• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

RSV Mille R ´02 dynotuloste

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jopi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eipä ole taru loppunut vaikka selkeät todisteet asiasta on. Eipähän noista kyllä mitään numeroa ole tehtykään,lähinnä pientä hilpeyttä herättänyt. Olen muistaakseni kertonut tämän jo aikaisemminkin mutta selvitetään vähän mitä tarkoitin. Herra x oli laittanut palikkaa mopoonsa ja vei sen penkkiin A. Tehoa lähti omistajan mielestä liian vähän kun kavereilla on lähteny näin ja näin paljon samoilla osilla. Tästä suivaantuneena ajoi penkkiin B jossa pyörä mitattiin ja säädettiin uudestaan. Avot,5hv tuli lisää lähtötilanteeseen verrattuna. Tyytyväisin mielin penkkiin A takaisin ja rinta rottingilla uusi mittaus että nyt pamahtaa. Mittaus osoitti että kaks hv jäi sille reissulle vaikka 5 olis pitänyt lisää tulla. Tämä tarina on tosi,eikä varmaan ainut kerta. Minusta tuntuu että kun pyörää penkkiin vie kaveri joka ei osaa lasinpyyhkijän sulkia vaihtaa niin kynnys pikku kusetukseen on matalampi. Onhan se hyvää mainosta kun kaveri sitten kertoo eteenpäin että siellä saatiin näin ja näin paljon lisää tehoa noilla osilla. En tiedä,nämä olivat vain minun ajatuksia asiasta.

Eipä ole taru loppunut vaikka selkeät todisteet asiasta on. Eipähän noista kyllä mitään numeroa ole tehtykään,lähinnä pientä hilpeyttä herättänyt. Olen muistaakseni kertonut tämän jo aikaisemminkin mutta selvitetään vähän mitä tarkoitin. Herra x oli laittanut palikkaa mopoonsa ja vei sen penkkiin A. Tehoa lähti omistajan mielestä liian vähän kun kavereilla on lähteny näin ja näin paljon samoilla osilla. Tästä suivaantuneena ajoi penkkiin B jossa pyörä mitattiin ja säädettiin uudestaan. Avot,5hv tuli lisää lähtötilanteeseen verrattuna. Tyytyväisin mielin penkkiin A takaisin ja rinta rottingilla uusi mittaus että nyt pamahtaa. Mittaus osoitti että kaks hv jäi sille reissulle vaikka 5 olis pitänyt lisää tulla. Tämä tarina on tosi,eikä varmaan ainut kerta. Minusta tuntuu että kun pyörää penkkiin vie kaveri joka ei osaa lasinpyyhkijän sulkia vaihtaa niin kynnys pikku kusetukseen on matalampi. Onhan se hyvää mainosta kun kaveri sitten kertoo eteenpäin että siellä saatiin näin ja näin paljon lisää tehoa noilla osilla. En tiedä,nämä olivat vain minun ajatuksia asiasta.
Minäkin oon kuullu tuollaista tapahtuneen joskus, mutta nykyään en usko siihen olevan kenelläkään varaa..

Netissä leviää juttu siihen malliin, että yksi mokaus josta jää kiinni, aiheuttaa aikamoiset vahingot.

Tämä tarina on tosi,eikä varmaan ainut kerta. Minusta tuntuu että kun pyörää penkkiin vie kaveri joka ei osaa lasinpyyhkijän sulkia vaihtaa niin kynnys pikku kusetukseen on matalampi. Onhan se hyvää mainosta kun kaveri sitten kertoo eteenpäin että siellä saatiin näin ja näin paljon lisää tehoa noilla osilla. En tiedä,nämä olivat vain minun ajatuksia asiasta.
Voisi ehkä tietysti siirtää tän tuonne mp-tallin osioon mutta:

Mä en oikeastaan tiedä mitään jarru ynnä muista penkeistä. Joskus vähän lueskelin kun mietin että kannattaisiko sellainen rakentaa niiden rakenteesta (tulin lopputulokseen ettei kannata omalla käytöllä)

Sen verran kuitenkin olin ymmärtävänäni että samalla pyörällä saadaan erityyppisistä tai samankin valmistajan/rakenteen penkeistä hyvinkin erilaisia tuloksia ja tulokseen saamiseen vaikuttaa iso joukko tekijöitä eikä välttämättä tarvitse edes tätä varten kusettaa.

