Rispekti meni kerralla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja barfly
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

barfly

Näillä mennään...
kaaduin.

Ajoin työpaikan parkkihallin ajoluiskaa alas maltillisesti, kun tuumasin että voisi hiukka nipistää nopeudesta, koska luiskassa oli "putua" betonin päällä.
Painoin kevyesti etujarrua ja sit mentiin.
Kuulin vaan "kops" ja huomasin olevani kyljelläni betonissa Nighster tassut seinässä kyljellään.

Aluksi en ees tajunnu, mitä tapahtuin.
Kunnes se meni jakeluun, "voi vittu! Tankki varmaan lommolla, koneenposki naarmuilla, perse sentään!"

Nostin pyörän pystyyn ja ajoin sen parkkiruutuun.

Tutkin vauriot "Takavilkun lasi sivusta saanu siipeensä, takavilkun rungosta syöpynyt kulumalla osa, kytkinvivun rungossa vekki, ei muita havaittavia jälkiä.

Siis pyörässä.

Potassa visiiri naarmuilla, potassa leukaosassa naarmu, ajohanskat rikki, ajopuku on ehjä mutta paskainen.

Henkiset vauriot isot, pyörässä kohtuulliset ja ukossa vasemmankäden pikkurilli kipeä, vasen rintalihas sai siipeensä, muuten ok.

Summa summarum.
Lähdin ajelemaan kotia kohti ja huomasin että etuvanne on kiero.

Se oli se viimeinen niitti, vakuutukseen menee.

Ja ylpeyteni nielleenä korjauspaikka on Ruosilankuja 3.

Näin vanhaa koetellaan....
 
Auts.. No mutta onneks selvisit ite ilman pahempia vahinkoja!
Huomenna oma kausi alkaa.. pitää toivoo et ite pysyis pystyssä
sport05.gif
 
Eihän etujarruun saa koskea tuollaisessa tilanteessa. Ei saa nyt suuttua, mutta noinhan siinä voi käydä.
confused_orig.gif
Pahoitteluni!
 
Eihän etujarruun saa koskea tuollaisessa tilanteessa. Ei saa nyt suuttua, mutta noinhan siinä voi käydä.
confused_orig.gif
Pahoitteluni!
ei niin!
tounge.gif


Nyt tiedän.

Alan ajaa samalla tyylillä, ku Suzukillakin ajoin.
Jarrutus aloitetaan AINA takajarrulla (siinä oli helppo muistaa, koska jarruvalot sytty vaan takajarrulla) ja sit etujarrulla tapetaan se nopeus.

Oppi maksoi 300 € + menetetty ajoaika + bonareiden alennus.
 
Auts.. No mutta onneks selvisit ite ilman pahempia vahinkoja!
Huomenna oma kausi alkaa.. pitää toivoo et ite pysyis pystyssä
sport05.gif
Ja tieliikenteessä ei ollu mitään ongelmia.

Ajan varovasti, mutta tein just ton mokan, että viettävään alamäkeen jarrutin etusella.
Siis betonilla sisätiloissa.
Moottorijarrutus ei piisannu.

Kone pyörii 1000 rpm/min testien mukaan.
Mielestäni se on liikaa.
EIköhän tällaisessa tietokoneohjatussa sais sen tyhjäkäynti rpm:n tohon 750-800 väliin.
Täytyy vaan ottaa selvää.
 
Eihän etujarruun saa koskea tuollaisessa tilanteessa. Ei saa nyt suuttua, mutta noinhan siinä voi käydä.
confused_orig.gif
Pahoitteluni!
ei niin!
tounge.gif


Nyt tiedän.

Alan ajaa samalla tyylillä, ku Suzukillakin ajoin.
Jarrutus aloitetaan AINA takajarrulla (siinä oli helppo muistaa, koska jarruvalot sytty vaan takajarrulla) ja sit etujarrulla tapetaan se nopeus.

Oppi maksoi 300 € + menetetty ajoaika + bonareiden alennus.
Tuo jarrutus aloitetaan aina takajarrulla on ikävä kyllä puppua kovemmissa vauhdeissa.. hitaissa vauhdeissa etujarrun käyttö on tilanteesta kiinni. Eli kävelynopeuksissa ei kannata etujarrua tyrkätä ainakaan kovasti, vaan pikemmin laahataan takajarrulla.

