Renkaan vuotokohta hukassa.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja isojussi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

isojussi

New member
Kertokaapa hyviä kikkakolmosia takarenkaan vuotokohdan etsintään ilman vanteen irroitusta (värkit tietenkin siellä missä niitä ei juuri nyt tarvita). Ei meinaa löytyä sitten millään vaikka kuinka tihrustaisi ja kuitenkin henki katoaa vuorokauden aikana. Eikä nyt satu olemaan sellaista vesiallastakaan käsillä, johon tuon lehmän voisi tuupata.

Edittiä: perskule, olisikohan se sittenkin venttiili. Pitääpä tarkistaa.
 
onko sulla astianpesunestettä ??

- Hyvä

ja vettä tulee hanasta tai kantamalla.. hywä sekin...

Pyyhi sen takanakin pintaan nestesaippuaa & hieman vettä kyllä siihen vuotokohtaan nousee sitten kupla..

ainiin juu saattaahan se vuotaa venttiilistäkin ..kastele sekin....
 
pistä fairya ja vettä suihkepulloon ja ruiskuttele sitä kumin päälle. Ihme jos ei ala kuplia ilmestymään kumin pintaan.
 
Saippuarätillä jo rengasta silittelin, mutta eipä onnistanut. Testataanpa myös tuota suihkepulloa.
 
Tiedän tapauksen jossa ilma tuli vanteen läpi!
Eli vanteessa oli reikä. Tämä on myös hyvä huomioida.
 
Paikkakuntasi perusteella suosittelen Näsijärveä. Eikä koko pyörää välttämättä tarvitse upottaa, vaan osa takarenkaasta kerrallaan
wink.gif
 
Jos se vuoto ei ole venttiilissä, on pyörä joka tapauksessa irroitettava paikkausta/ vaihtoa varten. Miksi sitä pitää selvitellä irroittamatta?
 
Tuossahan jo neuvoja saitkin..
Vaan jos vuotopaikkaa ei meinaa löytyä, niin tsekkaa vuotaako venttiilin juuresta. Reippaasti heiluttelet venttiiliä, niin ei pitäis edes saippuavesiä tarvita.. Eli tubeless-venttiili vois olla menossa poikki ja sellasella ei kannata ajaa metriäkään. Kun katkeaa lopullisesti, niin rengas tyhjenee muutamassa sekunissa ja sitte tekee kipeää..
crazy.gif


Muillekin vinkkinä, että muistakaahan joskus vaihtaa ne tubeless-venttiilitkin. Ne ei ole ikuisia ja ainakin mun kokemuksen mukaan niitä ei rengasliikkeissä juurikaan tarkastella, saati sitten että vaihdettaisiin pyytämättä.

Ja semmonen tulee vielä mieleen, että kunnollinen venttiilihattu pitää ilmat sisällä vaikka venttiili vuotaisikin. Siksi en kelpuuta mopooni mitään muita kuin metallisia tiivisteellisiä venttiilinhattuja.
Ja sellasestakin kummallisuudesta olen lukenut, että venttiili (siis neulaventtiili, ei korkki) saattaa jopa avautua huippunopeuksissa keskipakoisvoiman vaikutuksesta. Jos näin todella on, niin silloin muovikorkit ei todellakaan sovi mopokäyttöön!

Mulla on ollu periaatteena vaihtaa venttiilit joka toisen.. / kolmannen renkaanvaihdon yhteydessä. Miten nyt on sattunu muistamaan...
 
Olraits, tattis kaikille vinkeistä. Pidetään ne mielessä seuraavalla kerralla, joka toivottavasti on hieman lähempänä renkaan tavallista elinkaaren loppupäätä.

Vuotoa en sitten kuitenkaan löytänyt lisäsaippuoinnillakaan. Venttiilikään ei päästänyt pihausta vaikka sitä ronkittiin. Nyt on uusi rinkula alla ja se on nyt ainakin pari vuorokautta pitänyt kaasut sisällään - kopkop - joten eiköhän se syypää sitten kuitenkin ollut renkaassa. Vanha rengas oli syönyt yllättävän paljon teräviä pikkukiviä, joista osa oli uponnut jopa melko syvälle. Sisäpinta oli kuitenkin ehjän näköinen.

Mutta, huoltokaveri kertoi sellaisia terveisiä, että rengas lipsahtaa vanteelle jopa poikkeuksellisen iisisti. Ilmeisesti CB:n vanteen laidat ovat sitten tavallista matalammat tms? Tuostahan voisi heittäytyä vainotautiseksi, mutta eiköhän se nyt kuitenkin ihen perinteinen rengasvuoto ollut kun taas mennään...

Tulee varmaan taas hetken aikaan potkittua renkaita vähän säännöllisemmin ennen kuin hyppää satulaan.
 
Just tsekkasin Guzzista takapyörän vuotokohdan.
Pyörä keskituelle, vanha lastenamme ujutetaan pyörän alle ja
amme täytetään vedellä. Pyöritellään hissukseen, kuplista huomaa mistä vuotaa.
Mulla oli naula melko uudessa renkaassa joten se paikattiin
suurentamalla reikää hieman ja laittamalla siihen "kumitulppa".
Hyvin on toistaiseksi kestänyt n. viikko.
 
Back
Ylös