Tuo KemiMC:n penkki on siinä mielessä hyvä paikka tarkistusmittausten tekemiseen, koska ne ei tee sillä mitään suurta bisnestä, vaan hommaa toimii lähinnä harrastepohjalta. Eli niillä ei oo mitään syytä säätää penkkiä näytäämään liikaa tms.

Offtopiikki: mitenkäs nuo penkit kalibroidaan? Vai vedetäänkö vaan "tehdasasetuksilla" vuodesta toiseen? Näin suorinvartaloin voisi kuvitella, että ei ole aivan pieni prosessi, jos halutaan, että marginaali pysyy prosentin-parin sisällä koko vetoalueella.

Olen täysin samaa mieltä kuin tomppak! Niillä ketkä tekevät hommaa täysipäiväisesti työkseen on asia EHKÄ hiukan erilailla. Ajattele tilanne että myyt jollekin vaikka 2000 eurolla kikaleita pyörään,säädät ja hierot sitä penkissä ja lopputulos on +5hv renkaalle. Siinähän äkkipikaisemmalla kaverilla voi hermot palaa ja käydä penkittäjän pahoinpitely mielessä. Tätä ei tietenkään voi yleistää mutta mielestäni monella on ihan liian suuret odotukset tehon lisääntymisestä esim.perinteisillä slipari,suuttimet+putsari virityksellä ja sitäkautta helposti pettyy todelliseen lopputulokseen.

sanoi:
Ajattele tilanne että myyt jollekin vaikka 2000 eurolla kikaleita pyörään,säädät ja hierot sitä penkissä ja lopputulos on +5hv renkaalle. Siinähän äkkipikaisemmalla kaverilla voi hermot palaa ja käydä penkittäjän pahoinpitely mielessä.
No semmoselle numeronpalvojalle voi sitten myydä vaikka Telex tekomunan, tai jonkun teippiikiinnitteisen hepinjatkeen, tai hiukan insinöörimmälle vaikka vanhan skoopin kotiin koristeeksi. Aika harvassa on varmaan moiset hihhulit, tai sitten valittu harrastus on hiukan väärä.
En usko että kellään penkityspalveluita tarjoavalla firmalla on moiseen kiinnostusta saati tarvetta.

Niin ja menee taas jo pahasti sinne insinöörionanian puolelle, ohi alkuperäisen aiheen.

ite en usko et kukaan koittaa kusettaa asiakkaitaan. toiset penkit on vaan paljon nuukempia antamaan lisää hevosia. ja se on kumminkin monesta asiasta kiinni kuin paljon tehoa tulee, esim säätäjästä. lämpötilakin vaikuttaa asiaan.

Tuo mitä kirjoitin penkittäjän pahoinpitelyyn liittyen oli kärjistetysti/huumorilla kirjoitettu tietysti. Mutta saattaahan se olla kauhea pettymys kun isolla rahalla laitat osaa ja odotukset on korkealla ja sitten siihen 160hv:n pyörään ei sitä 200hv tulekaan. Itsekkin tiedän tälläisiä tapauksia. Totta kai pienet heitot penkityksen yhteydessä on mahdollisia mutta jos saman päivän aikaan eroa tulee tollanen 10hv koneelta niin siinä ei pienet lämpötilan vaihtelut riitä. Eihän kukaan tietenkään asiakkaitaan huijaa,minäkin tiedän tapauksen jossa naispuolisen ihmisen autoon tehtiin täydellinen koneremontti irroittamatta edes öljypohjaa. Eihän siinäkään yritetty huijata,asentaja vaan kuuluu kategoriaan joka vaihtaa männänrenkaatkin kunhan kierroksia on alle 3000.

