Rotta/Survival pyörä(t)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hylky
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Hylky

New member
En löytänyt topikkia aiheesta, niin ajattelin sitten tehdä moisen!

Eli siis, nyt kun rupee pikkuhiljaa loppumaan ajokelit, niin päätin ottaa projektiksi tulevaksi talveksi Honda NTV 650 Revere:n ja tuunata siitä Rotta/Survival pyörän!



Tähän tyyliin olisin Hondani satulaa duunaamassa, mutta onko tieliikenteessä olevassa moottoripyörässä pakko olla takalokari?
Ja mitäköhän Sinivuokkoset mahtaa sanoa Rotista? Pyärä olisi siis tulossa ihan normaali jokapäiväiseen käyttöön!
NewTankCity2jpgsml.jpg


Jatketaan/jaetaan Rotta-aiheiset keskustelut tässä topicissa!
Onko kellään kokemuksia Rottapyörän rakentelusta?

EDIT: linkki Rotta sivuille http://www.mattblackrat.com/gallery.htm

EDIT: Videopätkää vähän rotan kasaamisesta: http://www.youtube.com/watch?v=ZP9YqQrHN38
 
Pitäähän siellä takalokasuoja olla, samoin kilven paikka (sijainti ja korkeus) on määritelty. Lisäksi pitää olla valot ja heijastimet. Kannattaa siirtyä www.mmaf.fi sivuille, siellä on ohjeet valoihin ja virityksiin.
 
Kilven korkeus maasta min 20 cm, max 150 cm, maksimikallistus ylöspäin 30 astetta, täytyy näkyä 30 asteen kulmassa perästä katsottuna molemmille sivuille.

Lokasuojat ja roiskesuojat eivät tietääkseni ole enää pakolliset. Toki ne poistettaessa on tehtävä muutoskatsastus.

Ton paikkansapitävyys pitää viel tarkistaa...
 
Asiaa! Näitä pitäis olla enemmän.

Maalaus on ainakin helppo. Löytötavaratalosta halvalla mastonin mattamustaa eikä tarvi ees rajausteippiä. Kuhan vaan suihkuttaa
biggrin.gif


Toine vois olla suojamaali mitä suihkutetaan yleensä pickappien lavoille. Nimeä en ny tähän hätään muista. Tulee semmonen saatanan kestävä ja röpeliäinen pinta.

Eikä tarvi enään ikinä huolehtia naarmuista, pesemisestä yms.

Eikai ne poliisit mitään noista sano. Saattavat vaan pysäyttää useammin riippuen kuinka "rotta" siitä tulee.
 
omasta mielestä ei kannata tehdä raakaan käyttöön pyörää jossa ei ole takalokaria.

eikä tommosia selkäänpuukotusrautoja kannata laittaa.
 
omasta mielestä ei kannata tehdä raakaan käyttöön pyörää jossa ei ole takalokaria.

eikä tommosia selkäänpuukotusrautoja kannata laittaa.
Juu siis eihän tai enhän mä nyt ihan suoraan viitti kopioida, mutta tohon tyyliin tulee tapahtumaan takahäkille. Ei tarkotuskaan vetää ihan överiksi, ettei kaatumisen jälkeen tartte peräsuolesta kettinkiä ulos repiä
smile_org.gif


Ens viikolla varmaan alkaa projekti ja sitten laitan kuvia tulemaan!
 
Turvallisuusnäkökohdat ei taida olla päällimmäisenä mielessä rottapyörää kasatessa. Rottapyörät on aina kiehtonut jollakin kierolla tavalla. Hassu alalajinsa tässä jalossa harrastuksessa. Valmistautukaa hyökkäyksiin abs-kuskeilta jotka käyttävät selkäpanssareita kilpinään. Sotaan käydään pallon turvallisimmat vermeet niskassa pyörät juuri kiilloitettuna.
tounge.gif
 
Asenne lähinnä kiehtoo näissä Survival/Rottapyörissä!
Ei mitään vahauksia,pesuja ja +1000€ ajokamoja päällä.
Senku antaa mennä! Sateella sateensuojaan ettei prätkä "puhdistu" ja välttää vesilätäköt myös!
Maastohousut,maiharit, hihaton rottarotsi ja joku ikänsä nähny skydde päähän ja tielle!
Jos pyörä kaatuu seisontatuki päällä, niin lähinnä ajattelee: hitsi toivottavasti bensa ei läikkyny
smile_org.gif
 
Minulla on sellainen käsitys rottapyörästä että sellaista ei rakenneta vaan aika ja kilometrit tekee rottapyörän.
 
Aika hauska, että bongasin samaisen pyörän briteissä 2008, toki jatkojalostettuna.

_small.jpg


Itse laitoin Buellin myyntiin tuossa syksyllä toiveena saada vastaava prokkis talven ratoksi. Kohteena tosin harkitsin myös Suzuki RX:ää ja Honda VFR 750:ä.

Valitettavasti en ole vielä ameriikankulkineesta kauppoja tehnyt, joten rottaus saa odottaa. Laita toki kuvia.
 
