• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

rautaperse vinkkejä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oopeevee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

oopeevee

New member
Rautaperseajoon vinkkejä! tiedän kyllä yleiset säännöt,mutta jos jo ajaneilta sais vielä viimehetken käytännön vinkit evääksi matkalle! lähtö olis kuopiosta ti iltapäivällä. reitti olis alustavasti kuo-hki-tku-oulu-rovaniemi-kuo. itekseni oon lähdössä. ajokaveriksi olis kyllä joku kuopiolainen mukava saada!
sport05.gif

Rautaperse ss1000 ajettu kesällä 2009, hyväksytysti.
Kokemuksena hieno, kolmen kaverin kanssa ajettiin.

Muutamaa asiaa me fiilataan ennen seuraavaa rautaperseajoa.

-Tarkempi reittisuunnittelu + laskenta
google antoi hurjasti liikaa kilometrejä ja pyöränkin mittareissa aikamoiset heitot. 4 km ajettiin yli
062802jumpie_prv.gif

- Tauot venyy. kolmen pyörän kanssa ongelma oli taukojen venyminen. Kolme ukkoa kahvi, kaksi veti tupakat, vessatauko, tankkaus....... aikaa paloi turhaan.
- Reitiltä tankkauspaikkojen hakeminen. Vaikka suomi on tankkauspaikkojen luvattu maa, olisi ollut hyvä etukäteen hiukan tarkemmin tsekata automaatit ja asemat.
kaksi kertaa meinasi käydä ohrasesti, kerran kello väärässä ja kerran yhdellä ei toiminut kortti.
- Tsekkaa korttisi päiväkohtainen nostoraja. saattaa yhden vuorokauden aikana ylittyä ja kortti ei toimi siksi. käteistä rahaa (seteleitä)
- meidän reitti teki vähän liian monta mutkaa = liian monta tankkausta= vie aikaa.
- Kesälläkin on yöllä kylmä! lähdettin 26.6 17.00 lämpötila +28 ja kun päästiin yöllä pudasjärvelle oli helevatin kylymä!
- tsekkaa tarkkaan kiertosuunta jotta aurinko mahd. vähän vasten kasvoja.

Näihin me ainakin kiinnitetään seuraavalla kerralla tarkemmin huomiota.

Tsemppiä yritykseen!

Reppurin hyviin vinkkeihin lisäksi omakohtainen suosikkini eli runsas nestetankkaus ja oikea ravinto.

Ennen omaa suoritustani koordinoin tästä tuttavani kanssa joka on monen muun homman lisäksi Personal Trainer.

Suositus oli että riittävästi nestettä ja mielellään vielä niin että (ainakin niin pitkälle kuin pystytään vetämään) mahdollisimman vähän kofeiinia mutta paljon proteiinia. Eli paikallisesta Pris*asta tms. konttiin palautumisjuomia jne. Pitää nälän poissa ja ei tule hiilaripiikkejä.

Ennen lähtöä hyvä safka pitkäketjuisia hiilareita ja paljon proteiinia.

Itse tykkäsin lähteä illalla liikenteeseen jolloin elbasin edeltävän päivän ja nukuin vielä päikkärit ja sitten pirteänä yötä vasten. Mutta kukin omien fiiliksien mukaan.

Kannattaa ruveta nappaamaan myös magnesiumia etukäteen ja suorituksen aikana, estää tehokkaasti lihaskramppeja ja jäykistymistä. Samoin 1 x 400 mg burana tms per 8 tuntia.

Komppaan Reppuria täysiä noiden tankkauspaikkojen kanssa. Käyttämällä muutaman tunnin etukäteen suunnitteluvaiheessa säästyy monelta harmilta ja mutkalta. Ja tietysti vaadittavat kuitit jokaiselta kulmapisteeltä.

Etapit kannattaa suunnitella niin että kaikki huoltotoimet menee yhdellä kypärän irroituksella eli tankkaus, safkat, juomavarastojen täydennys ja rakon tyhjennys. 150 km välein nopea stoppi bussipysäkille ja pieni verryttely tekee myös eetua.

Vetäkää alkuun mahdollisimman kovalla (sallitulla) keskinopeudella vain tankaten proteiinijuomia ja jaloittelulla + ku5itauoilla. Sitten kun alkaa kilometrit painaa on joustoa aikataulun suhteen.

