Renkaat pinnavanteille

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hp10a10
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

hp10a10

New member
Tuli tuossa syliin custompyörä jossa pinnavanteet ja sisäkumilliset renkaat. Kumit 10v vanhat vaikka pintaa olis vaikka kuinka joten vaihtoon. Kysymys onkin, että voiko tuommoisiin vanteisiin laittaa tubeless tyyppiset renkaat sisäkumin kanssa kun ei taida kauheasti TT renkaita olla saatavana?

Saa myös vinkata mistä sais edukkaasti tilattua 80/90-21 ja 140/90-16 renkaat.
 
Voit laittaa tubeless renkaan sisäkumin kanssa, nykyään ei juurikaan TT renkaita ole tarjolla.
 
Vannenauha ei paljoa maksa.
Jos näyttää vähänkin siltä, että kannattaa uusia, niin kannattaa uusia.
 
Anteeksi, että laitan viestiä vanhaan viestiketjuun, mutta mitä renkaita suosittelette näihin vintage-pyöriin. Ei nokkarakenteiden, vaan nimenomaan mallien ja valmistajien osalta, koska olen hiljattain ostanut itselleni ikääntyneen pyörän ja haluan parantaa sitä mahdollisimman paljon.
 
Anteeksi, että laitan viestiä vanhaan viestiketjuun, mutta mitä renkaita suosittelette näihin vintage-pyöriin. Ei nokkarakenteiden, vaan nimenomaan mallien ja valmistajien osalta, koska olen hiljattain ostanut itselleni ikääntyneen pyörän ja haluan parantaa sitä mahdollisimman paljon.

Avonilla on ainakin valinnanvaraa noissa classic renkaissa. Ihan toimivat ainakin omassa kuppilakilpurissa.

https://www.avontyres.com/en-gb/classic-tyres/
 
Täällä todellinen ongelma saada tube type vanteelle nykyaikainen tubeless rengas paikalleen. Ilman sisärengasta rengas nousee paikalleen, mutta vuotaa. Sisärenkaan kanssa tuota ei saa nousemaan kokonaan paikalleen, vaan jää aina jostain kohtaa hieman nousematta. Liukastetta käytetty säästelemättä ja painetta 8 baria. Kahdella eri renkaalla koitettu, joista jälkimmäistä mainostetaan nimenomaan sopivaksi myös sisärenkaan kanssa käytettäväksi. Ideoita??
 
Ei kait siinä pitäis olla mitään eroa onko sisärengasta vai ei...

sama 8 baria sisuksissa on työntämässä rengasta vanteelle.
 
Mites vanteen leveys? Vanhoissa pyörissä, joissa on ristikudosrenkaat on kapeampi vanne kuin uusissa vyörenkaalle tarkoitetuissa.
 
Onhan siellä sama paine. Ei vaan asetu sisärenkaalla. Kai ilma sitten hieman ilman sisärengasta jotenkin paremmin painaa renkaan jalkaosaa.

Katselin tuota leveyttä nyt tarkemmin. Vanne on 1.85 tuumainen ja rengas 100 leveä. Jonkun taulukon löysin niin 90 rengasta näyttää tuolle vanteelle. 100 rengas kyllä näyttää silmällä katsottuna hyvältä..
 
Onhan siellä sama paine. Ei vaan asetu sisärenkaalla. Kai ilma sitten hieman ilman sisärengasta jotenkin paremmin painaa renkaan jalkaosaa.

Näinhän se on, ilman sisärengasta paine pyrkii karkaamaan myös sinne vanteen ja renkaan väliin, ja voi hyvinkin aiheuttaa vaikuttaa lopputulokseen. Sisäkumi käyttäytyy eri tavalla, kun sen ja ulkorenkaan välissä on kuitenkin kitkaa.

Sellainen konsti tulee mieleen, että onnistuisiko asentaa sisärengas paikalleen niin, ettei venttiilinkara ole aukossaan, vaan sen vetäisi siimalla tms esiin sitten kun on ensin tuupannut painetta tubelessin sisään niin että saa sen nousemaan paikalleen.
 
Joku ihan oikea rengasrasva. En tiedä tarkemmin kun liikkeessä laitettavana. Vinkin kuulin että raaka fairy on auttanut joissain tapauksissa. Mietin että voisiko ollakin niin ettei rengasrasvaa ole voitu suunnitella kaikkein liukkaimmaksi aineeksi, jotta rengas ei pyörähtele vanteella kiihdytyksissä/jarrutuksissa.
 
Käykö siinä niin, että sisuskumia paikalleen laittaessa pyyhkiytyy renkaasta rasvat pois jostain kohtaa eikä se nouse vanteelle siitä kohti. jos se ei nouse heti, niin painaa sen puolen irti vanteelta, rasvaa lisää ainakin siihen kohti mistä jää vajaaksi ja painetta sisään.

...ja onko se vanne ok ?
 
Erittäin ammattitaitoinen kaveri tuon kanssa on taistellut, joten kyllä helpon virheen voi sulkea pois. Aina eri kohdasta jää asettumatta. Vanne virheetön Grimeca alumiinivanne -80 vuodelta.
 
Se menee juuri noin.

Huonoilla liukasteilla ei saa aikaan muuta kun ongelmia ja 8bar kuulostaa juuri siltä, noin kovilla paineilla on riskinä että renkaan runko vaurioituu ja silloin rengas on entinen.

Hyvä rengasrasva ei kuivu heti ja pysyy liukkaana asennuksen ajan, kuivuttuaan jättää tahmaisen pinnan joka lisää grippiä renkaan ja vanteen välillä. Sitä ei tee astianpesuaineet ja muut mukamas rengasrasvat.

En kyseenalaista kaverisi ammattitaitoa vaan rengasrasvan toimivuutta, kaikenlaista paskaa myydään rengasrasvan nimellä, mukaanlukien spray rasvat.
 
Kuormansidontaliina on kova sana. Eli renkaan ympärille kun vähän painetta ja sitten ilman sielua sisäkumi täyteen.
Itsellä on ainakin kaikki jotka ei ole ekalla noussut nii tolla on noussut laakista.
 
se on sitä saatanallista touhua pitää ottaa sielu pois ja tarpeeksi ja nopeesti perkeleesti painetta ja sit pitää kuulua plops plops ja eikun sielua paikalleen :vi**ttaa:
 
Jos on noin löysä rengas että se lopsahtaa pois vanteelta paineen laskiessa niin venttiili saa olla paikallaan, rengas kyllä asettuu vanteelle pienilläkin paineilla.
 
Back
Ylös