• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

RF vai GSX-F

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja turtle
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

turtle

New member
Jonkin aikaa jo foorumia seuranneena ja juttuja lukeneena kaipaisin kokemuksia ja mielipiteitä näistä kahdesta vaihtoehdosta.
Itselle ei omaa pyörää ole ollut kevariaikojen jälkeen ja nyt kiinnostuksen kohteina Suzukin RF 600 ja -98 alkaen GSX 600 F mallit.

Pyörien hyvät ja huonot puolet kiinnostaa ja mahdollisista muiden mielipiteistä huolimatta tuleva pyörä tulee olemaan "vain" 600 kuutioinen!  
tounge.gif

Käyttötakoitus pyörälle olisi lähialueella pienet päiväpyrähdykset ja ehkä pari kertaa kesän aikana pidempi käynti kotipuolessa(n. 450 km suuntaansa).

Ja pituutta löytyy 190 cm, joten parempiakin vaihtoehtoja varmasti löytyisi, mutta budjetti, varma tekniikka sekä silmää miellyttävä ulkonäkö rajaavat vaihtoehtoja.

Aina saa tietysti hyviä vaihtoehtoja ehdottaa, mutta lähinnä näistä kaipailisin tietoa!

Ja pituutta löytyy 190 cm, joten parempiakin vaihtoehtoja varmasti löytyisi, mutta budjetti, varma tekniikka sekä silmää miellyttävä ulkonäkö rajaavat vaihtoehtoja.
Ostin juuri noilla kriteereillä (tosin vain 183 cm) keväällä ensipyöräksi uuden GSX750F:n. Sehän ei taida erota 600:sta muuten kuin kuutioiltaan. RF:ää en tunne, mutta äffästä en 10.000 km:n aikana ole keksinyt huonoja puolia. 178-senttinen vaimo on viihtynyt suht´hyvin kyydissä ja pyörähän vääntää kohtuullisesti jo matalilla kierroksilla. Radallakin on ollut kiva ajaa, tosin muista pyöristä ei vielä ole kokemuksia.
Vaikka kielsit sanomasta, niin osta kuitenkin seiskapuolikas
smile_org.gif
. Hintaero on aika pieni ja teho+vääntö ovat paremmat.

Ostin juuri noilla kriteereillä (tosin vain 183 cm) keväällä ensipyöräksi uuden GSX750F:n. Sehän ei taida erota 600:sta muuten kuin kuutioiltaan. RF:ää en tunne, mutta äffästä en 10.000 km:n aikana ole keksinyt huonoja puolia. 178-senttinen vaimo on viihtynyt suht´hyvin kyydissä ja pyörähän vääntää kohtuullisesti jo matalilla kierroksilla. Radallakin on ollut kiva ajaa, tosin muista pyöristä ei vielä ole kokemuksia.
Vaikka kielsit sanomasta, niin osta kuitenkin seiskapuolikas
smile_org.gif
. Hintaero on aika pieni ja teho+vääntö ovat paremmat.
Yhdyn edelliseen, itsellä oli ensin 600 f vm. 2004 ja tänä kesänä hankin sitten hieman vanhemman 750 äffän(vm.1999). Pieni hintaero mutta teho+vääntö paremmat.
Pyörään olen kyllä ollut oikein tyytyväinen, sekä ajettavuuteen että ulkonäköön. Pituutta itsellä löytyy "vain" 186cm mutta ajoasento on kuin minulle tehty. Mammakin kulkee hyvin takapenkillä, myös pidemmillä matkoilla. Rf: stä itsellä ei ole kokemusta, joten siihen vastatkoon joku tietäväisempi.

Toista kautta on nyt -93 RF600 ajossa.
Normaali huolloilla on päässyt tähän asti (öljyt+suodatin, ilmansuodatin, jarrunesteet, ketjut+rattaat, renkaat, venttiilien tarkistus ja bensa letkut) eli ihan normi kulutus kamaa.

Huolettomia kilometrejä on tullut reilu 10tkm eikä kertaakaan ole jättänyt tien päälle, kopkop...

Normaalista ajoasennosta en tiedä, kun ed. omistaja on vaihtanut crossitangon clip-on:en tilalle. Tämän takia ajoasentoni on aika pysty (pituuteni 176cm), jolloin etukatteesta kimpoava tuuli aiheuttaa mukavasti melua (ei kuitenkaan niin paljon ettei korvatulpat korvissa kestäisi ajaa). Liekkö sitten clip-on:t ja korkeampi etumaski auttaisivat...

