Renkaan kayttoika

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ArDee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ArDee

New member
Hommasin just erittäin vähän ajetun vm.07 pyörän, renkaat alkuperäiset ja valmistus 1007.
Pintaa kylä olisi vielä kesän ajoihin... mut eipä varmaan uskalla enää paljoa ajella, eikä täysii :orgmp2:

vai? http://www.rengasvalmistajat.fi/20

Ehkä alkukauden rospuuton yli...
 
Jos on todellakin 07 vuotuiset gummit niin taitavat olla jo aika kovat... No kuluvatpahan hitaammin.:)-

Kyllä itse laittaisin ne heti vaihtoon, en lähtis edes kokeilemaan niillä ajamista. Toisaalta hyvän burniksen niillä vois kyllä saada aikaan...
 
Ajaisin kevään karhean asvaltin ja jos tuntuisivat hyviltä niin loppuun - jos ei niin vaihtoon joskus kesäkuun alussa.
 
Itse rullailin tuossa pari ajokautta sitten yli 10tkm Speed Triplellä jossa etunakkina Michelinin Macadam jonka paistopäivä oli niinkin tuore kuin 2002...
Ja ihan ilman sarvia ja hampaita on sanottava että ei se perhana edes sadekelillä ikinä lipsunut, edes olosuhteissa missä takasena toiminut tuore Continental osoitti pieniä ylimääräisen ohjelman merkkejä. Eipä tuolla tullut mitään polvimaassa-meininkiä harrastettua, mutta toisaalta väittäisin ettei mitään erityistä mummoiluakaan ollut ilmassa :blink:

Nykyään ei tulisi kyllä tästä huolimatta kokeiltua samaa, mutta -07 paistettuja nakkeja en itse ehkä suoralta kädeltä lähtisi vaihtamaan. Varovaisesti tunnustellen ekat ajot ja siitä eteenpäin pyörän antaman feedbackin mukaan :cruising:
Mutta kukin tyylillään tietenkin, uuden satsin vaihtamalla saa ainakin täyden luottamuksen pääkopassa siihen mitä se fillari siellä mutkissa tekee, siitä ei päässe mihinkään :thumbup:
 
Kevään alussa tiet on karhaimmillaan, niin renkaatkin kuluu vikkelään. Tosin on märkää ja kylmää, jolloin saa suurimman edun uusista renkaista. Suo siellä, vetelä täällä.

Itse olen pyrkinyt lähtemään siitä, että turvallisuudesta ei kannata tinkiä ja jos joku asia pyörässä epäilyttää, se laitetaan kuntoon, niin ettei se enää epäilytä. Jarrutus- tai väistötilanteessa en haluaisi, että mielen takanurkassa on pelko renkaan pitävyyden suhteen.
 
Tuskin liian varovainen voi olla mutta onhan noissa renkaan ikäjutuissa mukana hiukan markkinapropagandaa. Tuskin mitään absoluuttista vuosimäärää voi sanoa millon kumi on liian vanhaa koska riippuu myös siitä miten on säilytetty. Jos on ollut viileässä ja pimeässä niin säilyyhän ne vuosia. Sakemanneissahan katsotaan katsastuksessa paistoleimoja, liian vanhat menee vaihtoon. Tietääkö joku montako vuotta on raja vai onko katsastusmiehen omassa harkinnassa?
 
Tuskin liian varovainen voi olla mutta onhan noissa renkaan ikäjutuissa mukana hiukan markkinapropagandaa. Tuskin mitään absoluuttista vuosimäärää voi sanoa millon kumi on liian vanhaa koska riippuu myös siitä miten on säilytetty. Jos on ollut viileässä ja pimeässä niin säilyyhän ne vuosia. Sakemanneissahan katsotaan katsastuksessa paistoleimoja, liian vanhat menee vaihtoon. Tietääkö joku montako vuotta on raja vai onko katsastusmiehen omassa harkinnassa?

Kotiloilla suositus on max 10 vuotta vanhat, ja maksimissaan 5 vuotta aikaisemmin valmistetut renkaat voidaan myydä uutena.

Mutta pyörän kumiseos nyt on pehmeämpää muutenkin...
 
Mulla oli XJ Diversionissa ostaessani vanhat renkaat. Musitaakseni jotain kymmenen vuotta ja enemmän. Hätäjarrua en joutunut tekemään, eikä muutenkaan huomannut kuivalla pito-ongelmia, tosin aika rauhallisesti ajoin. Mutta sateella kun asvalti oli märkä, niin silloin vielä 50 heppanen XJ suti kolmosella kaasusta. :kääk:
 
10 vuotta vanhat renkaat mp:ssä on hulluutta ja itsemurhaa.

Pitää hyvin niin pitkään kun pitoa ei tarvitse.

7 vuotiaat on jo todella kovat. Alle 5 toimii vielä jotenkin.
 
Jep, jokainen kantaa vastuun päätöksistään.
Kun ostin v 2010 R1100GS.n, sain kauppaan mukaan ContiTriallAtackit, jotka vaikuttivat kovilta ja näyttivät kiiltäviltä, kuitenkin lähes ajamattomat. Seuraavana kesänä laitoin ne alle ja kävin jopa pari kertaa Kemoralla kanttanmassa niillä niin, että textiilihousun polveen tuli "sulamiskulumat". Syksyllä gessu meni vaihtoon niillä renkailla, eikä myyjä moittinut, ilmeisesti kovettunut kumi kestää kulumista paremmin.
 
10 vuotta vanhat renkaat mp:ssä on hulluutta ja itsemurhaa.

Pitää hyvin niin pitkään kun pitoa ei tarvitse.

7 vuotiaat on jo todella kovat. Alle 5 toimii vielä jotenkin.

