• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Renkaan kuluminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jite
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jite

Why? Just because!
8th ajettu ja viimeisellä 350km pätkällä tänään alkoi kulumaan oudosti keskeltä. Tuleekohan kankaat esille viimeisen 300km aikana? Rengas Z8 K13s:ssä
 

Liitetiedostot

  • image.jpg
    image.jpg
    97 KB · Katselut: 503
Renkaasi on loppu. Kankaat tulevat hyvin pian esille. Ei hyvä.
 
pari sataa kilsaa sitten vielä ok. Nyt tämmöinen
Huomenna uus gummi alle

10458799_10204603226027115_4873760571584665925_n.jpg
 
Eipä tolla aja enään kuin lähimpään rengasliikkeeseen. Liian vähän ollut painetta, kun kulunut keskilinjan vasemmalle puolen tuo "ura"
 
Ura on keskellä tasaista aluetta rengasta. Paineet on mielestäni olleet kohdillaan 2,9-3,0. Loppu mikä loppu. Kestäis vielä 300km himaan. (sen verran heittää varjoa renkaaseen aurinko että näyttää vasemmalle isomman kulman)
 
Pitäisin 300km ajoa pienenä riskinä, tuskin se räjähtäisi maltillisessa ajossa, mutta puhkeamisen vaara on jo ilmeinen. Turvallisia loppukilometrejä, en menisi motarille:jpstyle:
 
Ura on keskellä tasaista aluetta rengasta. Paineet on mielestäni olleet kohdillaan 2,9-3,0. Loppu mikä loppu. Kestäis vielä 300km himaan.

Keskilinjan vasemmalla puolen näkyy renkaassa kohta, missä on kantti ja siitä kohti ulkoreunaa on se "ura"
Sen merkki, että liian vähän ilmaa.

Keskellä rengasta alkaa paistaan jo kankaat!
 
Ja uskallan väittää, jotta taskulampun valo kuultaa jo läpi. Toihan on Metzelerin normitapa kulua. Lopussa se menee hetkessä.
 
Jokainen tietty tekee kuten haluaa mutta onko noi gummit ihan pakko ajaa noin loppuun.:O
 
Viime syksynä sama rengas ja sama pyörä. Aamulla Leviltä lähtiessäni tsekkasin renkaan ja Simossa tankatessani ihmettelin, jotta mika kiiltelee takasessa. Teräsvyöthan ne; soitto EMC:lle Ouluun ja körröttelyä sinne ja vaihto alle tunissa uuteen mustaan ja pyöreään saman kokoiseen. Illaksi kotiin:D

Matkaa ihan ok näyttävästä kankaille oli alle 300km. Kokoaiskilsat noin 5800. Toi loppu kulutuspinta hupeni kyl nopeasti.
 
Viime syksynä sama rengas ja sama pyörä. Aamulla Leviltä lähtiessäni tsekkasin renkaan ja Simossa tankatessani ihmettelin, jotta mika kiiltelee takasessa. Teräsvyöthan ne; soitto EMC:lle Ouluun ja körröttelyä sinne ja vaihto alle tunissa uuteen mustaan ja pyöreään saman kokoiseen. Illaksi kotiin:D

Matkaa ihan ok näyttävästä kankaille oli alle 300km. Kokoaiskilsat noin 5800. Toi loppu kulutuspinta hupeni kyl nopeasti.

En voi/halua alkaa kinaamaan asiasta, jota en ole itse todistanut mutta kovin vaikea uskoa tuota "OK-näköistä", joka 300km:n matkalla häviää olemattomiin.

Metzlereille kait on hyvin tyypillistä, että kun urat alkaa loppua, niin sitten ne loppuu kerralla (siinä 300kilometrissa?). Mutta kyllä ne jo on selkeästi finaalissa ennen tuotakin. Ei niitä renkaita sileiksi ajella.
 
