renkaan vaihto

jumpingstone

New member
Tilasin internetista uuden Shinko -merkkisen takarenkaan ja ajattelin ainakin yrittaa vaihtaa sen itse. Kyse on siis sisarenkaallisesta renkaasta kokoa 130/80-17. Tarvitaanko hommassa jotain rengasrasvaa? Jostain englanninkielisesta foorumista luin etta renkaassa pitaisi olla merkittyna sen kevyin kohta joka tulisi asettaa samalle kohdalle venttiilin kanssa..? Mina en ainakaan uudesta renkaasta loyda mitaan semmoista merkintaa.. Samalta foorumilta luin myos etta hommassa tarvitaan jotain talkkia tms. vastaavaa (baby powder). Onko sen tarkoitus toimia liukasteena ulko- ja sisarenkaan valissa? Kannattaako samalla kertaa vaihtaa uusi sisarengas? Silla on nyt ajettu n. 9000km. Samalla uuden renkaan mukana tilasin kaksi 240mm pitkaa rengasrautaa ja niiden lisaksi on pari Morris Minorin alkuperaisen tyokalusetin mukana tulleita rengasrautoja. Luuletteko homman onnistuvan aloittelijalta kotioloissa? Kaikki neuvot ja ohjeet tarpeen. Kiitos jo etukateen.

Renkaassa on kevyin kohta usein merkitty täplällä tai rinkulalla jonka halkaisija on jotain luokkaa 10 milliä, aina sitä ei ole merkitty.
Kun laitat rengasta päälle laita sisärenkaaseen vähän ilmaa, siten se asettuu paremmin sinne renkaan sisään, ei jää kierteelle tai rengasrauta riko niin helposti. Liukasteena renkaan laitossa voi käyttää saippuaa tai vaikka silikon spraytä. Jos rengas ei meinaa millään nousta vanteelle niin vanteen keskiosassa on halkaisija usein pienin, siinä on pinnoille ura tai sitten muuten vain syvennys, sinne kun saat renkaan niin nousee se loppukin helpommin vanteelle.
Älä tunge rautoja liian syyvälle sinne renkaan alle, ei hajoo sisäkumi heti.
Siitä talkista en tiedä, yleensä ne sisäkumit on talkittuja uutena, talkkiahan saa kaupasta jos haluu laittaa, liukasteeksi se sinne on tarkoitettu.

Joo enskan renkaita vaihtaneena tiedän että ekaa kertaa vaihtaessa palaa käpy mut kyl se siitä kun pari kertaa vaihtaa!jotkut käyttää vesi/fairy seosta liukkarina mut mä saan töistä semmosta kumitiiviste liukkaria ja tuskin on ne rengas rasvatkaan niin hyviä!luisto on kyllä kohdallaan kun se on juuri siihen kumin luistamiseen tarkotettu!eikä jää kumi vanteeseen kiinni kun ottaa seuraavan kerran irti
smile_org.gif

Kiitos kommenteista. Ihan vakavissani asiaa kysyin, ja edelleen meinaan itse ainakin yrittaa ennen Kumiveikon apuun turvautumista.

Yksi versio renkaan vaihdosta...

Osa 1
Osa 2
Osa 3

Ei ole vaikeaa kunhan tajuaa ettei ole voimalaji.

Ekalle kerralle kannattaa varata niitä varakumeja...

Rengasrasvaa, astianpesuainetta, noita olen itse käyttänyt.
Pesuaine siitä hyvää että sille löytyy muutakin käyttöä kun reissussa pitää rengas kalut mukana.

Vaikka biltemasta "venttiilin ulosvetäjä", helpottaa, ei ole välttämätön.

Sitä tiivisterasvaa saa tosiaan varmaan jokaisesta lvi-liikkeestä, hintaa en muista ku firman tukkurilla ei näy hintoja hyllyssä mutta eiköhän se ole kuitenkin reilusti rengasrasvaa halvempaa.

Jos tarvii käyttää voimaa rengasraudan vääntämiseen, niin rengas on miltei aina väärässä kohdassa (pompannut ylös kehää vasten tai ei ole vastapuolelta keskiurassa).

