• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Renkaanvaihto?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AimoPamaus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

AimoPamaus

New member
Tuli värkkäiltyä itse välineet kuminvaihtoa varten ja muuten kaikki lienee selvää mutta miten tuo tasapainotus?

Tilaamani Michelin Pilotroad2:set saapuivat mutta en löydä niistä maalitäplää jossa pitäisi olla kumin kevyin kohta.
nixweiss.gif


Etukumissa on maalilla teksti A00 joka lienee juuri hakemani merkki mutta takakumissa ei ole mitään merkintöjä maalilla.
 
Tuli värkkäiltyä itse välineet kuminvaihtoa varten ja muuten kaikki lienee selvää mutta miten tuo tasapainotus?

Tilaamani Michelin Pilotroad2:set saapuivat mutta en löydä niistä maalitäplää jossa pitäisi olla kumin kevyin kohta.  
nixweiss.gif


Etukumissa on maalilla teksti A00 joka lienee juuri hakemani merkki mutta takakumissa ei ole mitään merkintöjä maalilla.
Ei pilot powerissa oo mitään merkkejä...
 
Vaihdoin itse pilot road 2:t alle enkä edes kiinnittänyt mitään huomiota "keveimpiin kohtiin".. <20g painoilla per rengas selvisin. Ei ravistanut 225km/h vauhdissa baanalla, joten voitanee todeta että tasapainotuspukilla pääsee helposti tarpeeksi tarkkaan tasapainoon, enkä edes kovin tarkasti painottanut.

On muutes kestävät renkaat.. kun pitää reilu 3 bar takana painetta. ~6000km ajettu ja rengas näyttää uudelle. Pitää käydä mittaamassa urasyvyys niin näkee onko se kulunut lainkaan ;)
 
Misukat on niin hyvin tehty että niissä ei ole "venttiilinkohta"-merkkiä eli maalitäplää. Turha siis etsiä, pistä vanteelle vaan ja tasapainota.
 
Misukat on niin hyvin tehty että niissä ei ole "venttiilinkohta"-merkkiä eli maalitäplää. Turha siis etsiä, pistä vanteelle vaan ja tasapainota.
bowdown.gif
Hienoa tätä epäilinkin.
Toisaalta jos vanne ei ole tasapainossa niin sitäpä ei korjatakkaan sitten kumilla.

Nyt kun tuo orkkis takanen loppuisi niin pääsisi kokeileman pelaako nuo omat viritykset.  
nixweiss.gif

Ko. renkaat valitsin juuri viimekesän ja edellisen pyörän kokemuksella. Kestävät jotka pitää.
 
Misukat on niin hyvin tehty että niissä ei ole "venttiilinkohta"-merkkiä eli maalitäplää. Turha siis etsiä, pistä vanteelle vaan ja tasapainota.
bowdown.gif
Hienoa tätä epäilinkin.
Toisaalta jos vanne ei ole tasapainossa niin sitäpä ei korjatakkaan sitten kumilla.

Nyt kun tuo orkkis takanen loppuisi niin pääsisi kokeileman pelaako nuo omat viritykset.  
nixweiss.gif

Ko. renkaat valitsin juuri viimekesän ja edellisen pyörän kokemuksella. Kestävät jotka pitää.
Voipi olla kohtuu hankala löytää sellaista vannetta joka olisi "tasapainossa"...

Ja sitäpaitsi tuo "venttiilinkohta" on aikaa kaukaa haettu, olen nähnyt kokonaista yhden sellaisen vanteen jossa painavin kohta oli tasan venttiilin kohdalla...vanteen painavin tai kevein kohta voi oikeasti olla ihan missä kohtaa vaan (vaikka venttiilin vastakkaisella puolella) = kannattaa tarkastaa ensin kaikki irtovanteet.
Itellä on kaikissa vanteissa "painavin kohta" tarkastettu/merkitty, helpottaa painotusta/säästää painoja.
 
Ei ole minunkaan kohdalle osunut vannetta jossa olis venttiilin kohta painavin. Kannattaa tarkistaa ensin vanteen tasapaino. Kuinkahan paljon kumien tasapainoissa mahtaa olla eroja?
 
Näyttäs olevan samaa idean poikasta kuin on se jenkkien NO-MAR, mutta malli yksinkertainen ilman säätöjä. Mites teit noi nailoniset pallukkapäät tohon vipuvarteen: sorvasit ja pultilla kiinni vai miten ?
Pitäskö tollanen vääntää itekin talven pimeinä ja kylminä iltoina ....
 
Juu koko tanko on kopio No-mar:ista.
biggrin.gif


Sorvasin nuo, ja sisällä on vielä jäykisteenä pätkät jousiterästankoa.
Päät on sovitettu tiukoiksi ja lyöty paikoilleen.
Aluksi meinasin että laitan noihin jotkin sokat muttei tarvitse.
 