Varaosat taitavat olla hieman kalliimpia kuin GSX-F:ään, koska Rf on harvinaisempi.

Matkustajan penkki on aika kova ja korkealla joten, 2 päällä ajaminen ei ole nautinto kyytiläiselle. Tosin taitaa olla sama tilanne monissa muissakin sporttisissa pyörissä. Kuskin penkki on ihan ok, tosin itsellä alkaa 2 tunnin ajamisen jälkeen persusta poltteleen, mutta sittenhän voi käydä vaikka tankilla/kahvilla.

Yhdellä tankillisella (17l) olen päässyt pisimmillään 325km, bensa valo syttyy 180-210km kohdalla, eli hyvissä ajoin. Bensan kulutus noin. 5-5,5l/100km matka-ajossa, kaupungissa n.6l/100km ja radalla n.9l/100km.

Tehot ovat riittävät, mutta pieni lisä aina kelpaisi, keula ei nouse kaasulla (tosin +1 piikki eturattaassa varmistaa sen).
Huiput n.215kmh.

Puhuvat että laturin laakeri voi olla tyyppivika, kuuluu itselläkin pieni kolina pyörän ollessa tyhjäkäynnillä ilman valo yms. kuormaa.

Lisää Rf juttuja voit käydä lukemassa/kyselemässä esim. suzukirf

Ihan hyvä pyörä mielestäni, ei voi kuin suositella.

Viime kesänä oli '95 600 äffä. Tänä kesänä ollut '96 RF900.

Eihän noita voi oikein suoraan verrata kun toinen on reilut puolet isommalla koneella (599->937), mutta sen verran voisin sanoa, että äffän ajo-asento on huomattavasti mukavampi matka-ajoon. Tuo RF sitten parempi vähän "aktiivisempaan" menoon, mutta pidemmän päälle käsillä aikalailla painoa.

Kumpikin ovat olleet huolettomia pelejä. Käsittääkseni RF600:ssa on aikalailla tasan 100 heppaa, kun äffässä tuo pyörii 80 molemmin puolin vuosimallista riippuen, mikä on jo ihan huomattava ero..

[Edit: Oli tuo edellinen kirjoitus tullut tähän sillä välin kun omaa väsäsin, ja tosiaankin mullakin tuo tuulimelu on melkoinen. Aluksi huolestuin yli satasen vauhdissa että mikäs kohina nyt alkoi, mutta oon tainnut jo tottua.. ja mulla ihan vakio clip-on:it.. Mielestäni RF600:sen pitäis muuten mennä reilusti kovempaakin kuin tuon 215km/h, sen sijaan äffägixerillä tuo lienee maksimi? Sinällään kuussatasella GSX-F:lläkin kyllä Suomen maanteillä pärjää todella hyvin, yllättävänkin hyvä ohituskiihtyvyys kuutosellakin]

... kokemuksia ja mielipiteitä ..... GSX 600 F mallit.
Vuosi sitten vaihdoin uuteen 600Äffään ja nyt on 38 tkm takana. Hyvä vekotin, ei se mikään kiihtyjä ole mutta menee tasaisesti kuin juna. (Joku tietty heittää tähän heti ettei siinä ole luonnetta ja kone on tuhnu, mutta koska mä olen tuittu ja niin moton on parempi olla leppeä.)

Sä olet 190 cm eli sulle Äffän plexi on varmaan sopivan korkuinen. Mä olen vain 166 cm ja plexi aiheuttaa aikamoista pyörrekohinaa. Ei kiva. Mitään muuta vikaa tuossa ei ole ollut. Jotkut on täällä valittaneet, että katteet rämisee, mutta mulla ei ole ollut sellaista. Se on luxusta, että katteet suojaa sateella raparoiskeelta hyvin ja tosikylmällä viima ei käy pahasti sormiin.

Mattokääröä ja muuta tavaraa siihen saa mökiltä tullessa pakattua mukaan kuin oikeeseen matkamotoon eikä tunnu missään. Hyvä peli: matka taittuu, 3-4 tunnin iltalenkin heittää aivan huomaamatta ja radallakin on hitaassa ryhmässä käyty etanoimassa. Kivaa oli. Vajavainen
062802moto_prv.gif
siellä johtui kuskista ei mopottimesta.