Itse pidin vielä etappikirjaa johon olin laskenut etukäteen tavoiteajat ja siitä sain puskurin ylimääräiselle uimatauolle ja rankkasateen huonontamalle kelille.

Onnea matkaan, IB-ajo on varsin hauskaa.

Itse ajoin tänä keväänä SS1000:nen.
Reppuri on oikeassa.
Vältä "turhia" pysähdyksiä ainakin alussa, kun vielä jaksat ajaa. Suunnittele reitti tarkkaan ja tosiaankin kannattaa välttää turhia kulmapisteitä. Google maps on optimistinen, joten kannattaa valita varmasti riittävä matka.
Suomessa on yöllä kylmä ja sumua saattaa olla yllättävissäkin paikoissa. Sumu on paskamainen kun se haittaa näkyvyyttä ja kostuttaa kamat,m mukaanlukien visiirin todella nopeasti.
Mutta, kyllä se menee!
Kannattaa vielä muistaa että suoritusta henkensä kaupalla ajamalla ei ole sen arvoista. Aamuyön tunteina tulee varmasti väsy joten kannattaa pitää niitä taukoja sitten enemmän.

Tsemppiä ajoon!  
062802moto_prv.gif

Hyviä ohjeita ja vihjeitä tuossa yllä.

Tärkein on omasta mielestäni sopiva ruoka ja juoma matkan aikana. Jokaisella tauolla vähän syötävää ja juotavaa, niin ei tule nälkä koko aikana. Hyvä "suolainen" välipala on kourallinen suolapähkinöitä ja sekaan rusinoita.

Lisäksi sopivasti lisättävää ja poistettavaa vaatetusta. Pitää muistaa, että jos kerran pääsee kylmä kunnolla tulemaan, ei sitä saa mitenkään pois siinä pyörän päällä istumalla, vaan on vaikka pysähdyttävä jumppaamaan tjms. Parempi on vähän miettiä vaatetusta.

Kolmanneksi, perussuorituksessa ei ole missään vaiheessa oikeasti kiirettä, aikaahan on 24 h. Yhtään lisähyötyä ei saa siitä, jos ajat tonnisen 20 h:ssa. Tauot 150 km:n välein, joka toinen 10 min ja se toinen 20-30 min. Ja jos olet edellä aikataulusta, voit ottaa vaikka tirsat. Itse otin puolen tunnin tirsat kesäkuussa ajamassani IBA Marathon -osasuorituksessa aamu-neljältä ja loppumatka reipas 400 km menikin sitten vaivatta.

Haasteena tässä kannattaa ottaa se, että tekee itse oman suunnitelman ja toteuttaa sen sitten - eli urheilutermein "teen oman suorituksen ja katson mihin se riittää".

Jos matkalla sattuu jotain sellaista, joka estää ajon turvallisen suorittamisen, heitä homma kesken. Kovalla riskillä näitä juttuja ei pidä eikä saakaan tehdä. Parempi on keskeyttää ja ottaa myöhemmin uusiksi uudella suunnitelmalla (nimim. kaksi keskeytettyä ajoa).

Tsemppiä suoritukseen.

sanoi:
- meidän reitti teki vähän liian monta mutkaa = liian monta tankkausta= vie aikaa.

Kulmapisteestä riittää kuitti vaikka suklaapatukasta tai vast. ei välttämättä tankattava joka kulmassa. Myös pankkiautomaatin kuitti riittää kunhan siitä yksiselitteisesti käy ilmi paikka.

Muuten ihan asiallisia neuvoja, Fobba varsinkin taitaa olla varsinainen ammattilainen
wink.gif
Mulla ei ole kuin muutama tonninen ja yksi tonniviissatanen
blush.gif

Tarpeeksi (=paljon) lämmintä ja vedenpitävää vaatetta mukaan. Riittävä reittisuunnittelu, ettei harhaanajo tai turha stressi ole vaarana edes jos väsyttää. Hyvät tekniset alushousut (nahkatangat ei ehkä loistovalinta). Nestettä riittävästi, kahvia tms. kofeiinilitkua vähän.

SS1000 on oikeasti leppoisatahtinen juttu, varsinkin jos on nopea reitti. Itsekin ajelin yhden IBA Maraton -legin ja kun oli nopeaksi suunniteltu reitti niin meni ajanvietteeksi etten ole perillä ennen varikon aukeamista.

