renkaan vaihto

jumpingstone

New member
Tilasin internetista uuden Shinko -merkkisen takarenkaan ja ajattelin ainakin yrittaa vaihtaa sen itse. Kyse on siis sisarenkaallisesta renkaasta kokoa 130/80-17. Tarvitaanko hommassa jotain rengasrasvaa? Jostain englanninkielisesta foorumista luin etta renkaassa pitaisi olla merkittyna sen kevyin kohta joka tulisi asettaa samalle kohdalle venttiilin kanssa..? Mina en ainakaan uudesta renkaasta loyda mitaan semmoista merkintaa.. Samalta foorumilta luin myos etta hommassa tarvitaan jotain talkkia tms. vastaavaa (baby powder). Onko sen tarkoitus toimia liukasteena ulko- ja sisarenkaan valissa? Kannattaako samalla kertaa vaihtaa uusi sisarengas? Silla on nyt ajettu n. 9000km. Samalla uuden renkaan mukana tilasin kaksi 240mm pitkaa rengasrautaa ja niiden lisaksi on pari Morris Minorin alkuperaisen tyokalusetin mukana tulleita rengasrautoja. Luuletteko homman onnistuvan aloittelijalta kotioloissa? Kaikki neuvot ja ohjeet tarpeen. Kiitos jo etukateen.
 
renkaanvaihtoon tarvitset
-pari rautaa
-rengasrasvaa (fairy vesi)
-jokin millä painat renkaan vanteelta, esim. biltema
-jos et halua naarmuja vanteeseen niin vannesuojia (muovi kanisterin kyljestä saa hyviä, biltemassa myydään oikeita vannesuojia jos haluaa hifistellä)
-jokin "pukki" on hyvä mutta ei välttämätön, mulla on kakkosnelosesta väännetty johon vanteen saa niin ettei jarrulevyjä tarvitse irroittaa,
youtube on täynnä renkaanvaihto videoita, sieltä kannattaa katsoa miten sen kuuluisi onnistua, mutta muista että renkaanvaihto ei ole voimalaji, jos raudat alkaa vääntymään niin olet  käyttänyt aivan liikaa voimaa
renkaan keveimmän kohdan merkki löytyy vain näistä katu pyörien renkaista. kyllä sisärenkaalla ajaa vielä jos se on hyväkuntoinen. itse en ole mitää talkkeja laittanut sisärenkaalliseen ja vielä on ilmat pysynyt sisällä, mutta kannataa hommata yksi vara sisärengas jos/kun rikot sen nykyisen rengasraudoilla (kääntelemällä ja tunnustelemalla rautaa, tietää onko sisärengas vanteen ja raudan välissä vai ei), biltemasta saa myös tasapainotus vehkeet, mutta jos vanne on ehjä ja suora ei tasapainotusta valttämättä tarvitse (renkaasta päätellen pyörä ei ole niitä kaupan kovakulkuisempia  
biggrin.gif
)
onnea ja menestystä renkaanvaihtoon,  
sport05.gif
 
Tube vai tubeless?
Sisärenkaallinen on siinä mielessä helpompi että et tarvitse kopuraa paineen nostoon vaan pumppu riittää
 
Älä tee kuten minä, jätin rengasraudan renkaan sisälle! Se miten se oli mahdollista, on vieläkin mysteeri, mutta aika äkkiä tuli renkaan kyljestä ulos.
omg.gif
 
Kaikki neuvot ja ohjeet tarpeen. Kiitos jo etukateen.
Tässä yksi: älä ala ihan ummikkona ja yksin touhuamaan tuota.

Se ei ole mitään salatiedettä, mutta siinä on kyllä omat kommervenkkinsä, jotka on syytä osata just precis OIKEIN. Muuten voi tulla varsin kallista ja vähemmän kivaa jälkeä, ja tavoiteltu säästö on kyllä siinä vaiheessa käytetty jo moneen kertaan.

Hommaa siis paikanpäälle joku, jolla on runsaasti kokemusta omatoimisesta renkaidenvaihdosta. Tai nyt talvikaudella saattaisi jopa löytyä joku rengaspuljukin, mistä pikku korvausta vastaan saisi hieman oppia.

Tuo on kyllä sinänsä ilman muuta semmoinen homma, mikä jokaisen kannattaisi opetella, ja sitten kun vielä jaksaa kantaa korjaustarpeet reissussa mukana, niin ei jääkään sinne keskelle preeriaa yöllä vesisateessa yksin jäpittämään, kun paikkausvaahdot tursuaa reiästä ulos, eikä tiepalvelunumero vastaa. Siis joka mielessä hyvä taito osata.

edit. jaa, se onkin siis joku mantsapeli, no niitä on tietysti astetta hankalampi rikkoa, jos itse touhuilee.
 