Sä olet 190 cm eli sulle Äffän plexi on varmaan sopivan korkuinen. Mä olen vain 166 cm ja plexi aiheuttaa aikamoista pyörrekohinaa. Ei kiva. Mitään muuta vikaa tuossa ei ole ollut. Jotkut on täällä valittaneet, että katteet rämisee, mutta mulla ei ole ollut sellaista.
183-senttisellä ne pyörteet jää jo alas ja vielä tuntuu hiljenevän, kun kohottaa vähän päätä. Kyselin taannoin foorumissa katteen räminästä, mutta syyksi selvisi bensamittarin anturin löystyminen tankin sisällä.

Allekirjoittaneella on yhden kesän ajokokemus 600 RF:llä ja nyt kulunut kesä tuli ajeltua 750 GSX:llä. Konehan
tässä GSX:ssä on sama kuin F mallissa, vaikka pyörä muuten on eri tyyppinen (naku).

Huipputehoa 600 RF:ssä taitaa olla kymmenkunta hepoa enemmän ja kulkuakin oli ehkä hiukan enemmän kun antoi oikein koneen kiertää. Itse olen kuitenkin pitänyt omassa ajossa enemmän tästä seiskapätkästä, vääntää alemmilla kierroksilla ja liikahtaakin kuitenkin tarvittaessa. Konehan on molemmissa GSX F malleissa samalla tekniikalla, paljon puhuttu öljy/ilmajäähdytteinen kone. F mallin ajoasennosta ei ole kokemusta, mutta GSX:n pystympi ajoasento on meikäläiselle mieluisampi pidemmällä matkalla kuin RF:n kyykympi asento.

Hyviä pyöriä ne on kaikki
cool.gif

750 äffässä tähänasti kokeilluista paras ajoasento (189cm)
Eipä ne tehotkaan ole mun ajossa kesken loppuneet.

600 hyvä valinta alkuun. Tehoa ja kuutioita ennättää saada myöhemmin lisääkin jos harrastus tuntuu omalta. Kun monesti katsoo tyyppien ajoa, tulee väistämättä mieleen että turhan moni tuore motoristi on ostanut suotta aivan liian ison pyörän itselleen. Samalla lailla ajaa turuuttaa pienemmälläkin kun ei niitä ison/tehokkaan pyörän tehoja osata/pystytä hyödyntämään.
062802moto_prv.gif
smile_org.gif

2 Kesää GSX750F ajokokemuksella suosittelen,hinta/laatusude ok,paljon tarjolla halpoja hyviä varusteltuja pyöriä kun uuskaan ei maksa ku 9000€,monipuolinen pyörä jos vanhempikin tekniikka kelpaa,no tosin itse vaihdoin customiin pahimmassa vaihtokuumeessa.

Oma mielikin alkaa juttuja lueskellessa kääntyä GSX:n suuntaan...
cool.gif

Seiskapuolikkaitakin olen katsellut, mutta samassa hintaluokassa olevat on aikalailla ajettuja. Minkälainen tollainen 50 tkm ajettu GSX 750 F mahtaisi olla?

Ja pyörä on tarkoitus talven aikana hommata saksasta.

Nostin tän aiheen ylös sen takia että toi oma lehmä eli,
gsx-f750 on ollut nyt kohta vuoden päivät.
Eli ajattelin että saataisiin vähän keskustelua aikaiseksi
affästä.
Mun viime kesän havaintoja:Alkuperäiset renkaat ovat
luokattoman huonot toinen asia vaihtamalla sliparin
ja säädättämällä pyörastä sai 103hv konetehoa eli
pyörä on aikalailla kuristettu vakoina jä käy todella
laihalla.

Seiskapuolikkaitakin olen katsellut, mutta samassa hintaluokassa olevat on aikalailla ajettuja. Minkälainen tollainen 50 tkm ajettu GSX 750 F mahtaisi olla?
Ja pyörä on tarkoitus talven aikana hommata saksasta.
Niin, mullahan olisi nyt tuo ketjun alussa mainitsemani GSX750F myynnissä
smile_org.gif
. Kilometrejä ehti kertyä 11.900. Pistä privaa, jos pyörä kiinnostaa.