Ensimmäistä rp-ajoa kun ajoin kaverin kanssa, niin "varikkotyöskentelyn" ripeys alkumatkasta olisi kelvannut vaikka formulakisaan. Loppupuolella sitten vietettiin zeniläisiä hetkiä, kun aikaa oli vaikka mihin. Koko homman tavoitehan on oppia pitämään hyvää matkarytmiä turvallisesti. Siinä ei tarvi höntyillä, parempi vaan jos päin vastoin. SS2000K ehkä pienenä poikkeuksena.

Reitin hyvä ennakkosuunnittelu on tärkeää. Suunnitelmassa pitää myös muistaa pysyä.

Meillä meinasi yksi tärkeä kulmapiste jäädä väliin, kun huomasimme polttoaineen riittävän hyvin seuraavaankin paikkaan.

TÄRKEIN juttu kaikista neuvoista on se et aloituskuitti on tankki täyteen,samoin lopetuskuitti on tankki täyteen!!!
Hyväksytyn ajosuorituksen vaati periaatteessa 3 tankkauskuittia ja loput kuitit kulmapisteistä voi olla ihan mitä vaan kunhan oikeita/viralisia kuitteja misä näkyy paikka,päivämäärä ja kellonaika.
Noi kun hoitaa niin avot,ajoa vaan.
Seuratkaa kans että kuiteissa on sama kellonaika kun mitä kello näyttää,muutama minutti ei häiritse mutt jos menee tunneiks niin .....

Toisiks tärkein etenkin tähään vuoden aikaan on VALOT,eli tupplaxenonit kehiin niin näkee elukoita tarpeeks ajoissa ojan toiseltakin puolelta.
Niin ja unohtakaa se savuvisiiri vaikka näyttääkin niin coolilt  
wink.gif

Tä eka ajo kun ajoin yhen kaverin kaa niin silloin ajettiin yöaikaan vierekkäin käyttäen koko tietä silloin kun ei ollut liikenettä,sai valot tarpeeks leveäksi et loisti peltojen puolelle kans et toi ennakoiva väistö oli helpompaa.

Itse olen ajanut syksyllä ja talvella rautaperseajot ja pakko tunnustaa et toi syksyn oli omasta mielestä vaikeampi kun se talvinen napapiirilenkki.

Hyvällä kelillä tulee tylsää ja huomaat että istut penkin päällä fundeeraamassa vaikka mitä ja yhtäkkiä oletkin mennyt 100 kilsaa kulmapisteen ohi tai jäännyt jonkun kotilokuskin nokkakoristeeksi kun et keskity tarpeeksi mihin olet tekemässä.

Itse en ole ikinä mitään tabuja ottanut,mutt toi burana (vastaava) on varmaan ihan hyvä juttu kun yöaikana jos on sumuista niin kyll se kylmä tulee läpi jossain vaiheessa ja kun tarpeeks monta tuntia pitää vielä ajaa niin ehtii tulla semmoinen paksu olo päähään.

Mulle on ihan hyvin riittänyt muutamat snickersit ja juotavaa,kahvia en juo muutenkaan mutta nortti on kyllä suussa 1-2 joka kuitinkirjoittelus tankkauksen jälkeen  
biggrin.gif

Ja aikaa ajamiseenhän on ihan hemmetisti,et turhaan ei tarvii stressata mihinkään ja hyvin ehtii silti,toki voi kaveriporukan keskellä sopia et paskatauot (jos niitä on) on sitten eri paikoissa ettei jää jonottamiseen ajovarusteitten pukemisessa sun muut.

Ja vielä lopuks et aina on parempi jos startti on aamust yöunien jälkeen niin ei tarvii valvoa +36 tuntia ennenkuin on valmis sänkyyn taas.
Sama homma syömisen kanssa,mitä enemmän syötte niin sitä useammin käytte paskalla,juomiset on ihan hyvää hoitaa kunnolla kun kuseminen tien viereen ei kauan kestä.

Niin ja muistakaa kans toi 3 kertaa/vuorokaudessa pankkikortin kaa mitä pystyy automaatilla tankkaamaan,eli tankkausstopit kannattaa kattoo et etenkin yöaikana olis 24H asema joka stopis jos tarvii jottain ja jos ei muuta niin pääsee sisälle maksamaan.

Oma eka suoritus meinas hyytyä just tohoon kun ei voi maksaa samalla kortilla kun 3 kertaa/24H,piti sitten kiertää et löytys asema kun oli auki.

