Jos osaa irroittaa fillarin päällyskumin tämä homma on varsin samanlainen.
1. Teline. Itse tehty, puusta, tojotan 13" vanteesta, yms. on tosi iso apu. Telineen reuna jää mp-vanteen reunan tasalle, jolloin kumi on tyhjän päällä. Takarenkaan vaihto on taitolaji, varsinkin jäykkä kylkiset endurorenkaat. Esim. vanteelle viimeistä reunaa nostettaessa on hyvä olla puuruuvipuristimia pari joilla toisenpuolen renkaan reunasta saa pysymään vanteen uran pohjalla. Näin jos ei tee niin vastapuolelta saa vääntää vaikka rautakangella, koska renkaan reuna kiristyy liikaa ylhäällä. Tässä on syy väkipakolla renkaan vääntämiseen reunan yli, ei se vannekkaan pomminkestävä ole.
Telineen päällä olevasta vanteesta on erittäin helppoa pudottaa vanhan kumin reuna alas rengas raudalla kampeamalla. Kiinni liimaantunut reuna on helpointa irroittaa vaikka isolla liimapuristimella yms soveltamalla. Vanhan kumin reunaan voi liruttaa mäntysuopaa jotta se alkaa irrota helpommin. Kaikki renkaat on tähän asti rengasraudalla saanut tiputettua alas. Vannesuojana on aivan lyömätön ison muovitynnyrin siivu.
Bilteman MP-rengasraudat ovat erittäin hyvät malliltaan, kevyt viimeistely hionta fiberlaikalla tosin on tehnyt vielä paremman niistä.
Huomio: 21 tuumainen etukumihan vaihtuu parilla bilteman raudalla ilman mitään kommervenkkejä.
Aineet: oikeaa rengas rasvaa saa ostaa, ei tarvitse koska sen voi korvata mäntysuovalla. Mäntysuopa on paksumpaa joten siitä on apua paremmin kuin fairyvedestä.
Rengas talkki. TipTopilla on sitäkin, hyöty kyseenalainen maastopyörissä. Renkaat jos vaihtuu kuitenkin tiuhaan, joten ainakaan sisuskumi ei varmaankaan ennätä hapertua ennen kuin rengas pitää vaihtaa.
Takarenkaaseen kannattaa laittaa se "paksu" sisuskumi, jota ei ainakaan joka renkaan kanssa tarvitse vaihtaa. Paksu sisuskumi on kestävämpi.
Uuden renkaan vääntämisessä vanteelle tulee koko ajan varoa sisuskumia jotta se ei vaan pääse rengasraudan alle-tarkkana...Pahinta on just kun kumi on hienosti vaihdettu ja ilmaa sisään ja alkaa sihinä...
Tätä ei voi kun alusta alkaen treenata, jotain omakohtasia 17" maastorengas pointteja tuossa nyt apuna, tosi vaikea selittää niin kuin itse tekee. Takakumin vaikeuden tekee se jäykkyys. Huom. ei koske Tubeless isot katupyörän renkaat.
Tuollainen on tehdas tekoinen teline, tuon päällä ei kyllä uskolla koko painolla rymytä... mutta idea sama kun tuossa TI-telineessä johon kannattaa joku tukeva alusta väsätä+ voi tehdä kiinnityksen vanteelle akselin reiästä.
Kympillä vielä saa kaksi bilteman mp-rautaa.