Rikesakkoja hurjasti  enemmän

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MattiR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MattiR

New member
Rikesakkoja langetettu hurjasti aiempaa enemmän -> UUTINEN

Mitenkäs se nyt olikaan .. sinkkinaru kireälle ja vauhdilla muista ohitse
vai
olikos se sittenkään niin. Muistaakseni joku sanoi, että ohitettaessa
ylinopeus on sallittua... vai ymmärsinkö sittenkään ...
biggrin.gif

PS.
Aina silloin tällöin, kun huomautan, että ylinopeudesta saattaa saada sakkoja,
niin muutamat täällä hermostuvat ja käyttäytyvät ikään kuin se olisi minun
vikani jollain tavalla vaikka eduskunnassa ne lait on laadittu ja laaditaan vastakin
ja poliisin hommana on valvoa, että niitä noudatetaan ja minun puolestani
jokainen saa ihan itse miettiä miten kovaa kulloinkin meinaa ajella.
Vaan haitanneeko tuo ...  
tounge.gif

PS.PS.
Ai niin ja splittaamisesta myös ja pitkien valojenkin käytöstä vähintääkin huomautetaan.
Että on tämä matoinen maailma turhia sääntöjä pullollaan ... vai miten se meni ...
bowdown.gif

PS.PS.PS.
Mutta onneksi peräkylän pelloilla saa vielä ajella miten lystää, mutta
humalassa ei edes sielläkään.
033102bebe_1_prv.gif

Kuvaavaa on tuo IL:n samaisella sivulla oleva gallupkysely (jossa jo yli 10k vastausta, eli huomattavasti kattavampi kuin normigallup) jossa kysytään pitäisikö poliisin puuttua pieniin ylinopeuksiin tarkemmin. 87% (!!) vastaajista vastaa "EI".

Demokratia, missä pelaa?
mad.gif

PS. MattiR:hän ei ikinä aja ylinopeutta.. Pari kesää sitten Norge-reissulla meinannut perässä pysyä kun vauhti nousi välillä 130:iin mutkaisilla 80 alueilla..
tounge.gif
wink.gif

Ne on kivoja pelejä nuo kamerat. Suhteellisen pienellä sijoituksella
kunnon tuotto. Ei tämmöseen pysty Nalle Wahlrooskaan. Kun tä-
män "laman" aikana verotulot väkisinkin vähenevät, on tässä kui-
tenki valtiolle pajatso. Olkaapa tarkkana muuallakin elokuun alku-
puolella, ennen koulujen alkamista. Silloin kenttäväki suorastaan
urakalla mittailee nopeuksia, puhalluttaa jne. Silloin on tehtävä se
vuoden tuottotavoite täyteen. Budjetissahan sakkorahatkin on
kalkuloitu. Viime vuonna juuri elokuun alussa yhden päivän aikana
puhalsin 5 kertaa ja muuna aikana en ollenkaan. Mieltä kyllä läm-
mitti kun yhden puhalluksen jälkeen konsta tutkaili silloista mopoani
ja totesi " teillä on hieno pyörä, hyvää päivänjatkoa". Pienestä se
fiilis on aina kiinni.

Ai niin ja splittaamisesta myös ja pitkien valojenkin käytöstä vähintääkin huomautetaan.
Splittaamisesti min. 15pv. Ei mene rikesakolla, saati huomautuksella. Kokemusta on
bawling.gif
Pari kertaa posliininkin splittaamalla ohittanut, ei edes huomautusta.
sport05.gif
Kuten minäkin, kunnes sitten eräs kerta oli eräälle jädekuskille liikaa, jossa turistessa sitten selvisi että todella siististi ja suurta varovaisuutta noudattaen splitattu, mutta minimi on kuulemma silti pakko antaa ja 15pv siis maksettavaa tuli. Silkkaa
033102ass_1_prv.gif
siis - tai oli vain kaverin munkkirahakassassa liikaa vajetta. Tiesinhän toki että lakia rikoin, maksoin sakkoni ja se siitä. Mutta tilanne oli sellainen että ihan hyvin olisi voinut katsoa läpi sormienkin - ainakin mun mielestä
tounge.gif

Ne on kivoja pelejä nuo kamerat. Suhteellisen pienellä sijoituksella
kunnon tuotto. Ei tämmöseen pysty Nalle Wahlrooskaan. Kun tä-
män "laman" aikana verotulot väkisinkin vähenevät, on tässä kui-
tenki valtiolle pajatso. Olkaapa tarkkana muuallakin elokuun alku-
puolella, ennen koulujen alkamista. Silloin kenttäväki suorastaan
urakalla mittailee nopeuksia, puhalluttaa jne. Silloin on tehtävä se
vuoden tuottotavoite täyteen. Budjetissahan sakkorahatkin on
kalkuloitu.
Ja tuottokin on pajatson luokkaa. Laske huviksesi kuinka paljon euroja tekee 100000 x rikesakko. Sillä rahalla ei tuloarviota paikkailla kuin kosmeettisesti. Tuottoa sijoitettuun pääomaan nähden on aika vaikea arvioida, eikä muustakaan kulupuolesta ei kovasti ole julkista tietoa saatavilla.

