• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ravistus/voblaus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Boojumi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Boojumi

New member
Kysynpähän nyt tässä kun en etsimällä vastausta heti löytänyt.
Ekat tuhat kilsaa on nyt 2002 VFR:llä takana ja huomasin sellaisen omituisuuden, että käsien lepuutus ajossa ei onnistu, koska jos molemmat ottaa stongasta irti, alkaa pieni ravistus joka yltyy yltymistään ja veikkaanpa että melkoiseksi voblaukseksi menisi jos ei kiinni ottaisi. Aikaisemmilla mopottimilla en ole moista huomannut vaan pyörä on mennyt eteenpäin kuin juna ilman käsiäkin.
Kyseessä ei siis mutka, ei keuliminen, vaan päinvastoin himmaaminen.
Onko kyseessä paska etuvanne/kumi, etupyörän laakerit vai ohjauslaakeri löysällä/paskana?
Vai onko tämä vifferin tyyppivika? Tuskin sentään.
 
Itellä on kans 02 vfr. Eipä kyllä oma mopo noin tee jos himmaa ja ottaa kädet stongasta pois.
 
Väärin painotettu eturengas, liian pienet ilmanpaineet, väärin kulunut etunakki, huonolaatuinen etunakki...
 
Mulla teki suzuki samaa ja syyllinen oli eturenkaan laakeri, joten kannattaa tarkistaa nekin!
 
Vaihdoin uuden renkaan (SPORTMAX QUALIFIER) eteen, jossa keskellä on siksak kuvio.  Kun rengas oli uusi tuo wobblaus efekti tuli selkeästi ilmi himmatessa moottorijarrulla (60-80km/h vauhdeissa), mutta renkaan kuluessa hieman myös wobblaus vähenee.

Itsekkin ihmettelin tuota viime syksynä kun renkaanvaihdon tein, tuntuu olevan VFR ominaisuus ja ilmenee vain tietyillä renkailla = kuvio, ulkomaisilla palstoilla jonkin verran juttua samasta ilmiöstä.

Mikäs rengas sulla on etusena ja kuinka tuoreella kuviolla?
 
BT020 edessä ja takana. Takanakki uusi ja etunakki jotain 30 prossaa jäljellä. Pitääpä ravistella laakereitakin tässä wappuna kun ajamaan ei taida tareta...
Mulla oli aikoinaan '94 vfr:ssä Bridgestonet ja kun vaihdoin ne Metzelerin Z6:een niin meno rauhoittui kummasti. Z4 tuntuisi olevan suositus Hondan puolelta tuohon uudempaan jos en väärin muista. Toisaalta niin on BT020:kin.
 
XX:ssäni oli myös ostaessa joku Bridgestonen etunen alla, kun päästit ratista irti niin alkoi woblaamaan. Rengas oli myös kulunut mainituille aalloille.
Vaihdatin renkaat vahvistettuihin Z6:iin, ja sen jälkeen ongelmia woblauksen kanssa ei ole ollu kertaakaan. Ko. renkailla on ajettu nyt 6 tkm, ja mitään "aalloille" kulumisesta ei ole tietoakaan.
 
TRX850 ja sama ilmiö kuluneella eturenkaalla (Misukka muistaakseni). Uusi rengas (Michelin sekin, mutta eri mallia) ja woblaus loppui.
 
Omassa pyörässä laukut lisäävät tota ravistusherkkyyttä. Toinen asia joka saa aikaan toin on kulunut eturengas.
 
Ainakin tuossa pikaisesti tarkasteltuna syypää on eturengas. 020:n sivuilta kuvio on kulunut oikein laineille eli suoraan ajettaessa pyörä lepää alun toista senttiä leveän kumikaistaleen päällä Pitää nyt vielä katella nuo laakerit, mutta uutta kumia tulee eteen kyllä asap.
 
Vinkkinä voi sanoa että se BT021 on kyllä astetta parempi kuin BT020. Ja mullakin oli tuo sama (ilmeisesti kuluneesta kuviosta johtuva) pikkuwobla, häipyi kun vaihdoin BT021.
 
Nyt alla Misukan Pilot Road 2. Voblaus poistui samantien ja käytös rauhallista kuskilla ja pyörällä.
 
Veikkaan myöskin eturengasta. Omasta Böödistäni etsin aikoinaan wobellukkesen syytä kissojen ja koirien kanssa. Eturengas painotettiin kahteen kertaan eri paikoissa ja koneen mukaan rengas oli tasapainossa. Lopulta hermostuin ja vaihdoin renkaan uuteen.
Tärinät loppui siihen. Kyllä niillä isoillakin rengas merkeillä sattuu välillä maanantai kappaleita. Itelleni sattunut kohdalle tämän yhden kerran, viidentoista vuoden aikana.
 
Back
Ylös