Setelillä kun tankkaa niin harvemmin sitä kuittia saa
wink.gif

Mä ajoin SS1000:n heinäkuussa.

Lähtö illalla, niin loppumatkan väsyneenä voi ajaa päivänvalossa. Pitää tosin miettiä reitti niin, että aurinko ei paista silmiin. Ja hyvin nukuttuja öitä alle plus hyvät päikkärit ennen lähtöä.
Yöllä on kylmä: vaatetta mukaan. Yötauot kannattaa suunnitella niin, että pääsee lämmittelemään. Mulla yksi yötauko sattui Seinäjoen ABClle, joka oli ääriään myötön täynnä paikallista nuorisoa klo 2 yöllä. Olisin kaivannut kupin kuumaa, mutta ei ollut aikaa jäädä jonottamaan (=> termariin kuumaa juotavaa mukaan). Noh, lopussa olikin sitten ihan runsaasti aikaa. Eli SS1000:ssa ei ole kiire. Toisaalta, kun alkumatkassa virkeänä painaa vähän kiireemmin, niin loppumatkasta kun taukoja todella tarvitsee, on sitten aikaa niitä pitää. Kun ajaa yksin, voi taukoja pitää silloin kun itse tarvitsee ja niin pitkiä kuin itse haluaa. Yksin ajaessa voi tarpeen vaatiessa heittää leikin helposti kesken ja yrittää myöhemmin uudestaan. Ryhmäpaineen alla saattaisit jatkaa yliväsyneenä => riskit kasvaa. Kolikon toinen puoli on sitten se, että jos jotain tapahtuu, on kiva että kaveri on lähellä.

Onnea yritykselle. Ajosuorituksen jälkeen fiilikset on mahtavat.

1. ryyppää pari päivää jossain moottoripyöräkokoontumisessa
2. heti kun saat silmät auki, niin kaksi kuppia vahvaa kahvia
3. heti liikkeelle
4. pidä niin kova vauhti päällä, että krapula ei pääse yllättämään
5. pidä niin nopeat tauot(pelkkä tankkaus ja vähän nestettä), että krapula ei pääse yllättämään
6. jos väsyttää, niin lisää vauhtia

Niin ja ota kuitit tankkauksista. Reitti mahd suoraa tietä.

1. ryyppää pari päivää jossain moottoripyöräkokoontumisessa
2. heti kun saat silmät auki, niin kaksi kuppia vahvaa kahvia
3. heti liikkeelle
4. pidä niin kova vauhti päällä, että krapula ei pääse yllättämään
5. pidä niin nopeat tauot(pelkkä tankkaus ja vähän nestettä), että krapula ei pääse yllättämään
6. jos väsyttää, niin lisää vauhtia

Niin ja ota kuitit tankkauksista. Reitti mahd suoraa tietä.
Minä ajoin yhden SS1000:n Jänkhältä kotiin sunnuntaiaamusta, oli vähän vaikea kun ei muistanut että tuohon aikaan on jo etelässä pimeetä yöllä, niin ja kyllä siinä pikkasen pitää kierrellä kun Suomi ei oo 1600 kilsaa pitkä
wink.gif

Mukaan voisin lähteä, mutta kun on nuo työt
033102ass_1_prv.gif
Tosin ilman töitä ei voi (tai minä en voi) harrastaa
062802moto_prv.gif

Ja toisekseen keskiviikko iltana olisi tarkoitus lähteä ajamaan kohti Saariselkää ja Jänkhällä Jytisee tapahtumaa, tosin muutaman mutkan kautta
wink.gif

Ei muuta kuin onnea suoritukselle
bowdown.gif
. Suunnittele  reitti hyvin (käytä vaikka toisten vihaamia ABC ketjun palveluita). Aja maltilla, muista tankata pyörä aloittaessasi sekä lopettaessasi ajon. Ja varmaan joudut välilläkin tankkaamaan ainakin pyörää
wink.gif
.
Älä stressaa, hyvin se menee. Ja jos ei onnistu eka kerralla, yritä toisen kerran
lookaround_orig.gif

Katso sää ennuste
crazy.gif
!!!!! Itse jouduin ajamaan Kuusamosta Jyväskylään yöllä rankka sateessa. Söi hieman miestä
lookaround_orig.gif

Erittäin hyviä neuvoja on jo tullut.