10 vuotta on aika paljon, mutta oon mä rataakin ajanu 7-8 vuotta vanhoilla käytetyillä slikseillä. Käytetty rengas on iästään riippumatta aina yksilö. Kovinkin auringonpaistetta saanut yksilö on koppura ja 2-3 vuotta vanhana kun taas oikein säilytetty kumi voi tosiaan vielä 8 vuotta vanhana olla riittävän pehmeä, että pystyy ajelemaan nopean ryhmän nopeamman puoliskon vauhtia. Tosin viime kesänä meinasin vetää pannut kun 3 vuotta vanha etunen oli päättänyt kovettua ihan korpuksi. Vaikka läksin varikolta rauhassa liikenteeseen niin silti etunen piirteli kolmannessa mutkassa useemman metrin mustaa ennen kuin nousi takas pidolle. Kierrosta enempää en sillä renkaalla sitten ajanut.

Toki vanhoilla renkailla liikkeelle lähtiessä on syytä tietää, että alla on vanhat kumit ja ajaa sen mukaisesti. Parasta tietysti olis testata niiden pito kunnolla, mutta varovasti heti alkuun ja sen perusteella sitten tehdä päätös kippaako roskiin vai vieläkö niillä ajaa.
 
Luulis että olis myös merkistä ja mallistakin jotenkin ainakin vähäsen kii, noi on XJRrän ensiasennusrenkaat Dunlop Sportmaxit, ja ne kai aika pehmeet...en tiedä kun en asiantuntija mut sellanen tuntuma. Ei niillä kyllä koko kesää aja, etusella ehkä.

Joo enpä niitä nyt heti viitti alkaa sitten vaihtaa jos kevään karheat asfaltit nyt ajelis, sillä mielin ja katelis... että oliskohan Pilot Road 3:set hyvät XJRrään
 
Re: Renkaan käyttöikä

49/99 paistettu etunen nytkin alla, ei uutta häpeä, on pehmeä, kovuudesta tietoakaan.
Tosin keskirivistä alkaa nastat antautumaan...
On varmaan auttanut kun kesät pidetty pimeässä ja viileessä, eikä ajokaudellekkaan niin hirveitä helteitä ole osunut... [emoji14]
 
Saksassa kun pyörääni katsastelin niin katsastusmies vinkkasi että ensivuodeksi pitääkin sitten olla uudet kumit alla: viidennen vuoden paistoleimasta lähtien saa vielä ajella mutta 6v synttäreiden jälkeen ei mene auto, mp tai jarrullinen perävaunu enää katsastuksesta läpi.
Melko tiukka käytäntö mutta eipä nuo renkaat suuri kustannuserä ole.
 
Varsinkin jos on alla ABS jarruilla varustettu pyörä, niin kannatta olla tarkkana kumien tuoreuden kanssa. Pari, kolmekin vuotta vanha kumi, voi käyttäytyä jarrutuksessa todella yllättävästi.

Muutama vuosi sitten, kerhotapahtumana järjestettiin oma EAK ja "Tiina", muuten itse kouluttaja, ajoi Bemarillaan, missä ABS jarrut, jarruosion lukitsemalla jarrut! Etupyörä pomppi kun kani, eli todella yllättävästi!
Etukumi näytti vielä ihan ajettavalta ja melko hyväkuntoiselta.

Olin sitä mieltä, että ABS:ssä jotain vikaa. Sovittiin kuitenkin, että seuraavalla viikolla vaihdetaan tuore kumi alle ja palataan harjoituspaikalle. Näin tehtiin, ja ABS jarrut toimi kuten pitääkin.

Eli, sillä tuoreudella on sittenkin merkitystä ja varsinkin sillä miten rengasta säilytetään.

Sen verran ajattelen omaa terveyttäni, että keväällä väännän uudet kumit alle.
 
Kyllä ne saamarin kovilta tuntuu kun painelin kynnellä ja vertailin toisen pyörän kumeihin jotka viime kesänä laitettu alle, tosin se toinen pyörä on tallissa ja toi ulkona katoksessa... mut ei kai noin pieni pakkanen ainakaan kumia vielä koveta, jos ollenkaan:dunno:

Tein vielä koejarrutuksia etunen lukkoon katoksessa betoni pinnalla mitä nyt kuudessa metrissä saa vauhtia ja omituisen liukkaan tuntuset kyllä oli.

Ehkä se on paremp vaihtaa uudet vaan alle.
 
Kyllä ne saamarin kovilta tuntuu kun painelin kynnellä ja vertailin toisen pyörän kumeihin jotka viime kesänä laitettu alle, tosin se toinen pyörä on tallissa ja toi ulkona katoksessa... mut ei kai noin pieni pakkanen ainakaan kumia vielä koveta, jos ollenkaan:dunno:

Riippuu vähän MP:n renkaasta, mutta osa ratasemmista kumeista lasittuu jo kun lämpötila on nollan pinnassa. Touring kumit kestää enempi kylmää, mutta kyllä muutaman asteen pakkanen tekee nekin selkeästi kovemmiksi mitä ne on kun lämpötila on plussalla.
 
Vaihtoon vaan, jos et ole ajotaidoilta ihan päällikkö tasoa. Ja jos pyörä pysyy huippu hyvin hanskassa, niin haluat varmaan siitä paremman ajettavan, eli vaihtoon silloinkin.

-07 vuonna Matti oli vielä Mervin kanssa ja Michael Jackson elossa... Baareissakin taisi saada tupakoida. Haluatko renkaat samalta aikakaudelta?
 
-07 vuonna Matti oli vielä Mervin kanssa ja Michael Jackson elossa... Baareissakin taisi saada tupakoida. Haluatko renkaat samalta aikakaudelta?[/QUOTE]

Sai poltaa 31.5.2007 asti.
 
Back
Ylös