Duoda-duoda....itse olen aina ollut noita muutoksia vastaan. Onhan tämä varsin hlö-kohtainen juttu kaiketi, ehkä samaa luokkaa kuten tuo Delvac-topicci, mutta:
-valmistajan suosituksiin luottaisin koska olettaisin että ovat testanneet eri kokoluokan renkaat ja valinneet niistä sen parhaiten toimivan (yleis-) mallin. Ihmettelen jos näin ei tehtäisi?,
-profiilin laskeminen aiheuttaa renkaan "kovenemisen" eli rengasprofiili yhdessä jousituksen kanssa vaikuttaa joustoon, se siis kuuluu osana jousitukseen. 1, Rengasprofiili, 2 Jousitus, 3 Rengaspaine = Ajomukavuus, ohjautuvuus, (yli-alí-) palautuminen jne mitä kaikkea nyt tuleekaan tässä mieleen.´Takana on sen vaikutus tietysti vähäisempi kuin edessä.
-Leveämpi profiili tuskin vähentää vesiliirron muodostusta -pikemmin päinvastoin, eli ei hyvä.
Kokemuksesta sanoisin että tourinkiajossa ja etupäässä suoraa, tasaista tietä ajettaessa noin pientä vaihdosta tuskin huomaa kunhan kantavuus eli painoluokka kutakuinkin säilyy samana. Omaan K1200LT:hen jouduin matkalla ottamaan "pelastusrenkaana" juurikin tuon esimerkkitapauksen 160:n tilalle 170:n ja joka ei ollut "reinforced" eli kudosmäärä oli yksi vai oliko peräti 2 vähemmän niin olihan sen jälkeen ajo kuin "unessa". Jokainen joka on ajanut jenkkiautoa tietää mitä tarkoitan.
Rengaspaineet piti laittaa sen 3:n sijaan 4.5 jotta ajo oli yhtään entisen kaltaista!