Rengaspaineiden vajoaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Venox69
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Venox69

New member
Moro
Onko normaalia että rengaspaineet vajoaa näin talvesta kevääseen tullessa esim. 1-2 kuukauden aikana jopa 0.2 baria ja esimerkiksi joulukuusta huhtikuuhun mennessä jopa 0.5 baria?

Tietääkseni autoihin minun ei tarvitse koskaan painetarkistuksia tehdä niinkuin pyörääni.

Pyörässäni on uudet Michelin Commander renkaat ja sitä säilytän ulkona hupussa.
 
Moro
Onko normaalia että rengaspaineet vajoaa näin talvesta kevääseen tullessa esim. 1-2 kuukauden aikana jopa 0.2 baria ja esimerkiksi joulukuusta huhtikuuhun mennessä jopa 0.5 baria?

Tietääkseni autoihin minun ei tarvitse koskaan painetarkistuksia tehdä niinkuin pyörääni.

Pyörässäni on uudet Michelin Commander renkaat ja sitä säilytän ulkona hupussa.

On normaalia.
 
Mulla pyörässä metukan z6 roadtecit 120 ja 180 leveenä. Talviteloilla on hukkunut aina noin 1 bar pyynnistä, joka on 2.9bar. Tarkastakaa aina rengaspaineet ennen käyttöönottoa.
Oikein hyvää ja turvallista ajokautta 2015.
 
Odotahan tiistaita, saat varmaan tähän ketjuun innokkaan mainosjulistuksen Hessu Hopolta vai mikä se oli kun toi niitä BT venttiilinhattuja.
 
Moro
Onko normaalia että rengaspaineet vajoaa näin talvesta kevääseen tullessa esim. 1-2 kuukauden aikana jopa 0.2 baria ja esimerkiksi joulukuusta huhtikuuhun mennessä jopa 0.5 baria?

Tietääkseni autoihin minun ei tarvitse koskaan painetarkistuksia tehdä niinkuin pyörääni.

Pyörässäni on uudet Michelin Commander renkaat ja sitä säilytän ulkona hupussa.

Kyllähän nuo paineet laskevat niin mopoissa kuin autoissakin. Lisäksi ilman lämpötila vaikuttaa kylmä laskee ja kuuma nostaa paineita. Hyvä seurata läpi kauden säännöllisesti rengaspaineita.
 
Kyllähän nuo laskee, jus laitoin etuseen 2.0 -> 2.7 ja taakse 2.4 -> 2.9

Mietin että voisko se ajamattomuus aiheuttaa sen että kumin ja vanteen väliin vois syntyä jotai mikroskooppist vuotoa, ajossa jotenkin rengas san verran sitten eläisi että tiiviys säilyisi.
 
mistä muuten tiedät, että vajeneeko ne sun auton renkaat, jos et koskaan tarkista paineita?
 
Tarkistan rengasvaihdon yhteydessä mutta tarpeetonta

Mulla ei oo kyllä vielä eläissäni ollut kaikissa auton renkaissa paineet kohdillaan kun niitä on puolen vuoden välein vaihdellut. Ehkä mulla on vaan sit huonoja vanteita ja renkaita osunut kohdalle.:sad:
 
kotilossa yksi vuotaa vähän, eli noin 4 kertaa viikossa tulee katsottua, niin menee nuo muutkin samalla...
Pyörässä tuli katsottua noin 4 kertaa parissa viikossa, kun renkaat aika tarkkana tuosta paineesta (tahdoin pitää tiettyä painetta)
 
Mulla ei oo kyllä vielä eläissäni ollut kaikissa auton renkaissa paineet kohdillaan kun niitä on puolen vuoden välein vaihdellut. Ehkä mulla on vaan sit huonoja vanteita ja renkaita osunut kohdalle.:sad:

Juu. Ehkä kerran kymmenessä vuodessa voi laittaa rengaskerran alle, jossa yhdenkään paine ei ole heittänyt desimaaliakaan säilytyksen aikana.
 
Ainakin sisärenkaattomien ja sisärenkaallisten paineiden vajoamisessa on selkeä ero. Sisärenkaallinen tyhjenee jostain syystä nopeammin kuin sisärenkaaton.
Eron huomasi selkeästi silloin aikoinaan, kun tubeless-renkaat alkoivat yleistyä autoissa. Rengashommiakin tuli siihen aikaan tehtyä ja muistan, kun monet asiakkaat halusivat myös tubeless-renkaisiinsa varmuuden vuoksi sisärenkaat. Lienee vieras ajatus nykyään..

Rengaspaineita ei tule nykyään pahemmin tarkisteltua, sillä kotilossa ja mopossa on tunnistimet.
 
Lämpötila vaikuttaa vaikuttaa myös paineeseen, joten kannattaa mitata aina samassa lämpötilassa. Omien havaintojen perusteella jopa 0,3 baaria.
 
Uudet renkaat tuli 2v sitten autoon,kyl sen näkee silmil jos pitää täyttää.

No kyl nyt olis töitä tarjolla jos silmällä näet rengaspaineet. Itse Nokian Renkailla vain 20 vuoden kokemus asennuksesta ja rengastekniikasta. Vain 0.2 bar heitto jo vaikuttaa, niin renkaan kulumiseen kuin ajo-ominaisuuksiin. :) Eli kyllä noita paineita kannattaa aika ajoin tarkkailla.
 
Back
Ylös