Helppo reitti on ekassa rautaperseessä hyvä lähtökohta. Unohda kaikki maisema- ja mutkatiet. Isoa tietä etiäpäin.
Alussa vauhdilla ja lyhyillä tauoilla, jotta loppupuolella voi vaikka ottaa ne tirsat tai venyttää taukoa, jos siltä tuntuu.

Kunnon vaatetus ja varsinkin sen nopea muokattavuus. Reitillä voi olla yöllä +5 astetta, siellä voi sataa ja iltapäivällä voi kauniilla säällä olla +25 tai enemmän.

Syö kevyesti ja usein.

Pankki/luottokortti ei välttämättä anna maksaa kovin montaa kertaa vuorokauden aikana. Kannattaa maksaa rahalla kaikki muut ostokset ja tankkaa sillä pankkikortilla.

Itselle oli hyvä aloitusaika 22:00. Yö alta pois pirteänä ja ajon jälkeen nukkumaan. Tästä aloitusajasta on monta mielipidettä, mutta tämä oli minulle hyvä vaihtoehto.

Kyllä aikanen terve mies 1000SS:n ajaa vaikka ei ihan kaikkia valmistautumisrituaaleja teekkään.
Itse olin päivän töissä (07:00-16:00), sitten kotiin, kamojen keräily, pyörän huolto ja tankkaus. Illalla 22:00 lähdettiin.
Kun ajo oli ohi, niin ajelin vielä kaverin luokse paskaa jauhamaan pariksi tunniksi 20km päähän, sieltä kotiin ja sitten vasta nukkumaan (n. 23:00). Valvomista tuli n. 41 tuntia (jos laskin oikein). Aamulla heräsin 08:30 ja ihmettelin, kun kroppa ei halunnut pidempään nukkua.

Kaikista tärkein asia. Jos yhtään tuntuu siltä, että ei jaksa, niin keskeytä. Pyörän selässä pilkkiminen ei ole terveellistä.

Ja muista se että IBA Finland laskee sun ajetun reitin lyhyin matka kulmapisteiden välistä,eli kannattaa kattoo reittiä etukäteen ettei jää liian lyhkäiseksi.
Kilsat mittarissa on tarkastusta varten,mutta se oikea pituus määrää lyhyin matka kulmapisteiden välistä hällä väliä onko se metsäpolkua kunhan kartoissa näkyy.

Älä aja!Eikö tuo ole vaarallista noin pitkäämatkaa ajaa!
Käy vaan Essolla kahvilla
062802moto_prv.gif

Kuten useampikin jo ylempänä sanoi... kiire ei ole! Ajoin ekan SS1000:n pari vuotta sitten 21,5 tunnissa 50 kilsaa yli 1000:n mailin. Ihan turhaan! Tänä kesänä meni jo melkein 23 tuntia mutta matkaakin tuli 1683 kilsaa. Siinä ehdin jo katsella maisemiakin (mm. Vanha Rauma ja Kalajoen biitsi).

Taukoja voi pitää ainakin yksin ajaessa just silloin kun siltä tuntuu. Tätä en tajunnut ekalla kerralla vaan yritin välillä hampaat irvessä ajaa sen 100 kilsaa ja tauko. Nyt toisella kerralla kesäkuun alussa kun meinasi tulla yöllä kylmä niin pysähdyin vartin välein lämmittelemään minuutiksi pariksi. Sitten ilma lämpeni muutamalla asteella niin taukoväliksi tuli taas noin tunti.

Energiajuomaa on hyvä olla mukana. Ja vettä. Ja buranaa jos alkaa pakottamaan.

Ruokailusta vielä se että ei tosiaankaan kannata millään pikaruoalla itseään ähkyyn, tulee nimittäin paha väsy päälle. Näin kävi minulle Oulussa 1000:n kilometrin kohdalla. Ei auttanut kuin pysähtyä kahvittelemaan ja happihyppelemään pari ekstrakertaa.

Ehkä tärkein vinkki on kuitenkin - jos alkaa tuntumaan mahdottomalta, vaikkapa sateen, kylmyyden tai väsymyksen vuoksi, niin sen voi jättää kesken. Voihan sitä silti kehua vaikka ajaneensa 1000 kilsaa putkeen, suurin osa motoristeista ei ole ajanut ees sitä vaikka kaikki "ajaa yhden rautaperseen tosta vaan"
biggrin.gif

Tsemppiä!

Back