Rokon - kurapyörälle mallia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

vetomies

New member
Rokon - kurapyörälle mallia

Tekevät tuollaista 2-pyöräistä mönkkäriä, jolla voi ainakin mainosmiesten mukaan vetää vaikka suolla, umpihangessa tai järvellä:

https://www.rokon.com

Olisi vähän samantyyppisiä suunnitelmia viritellä KTM 690 sellaiseksi, että se korvaisi moottorikelkan, mönkkärin, enskan ja veneen. Nyt hyviä ideoita kehiin! Jotkut vivusta laskettavat kylkiponttoonit/sivulaukut ja 10 x leveämmät renkaat olisi jo hyvä alku, mutta miten ne saisi mahdollisimman vähällä väkivallalla pyörään kiinni? Vai pitäisikö harjoitella jollain moponraadolla ensin?
 
fetch


Enää puuttuu ponttoonit.. :)
 
Miten oli saatu samaan videoon mahtumaan surkea laite ja paska kuski:)- Kovasti kehu miten on ajanut koko ikänsä crossia, enska... Mun mielestä ajoi eka kertaa kahdella pyörällä. Suomen metät on juurakoita, kiviä kaikkee muuta shittiä. Tuollahan ei päässyt kuin tasasia peltoja:grin:
Näillä Enduro Alaskan hepuilta on sentään joku viihdearvo jutuissa ja toi Yammun BW sentään kulkee eikä tartte taluttaa koko ajan
 
Ei mitään ponttooneita tai 2wd:tä, isoa rengasta kevyen pyörän alle ja hanaa. Tämä olisi mun valinta ja toteuttaisin jos lompakko sen sallisi http://www.2040-motos.com/yamaha/yz...m-conversion-honda-fat-cat-missile-kit--8482/

Yamaha BW olisi tosiaan hyvä lähtökohta, harvinainen peli näillä nurkilla: http://www.nettimoto.com/yamaha/bw/1921561

Ponttoonit tuo painoa ja kömpelyyttä joka ei ole hyvä pehmeissä paikoissa, keveys ja leveät renkaat on ne joiden kanssa mennään pitkälle ja ehkä vielä poiskin sieltä. 690:stä en lähtisi raiskaamaan miksikään ponttoonimänkijäksi, ehkä hulluin ehhdotus mitä olen vuosiin kuullut. :)-
 
690:stä en lähtisi raiskaamaan miksikään ponttoonimänkijäksi, ehkä hulluin ehhdotus mitä olen vuosiin kuullut. :)-
Älä lähde raiskaamaan. En kyllä ole huomannut, että kukaan olisi sinulle edes tuollaisia vaatimuksia esittänyt, mutta ihan varmuuden vuoksi.
 
Tälleen aamukahvipöydästä huudeltuna. Leveät kolmiot eteen, leveämpi takahaarukka välirattaalla, jotta saa ketjun ulos ja samalla hitaammat välit. Ei tarvitse hajottaa olemassaolevia osia ja olisi nopea palauttaa mopoksi kun siltä tuntuu.
 
Tässä kunnon neuvostoarmeijan laite
Kunto kasvaa kantaessa:)
Yamaha yritti kohtuu tosissaan 2wd pyörää
Muistaakseni Laaksosen Marko oli Päitsillä lanseeraamassa tota, mutta vaiettiin sekin kuoliaaksi.
 
Tässä kunnon neuvostoarmeijan laite
Kunto kasvaa kantaessa:)
Yamaha yritti kohtuu tosissaan 2wd pyörää
Muistaakseni Laaksosen Marko oli Päitsillä lanseeraamassa tota, mutta vaiettiin sekin kuoliaaksi.

Tuossa venäläisessä mallissa on jo vähän yritystä! Kaksivetoisen pyörän voisi kohtuuhelposti toteuttaa joko sähkö- tai hydraulikäyttöisillä napamoottoreilla. Perusvoimanlähteenä olisi joku laiskanpulskea 100cc nelari ja se tekisi tehoja jemmaan joko paineakkuun tai superkondensaattoriin (samanlainen kuin PSA:n hybridiautoissa). Silloin saisi hetkellisesti sen 50-100 hp mitä ikinä maastossa tarviikaan, mutta kuitenkin moottorin paino, koko ja kulutus säilyisivät pieninnä.
Vihreätkin kiittäisivät kun voisi sanoa, että tämä on sähköpyörä ja ainoastaan laturi toimii bensalla!
 
Chiristini on valmistanut 2WD enskoja jonkin aikaa https://www.youtube.com/watch?v=si-bI84SZKA

Taitaa US Army olla suurin asiakas jollain sovelluksella
Vauhdikkaammassa ajossa ei tuosta taida olla kuin lisäpainoksi. Kun pyörälle annetaan kunnolla hanaa, niin paino siirtyy kokonaan takapyörälle. Pehmeässä vallissa keula näyttäisi puskevan ja syövän itsensä läpi. Seuraavaksi kuski syö santaa.
Bemarilla tais olla oma kokeilunsa MM -enskassa. Eturatas oli svingin akselilla ja kone pyöri väärinpäin. Luontainen painonsiirtymä kaasua avatessa jäi syntymättä ja pyörä oli kohtuu ajokelvoton laite. Aika pian siirtyivät silloin omistamansa Hussen käyttäjiksi.
 
Taitaa US Army olla suurin asiakas jollain sovelluksella
Vauhdikkaammassa ajossa ei tuosta taida olla kuin lisäpainoksi. Kun pyörälle annetaan kunnolla hanaa, niin paino siirtyy kokonaan takapyörälle. Pehmeässä vallissa keula näyttäisi puskevan ja syövän itsensä läpi. Seuraavaksi kuski syö santaa.
Bemarilla tais olla oma kokeilunsa MM -enskassa. Eturatas oli svingin akselilla ja kone pyöri väärinpäin. Luontainen painonsiirtymä kaasua avatessa jäi syntymättä ja pyörä oli kohtuu ajokelvoton laite. Aika pian siirtyivät silloin omistamansa Hussen käyttäjiksi.

Varmasti nopeammassa ajossa aika paska, mutta hitaammissa voisi toimiakin. Jos vedot ovat pyörimisnopeuteen sidottuja ja esimerkiksi eturengas ei vedä, silloin se tuottaa hydraulipainetta. Laitteessa olisi siis jo sisäänrakennettuna lukkoperä ja luistonesto - tosin aika vaatimaton, mutta kuitenkin. Silloin jos veto on vain joku teho joka syötetään renkaisiin, voi noita sutimis- ja kaivautumisongelmia tulla enemmän.
 
Miten oli saatu samaan videoon mahtumaan surkea laite ja paska kuski:)- Kovasti kehu miten on ajanut koko ikänsä crossia, enska... Mun mielestä ajoi eka kertaa kahdella pyörällä. Suomen metät on juurakoita, kiviä kaikkee muuta shittiä. Tuollahan ei päässyt kuin tasasia peltoja:grin:
Näillä Enduro Alaskan hepuilta on sentään joku viihdearvo jutuissa ja toi Yammun BW sentään kulkee eikä tartte taluttaa koko ajan

Saattaisiko tuossa olla oma haasteensa kun on kaksivetoinen ?)
 
Mun lähestymiskulma aiheeseen on varmasti vähän "väärä". Oma ajatus on, että laitteella pitäisi päästä mahd. lujaa. Josta seuraa tietysti erinäisiä vaatimuksia, keveys, yksinkertaisuus, helppo hallinta...
Lumipeli tässäkin
 
Back
Ylös