Olihan reissu...ensimmäinen ajopäivä tulikin jo selostettua osittain. Tukholmasta lähtö kuitenkin hieman venyi ja pääsin matkaan vasta 10.30 navigaattoria ja kypäräpuhelinta en saanut kuitenkaan paritettua ja lähdinkin ajatuksissani aluksi kohti Osloa... kun huomasin tapahtuneen "brain farthin" ja lähdin oikeaan suuntaan. Taas oli 30 min mennyt hukkaan. Seuraavalla kerralla varmistan, että laitteet toimii ennen kuin lähden reissuun en saanut nimittäin navia ja kypäräpuhelinta parittettua koko reissulla. Ekalle päivälle kuitenkin kohtuu kilometrit niitä kertyi n.920km
Toisena päivänä matkaan lähdin kahdeksan aikaan kun tukeva aamupala oli popsittu. Saksassa kuitenkin oli ruuhkia ja kolareita niin paljon , että vaikka olin liikenteessä 14 tuntia sain taas ajettua vain 900 km toki navigaattorikin tuotti paljon ongelmia kun jouduin seuraamaan sitäsivusilmällä tankki laukusta.
3 päivänä matka alkoi Luxemburgista jo n.7 aikoihin aamusta painelin aluksi motareita, mutta pian Ranskassa ajelin jo mahtavia ja nopeita maalaisteitä.Ranskan pätkille täytyy vielä uudestaan lähteä.vauhdin sai pitkissä hienoissa kaarteissa pidettyä siellä 130kmh+ ja suorilla kivasti narrata pyörää. Yhdellä suoralla kun sain tehtyä ripehkön ohituksen niin taisi "tielaitoksen pojat" tulla vastaan. Kovin oli innoissaan turistista kun oikein pillejä ja vilkkuvaloja näytti. Hetkeä myöhemmin oli saman laitoksen pojat tiensivussa heiluttamasssa valosauvaa. Ajattelin , että en kehtaa häiritä heidän työtään joten Kiristin hieman tahtia ja poikkesin hetkeksi pieneen maaalais kahvilaan

oli pihalla niin hyvä ja varjoinen paikka kuskille ja pyörälle. Ranskassa lämpötila olikin jo sellainen yli +20 joten vaattetustakin sai keventää.
Kun olin n. 4-5 tuntia kurvaillut mutkia aloin tarkentaa reittiä Espanjaan ja tajusin , että 3ajopäivää ja espanjassa olisi unta. Ajattelin kuitenkin, että pidentäisin päivää ja ajaisi Barcelonaan vaikka väkisin... onnekseni vuoristosää yllätti ja rankka myrsky keskeytti matkanteon. Vettä ja rakeita tuli niin paljon, että näkyvyys oli n. 2-3 metrin luokkaa. Onnekseni hotelli sattui juuri kohdalle ja siellä olikin vapaana sopivasti vain 1huone 5hengelle.... Respasta kun tiedustelin säätä ilmoitti että myrsky kestää läpi yön päätös oli aika helppo ja tilaakin riittävästi

matkaa tällekin päivälle kertyi reipas 900km. 4 päivänä oli matkaa taitettavana n.1000km.
Matkanteko alkoi n.8 aikaan ja aloitinkin reippaaseen tahtiin ajamisen ja saavuin espanjaan aamupäivällä.Espanjassa ajelin mutkapätkiä ja kyläteitä ainoa mikä tuotti päänvaivaa oli 30asteen helle. Kun ilta rupesi hämärtämään oli määränpäähän matkaa vielä n.70km ja takana jo 1100km. Päädyin pitkän ruuhkajonon hännille pikku kylätiellä, hetken odottelin ja sitten aloin pujottelun keulille. Ruuhkan aiheutus ei ollut mikään kaunis näky... perhe oli ajanut pakettiauton kanssa nokkakolarin ja kuljettaja oli menehtyneenä peitelty paikoilleen vierestä vaimo leikattiin irti ja tytärtä avustettiin takapenkillä...
Tätä näkyä ei heti unohdeta pisti miettimään taas omia ajojakin...
Pääsin jatkamaan matkaa reippaan tunnin kuluttua kun oli jo pimeää. Olin aivan poikki ja siirryin vielä moottoritielle, väsyneenä sai olla todella varovainen kun jokainen autoilija espanjassa luulee olevansa Fernando Alonso . Tuntui kuin olisi kaikki ollut hidastettua ja autoja meni ohi niin oikealta kuin vasemmalta itsellä kuitenkin vauhtia oli n.120kmh.Lopultakin pääsin määränpäähän kello oli n.22.30 tulihan taas 14,5 tunnin repäisy. 4 ajopäivän jälkeen ei unta tarvinnut houkutella... kaikille etapeille tuli aika paljon ylimääräistä kilometriä kun koitin vältellä päämääriä kun sivuteilläkin sai laskeskella todella reippaasti.
5päivä ja LEPOA

Taxilla liikkumiseksi meni, illalla hyvät sapuskat ja pari aikuisten juomaa liikaa..6päivä pyörä taas alle ja vähän kylissä ja vuoristossa pörräilyä. Illalla rupesinkin katsomaan uutta reittiä jo Suomeen. Kun kerran ajamaan lähdin reissulle niin päätin , että starttaan aamulla pyörän ja lähden kohti Sveitsin mutkapätkiä .7 päivä. Asetin tavoitteeksi päästä Ranskan puolelle. Erilaista pätkää ajellen niin motareita kuin kylätteitä, lopulta pääsinkin Espanjasta Ranskaan. 8päivä ja aamulla päätin suunnata Alpeille katsastamaan mutkatiet jotka olikin todella upeita. Ajelin Alpeilla sellaisen 4-5 tuntia ja lask3uduin hiljalleen alas. Tiet oli todella makeita. Teiden kunto ei tosin ollut mikään paras, mutta tiukat mutkat, kauniit maisemat sai unohtamaan pikku seikat. Sveitsissä oli niin hienoa, että keväällä kun kelit sallii koitan päästä pariksipäiväksi kurvailemaan Alpeille. Vai kerätäänkö isompi ryhmä?

Alpeilla alas ja saksaan ibikseen yöksi( kaipasin kunnon sänkyä)
9päivä ja matkaa oli jäljellä n. 850km satamaan paukut oli niin loppu, että enää ei käynyt mielessään muut vaihtoehdot kuin finnlinessilla Rostockista suomeen... kotona ollaan.. huhhuh oli aikas rankka veto itselleni en tiennyt että on näin monta paikkaa mitä voi särkeä tai kolottaa... lähtisinkö uudestaan?
En vielä , mutta kysykää maaliskuussa uudestaan
Laittelen vielä reittiä kun saan navista ulos. En ole vielä tarkkaan hintaa laskenut, mutta kaikki kuitit on tallella. Perstuntumalla tälläinen reissu kaikkine kuluneen maksaa n.1750 euroa sis.bensat,laiva matkat, hotellit, ruoat, joitakin tullimaksuja, silta maksut jne kaikki mitä tuli.
Itse olin budjetoinut paljon pienemmän summan reissuun, mutta meni mitä meni... parisataa edullisemmin voisi olla mahdollista heittää.
Nyt suunnittelemaan pyörän vaihtoa ja kevään ja ensi kesän reissuja...