Rosmot / ex-itäblokki

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja räpätin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

räpätin

New member
Tarkoitus olisi ponkaista Balttian kautta Kroatiaan het juhannuksen jälkeen.

Minkälaisia kokemuksia / varusteita on porukoilla pitkäkyntisten suhteen?
Uskaltaako pehmeitä laukkuja jättää pyörään hetkeksikään?
Pysyykö teltta satulan päällä pelkillä mustekaloilla?
Onko leirintäalueet syytä unohtaa?
Käytättekö lisälukkoja tms?

Virossa kahtena kesänä ei ole ollut mitään ongelmia, mutta mitens tuolla etelämpänä?
 
Latvia, Liettu ja Puola kierretty toissa kesänä. Majatalojen vartiat sekä hotellin työntekijät laittavat ja ohjaajat mopedit melkein aina sisäpihaan tai sisätiloihin (varasto). Sitten ku vielä laittaa lukkoon niin hyvä.

Latviassa oltiin hotellissa ja tehtiin virhe kun jätettiin mopedi hotellin eteen aivan kaupungin ydinkeskustassa. Aamupalalla sitten n. klo 07.00 katsoin sattumalta ulos ja näin mopedinini vieressä epäilyttävän äijän. Äijä räpläsi tankin korkkia ja yritti ilmeisesti vetää hatseja mun kalliista bensiinistä. Reippaasti pihalle ja kova karjasu suomeksi (Mitä nää äijä oikein duunaat!!) niin äijä otti jalat alle.
 
Sinne vaan rohkeasti ja ilman ennakkoluuloja.Siellä sen enempää ketään ryöstetä kuin muuallakaan.Johan se matka on alkuunsa pilalla jos pelkää koko ajan kaikkien vain varastavan jotain.
 
Hei!

Samansuuntaisia reittisuunnitelmia ensi kesäksi…
Olisi kiva kuulla kommentteja/vinkkejä sielläpäin käynneiltä.

062802moto_prv.gif
 
Latviassa oltiin hotellissa ja tehtiin virhe kun jätettiin mopedi hotellin eteen aivan kaupungin ydinkeskustassa. Aamupalalla sitten n. klo 07.00 katsoin sattumalta ulos ja näin mopedinini vieressä epäilyttävän äijän. Äijä räpläsi tankin korkkia ja yritti ilmeisesti vetää hatseja mun kalliista bensiinistä. Reippaasti pihalle ja kova karjasu suomeksi (Mitä nää äijä oikein duunaat!!) niin äijä otti jalat alle.
Höh, itse tyrkkään aina LoTjan Reval Latvijan pääoven viereen vaikka respassa vähän siitä valittavatkin ja kehottavat viemään hotellin parkkihalliin.
Tuossapa on hyvin säilynyt hotellin vartijoiden ja taksikusien silmälläpidon alla viimeiset kymmenkunta kertaa. Kerran on mopon GSM-hälytin pirauttanut yläkertaan omaan kännykkään, että nyt joku räplää...Kun kävin katsomassa, niin siihen viereen oli joku tyrkännyt fillarin, joka nojasi hieman sivulaukkua vasten. Sen koommin olen hieman himmannut tärinäanturin herkkyyttä...

Kyllä noissa Baltian maissa normijärjellä pärjää. Tokikin on muistettava myös se, että erilaisilla pyörillä on erilainen markkina-arvo myös pitkäkyntisten silmissä. Kaikkein myydyimmät pyörämallit ovat haluttua tavaraa myös "jälkimarkkinoilla". Oma 400 kiloinen LoTja ei varmasti ole halutuimpien pyörien listan keulilla sen enempää rehellisillä kuin epärehellisilläkään markkinoilla, joten ehkä siksikin on saanut olla rauhassa. Joitakin toisia pyöriä kuulemma keräillään Hiab-autoilla...vai liekö urbaanilegendaa.

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
10 vuotta ny tahkottu. Ikinä ei oo ollu ongelmia. Via Baltica on hyvä reitti pelimestoille. Rupee kyllä maistuu puulta, ku riittävästi tahkoo, mutta siirtymäreitti parhaasta päästä.
 
Kyllä tuota Eestiä useamman kerran kiertäessä olen pyrkinyt saamaan mopon yöksi vähintäänkin näkösuojaan. Ja jos ei näkösuojaan, niin sitte näkyville, ikkunan alle. Kerran mopo oli Jänedan hostellin kellarikäytävällä ja parissa paikassa tallia on tarjottu kysymättäkin.
Useimmiten turvallinen paikka löytyy, kunhan vaan kysäisee..

Kroatiassa (Zadarissa) oltiin 2007 kesällä privaattimajoituksessa ja siellä ensi alkuun epäilyttti jättää pyörää avoimelle pihalle. Vaan eipä siellä pelättävää ollut ilmeisesti sen enempää kuin kotimaassakaan, sillä isäntäväellä oli ulko-ovetkin auki ympäri vuorokauden. Kroatia on muutenkin asiallisen ja turvallisen oloinen maa - aivan toista kuin entisen itäblokin maat, kuten Baltia, Bulgaria, Puola jne.. Kukaan ei tyrkytä mitään, eikä yritä kusettaa, taskuvarkaistakaan ei ole vaivaa.

Eniten hirvitti jättää mopoa Prahassa erään hostellin oven eteen, sillä siellä ei ollut yöpäivystystä. Respan henkilöltä kysyttiin, mitä mieltä hän on pyörän jättämisestä kadulle ja mahtaako pyörä säilyä siinä yön yli. Vastaus oli jotenkin sillain, että kukapa tietää.. Ymmärsin niin, ettei ainakaan itse olisi jättänyt..

Hälytin on ja myös kunnollinen VAT-lisälukko aina mukana. Jo (ainakin Turvan) vakuutusehdot sitä edellyttää.. Leirintäalueet unohtaisin ja teltan jättäisin kotiin, mutta majoitusmuotohan on jokaisen oma valinta.
Mikäs siinä teltassa mukavalla kelillä, mutta entäs jos vettä tulee taivaan täydeltä ja heti monta päivää..? Keski-Euroopassa osaa olla keskikesälläkin helvatin kylmä. Päivälämpötila pyöri 10 asteen paikkeilla, kun Kroatasta palattiin.
 
Back
Ylös