Renkaan vaihto leveämpään.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huntter
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Huntter

New member
Renkaan vaihto leveämpään.

Mitä vaikutuksia on ajettavuuteen jos vaihtaa 160/60/17 renkaan 170/60/17 renkaaseen ? pyörä on KTM 690SMR.
 
Todennäköisesti et tule erottamaan ajettavuudessa mitään ihmeellistä muutosta. Sen verran lähellä on molemmat koot toisiaan:

Current Tire New Tire Difference
Diameter inches (mm) 25.82 (655.8) 26.37 (669.8) 0.55 (14) 2.1%
Width inches (mm) 6.3 (160) 6.69 (170) 0.39 (10) 6.2%
Circum. inches (mm) 81.11 (2060.26) 82.84 (2104.24) 1.73 (43.98) 2.1%
Sidewall Height inches (mm) 4.41 (112) 4.69 (119) 0.28 (7) 6.3%
Revolutions per mile (km) 781.14 (485.09) 764.81 (474.95) -16.33 (-10.14) -2.1%

-tuomas-
 
Perä nousee tuolla muutoksella 6mm, eli pyörän geometria kääntyy tuon verran enempi nokalleen. Käytännössä tämä tarkoittaa, että mopo kääntyy pikkuisen herkemmin, mutta katuajelun kannalta ei pitäisi olla juurikaan merkitystä. Paitsi tietenkin jos on ongelmia keulan levottomuuden kanssa niin tuo muutos pahentaa asiaa.

Edit. Näissä muutoksissa kannattaa muistaa, että toisissa pyörissä 5mm muutos on jo iso, mutta toisia voi muuttaa huomattavasti enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
SuperDuke R:n osalta kyllä voin sanoa että mutka-ajettavuudessa on huima ero kun testasin 180 leveen sijaan 190 leveetä. Kunhan tuon ajelen tuosta kankahille niin paluu kapeampaan on nopea kulkematta lähtöruudun kautta.

SDR:n osalta koko pyörä kangistui selvästi. Olen taipuvainen uskomaan että pikkukotkassa ero on ihan samanlainen. Mutta kokeilemallahan tuo selviää.
 
SuperDuke R:n osalta kyllä voin sanoa että mutka-ajettavuudessa on huima ero kun testasin 180 leveen sijaan 190 leveetä. Kunhan tuon ajelen tuosta kankahille niin paluu kapeampaan on nopea kulkematta lähtöruudun kautta.

SDR:n osalta koko pyörä kangistui selvästi. Olen taipuvainen uskomaan että pikkukotkassa ero on ihan samanlainen. Mutta kokeilemallahan tuo selviää.

Super Duken kohdalla ongelmana on tuossa kohtaa koko pyörän geometria, joka ei oikein toimi tuolla 190-leveällä kumilla. Pikkasen paremmin sillä saa avauspitoa, mutta eturenkaasta loppuu kallistuksessa vara kesken ennen takasta. Tämä ainakin michelinin kumilla, joka onkin kyllä tarkoitettu pääasiassa 6" vanteelle (SD 5,5"). Uudemmant dunlopin 190/55-kumit voisi toimia paremmin, koska on tarkoitettu pääasiassa 5,5" vanteelle.
 
Back
Ylös