Sakkorahat arvioidaan. Tässä vuosien varrella arvio on heittänyt kumpaankin suuntaan, välillä on mennyt yli ja välillä ali. Satunnaisiin tuloihin sakkorahat on laitetaankin. Kuitenkin talousarvioon on arvioitava ihan kaikki mitä valtion kassaan mahdollisesti kilahtaa. Budjetin merkitys ja tarkoitus aukeaa, kun käyttää siitä suomenkielistä termiä talousarvio. Siis ARVIO.

Kaikkihan perustuu arvioon. Jos näyttää siltä, ettei arvioituun tu-
lokseen päästä, toimenpiteitä on kaikin osin tehostettava. Näin
minä ainakin firmassani toimin ja mitenkä tuo valtio käytännöstä
poikkeaisi.

ps. pelikoneitten provisio kaupoissa ja muissa paikoissa oli ainakin
joku aika sitten 16 %. Eipä taida tehokkaampia neliöitä olla

Kaikkihan perustuu arvioon. Jos näyttää siltä, ettei arvioituun tu-
lokseen päästä, toimenpiteitä on kaikin osin tehostettava. Näin
minä ainakin firmassani toimin ja mitenkä tuo valtio käytännöstä
poikkeaisi.
Että oikein satunnaiset erät pyrit saattamaan kohilleen tilinpäätöksessä? No, siitäpä vain, voi sen varmaan noinkin tehdä.
tounge.gif

Arvio ja tavoite ovat kaksi täysin eri asiaa. Sitten on vielä toteuma.

Kuulepa Mr Nox. Pyöritä itse pikkufirmaa jossain Hankenilla opituilla
taidoilla, niin taitavat realiteetit iskeä arvioitua aiemminkin. Se on
ihan turha naperoiden setää opettaa. Sama se pätee sinne valtio-
talouteenkin. Tämä on ihan sama juttu kun pikkupojalta kysyttiin
jostain asiasta että mikä se on. Tiedän, mutta ymmärrän myöhemmin kuului vastaus.

Kuulepa Mr Nox. Pyöritä itse pikkufirmaa jossain Hankenilla opituilla
taidoilla, niin taitavat realiteetit iskeä arvioitua aiemminkin. Se on
ihan turha naperoiden setää opettaa. Sama se pätee sinne valtio-
talouteenkin. Tämä on ihan sama juttu kun pikkupojalta kysyttiin
jostain asiasta että mikä se on. Tiedän, mutta ymmärrän myöhemmin kuului vastaus.
Kokeiltu on ja kokeilu jatkuu nykyisellään hieman eri muodossa kuin yrittäjänä. Tilinpäätökset, talouden suunnittelu ynnä muu on opeteltu kantapäämenetelmällä ja sitten myöhemmin myös teoriassa. Niin tai näin, pikkufirman realiteetit ovat erilaiset kuin pörssiyhtiön tai valtion.

Jotta pysyttäisiin asiassa eikä henkilökohtaisuuksissa ja herroittelussa, niin miten olisi vastauksen laita itse asiaan? Väitätkö, että valtion budjetissa ei pitäisi satunnaisia eriä ja sekalaisia tuloja arvioida ja kirjata jossain muodossa ylös? Tai, että ne peräti ovat tavoitteita arvion sijaan? Että otetaanko vaikka pois momentti verojen korkotulot? Ja jos ei oteta pois, niin pidetään sitä sitten tavoitteena ja vimmatusti pyritään saamaan verojen korkotulot kohdilleen lähettämällä karhukirjeitä satunnaisotannalla? Tai jos vaikka jokin ihan oikeakin tulo jää jälkeen arviosta, vaikkapa Tenojoen kalastusluvat, niin pakotetaan ihmiset hankkimaan Tenojoelle kalastuslupia?

Nuo luvut ovat valtion talousarviossa siksi, että kaikenlaisesta sekalaisesta tulee yhteensä 5 miljardin potti. Siitä sakkorahat ovat alle 100 miljoonaa. Sekin on erittäin kummallista, että vuonna 2007 toteuma oli 99,5 miljoonaa. 2008 arvio oli 85 miljoonaa. Vuoden 2009 arvio 89 miljoonaa. Jos kyse on tavoitteesta, niin valtiohan tavoittelee vähemmän kuin aiemmin on toteutunut, eikö vain? Joten jatkokysymys on, että miksi horistaan budjetin paikkaamisesta? Asiahan on juuri päinvastoin! Jos siis kyse olisi tavoitteesta.

Lopetellaan tähän, sanoja voi pyöritellä suuntaansa. Mukava kun
kerroit nuo sakkoarviot, valtiollahan on suorastaan ale päällä.

Itse poliisilta kuultuna: heidän on vaikea nykyään antaa esim. huomautuksia => sakkotavoitteet on niin kovat, että jos vaivudutaan pysäyttämään, rahallinen määräys pitää antaa.

Että silleen ...

Back