Minulla on sellainen käsitys rottapyörästä että sellaista ei rakenneta vaan aika ja kilometrit tekee rottapyörän.
Noh, joissain tapauksissa vähempikin aika ja kilometrit riittää, kun tarpeeks usein vetää nutulleen... eli se rakentaminen tulee mukaan siitä, että saa pyörän taas liikkeelle.
Jonkintasoinen rottis tosta Apriliasta varmaan tulee kun yritän sen tässä joskus kursia kasaan ja takas liikenteeseen. Kyllä siitä varmaan ainakin vähän erikoisen  näköinen tulee kun iskareita, syyläriä yms. osaa tulee erimallisista pyöristä, mitä nyt on sattunut halvalla saamaan.
Tai no minimikustannuksella "rottaa" rakennettaessa ei tulisi maaleja ostettua, mutta eiköhän se mattamustan värin saa, kun koko pyörä on ruvella ja en muutenkaan ole koskaan tykännyt tosta mustan päällä olevista kirjavasta tarroituksesta.
 
rottapyöriä
Tuollahan niitä on, kuviakin vaikka kuinka paljon.
Alunperin kai idea on ollut ostaa halvin raato, joka
kulkee ja sit tuunata se sopivaksi. Ennen vanhaan
oli sellainen lehti kuin Awol, sieltä niitä tuli kateltua.
Itelläkin pari pyörää menossa tuohon suuntaan.
-eeko
 
Juu tuo "mun" Revere on tosiaan emännän minkä se on aikoinaan isältään saanut, mutta eipä se siihen ole koskenut varmaan 5-6 vuoteen... mittarissakin on jo 75tkm, mutta silti toimii kuin junan vessa!
No penniäkään pyörään ei ole mennyt jos nyt perus öljyjä/bensoja lasketa mukaan, että tosiaan 0€ menolla rottasuuntaan! Tai saattapihan noihin katkasulaikkoihin ja hiontalaikkoihin mennä muutama euro ja maaleihin. Ja jos jotain mukavaa rekvisiittaa liittää, ei muuta ku romikselle tai kirpputorille!


Asiasta kukkaruukkuun, otin tossa jokinaikaa sitten perälaukun irti, ja alta paljastu siitä takavalon päältä katteessa .ORG! tarra!!
biggrin.gif
en ole ikinä sitä siinä huomannut ennen eikä emäntä
smile_org.gif
 
noita on vähän eri luokkia, on rotta pyörät, survival pyörät ja sitten maakohtaiset erot. jenkkien rottapyörä on joku vanha hooree, johon on liimattu pullonkorkkeja ja kaikkea kettingitpätkää, vaivaa on nähty enemmän kuin yhteenkään pestyyn gixxeriin. joten se siitä hällä väliä asenteesta.

englannin survival pyörät on hienoja, ei mitään romua, vaan siisti mattamusta peruspyörä. oikeastaan rottapyörä voi olla romu joka jotenkuten pysyy kasassa, mutta survival pyörä on tehty selviytymään. iso tankki, matta musta ja hyvässä kunnossa, jotta sillä voi 'selviytyä' sitten jostain apocalyptisen tapahtuman jälkiseuraamuksista. ei sinne lähdetä millään teippivirityksellä.

itsellä oli yksi 750 honda mattamustana ilman katteita 90 luvulla. yksi pyöreä 'traktori' lamppu ja pelkkä nopeusmittari. ei ollut kellään silloin mattamustia pyöriä, jostain englannin awol lehdestä mallia.. oli se siitä kiva, että edellinen pyörä oli kiillotettu ja kiiltävän musta, sehän menee ihan hirveen näköiseksi sateessa. koko ajan saa vahata koneenposkia ja pestä maalipintaa. tuota mattapyörää ei tarvinnut. se oli sateessa paljon, näytti aina samalta.

survival pyörän pitää olla maksimi luotettava, siis lähtökohtainen pyörä pitää olla luotettava ja luotettavuutta pitää parantaa esim kaatumaraudoilla, ettei matka katkea mihinkään paikalta kaatoon. sehän olis häpäsy!

JT
 
^^ just noin. Amerikkalainen rotta-tyyli on tyypillisimmillään että vanhaan touring-harrikkaan isketään kiinni kaikki kama mitä reissuilla on ojien pohjilta löytynyt ISO kuva

brittien tyyli taasen on tyyppillisesti nimenomaan survival. Mad Max -elokuvat, jos ei nyt synnyttäneet niin ainakin paljon vaikuttaneet tähän. Vanha AWOL:n kansi

Harrikka-piireissä, meillä ja muualla, on pitkään voimissaan ollut matta, kiilloton tyyli, kenties vastakohtana normaalille kiiltvälle kromille. Pyörän ei muuten tarvitse olla erikoinen, toki se voi sitä olla, esim. chopper. Esim. exile-pyörä

no sit yksän variaatio on että pyörästä tehdään läpeensä ruostuneen ja potkitun näköinen KLIK


no, olennaisinta rottapyörässä lienee kuitenkin että se ulkonäöstään huolimatta toimii kaikin puolin loistavasti. Mitäs vitsiä siinä olis että paskan näkönen pyörä myös oikeesti olis paska
 
Onkos kuukaudessa homma jo edennyt kuvauksellisiin asteisiin vai ollaanko vielä piirustuspöydän äärellä?
 
Tämä lienee kuuluisin ja noteeratuin rottapyörä kautta aikojen, Smittyn -44:nen Knucklehead

Cyril Huzen blogissa pieni juttu Smittystä ja Knucklesta. Ekan kerran muistan nähneeni tämän Smittyn pyörän jossain 80-luvun V8-magazinesta jossa oli daytona bike weekiltä juttua.  


TIJ:n mainitsema ruostutettu ja potkittu pyörä tuli bongattua Suomen Super Rallyssa himoksella v.2000. Otin tuosta värkistä muutamia kuviakin omiin kokoelmiin. Yksityiskohtia täynnä, ettei ihan pelkästään potkimalla ole tehty ja sateessa ruostutettu. Mainittakoon vielä että samainen pyörä oli aiemmin samana vuonna Daytonassakin bongattu.  
bowdown.gif
 
Back
Ylös