• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

renkaan profiili

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yamapower
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

yamapower

New member
mitä vaikutusta on renkaan profiilin vaihdolla? Jos vanha koko 190/50/17 ja uusi 55 sarjaa. Mihin vaikuttaa käytännössä/käytössä?
 
mitä vaikutusta on renkaan profiilin vaihdolla? Jos vanha koko 190/50/17 ja uusi 55 sarjaa. Mihin vaikuttaa käytännössä/käytössä?
Halkaisija kasvaa - perä nousee, ohjausgeometria tiukkenee, nopeusmittari näyttää vähemmän, välitys kasvaa, kallistettaessa on ehkä hiukan parempi/suurempi kosketuspinta. Eri asia sitten, huomaako näitä mitään muutoksia käytössä.
 
mitä vaikutusta on renkaan profiilin vaihdolla? Jos vanha koko 190/50/17 ja uusi 55 sarjaa. Mihin vaikuttaa käytännössä/käytössä?
Halkaisija kasvaa - perä nousee, ohjausgeometria tiukkenee, nopeusmittari näyttää vähemmän, välitys kasvaa, kallistettaessa on ehkä hiukan parempi/suurempi kosketuspinta. Eri asia sitten, huomaako näitä mitään muutoksia käytössä.
Tarkennuksena että halk. kasvaa 19 mm. eli perä nousee 9,5 mm. Jos akseliväli on 1200 mm. niin keulan kulma jyrkkenee 0,45 ast.
 
kyllä sen 190/55 muutoksen huomaa. ainakin sitten kun laittaa 190/50 takaisin..
 
Entinen pärräni omistaja oli syystä tai toisesta laitattanut taakse 190/60/17 nakin 50-sarjalaisen sijaan
nixweiss.gif


No ei se ajamista ole haitannut mutta nyt lähestyvän renkaanvaihdon yhteydessä taitaa Cebarini ominaisuuudet hieman muuttua?
 
mitä vaikutusta on renkaan profiilin vaihdolla? Jos vanha koko 190/50/17 ja uusi 55 sarjaa. Mihin vaikuttaa käytännössä/käytössä?
Halkaisija kasvaa - perä nousee, ohjausgeometria tiukkenee, nopeusmittari näyttää vähemmän, välitys kasvaa, kallistettaessa on ehkä hiukan parempi/suurempi kosketuspinta. Eri asia sitten, huomaako näitä mitään muutoksia käytössä.
Tarkennuksena että halk. kasvaa 19 mm. eli perä nousee 9,5 mm. Jos akseliväli on 1200 mm. niin keulan kulma jyrkkenee 0,45 ast.
Ja esim -05 pikkuninjassa toi keulakulma on vakiona 25 astetta, joten 0,45 asteen muutos ois 1,8%. Jotku tosiaan huomaa sen parin prosentin muutoksen, tod näk suurin osa ei.


Entäs mites se vaikuttaa ajogeometriaan että korkeamman profiilin myötä takarenkaan kosketuskohta pienillä kallistuksilla siirtyy hieman kauemmaksi keskilinjasta...?
 
Ja esim -05 pikkuninjassa toi keulakulma on vakiona 25 astetta, joten 0,45 asteen muutos ois 1,8%. Jotku tosiaan huomaa sen parin prosentin muutoksen, tod näk suurin osa ei.
Itse asiassa tuo prosentuaalinen muutos pitäisi kai mitata etujätön muuttumisesta. Jos putki kallistuu 0.45 astetta, pienenee etujättö ehkä pari-kolme mm, mikä voi olla jo useita prosentteja alkuperäisestä. Muutos on tietysti prosentuaalisesti sitä suurempi, mitä tiukempi geometria pyörässä alunperin on. Tuossa hd-miesten kalkulaattori, jos täsmälläset luvut kiinnostavat:

raket ja trailit
 
No nyt kun täällä selvästi hiuksia halotaan ja pilkkua viilataan
tounge.gif
niin oikeastihan noita renkaan profiileita ja muutoksia ei voi vertailla ilman mittaamista. Se miten paljon 190/50 ja 190/55 renkaan korkeus muuttuu on kiinni omien huomioiden mukaan ainakin vanteen leveydestä ja renkaan merkistä.

Mittanauha käteen niin selviää. Omien mittausten mukaan 55-profiili saattaa jollakin vanteella olla oikeasti 58-profiilia ja 50-profiili taas 48-profiilia.

wink.gif
 
Ja esim -05 pikkuninjassa toi keulakulma on vakiona 25 astetta, joten 0,45 asteen muutos ois 1,8%. Jotku tosiaan huomaa sen parin prosentin muutoksen, tod näk suurin osa ei.
Itse asiassa tuo prosentuaalinen muutos pitäisi kai mitata etujätön muuttumisesta. Jos putki kallistuu 0.45 astetta, pienenee etujättö ehkä pari-kolme mm, mikä voi olla jo useita prosentteja alkuperäisestä. Muutos on tietysti prosentuaalisesti sitä suurempi, mitä tiukempi geometria pyörässä alunperin on. Tuossa hd-miesten kalkulaattori, jos täsmälläset luvut kiinnostavat:

raket ja trailit
Pikkuninjan vakio etujättö on 106mm, ett jos se pari kolme millii muuttuu, nii se o kans pari kolme prosenttii.

Ja jos mä ny äkkii mutulla heittäisin, niin kyl se ihan samoina prosentteina menee 1:1 toi kulma ja etujättö.
 
Back
Ylös