Ride-by-wire vaijeriksi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja devillismo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

devillismo

New member
Terve! Koitin kyllä hakuakin, mutta ei löytynyt. Eli kiinnostaisi tietää löytyykö tietokoneen ohjaamille polttoaineensyötöille muutossarjoja kuskin käskettäväksi? Esim uusi 1,3 litranen kotari vaikuttaa mainiolta peliltä, mutta mikä mättää, että nörtit määrittelee paljonko annetaan syöttöä. Mun Corsaro on juur siksi hauska (eilen taasen todistettu :) että moottori on suoraan käden jatke. Jos haluan antaa tilanteeseen nähden aivan liikaa hanaa, niin se mahdollisuus on mulle suotu :) Ajamisesta tulee kirurginveitsen tarkkaa ja äärimmäisen antoisaa. Miks tietokoneita tungetaan joka paikkaan, ku ne on tarkoitettu lähinnä keskustelupalstoille ruikuttamiseen ja pornon katsomiseen.
 
Ihan mekaanisden vaijerin laittaminen erittäin vaikeata, kannattaa unohtaa...

Mut eiköhän jostain löytyis taho joka osais säätää moottoriohjaussoftan, niin et moottori vastaa kaasukahvan kääntöön & asentoon "kirurgin veitsen" tarkkuudella.
 
Pikkasen on vissiin ymmärretty väärin tuo ride by wire. Ei se tarkoita sitä, että tietokone päättää kuinka paljon kaasuläppiä avataan (toki sitä voidaan käyttää luistoneston yhtenä osana) vaan vaijerin sijasta ecuun on ohjelmoitu kuinka paljon tietty kaasukahvan liike avaa läppiä. Esim. mulla oli superbike kilpurissa säädetty eculta kaasu todella progressiiviseksi. Pienillä kaasunavauksilla sai siis kääntää rulla vähän enemmän, jolloin pienet virheet kahvassa eivät aiheuttaneet heti pidon menetystä vaan luiston säätely oli helpompaa. Isoilla avauksilla sitten kone antoi melko pienellä liikkeellä reilusti lisää voimaa, että sai pyörä ollessa riittävän pystyssä mahdollisimman nopeasti tehot asvalttiin.

Saisi tulla kaikkiin pyöriin tuo niin saisi muokata kaasunvasteen juuri mieleisekseen ilman, että tarvitsee vaihdella kaikenmaailman eksoottisilla profiileilla koneistettuja kaasukapuloita löytääkseen mieleisensä.
 
Saisi tulla kaikkiin pyöriin tuo niin saisi muokata kaasunvasteen juuri mieleisekseen ilman, että tarvitsee vaihdella kaikenmaailman eksoottisilla profiileilla koneistettuja kaasukapuloita löytääkseen mieleisensä.

+1

690 SMC/Endurossa toimitaan samalla tavalla, ECU:a ohjelmoimalla saa kaasuvasteen mieleiseksi, saa vielä helposti tehtyä eri tehokarttoja, miedompaa tekniseen maastoajoon ja täystehot radalle/kadulle.

KTM on huomannut että porukat tekee ite ohjelmointeja ja ilmeisesti tästä syystä 690SMC/Enduro 2014-> alkaen tämä ei ole mahdollista. On vaihdettu ruiskunohjaukset uusiin ja niihin ei enään pääse käsiksi muilla kun KTM:än omilla värkeillä, meni sitten pilaamaan hyvän systeemin.
 
tuo lineaarinen reakointi kaasukahvaan on lähes tärkein piirre moottoripyörässä. ihan kuin olisi kuminauhat kaasussa, eikä vaijereita.

saahan sen lineaariseksi fly-by-wire ruiskullakin. Iso twini vaan on todella ärsyttävä täysin suoralla vasteella. Esim TL suzukit yms kaupunkiliikenteessä on todella syvältä, millin kaasunavaus saa pyörän ryntäämään eteenpäin ja milli pois, niin se moottorijarruttaa rajusti. Kovempaa ajaessa ei tietty haittaa, mutta isot ruiskurungot ja isot läpät kun kääntyy, niin pienillä avauksilla tehoerot on aivan älyttömiä. Jos ajattelee, että kotarissa on se yli 100Nm 2500rpm, niin milli kaasussa suoraan lisäisi vääntöä takapyörällä varmaan kymmeniä Nm:jä, ei varmasti olisi kovin kiva ajella kaupungissa autojen perässä.

Eli ihmiset haluaa lineaarisen, mutta ei kuitenkaan. Se pitäisi olla ihan alhaalla pikkuisen vaimentava, mutta ylempänä melko suora. Suuri osa käyttää kaasua kuitenkin täysin väärin ja vain avaa sen suoraan. Sitten keula nousee ja kohta suljetaan kokonaan ja sitten keula tulee rajusti alas. Ilmeisesti ihmiset on ajaneet liikaa mopoilla, niin se kaasun pumppaaminen rajasta rajaan on jäänyt aivoratoihin. :p
 
Kotikonstein erittäin hankala muutos. Pitäisi vaihtaa ecu/moottorinohjaus johonkin täysin muokattavaan malliin tyyliin Motec, tai sitten hakkeroida orkkis-ecu, josta sitten poistaa ride-by-wire taulut ja niiden backupit ja muut varajärjestelmät sekä kaikki rbw-liitännäiset chekkaukset jne. Vaatisi todella paljon asiantuntemust ko. mallin moottoriohjauksesta tai muuten vaan tietoa, että osaisi tyhjästä rakentaa toimivan setin.
 
Back
Ylös