Renkaiden ikä ja pito

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Crassus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Crassus

New member
Renkaiden ikä ja pito

Paistopäivistä on ennenkin ollut puhetta, mutta en löytänyt järkevää vanhaa ketjua nostettavaksi.

Kuinkas tuo renkaiden ikä vaikuttaa pitoon? Katselin, että pyörässäni on noin 5-6v takaa renkaiden paistopäivät ja iän myötähän nuo tietty kovettuvat. Ajelen sen verran maltillisesti, ettei mitään lipsumista ole tapahtunut ja keula nousee ennen kuin takanakki pyörii tyhjää (Metzeler M3). Olisi helppo vain lyödä uutta tilalle, mutta kun takarenkaassa on pintaa kiitettävästi niin turhaakaan ei viitsisi uusia. Rahan kannalta sinäänsä tässä ei säästetä jos syytä uusintaan olisi.

Ehkä vähän hölmö kysymys, mutta sallittakoon noviisilta? Kun ei pyöräkokemusta ole kuin viikkoja niin kovin kummoisia kallistuksia tai vauhtia ei ole mutkissa, joten siksi on vähän epävarmuutta että käykö niin että kun vauhti ja varmuus kasvaa niin joku kerta takapyörä livahtaa varoittamatta alta?
 
5v vanhoissa Dunlopeissa, pirelleissä eikä micheleissä ainakaan huomannu eroa uuteen.

Sateella kylläkin lipsui.
 
En mäkää nyt mikään vetomies ole, mutta on tullut huomattua että märkäpitoon tuo vanha rengas vaikuttaa eniten vaikka kuviota olisikin jäljellä. Tämän lisäksi huomannut että radalla alkavat tuntumaan sellaisilta muljahtelevilta, että ei oikein viitsi laskea edes menemään, Mutta sitten taas tiellä jos tauluissa lukevia rajoituksia noudattaa, niin ainakaan minulla ei ole pito loppunut. Ajokokemusta täällä 7 kauden verran ja muutaman kerran kesässä rataa, joten varmasti joku asiaan enemmän perehtynyt osaa anta luotettavamman vastauksen, mutta tässä minun kokemukset.
 
Eturengas menee muutenkin pian uusiksi, joten ehkä sen suhteen voisi vain sen Pilot Road 3 vaihtaa tilalle ja miettiä vielä takarengasta (ja vaihtaa kun se tuosta vielä kuluu). Nyt kuumalla ja kuivalla en ole asiaa paljoa ajatellut, mutta tiedä sitten kun syksy ja sateet todella alkaa. Pyörässä on siis Metzeler M3 takana ja Dunlop Qualifier edessä, joten teoriassa kai aika sporttiset nakit. Ehkä tässä osaltaan on myös sitä uuden roinan syndroomaa kun tekisi mieli jotain laittaa pyörään :)
 
Omakohtainen kokemus 12v vanhoista ensiasennusrenkaista oli, että jos 50hp mopo alkaa sutimaan asfaltilla, niin on jo kiire rengaskauppaan. Tuo rengas ei enää edes kulunut...
 
Kun emännälle ostettiin 5v vanha ja 9 tkm ajettu mopo jossa oli alkuperäiset renkaat niin siihen tuli vaihdettua parin viikon jälkeen uudet renkaat. 5 vuotta oli riittänyt pilot road kumeille siten että perä lipsui helposti alta kun risteyksestä lähtiessä pyörän melkein jo ollessa suorana tarjosi kaasua. Varsinkin kylmä keli ja vanha rengas tuntui todella liukkaalta yhdistelmältä.

Omassa hieman tehokkaammassa pyörässä tätä ilmiötä ei esiintynyt ja emännän pyörästäkin se hävisi uusilla renkailla.

Takarengas tietenkin kuluu nopeasti jos ajelee säännöllisesti, eturengas sen sijaan kestää aika paljon kilometrejä joten sen vaihto voi olla järkevää vaikka kulutuspintaa olisikin.

Tämähän on vain omakohtaista mutu ja perstuntuma mielipidettä...
 
Renkaat osa-alue joka viime vuosikymmenenä kehittynyt eniten. Jos rengas säylytetty pimeessä ja viileässä tilassa, niin vanhempikin paisto vielä toimii. Varsinkin ABS jarrullisissa pyörissä vanha kovettunut kumi voi olla hankala hallita, kun ABS alkaa toimia ja lukitsee pyörän liikkeen häiritsevällä tavalla. Nuuka ja säästäväinen ottaa riskin vanhoilla huonoilla kumeilla. Tuttava kaatui muutama vuosi sitten syksyn kylmällä asfaltilla ja luita poikki. Tänä keväänä, sama homma välimerellä. Pyörää ei kannattanut enää tuoda edes suomeen ja kaveri sairaalan ja kipsauksien jälkeen koneella kotiin. Halvemmalla ja vähemmällä kärsimyksellä pääsee kun hankki kunnon kumit aina keväällä.
 
Back
Ylös