Rataskoon muutos

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja marza
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

marza

New member
Nopeasti ja simppelisti:

Onko tällä palstalla joku ratastanut fasua uudelleen sen verran, että satasta ajettaessa kiekat olisi jossain 4000:n huiteilla. Mitä muutitte? Pitikö käpistellä ketjunpituutta? Oliko muutos hyvään suuntaan?

Nopeasti ja simppelisti:

Onko tällä palstalla joku ratastanut fasua uudelleen sen verran, että satasta ajettaessa kiekat olisi jossain 4000:n huiteilla. Mitä muutitte? Pitikö käpistellä ketjunpituutta? Oliko muutos hyvään suuntaan?
Moi, ite muutellessani muinoin noita rataskokoja huomasin että yksi piikki edessä vastaa n. 500 kierrosta minuutissa.

Eli jos sulla nyt on 15/48 ja kierrokset satasen vauhdissa (muistaakseni) n. 5500 => 3 piikkiä isompi edessä pitäis olla sopiva. Tosin 18-piikkisiä ei mistään saa eikä taitais mahtuakaan, 17:sta en ole ihan varma, mutta 16 ainakin löytyy.

Eli ite laittaisin 17/46 tai 17/45, molemmat menee vakioketjulla. Jos pitää käyttää 16-piikkistä edessä niin taakse sitten 41-43, ketjuja pitää lyhentää 104 tai 106 -lenkkiseksi. Vakioketjussa on varaa muuttaa piikkilukua yhdellä

Tähän on olemassa joku ohjelmantynkäkin, jonka saa tuolta: http://www.schmidt-sven.de/texte/geardata.htm. Saksankielinen tosin mutta toimiva. Kunhan tiedät ensiövälityksen ja toisiovälityksen niin sulla on kaikki tiedot mitä tarvit. Vaikka voinhan mäkin ne tähän laittaa valmiiks.

ensiövälitys: 1,708
vaihteilla
1: 2,846
2: 1,947
3: 1,545
4: 1,333
5: 1,190
6: 1,074

Thanks
smile_org.gif

16/40 tai 17/42 pitäisi olla toisiovälityksen, että menisi satasta neljällä tonnilla.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että ei kannata... ne vähäisetkin tehot/väännöt häviää välityksiin. Vois olla, että kutosella pitäisi vedättää kunnolla, että jaksaisi kulkea satasta..
nixweiss.gif

Itse olen kyllä sitä mieltä, että ei kannata... ne vähäisetkin tehot/väännöt häviää välityksiin. Vois olla, että kutosella pitäisi vedättää kunnolla, että jaksaisi kulkea satasta..
nixweiss.gif
Jep, näinhän se menee. Ite kokeilisin vaikka 16/47 (16/48 EI kannata laittaa, takarattaan hammasluku on jaollinen eturattaan hammasluvulla) ensi alkuun, kierrokset satasen vauhdissa tipahtaa about 500:lla ja sekin vaikuttaa jo kohtalaisesti, kiihtyvyyden kuitenkaan määrättömästi kärsimättä.

Back