Sisärengas ulkorenkaan sisälle + vähän ilmaa ennen vanteelle asentamista, venttiili reiästä ja "mutteri" huulille, jos rengas on niin tiukka ettei saa käsillä painamalla alareunaa vanteelle niin yksi reuna kerrallaan, jos jostain kohtaa on renkaan molemmat reunat vanteella niin taas kanittaa ku pitäisi alareunaa vääntää raudalla vanteelle.

Ja itse vaihdan renkaat kahden trukkilavan päällä, ei tarvi jäykempienkään renkaiden kanssa mitään erillisiä laitteita millä painaa renkaan reunat alas vanteen reunalta, lavat sen verran erilleen että just vanteen reunat yltää niiden päälle ja sitte astuu siihen väliin missä rengas on "tyhjän päällä".

Osa 1
Osa 2
Osa 3

Pesuaine siitä hyvää että sille löytyy muutakin käyttöä kun reissussa pitää rengas kalut mukana.

Juu ja lähetetään ukolle 90/90 -21 Kings nastoilla ja katotaan miten yskittää. Ei vaan , kyllähän tollasen leveän takasen vanteelle laittaa kohtuu helposti. Mutta etunen on jo jotain ihan muuta.
tounge.gif

Noissa gummien vaihdossa kannattaa hyödyntää kuivauskaappia jos sellainen kotoa löytyy (tuolla enska-reiteillä sellasia harvemmin on)
biggrin.gif
Eli uusi päällirengas kaappiin lämpiään toviksi niin on huomattavasti notkeampi väännellä paikalleen...

Osa 1
Osa 2
Osa 3

Juu ja lähetetään ukolle 90/90 -21 Kings nastoilla  ja katotaan miten yskittää. Ei vaan , kyllähän tollasen leveän takasen vanteelle laittaa kohtuu helposti. Mutta etunen on jo jotain ihan muuta.  
tounge.gif
Tai jäärata takanen... Äärimmäisen hermoja kiristävää touhua, sisuskumi osaa v**tuilla aina vastaan
smile_org.gif

Rengas on äärettömän helppo ottaa pois vanteelta, kun ei vedä sitä rengasta toisen reunan yli. Vaan ekana toiselta puolelta reuna yli, vanne ympäri ja taas vääntää reunan yli ja sitten seisoo renkaan päällä ja vetää vanteen pois. Ennen tuo toiselle puolelle vääntö oli hieman typerä, vähän turhaa joutu runnoon rengasta.

Paivitetaanpa tatakin ketjua. Aikaisemmin vaihtamallani Shinko -takarenkaalla tuli ajeltua 17000km ja siita saatujen hyvien kokemuksien perusteella tilasin uuden samanlaisen takarenkaan ja nyt myos eturenkaan. Nyt vaihto sujui jo ihan rutiinilla ilman turhaa ahkymista. Kuvion puolesta nuo muistuttavat hyvin paljon Michelin Anakee renkaita, mutta hinta on suunnilleen puolet halvempi.

Ainoa pienoinen ongelma vaihtaessa oli se, etta takarengas oli tarttunut todella tiukasti vanteeseen eika paalla hyppimalla ja kavelemalla suostunut irtoamaan. Kavin ostamassa rautakaupasta perinteisen johonkin puusepan hommiin tarkoitetun ruuvipuristimen ja sen kanssa sain takarenkaan irtoamaan vanteesta.

Jaa tommosella touringilla varmasti kerkee pureutuun kiinni vanteeseen.

Ei ole vielä itellä niin kauaa renkaat pysyny paikallaan, että olis kovin tiukassa. Vähän kantapäätä antaa renkaalle niin irtoillu vielä helposti.

ps. tuossa ku joku höpötti talkista niin kannattaa sitä vain pöllyytellä ku renkaan vaihtelee. Vauvan persuukseen pöllyteltävä talkki toimii hyvin...

Perinteinen pistolapio on kanssa näppärä tuohon jumiutuneen renkaan irroittamiseen.

Mutta kaikkein paras on kun vaihtaa sen verran usein ettei se rengas yksinkertaisesti ehdi jämähtämään.

Back