Mutta jos maantienopeudessa aloittaa takajarrulla seurauksena voi nopeasti olla takajarrun lukkiutuminen. Lisäksi tässä menee aikaa pois varsinaisen jarrutuksen aloittamisee. Eli tarkoitan tällä nyt sitä kun pyörän paino siirtyy eturenkaan päälle ja saadaan aikaiseksi tehokas jarrutus.

Saa korjata jos olen väärässä...
 
Eihän etujarruun saa koskea tuollaisessa tilanteessa. Ei saa nyt suuttua, mutta noinhan siinä voi käydä.
confused_orig.gif
Pahoitteluni!
ei niin!
tounge.gif


Nyt tiedän.

Alan ajaa samalla tyylillä, ku Suzukillakin ajoin.
Jarrutus aloitetaan AINA takajarrulla (siinä oli helppo muistaa, koska jarruvalot sytty vaan takajarrulla) ja sit etujarrulla tapetaan se nopeus.

Oppi maksoi 300 € + menetetty ajoaika + bonareiden alennus.
Tuo jarrutus aloitetaan aina takajarrulla on ikävä kyllä puppua kovemmissa vauhdeissa.. hitaissa vauhdeissa etujarrun käyttö on tilanteesta kiinni. Eli kävelynopeuksissa ei kannata etujarrua tyrkätä ainakaan kovasti, vaan pikemmin laahataan takajarrulla.

Mutta jos maantienopeudessa aloittaa takajarrulla seurauksena voi nopeasti olla takajarrun lukkiutuminen. Lisäksi tässä menee aikaa pois varsinaisen jarrutuksen aloittamisee. Eli tarkoitan tällä nyt sitä kun pyörän paino siirtyy eturenkaan päälle ja saadaan aikaiseksi tehokas jarrutus.

Saa korjata jos olen väärässä...
Sehän tässä perseelleen menikin, että en jarruttanut "kovasti".
Ainoastaan liikaa tilanteeseen nähden.

En ole yleensä ajanut betoniluiskaa alas kellariin prätkällä.
En tätäennen kun kerran, (eilen).
Silloin en ajatellut nipistää vauhtia.

Näin vaan kävi, toivottavasti ei käy enää.
Tästä pitää oppia,mutta silti aloitan myös kovat jarrut takasella.
Siten, että eka joka ottaa kiinni, on takanen ja etunen on heti mukana.
Ts, jarrutan molemmilla, takanen aloittaa.
 
Joku on joskus pelotellut että kaikki sillä pyörällä joskus tulee kaatumaan. Itse olen huomannut että Kawasaki VN 1500 (jäi vielä taloon) siirtyminen Rocketin puikkoihin on aiheuttanut sen että vauhti on noussut myös tuolla vanhalla väinöllä. Tuollainen mutkatie on hieman erilaista ottaa uudella rocketilla kuin 1988 vanhalla väinöllä mutta nykyään nopeus on sama....toivottavasti kaatuu sitten sillä vanhemalla pyörällä. Rispektit nousi takaisin samalle tasolle kun avauduit asiasta julkisesti näillä foorumeilla.
cool.gif
 
Juu, se opettaa jos sen pyörän kanssa könyää ylös. Itse olen tehnyt sitä usemmin niin nopeasta kuin hitaastakin vauhdista ja vielä kun hengissä on niin toivottavasti ainakin asiasta viisastuneena.
biggrin.gif

Kun olisi kaskokin mahdollista saada vanhaan pyörään niin ei tarvitsisi itse aina korjailla kaikkea
biggrin.gif


Itse heitän aina etujarrua ensimmäisenä, jos nopeus on suurempi kuin kävelynopeus... jokainen tavallaan!
thumbs-up.gif
 
paska tsäkä ja onneksi oli vain harrikka, ei mies, siihen pyörään saa kuitenkin osia. niin ja liukkaalla on hyvä koittaa muistaa se takajarru ensisijaisesti. joskus tulee näitä oikosulkuja kenellä tahansa ja tekee jotain vähän väärin, siitä sitten lähdetään.
 
Tuo jarrujen käyttö onkin aika taidetta kun vanhemmalla kustomilla tipauttaa vähän liian suurella nopudella mutkaan ja asfaltin reuna alkaa tulemaan lähemmäs ja lähemmäs. Enempää ei voi kallistaa kun jalkatapit raapii jo maata. Siinä kerkiää käydä kaikki ennakoivan ajon manailut mielessä miten mutkaan olisi pitänyt tulla kun pyörä ei meinaa millään taipua mutkasta tien mukaisesti ulos. Vielä on selvitty mutta monta on ollut raakaa herätystä vasemmalle kääntyvissä mutkissa.
 