Ei tarvise kinata. En mä nyt sentään ihan ekaa kertaa kulunutta rengasta katsonut ja tiesin, että vaihtoon heti kun olen himaan päässyt. Metukan kulutuskestävyys yllätti, kuvittelin kestävän enempi kilsoja, kun ei ollut yhtään ratapäivää edes alla. 5500km oli ajettu kun starttasin himaan 980km matkalle.
No, ei tosta sentään mitään vahinkoa ollut, mutta tarvii tarkkailla kulumaa aktiivisemmin.
Olen kyllä useimmin vaihtanut renkaan 2500-5000km välein, mutta silloin on ollut ihan itse valitut pehmeät renkaat alla. Noi Metukat oli ensiasennuskumit.
 
Kaikki renkaat joissa ei kuvio mene ihan keskialueelle loppuu yleensä kun lähinnä keskustaa olevat urat alkaa olla tasaset, mitä leveämpi alue keskellä on uratonta, sitä enemmän jää uraa kun kumi loppuu keskeltä( yleistäen katuajossa)

Renkaan kulutuspinta ja runko kun on poikkileikkaukseltaan pyöreä niin se keskiosa on ulompana kuin reunemmalla olevat kohdat, joten renkaan pinnan kuluessa tasaiseksi se keskusta voi loppua selvästi ennen kuin reunemmalla olevat urat.
Myöskin uran pohjalta runkorakenteisiin ei juuri ole kumia, liekö edes millin luokkaa- renkaat kuitenkin on tarkoitettu vaihdettavaksi kun uraa on sen 1,6 mm, eli kumia kudoksiin luokkaa 2,5mm. Lisäksi huomannu että runkoa ympäröivä kumi ei kestä kilometrejä likikään kuin sen päällä oleva varsinainen kulutuspinta kumi- kun kumin väri muuttuu tuossa keskellä, niin ei montaa sataa pääse rauhallisellakaan ajolla kun runko näkyy.
 
miten niin tuleeko kankaat näkyviin ne on jo:pissed: itellä kävi yhdellä lapinreisulla saman lailla oli kyllä helkatin hutera ajella loput 40 km se loppu kulahti parissasadassa kilsassa
 
8tkm tourinkirengas loppu (ja näyttääkin kummalta, tai sitten se on se varjo). Ei se K13s niin painava ole, tai edes tehokas. Jotain on päin pershettä. Sanoisin että oisko paineet kuitenkin päässy vähän alas.
 
8th ajettu ja viimeisellä 350km pätkällä tänään alkoi kulumaan oudosti keskeltä. Tuleekohan kankaat esille viimeisen 300km aikana? Rengas Z8 K13s:ssä

Itsellä kävi aivan samoin, rengas myös z8, 300km ennen määränpäätä Espanjassa. Z8 kulumisen arviointi on todella vaikeata. Oli mukavia pitkiä loivia mutkia jotka pystyi ajamaan todella lujaa. Vähän hirvitti jälkikäteen miten olisi käynyt jos ei olisi tankatessa rengasta tarkistanut.
 
Sama vika Rahikaisella. R1200RT:n alla Z8 kesti takana 7400km ja edessä 10 000km. Takanen näytti suht "hyvältä" ja kun seuraavana päivänä kun katoin niin löyty poikittaista raitaa renkaan keskellä. Leveämmä pinnalla tosin kuin Rytkösellä. PR3 kesti samaisessa pyörässä melkein 13kkm ja Z6:kin 12kkm. Toki tänä vuonna kausi alkoi 1.3. noin kuukautta normia aikaisemmin joten karkea asvaltti lienee yks selitys, mut en ihan vähään aikaa osta enään Z8:ja.
 
Täällä oli Z8 samannäköinen 8000-9000 jälkeen, tosin mulla ei ehtinyt mennä pinta rikki. Kuvassa näkyy kulutusmerkki joka mulla oli aikalailla samoin kulunut...

Pyöränä CBR 1100 eli samoja kokoja/painoja k1300s kanssa

Vaihdoin etusen ja takasen yhtäaikaa...
 
Back
Ylös