750 äffässä tähänasti kokeilluista paras ajoasento (189cm)
Eipä ne tehotkaan ole mun ajossa kesken loppuneet.
Sammaa mieltä Rahikaisen kanssa  
biggrin.gif

Itse en ole 600F:llä ajellu mutta yksi tyyppi töistä teki sillä reissun saksaan ja meinas notta liika pieni kone oli ja tehopuute meinas vaivata. Itsellä 750F on ollut viimmesen päälle sopiva ja riittävän monipuolinen - taipuu yksinajelusta 2-päällä pörräämiseen ja on sillä ilo kiertää pidempiäkin reissuja.

Plexi on hiukka kuski/kypärä-riippuvainen. Kaverilla on samanlainen 750 kun minulla mutta on hieman minua lyhyempi ja hänellä toimii touring-plexi hienosti kun taas itsellä piti panna orggis paikalleen ettei vispaisi kypärää niin mahottomasti.

Lyhyesti, hanki 750F suoraan ja noitahan saa suomestakin puoli ilimaseksi.

Kesän ajelin gsx-600f:llä ja ihan tyytyväinen olen ollut. Ajan sillä vielä toisenkin kesän. Kesän aikana tuli tahkottua sellainen reilu 10 000km mittariin ja kivaa oli, tosin tuskin se sen kurjempaa olisi millään muullakaan pyörällä ollut.

Koska tuossa härvelissä ei ole hirveästi tehoa niin se antaa anteeksi kuskin kämmejä eikä ole pelkoa että keulisi itsensä selälteen ;)
jossain testissä sanottiin jotain tyyliin "ei loista millään osa-alueella muttei ole huonokaan millään osa-alueella", eli sellainen pikkasen hajuton ja mautonhan tuo on.

Talven aikana olisi tarkoitus käydä säädättämässä pyörä. Sliparia en vaihda, mutta säädöt saavat laittaa kuntoon.

Kertaakaan ei ole kuskannut ketään joten en tiedä kuinka käyttäytyy kuskatessa.

Oonkohan mä vaan sokea mutten nähnyt suzukin tutoeluettelossa enään gsx-600/750F:ää ollenkaan.

Jossain muussa topicissa mainittiin syyksi noi uudet päästömääräykset mallin poistumiseen. Ja onhan se jo ollut markkinoilla vuosia..
Joten tästä alkaen niiden arvo vaan alkaa nousemaan
wink.gif

Ja voihan tässä olla taustalla markkinointikikka, kun ensivuonna tulee markkinoille uusi "vesirosvo", niin seuraavana vuonna esitellään GSX-F korvaaja kokokatteella varustettu "vesirosvo"
idea3.gif

Kokemuksia olis tästä toisesta vaihtoehdosta eli rouvalle hommattiin pari kesää sitten '93 RF600R ja kakkosvaihtoehtona oli he-le-ve-tin hienokuntoinen '98 600 GSX-F. RF tuli sitten taloon; oli paljon edukkaampi ( tottakai kun oli vuosia & kilometrejä takana ) mutta enemmän pelattiin sen varaan ettei tarvi ihan heti olla vaihtamassa...ainakin näiden yksilöiden menohaluissa oli ISO ero. Konetehoissa F= ~90hp RF~100-104hp lähteestä riippuen. Ajoasento oli RF :ssä sporttisempi mutta ei mikään mahdoton. Etuputkien vaimennus on aika mieto--> jäykempi pumppuöljy paransi selvästi tilannetta. Se laturi ei ole big deal, laakeri maksoi 5 € ja tälläinenkin jälkeenjäänyt yksilö onnistui ihan itse laakeroimaan.
Toi RF kulkee jotenkin "salavihkaa" kovaa, oma peli on YZF750R jossa vauhti jotenkin tuntuu enemmän ( onhan siinä voimaakin reilummin), RF on orkkisputkella hyvin hiljainen ja pienen virittelyn jälkeen alusta alkoi "lukea" tienpinttaa tosi hyvin...tuli jokusen kerran todettua törkeän kriteerit täyttävä matkanopeus lähinnä nopeus- ja rpm- mittarin kautta...ooooops!
eek.gif

Käy testaamassa, hinta / laatu on ainakin meidän yksilössä ollut OK

Back