Tuo jarrujen käyttö onkin aika taidetta kun vanhemmalla kustomilla tipauttaa vähän liian suurella nopudella mutkaan ja asfaltin reuna alkaa tulemaan lähemmäs ja lähemmäs. Enempää ei voi kallistaa kun jalkatapit raapii jo maata. Siinä kerkiää käydä kaikki ennakoivan ajon manailut mielessä miten mutkaan olisi pitänyt tulla kun pyörä ei meinaa millään taipua mutkasta tien mukaisesti ulos. Vielä on selvitty mutta monta on ollut raakaa herätystä vasemmalle kääntyvissä mutkissa.
Juu. Se on tuo kustomi silleen tarkka vietävä että sillä pitää osua aikas tarkkaan sille kapealle linjalle jolla sen saa taivutettua nopealla linjalla mutkasta läpi.

Sellaisella pelillä missä on kallistusvaroja ja ominaisuuksia on enemmän saa paljon enemän mahdollisuuksia korjailla linjaa, jos ei osu just kohdalleen.

Siksi oikeastaan iski viehätys kustomeihin, kun ne tarjoaa saman haasteen oikeista ajolinjoista ja tarkasta viennistä kuin kyykyt paljon suuremmissa nopeuksissa, mutta kustomilla sama onnistuu paljon pienemmällä riskillä että on jalkamiehenä lopun kesää.

Mulla ne vibat tulee hyvistä ajolinjoista ja puhtaasta suoritukseta. Niistä saa ihan saman tyydytyksen vikka ei ole sitä ulvovaa mottia alla ja nopeutta tuplasti, niin kuin nuorena.

Ja onhan siinäkin oma tunnelmansa kun jokainen sytytys tuntuu kaarteesta ulostultaessa  
smile_org.gif


Ja hyi hyi, mutta saa siitäkin joskus vibaa kun perässä tulee joku noviisimpi kyykkä kaasu-jarru-kanttaus menetelmällä, eikä saa edes kiinni kustomia, jossa on puolet hepoista ja 50% enemmän painoa ja jonka kuski sitten kaikkia vimpaimia turistellen ja tasapainoillen koittaa saada mutkan ulostuloon aina niin ison ulostulonopeuden ettei suoralla edes isommilla polleilla ehdi ohi ennen seuraavaa mutkaa. Se on ihan uskomaton miten suuri merkitys sillä läpiajonopeudella on, mitä ei voi voimalla paikata ilman suoria. Tuppaa kyllä äkkiä syömään etunakin sivuista sileäksi tuollainen harrastaminen..

Selitä siinä nyt sitten kun oli VTX:n misukka edestä 45 asteen kohdalta nahkakalju ja keskellä oli vielä uraa gummissa.
tounge.gif


Kyllä se vaan kun saa ajettua iltalenkin just nappiin menneillä ajolinjoilla on niin mahtava tunne että pitää palkita itsensä parilla
033102beer_1_prv.gif
 
Ikävä juttu. Itseä vain muuten nolotti tänään. Tehtiin tänään kaupat uudesta (minulle uudesta) pyörästä ja lähdin liikkeen sulkemisaikaan pihasta ja onnistuin sammuttamaan pyörän kaksi kertaa ennen kuin pääsin liikkeelle. Kaiken lisäksi touhujani seurasi kaverini lisäksi pari mimmiä, itsekin prätkillä. Oli sellainen ns. "heti" kiinni ottava kytkin. Enkä uskonut, että ruiskupeli sammuisi niin helposti joten en antanut yhtään kiekkaa. Eikä 600:sen alavääntökään ole niin hyvä kuin tonnisessa. Rispektit (jos niitä olikaan) meni tässäkin tapauksessa. Nolona taakseni katsomatta poistuin paikalta hitaasti mutta varmasti.
 
Mä taas oon harrastanu bensiksellä sähläämistä:

Toissaviikolla Rusan TB:llä ajoin pumpulle ja ihmettelin kun mitään ei tapahdu, ei tuu bensaa vaikka kuinka painoin liipasinta. Mietin siinä sitten että jo on saatana ettei noi laita kylttiä siihen pumppuun kiinni notta Rikki! Työnsin siitä sitten mopon toiselle puolelle ja sama juttu. Hetken aikaa asiaa tarkasteltuani totesin että siinä pumpun yläpuolella lukee suhteellisen isolla KORTTIAUTOMAATTI. Justjust...

