Ratasmuutos monsteriin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pekkaT
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

pekkaT

New member
Oletteko tehneet Monsteriin ratasmuutoksia? Itse mietin 14T ratasta eteen helpottamaan kaupunkiajoa. Onko teillä kokeneemmilla ducatisteilla ehdotuksia etu/takaratas muutoksista. Tarkoitus on tosiaan tehdä pyörästä mahdollisimman mukava ajettava kaikissa olosuhteissa, painottuen kuitenkin mutka-ajoon ja kaupunkioloihin.

Kuulostaa samanlaiselta välitykseltä kun s800:ssa. Vaihdoin yhden piikin pienemmän eteen ja sillä jo tuli kuin eri pyöräksi!

Kaupungissa oli hirveetä ajaa vakiväleillä ja maantielläkään ei saanu juuri 4:sta suurempaa pykälää silmään jos suurinpiirtein noudatti rajotuksia!

Nyt menee huomattavasti jouheemmin... ajattelin vielä taakse vaihtaa piikin tai 2 isomman rattaan niin sit menee kuin ajatus!

Vaihdoin tonniseen hammasta pienemmän eturattaan. Suosittelen. Vakiona ainakin tonnisessa on liian pitkä ykkönen ja kakkonen normaaliliikenteeseen ja kutonenkin on aika loikkari. => Pykälää pienempi eturatas helpottaa huomattavasti elämää.

tällä nyt 906 mut piikki pienempi eteen helpottaa elämää
smile_org.gif

Aiheesta on taidettu keskustella ennenkin mutta suosittelisin ennemmin laittamaan taakse mutaman piikin isomman rattaan. Minulla oli pyörässäni kanssa piikkiä pienempi eturatas mutta huomasin että se pääsi kuluttamaan takasvingin kiinnityspultin päätä. Ketjunvaihdon yhteydessä vaihdoin sitten vakion eturattaan ja kolme piikkiä isomman takarattaan.

Välityksien muuttaminen todellakakin kannattaa! Edes kulkupuoli ei huonontunut kun nyt jaksaa isommalla vaihteella kiertää enemmän... Kaupunkiajossa suorastaan välttämätöntä muuttaa alkuperäisiä välityksiä.

Aiheesta on taidettu keskustella ennenkin mutta suosittelisin ennemmin laittamaan taakse mutaman piikin isomman rattaan. Minulla oli pyörässäni kanssa piikkiä pienempi eturatas mutta huomasin että se pääsi kuluttamaan takasvingin kiinnityspultin päätä. Ketjunvaihdon yhteydessä vaihdoin sitten vakion eturattaan ja kolme piikkiä isomman takarattaan.

Välityksien muuttaminen todellakakin kannattaa! Edes kulkupuoli ei huonontunut kun nyt jaksaa isommalla vaihteella kiertää enemmän... Kaupunkiajossa suorastaan välttämätöntä muuttaa alkuperäisiä välityksiä.
Vaan riittääkö ketjujen pituus isompaan takarattaaseen?
confused_orig.gif

Ja se eturatas on myös halvempi... ei ducatisteilla oo rahaa ku ne meni jo pyörää ostaessa...

Myönnettäköön että säästömielessä minäkin ensin laitoin piikkiä pienemmän eturattaan, mutta keväällä kun jouduin ketjut uusimaan niin ostin pari lenkkiä pisemmän...

Oli meinaan kohtuullisen vaikeaa saada takasvingin kiinnityspulttia auki kun ketju oli ajoittain laahannut sen kuusiokolon uuteen uskoon. Tarvittiin pieni viila ja aikaa.

Minulla oli SS:ssä yhtä pienempi eturatas. Kulku parani, äänteli enemmän.

Sillä kokemuksella aion nykyiseen pyörään laittaa seuraavan ketjunvaihdon yhteydessä vähän isomman takarattaan ja nykyisen kokoisen eturattaan, ketjua sitten niin paljon kuin siihen väliin tarvitaan
thumbs-up.gif

mulla onki kuus-satases jo 44 takarissa.
huiput jää siihen pientä vajaa 220, tai mitä ite oon saanu kelattua. menis kait ehkä vähä enemmän jos ois suoraa.

Mulla 5vaihteisessa pikkulohkossa 15/46 toisiovälitykset ja ne on turhan tiheät. n.5000rpm-100km/h eli huiput n.9000rpm-180km/h.
1.vaiheella kyllä helppo lähteä liikenteeseen.
Seuraavaan ketjupakettiin otan pienemän takarattaan.
Nyt ketjut kolahtelee löysällä ollessaan lohkoon, etuhammasrattaan taka-alaviistoon.

Back