidolla (kunhan pitää oikeat paineet renkaissa).
Jep, noi vaihtelee aika paljon merkeittäin.
Partasen "hattuvakio" oli varmaan bridgen renkaille, esim mezelerit tai pirellit menis tuohon kategoriaan ehkä parhaiten seuraavasti:
Soft = K / SC 0
Mediun = K / SC 1
Hard = K / SC 2

Itse olen useimmiten ajellut K2 seoksella edessä ja takana, välillä on tullut käytettyä K1 edessä, K2 takana yhdistelmää, ja onpa joskus (tosin erittäin harvoin) tullut käytettyä K1 edessä ja takana...

Back