Tänään kävin Eltsun Nesteellä suorittamassa samaista toimenpidettä, tosin automaatille suoraan. Näpyttelin koodit ja kaikki ja otin pistoolin käteen vain huomatakseni että mopo on hippasen liian kaukana. Noh, laitoin pistoolin takaisin  
withstupid.gif
ja vekslasin mopon siihen paremmin ja kun otin pistoolin uudestaan käteen niin ei sieltä mitään tullut. Enään. Se on muuten sillee että kortilla kun tankkaa niin pistoolin kun laittaa takas telineeseen niin tankkaus on siinä...
 
Ajan varovasti, mutta tein just ton mokan, että viettävään alamäkeen jarrutin etusella.
Siis betonilla sisätiloissa.
Moottorijarrutus ei piisannu.

Kone pyörii 1000 rpm/min testien mukaan.
Mielestäni se on liikaa.
EIköhän tällaisessa tietokoneohjatussa sais sen tyhjäkäynti rpm:n tohon 750-800 väliin.
Täytyy vaan ottaa selvää.
Harmi, kun kävi uusi pyörä kyljellään, mutta onneksi ei pahemmin käynyt.

Tuo tyhjäkäynti on tuon suuruinen sen takia, että lataus varmasti riittää. Varsinkin uusissa pyörissä, joissa on kaikenlaista sähköistä härveliä, voi liian pieni latausjännite aiheuttaa monenlaisia hassuja ongelmia. Eipä ne ongelmat tietysti niin helposti toteudu hyvällä akulla, mutta varmanpäälle laittavat.

Myöskin päästörajat vaikuttavat siihen, että tyhjäkäynti on säädetty suht korkealle.
 
Joo se hiekka on pirullista kamaa. Meinasin itekin vetää elämäni ekat nupit mopon selässä. Käännyin pikkutielle ja risteyksessä oli tietysti hiekkaa. Ajattelin, että voihan sitä kallistaa, että ei se siitä mihinkään lipeä. Pienellä kallistuksella hiekan päälle ja eikös heti eturengas tehnyt pienen sivuluisun. Toinen jalka lensi heti laudalta sivulle ja kaasukäsi löi paniikissa kierroksia. Tottakai siinä piti olla viiden metrin päässä kaksi miestä puudelia ulkoiluttamassa. Takuulla hinaajia. Sitä paitsi seikkailu Gessu ei olis tollai tehny.

Ota positiivisesti. Halpa ja terveellinen oppitunti se vaan tais olla. Mieluummin sitä noin kaatuu, kuin vaijerikaiteen kautta rekankeulaan, josta 6 akseliparin alta taittaen ladan eteen.
 
Eihän etujarruun saa koskea tuollaisessa tilanteessa. Ei saa nyt suuttua, mutta noinhan siinä voi käydä.  
confused_orig.gif
Pahoitteluni!
ei niin!
tounge.gif


Nyt tiedän.

Alan ajaa samalla tyylillä, ku Suzukillakin ajoin.
Jarrutus aloitetaan AINA takajarrulla (siinä oli helppo muistaa, koska jarruvalot sytty vaan takajarrulla) ja sit etujarrulla tapetaan se nopeus.

Oppi maksoi 300 € + menetetty ajoaika + bonareiden alennus.
Tuo jarrutus aloitetaan aina takajarrulla on ikävä kyllä puppua kovemmissa vauhdeissa.. hitaissa vauhdeissa etujarrun käyttö on tilanteesta kiinni. Eli kävelynopeuksissa ei kannata etujarrua tyrkätä ainakaan kovasti, vaan pikemmin laahataan takajarrulla.

Mutta jos maantienopeudessa aloittaa takajarrulla seurauksena voi nopeasti olla takajarrun lukkiutuminen. Lisäksi tässä menee aikaa pois varsinaisen jarrutuksen aloittamisee. Eli tarkoitan tällä nyt sitä kun pyörän paino siirtyy eturenkaan päälle ja saadaan aikaiseksi tehokas jarrutus.

Saa korjata jos olen väärässä...
Olet oikeassa. Noinhan se menee.
 
Nyt on "peikko" tapettu!
Ajoin sen saman luiskan tänä aamuna.
Ja ette muuten usko että varovasti...
tounge.gif


Tänään vien mopon Ruosilankujalle ja ajokamat Fenniaan näytille.
Eilen vein vahinkoilmoituksen Fenniaan.
 
Back
Ylös