Tarvitaanko hommassa jotain rengasrasvaa?
- joo, paremman puutteessa saippua käy

Jostain englanninkielisesta foorumista luin etta renkaassa pitaisi olla merkittyna sen kevyin kohta joka tulisi asettaa samalle kohdalle venttiilin kanssa..?
- renkaasta voi löytyä joku merkki, punainen täplä tms. Jos, niin laita se just tuollain, mutta ei se tasapainotusta korvaa.

myos etta hommassa tarvitaan jotain talkkia tms. vastaavaa (baby powder)
- unohda, tai laita talkkia - miten vaan. Sellanen liukaste / laakerointi se on, vähän niinku pakaroiden välissä.

Kannattaako samalla kertaa vaihtaa uusi sisarengas?
- en vaihtaisi, paitsi, että rikot sen kuitenkin.

Luuletteko homman onnistuvan aloittelijalta kotioloissa?
- luulen, jos sulla on joku kaveri näyttämässä - muuten ei. Tai joo, mutta menee ainakin 1 sisärengas, vanteeseen vaurioita ja heikoimmassa tapauksessa se uusi kumikin.

Kaikki ohjeet..? "Esimieheksi" se renkaita käsipelissä vaihtanut kaveri, tai suosiolla rengasliikkeeseen

062802moto_prv.gif
 
Muistui mieleen nuoruus ja 125-kuutioinen Honda CB:ni. Rehvakkaasti päätin paikata itse puhjenneen takarenkaan. Paikkaus meni ok, mutta päällysrenkaan paikalleen survomisen (rengasrauta ja raaka voima) aikana sisäkumiin tuli kuusi (6) uutta reikää. Ostin sitten uuden sisäkumin ja laitatin sen paikoilleen huoltoliikkeessä
blush.gif
 
Ette vaan osaa.

Ei muuta kun rohkeasti vaihtamaan vain. Muistaa vain sen, että silloin kun tuntee että joutuu vääntämään kovempaa -> teet sen väärin.
 
Menet liikkeeseen irtovanteen kanssa ja maksat 10€ niin uusi rinkula vanteella ilman naarmuja ja puhjenneita sisärenkaita  
bowdown.gif
 
Kokeilemallahan se selviää. Muistaa vaan sen että ei turhaa voimaa! Jos tuntuu mahdottomalta niin onhan noita liikkeitä
wink.gif


Vianor ei muistaakseni ota paljoa renkaiden vaihdosta?
 
Menet liikkeeseen irtovanteen kanssa ja maksat 10€ niin uusi rinkula vanteella ilman naarmuja ja puhjenneita sisärenkaita  
bowdown.gif
Juuri sen takia vaihdan itse kun liikkeet ei osaa muuta tehdäkkään kuin naarmuja (ainakin vanneteipit on 100 varmasti entiset) eikä ne katso mihin kohtaan renkaan kevein kohta tulee, ei niitä kiinnosta.
 
Ei mulla ainakaan hinnasta se kiinni ole, etteikö vois viedä liikkeeseenkin, mutta noiden rupulikumien kanssa, kun pelaa niin siellä sais juosta jatkuvasti. Parempi siis tehdä itse niin voi vaihtaa silloin kun on tarve, ja se tarve on välillä aikas usein
smile_org.gif
 
Kannattaa muistaa, että nykyisten katupyörien tubelessit ja enskavehkeiden sisärenkaalliset eroaa toisistaan rengastöiden osalta jonkin verran. Ja enskapeleissä pienet lisäjäljet voi olla vaan kaunistus, katupyörissä harvemmin.
 
Jos osaa irroittaa fillarin päällyskumin tämä homma on varsin samanlainen.
1. Teline. Itse tehty, puusta, tojotan 13" vanteesta, yms. on tosi iso apu. Telineen reuna jää mp-vanteen reunan tasalle, jolloin kumi on tyhjän päällä. Takarenkaan vaihto on taitolaji, varsinkin jäykkä kylkiset endurorenkaat. Esim. vanteelle viimeistä reunaa nostettaessa on hyvä olla puuruuvipuristimia pari joilla toisenpuolen renkaan reunasta saa pysymään vanteen uran pohjalla. Näin jos ei tee niin vastapuolelta saa vääntää vaikka rautakangella, koska renkaan reuna kiristyy liikaa ylhäällä. Tässä on syy väkipakolla renkaan vääntämiseen reunan yli, ei se vannekkaan pomminkestävä ole.  
Telineen päällä olevasta vanteesta on erittäin helppoa pudottaa vanhan kumin reuna alas rengas raudalla kampeamalla. Kiinni liimaantunut reuna on helpointa irroittaa vaikka isolla liimapuristimella yms soveltamalla. Vanhan kumin reunaan voi liruttaa mäntysuopaa jotta se alkaa irrota helpommin. Kaikki renkaat on tähän asti rengasraudalla saanut tiputettua alas. Vannesuojana on aivan lyömätön ison muovitynnyrin siivu.
Bilteman MP-rengasraudat ovat erittäin hyvät malliltaan, kevyt viimeistely hionta fiberlaikalla tosin on tehnyt vielä paremman niistä.
Huomio: 21 tuumainen etukumihan vaihtuu parilla bilteman raudalla ilman mitään kommervenkkejä.

