• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Rattaan sorvausta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja powerage
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

powerage

New member
Onko kenelläkään kokemusta miten kestää tällainen viritys?? eli näin... pyörääni ei löydy suomenmaasta sopivaa eturatasta niin onnistuuko tällainen viritys sorvataan vanhasta eturattaasta "poorijutska" ja uudesta rattaasta sorvataan ulkokehä ja sitten hitsataan yhteen tuleeko kestämään tällaista 75heppaista mopedia???
eek.gif
omg.gif
 
lienee helpompi hommata sopiva köntti rautaa josta sitten sorvautat mallin mukaan isomman eturattaan...
 
Kumiankka ei selvästikkään tiedä koneistamisesta mitään."Rattaan"kirnuaminen umpiraudasta ei tosiaan ole harrasteljan hommaa.Joskus olen rakennellut jääratavälityksiä crossipyöriini vastaavalla tavalla ja uskon niiden kestävän myös katupyörissä jos työ on tehty huolella eikä spoorit tai hammaskehä ole päässyt kuumenemien takia "mellaantumaan".
 
Sen hammaskehän vaihto lienee helpoin vaihtoehto toteuttaa.

Asiantuntijat jeesatkoon mikä on optimaalinen kohta hitsaukselle, siis miten paljon "laippaa" boori osaan tarvii jättää. Koska rattaan kuluminen ei ole kivaa, ehkä joku pinta karkaisu hampaille??

ps. kiva lukea jotta muillakin on tälläisiä idiksiä
wink.gif
 
Tokkopa on karkaistu ratas...
"Viritys" kestää kyllä, oikein tehtynä se hitsisauma on lujempi, kun se perusaine.
Kummempiakin "virityksiä" on nähty...!!
062802jumpie_prv.gif
 
vogonille vastinetta.vaikka ratas ei olisikaan karkaistu voi hitsauksesta johtuva kuumeneminen vaikuttaa materiaalin käytökseen
 
Se kyllä pitää paikkansa. Aivan varmasti vaikuttaa. Riipuen rattaan aineesta, saattaa jopa kovettaa sen, ja voihan sen karkasta samalla.
Monet rattaat on sitä paitsi tehty prässäämällä ja hitsaamalla vetonapa keskelle...!!
smile_org.gif
 
Eräs koneistaja kaverini ainakin uhkasi tehdä laser-leikkaamalla(taka) rattaan, ainoa mitä pitää koneistaa on ne viisteet siihen rattaan sivuun, karkaisusta en sit tiiä miten onnistuu, vai meneeko ilman.
 
mene hyvin varustettuun varaosaliikkeeseen ja ota vanha ratas mukaan, pyydä JT sproketsin luettelo tiskiin ja mittailkaa boorit ja halkaisiat, ja tilaa. jos ei onnistu, vaihda liikettä. siitä luettelosta jos ei löydy niin on ihme.. nim. löytyi kiinan ihmeesenkin..
 
mene hyvin varustettuun varaosaliikkeeseen ja ota vanha ratas mukaan, pyydä JT sproketsin luettelo tiskiin ja mittailkaa boorit ja halkaisiat, ja tilaa. jos ei onnistu, vaihda liikettä. siitä luettelosta jos ei löydy niin on ihme.. nim. löytyi kiinan ihmeesenkin..
Ikävä kyllä jt sprokets ei valmista etsimääni ratasta. Ainut valmistaja joka tekee käypäistä ratasta on sprocket specialists ja näitä rattaita ei taida tuoda kukaan suomeen... ei oikein huvittais tilata jenkkilästä...
confused_orig.gif
 
Ikävä kyllä jt sprokets ei valmista etsimääni ratasta. Ainut valmistaja joka tekee käypäistä ratasta on sprocket specialists ja näitä rattaita ei taida tuoda kukaan suomeen... ei oikein huvittais tilata jenkkilästä...
confused_orig.gif
Oletko katsonut Englannin puolelta B & C Expressiltä? Siellä on alumiinisia ja kova-anodisoituja alurattaita aika kattavasti.

Sprocket Specialistin teräsrattaat ovat jenkkipalstojen mukaan perseestä: keskireiät ovat missä sattuu ja muutenkin juosten kustua laatua. Kuulemma tekevät vain alurattaat itse ja teräksiset ovat alihankintakamaa jostai mörön pyllystä.
 
Onnistuu varmaan kohtalaisesti toi hitsaaminen kunhan muistaa "lämpövetelyn" ettei mene koko ratas kieroon
 
Back
Ylös