Renkaanvaihtovempele

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mustapera
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mustapera

New member
Olisiko suosittaa kotikäyttöön renkaanvaihtoon tarkoitettua vehettä?
Oma rakas kotitie teki taas tepposet, 2v aikana 9:s rengas halusi ottaa hieman liian terävän kiven läpi...
Ruppee kohta jo harmittelemaan ajella aina 50km kotilolla rengaspajalle, jotenkin fb on osannut alkaa mainostamaan renkaanvaihto systeemejä, liekkö noissa isoja eroja?
 
Mä kyllästyin rengasrautoihin ja naarmuihin vanteissa ja tein itelleni vaihtotyökalut. Rengaspukki jonkinlainen versio useammasta kaupallisesta ja vääntörauta kopioitu Mojoleverin kuvista. Kuvassa on vetokita paikallaan ja saa esim huoltoauton vetokoukkuun renkaanvaihdon ajaksi. Huoltopöydän kanssa vetokita irti ja kahdella pultilla kiinni huoltopöytään.

Kaupallisia laitteita on esim Max2h vaihtopukki https://max2h.com/en/

Omasta päästä, huonoista aineista ja surkeilla työkaluilla...


 
Ihan Bilteman rengasraudoilla, pistolapiolla ja kiinalaisilla vannesuojilla pärjätty.

Onhan tuollainen linkin rengastyökalu ihan hieno, mutta raudoilla lutteron vyörenkaan vaihtaa samassa ajassa kuin tuon rengaskoneen kasaa ja purkaa:D
 
Ihan Bilteman rengasraudoilla, pistolapiolla ja kiinalaisilla vannesuojilla pärjätty.

Onhan tuollainen linkin rengastyökalu ihan hieno, mutta raudoilla lutteron vyörenkaan vaihtaa samassa ajassa kuin tuon rengaskoneen kasaa ja purkaa:D

Tekis mieli harjotella tällä menetelmällä, eli ilman isoja laiteinvestointeja kun olis nytkin käytettyä "hyvää" rengasta tallissa. Olisko vinkkiä minkälaiset kiinalaiset suojat on hyvät tossa hommassa? Ei kai siinä naarmuja isompia vahinkoja kuitenkaa voi saada aikaseksi..?
 
Tekis mieli harjotella tällä menetelmällä, eli ilman isoja laiteinvestointeja kun olis nytkin käytettyä "hyvää" rengasta tallissa. Olisko vinkkiä minkälaiset kiinalaiset suojat on hyvät tossa hommassa? Ei kai siinä naarmuja isompia vahinkoja kuitenkaa voi saada aikaseksi..?
Veistä pitkät siivut öljypurkin kylestä, ja taita ne puolesta välistä kuumailmapuhaltimen avulla.
 
Kaksi rengassettiä tein pelkästään kahdella rengasraudalla...aivan neekerihommaa. Sitten hankin sen Bilteman n. 70 € virityksen. Hyvin toimii reunojen vapauttamiseen ja siitä on apua uuden renkaan asennuksessakin.
 
Veistä pitkät siivut öljypurkin kylestä, ja taita ne puolesta välistä kuumailmapuhaltimen avulla.

Ääni tälle. Mulla on ne biltsun vannesuojat ja ne on niin paksut että omanverran vaikeruttaa hommaa. Muutama muovinsuikale on parempi. Itsellä on taittamatta ja ne tuppaa kyllä tippumaan.

Muutoin työskentelen parin kakkosnelosen päällä ettei jarrulevyt ole maassa.
 
Tällänen on kans oikein oiva peli:

das_machine.JPG
 
Ihan Bilteman rengasraudoilla, pistolapiolla ja kiinalaisilla vannesuojilla pärjätty.

Onhan tuollainen linkin rengastyökalu ihan hieno, mutta raudoilla lutteron vyörenkaan vaihtaa samassa ajassa kuin tuon rengaskoneen kasaa ja purkaa:D
Mulla on olut pari vuotta tuon linkin härpäkkeen edeltäjä, EVO1, eikä siinä ainakaan ole mitään kasattavaa. Nostan sen pöydälle, vetäsen parilla vinkalla pöytään kiinni ja alan vaihtaa rengasta. Helppoa ku heinänteko. Eikä tartte kyykkiä lattialla vaan saa touhuta selkä suorana järjellisessä asennossa.

-jp-
 
Rengasrauta jumppaajien pitäisi päästä kerran kokeilemaan tuollaista renkaanvaihtolaitetta niin voi rengasraudat muuttua huonoksi yhdessä yössä. Kokemusta on.

Alkuun piti tehdä kopio EVO1 mallista mutta homma lähti lapasesta. Rengaskoneesta tuttu "ankannokka" jätettiin hyllyyn ja se korvattiin Mojolever kopiolla koska se on omasta mielestä luontevampi ja helpompi käyttää kun ankannokka.

Oman laitteen käyttöön saattamiseen menee aikaa yhtä paljon kun lapion, rengasrautojen ja niiden oheistarpeiden etsinnässä. Itse renkaanvaidossa ajallisesti laite pieksee rengasraudat 10-0, eikä runno tubeless huulta, eikä jätä vanteeseen jälkiä.
 
Tuo toiminee tasan niin kauan kun on varovainen voiman käytön kanssa.
Eli toimii kyllä, mutta aika varovainen saa olla ettei hajota sitä.
Eli ei sovi "PERKELE!" -tyyliselle mekatsulle.

Joo, ton laadusta tai kestävyydestä ei oo mitään käryä.
 
Tuossa kans vastaavat laitteet. Itellä ollut yli 10 vuotta tuo rosterinen GP503. On kyllä hintansa tienannut monikertaisesti, enkä ole rikki saanut. Varaosia myös myynnissä tuolla.



https://www.gp-reifen.com/?site=shop&article=88801092013

https://www.gp503.de/index.php/reifenmontage/montiergeraet-edelstahl-model-gp503.html

Mulla oli tuo GP-reifen ja hyvin toimi. Se oli aika erikoinen, että akseli oli liian paksu Kawaan. En tiedä ovatko muuttaneet sitä viime vuosina.
 
Back
Ylös