Aineet: oikeaa rengas rasvaa saa ostaa, ei tarvitse koska sen voi korvata mäntysuovalla. Mäntysuopa on paksumpaa joten siitä on apua paremmin kuin fairyvedestä.
Rengas talkki. TipTopilla on sitäkin, hyöty kyseenalainen maastopyörissä. Renkaat jos vaihtuu kuitenkin tiuhaan, joten ainakaan sisuskumi ei varmaankaan ennätä hapertua ennen kuin rengas pitää vaihtaa.
Takarenkaaseen kannattaa laittaa se "paksu" sisuskumi, jota ei ainakaan joka renkaan kanssa tarvitse vaihtaa. Paksu sisuskumi on kestävämpi.    
Uuden renkaan vääntämisessä vanteelle tulee koko ajan varoa sisuskumia jotta se ei vaan pääse rengasraudan alle-tarkkana...Pahinta on just kun kumi on hienosti vaihdettu ja ilmaa sisään ja alkaa sihinä...

Tätä ei voi kun alusta alkaen treenata, jotain omakohtasia 17" maastorengas pointteja tuossa nyt apuna, tosi vaikea selittää niin kuin itse tekee. Takakumin vaikeuden tekee se jäykkyys. Huom. ei koske Tubeless isot katupyörän renkaat.
Tuollainen on tehdas tekoinen teline, tuon päällä ei kyllä uskolla koko painolla rymytä... mutta idea sama kun tuossa TI-telineessä johon kannattaa joku tukeva alusta väsätä+ voi tehdä kiinnityksen vanteelle akselin reiästä.
107-0709_IMG_2.JPG

Kympillä vielä saa kaksi bilteman mp-rautaa.
 
Jos joutuu "liikaa" voimaa käyttämään rengasraudalla, niin se johtuu yleensä siitä että rengas ei ole vastakkaiselta puolelta vanteen keskiurassa (ekan videon 1:33-2:09).

Perinteiset:
http://www.youtube.com/watch?v=0Pfp2Z9k0n0
http://www.youtube.com/watch?v=AerHAYs435s

Se vähä mitä ite oon vaihtanu kyykyn renkaita:
Biltemast saa kätsyt pikkuraudat ja vanteensuojat, halvalla.
Ilman rengasrasvaa tai fairii tai mäntysuopaa tms on baut ihan turha yrittää.
Tukeva alusta/ teline helpottaa hommaa, mut menee se "kakkosnelosillakin".

Jonkunnäkösen "bead breakerin" tarvii (jos kuivana vetää nii tarvii jonku verran voimaa). Tossa yks todellinen viritelmä aiheesta: http://www.webbikeworld.com/t2....ker.htm

Jos bb menee virittelyks, niin hommaa helpottaa erittäin paljon se, että painaa renkaan kylkeä alas, ja pistää reilusti jotain CRC tms "tunkeutuvaa" litkuu renkaan ja vanteen väliin ja venaa hetken.
"Parhaimassa" tapauksessa, jos CRCtä on tarpeeks, renkaan saa vanteen olakkeen yli kädellä painamalla.

Tossa yks linkki missä kaikennäkösii ideoita:
http://www.clarity.net/~adam/tire-changing.html
 
Meillä kun rupes junnut ajamaan crossia niin päätin että renkaat vaihdan itse. Eihän se nyt niin vaikeata voi olla!

Ekalla kertaa vaihtoon meni neljä! tuntia ja kolme rikottua sisäkumia.

Pari kertaa lisää ja viimekerralla hommaan meni 20min.

Oppirahoilla olisi kumeja kyllä vaihdattanut liikkeessä aika monta kertaa, mutta nyt se alkaa jo sujumaan.

Omat vinkit aiheeseen:

1) hommaa joku pukki johon voit renkaan laittaa vaihdon ajaksi. Minulla oli sopivasti kakkoskakkosta varastossa, joten tein siitä A:n mallisen telineen johon saa renkaan kivasti paikalleen. Ei osu ratas tai jarrulevy maahan.

2) Osta kunnolliset rengasraudat. Minulla oli aluksi bilteman raudat mutta jostain syystä ne eivät minun käyttöön soveltuneet. IKH:sta löysin sellaiset litteämmät raudat, joiden avulla tunnen kun rauta ottaa kiinni sisäkumiin

3) liukaste auttaa paljon

4) jos joudut käyttämään kovasti voimaa teet sen väärin

Omalla kohdalla auttoi sisäkumin puhkeamiseen se, että laitoin renkaaseen pikkasen painetta, niin nyt tuntee kun rengasrauta ottaa kumiin kiinni. Ja tuo paljon puhuttu liukaste oli kanssa ratkaisevassa roolissa. Saippuaa voi myös lisätä kesken asennuksen jos siltä tuntuu. Ainakin kurapyörien renkaissa voisi sanoa että se ei haittaa vaikka liukastetta on liikkaa, kumi kumminkin lukitaan rengaslukolla.
 
Back
Ylös