Jep jätkät taas hifistellyt
Itellä vaihtuu renkaat seuraavilla "varusteilla"
-~1,5m lautaa
-~2m kakkosnelosta
-Fairyvettä(ei pakollinen)
-3 bilteman rengasrautaa(2 riittää) alle 3e/kpl
-öljypurkin kupeesta leikattuja vanteen suojia 3kpl
-rengasrasvaa(ei kai tämäkään pakollinen, mutta halavalla sain."Lue ilmaiseksi")

Tasapainotus:
pukki jonka tekoon meni muutama hitsauspuikko,
U-tankoa pätkä(120),
~1m putkipalkkia
4 laakeria.
kierretankoa M12 ~50cm
pari kartio holkkia sorvattuna
=kustannus ~30e

Ei tod. mitään rakettitiedettä tämä(kään)
062802jumpie_prv.gif
 
Siisti systeeni.

Muutama kysymys jos ite sai vastaavan aikaiseksi.
Tuleeko nuo 3 kumivastinta vannetta vai rengasta vasten?
Mihkä/mitenkä noita "nailonpallukkapäitä käytetään"?
Löytyykö valmiina riittävän suoraa ainesterästä tuohon tasapainotus hommaan, eli tanko joka tulee pyöränaksilan tilalle?
 
Siisti systeeni.

Muutama kysymys jos ite sai vastaavan aikaiseksi.
Tuleeko nuo 3 kumivastinta vannetta vai rengasta vasten?
Mihkä/mitenkä noita "nailonpallukkapäitä käytetään"?
Löytyykö valmiina riittävän suoraa ainesterästä tuohon tasapainotus hommaan, eli tanko joka tulee pyöränaksilan tilalle?
Kumivasteet tulee niin että vanteen reuna kulkee keskeltä.
Nuo ovat niin nahkeat etten edes tarvinnut lukita vannetta estääkseni pyörimisen.
Olin ajatellut sen niin että vedän remmin puolan härvelin ympäri.

Työkalun käytöstä löytyy videoita No-Marin sivuilta.

Kävin rauta carlsonilta ostamassa tarpeet.
Akselia myydään yllättäen nimellä akseliteräs.
Ostin metrin 20mm tankoa josta pätkin ja kiilloitin nuo sorvissa.
Runko on 35mm ja 30mm palkkia 2mm seinämällä.
Tällöin 35mm palkin sisämitaksi jää 31mm.  
wink.gif
 
Työkalun käytöstä löytyy videoita No-Marin sivuilta.

Kävin rauta carlsonilta ostamassa tarpeet.
Akselia myydään yllättäen nimellä akseliteräs.
Ostin metrin 20mm tankoa josta pätkin ja kiilloitin nuo sorvissa.
Runko on 35mm ja 30mm palkkia 2mm seinämällä.
Tällöin 35mm palkin sisämitaksi jää 31mm.  
wink.gif
Hieno laitos,

Voitko laittaa tarkempia tietoa tangon päästä jossa on noi kaksi nailon holkkia.

Eli paljonko nailontangon halkaisija on?
Mikä on tappien väli toisistaan?
Mikä on kulma tappien ja tangon välissä?

Yritin nimittäin itse tehdä vastaavaa ja en saanut sitä toimimaan. Jouduin sitten nolosti viemään puoliksi laitetun renkaan rengasliikkeeseen...
 
Hieno laitos,

Voitko laittaa tarkempia tietoa tangon päästä jossa on noi kaksi nailon holkkia.

Eli paljonko nailontangon halkaisija on?
Mikä on tappien väli toisistaan?
Mikä on kulma tappien ja tangon välissä?

Yritin nimittäin itse tehdä vastaavaa ja en saanut sitä toimimaan. Jouduin sitten nolosti viemään puoliksi laitetun renkaan rengasliikkeeseen...
Laite ei ole nyt täällä käsillä ja mittoja/kulmia en mittaillut ollenkaan. Silmämääräisesti tein kaiken muutaman kuvan perusteella. Ei tuo nyt ole niin justiinsa, ja ei tourinki kumi ihan noin helposti huljahda kuin videoilla.  
biggrin.gif


Metalliputki oli 20mm ja metrin pätkä. Kartiot ohuimmillaan noin 10mm. Irroituspäästä en edes tasoittanut noita sivuja kuten esikuvassa.


Epäilen että sinulla ei ollut vaan reuna urassa koko matkaltaan ja liian vähän rengasrasvaa.
Juoduin minäkin polkemaan reunaa tosissaan että se painui pohjaan ja antoi löysää.
Periaatteessa oikealla tekniikalla ja kunnolla rasvattuna 180/55-17 pitäisi mennä ilman tankoakin ihan polkemalla.
 
Tänään alottelin jo töissä tekemään vastaavaa. Jos sais osat tehtyy viikonloppuun mennessä ni sit vaan hitsailis läjään.
 
Back
Ylös