Pitää nyt sanoa ettei tule väärinkäsityksiä, että olen erittäin tyytyväinen TT-Motorsportin tekemään työhön, enkä missään nimessä ole sanomassa tuloksia tekaistuksi. Suosittelen muillekin tuota pajaa!

Käyn kuitenkin Kemissä penkittämässä pyörän uudelleen, jotta näen paljoko todellinen tehonlisäys on ollut, koska penkeissä on eroja, eikä minulla ole tuloksia vakiopyörästä TT-motorsportin penkissä.

Paljonko on hukka koneelta takapyörälle, olisiko noin 10%. Joskus on käytetty sen suuruista lukua. Hukkaan tietty vaikuttaa moni asia mutta optimitilanteessa.Esim. Mille koneteho 126hp antaisi takaselta n.113hp. Kemin tulos 104hp kertoisi konetehoksi n.114hp joka kuulostaa tosi vähältä.
Teho jonka TT-Motorsport pyörästäsi sai on aivan uskottava
tulos ja hyvä sellainen n. 3-5hp enemmän mitä saadaan sliparilla ja lastulla.Ja tuo käyrän muoto on oikein onnistunut, mikä varmaan on tärkein pointti. Mutta Kemin penkin antamaa tosi matalaa tulosta en ymmärrä.(10%mukaan koneteho pyörässäsi olisi n.138hp) Joku jolla on tarkempaa tietoa hukasta voisi täsmentää asiaa.

Paljonko on hukka koneelta takapyörälle, olisiko noin 10%. Joskus on käytetty sen suuruista lukua. Hukkaan tietty vaikuttaa moni asia mutta optimitilanteessa.Esim. Mille koneteho 126hp antaisi takaselta n.113hp. Kemin tulos 104hp kertoisi konetehoksi n.114hp joka kuulostaa tosi vähältä.
Teho jonka TT-Motorsport pyörästäsi sai on aivan uskottava
tulos ja hyvä sellainen n. 3-5hp enemmän mitä saadaan sliparilla ja lastulla.Ja tuo käyrän muoto on oikein onnistunut, mikä varmaan on tärkein pointti. Mutta Kemin penkin antamaa tosi matalaa tulosta en ymmärrä.(105 mukaan koneteho pyörässäsi olisi n.138hp) Joku jolla on tarkempaa tietoa hukasta voisi täsmentää asiaa.
Moni penkki käyttää sellaista n. 12% kerrointa.

Bike World jopa vain 9%, mutta ne yrittää ilmeisesti mitata sen, ja siitä tuo "väärä" tuloskin.. Ne kun mittaavat sen kun kone pyörii "vapaa", niin ettei veto ole päällä. Silloinhan hävikki on tietenkin pienempi kun sitä ei kuormiteta.

Kaippa tuo 12% on hyvä keskimääräinen arvio ketjuvetoisen prätkän hävikiksi!

Täytyy kanssa väärinkäsitysten välttämiseksi kertoa että tässä topicissa mainitut pajat eivät liity kertomaani tarinaan millään tavalla. Toivottavasti sellaista ei enää missään tehdäkkään.

Tässä on mielestäni hyvät ja yksinkertaiset ohjeet, jonka jokaisen tulisi muistaa viedessään laitetta penkitettäväksi, silloin saa oikeasti rahalle kaikkein eniten vastinetta, kuin esim. eurot / saadut hevosvoimat

copy/paste eräältä dyno firman sivulta:

”Se mitä varsinaiset numerot näyttävät, ei ole säädettäessä olennaista. Olennaista on se, minkälainen MUUTOS suorituskykyyn saadaan säätämällä moottorin…”

”Dynolle kannattaa tulla valmistautuneena ja realistisin odotuksin siitä miten moottori antaa tehoa. Pieni muutos kerrallaan oikeat säädöt löytyvät; toisissa helpommin, toisissa vaikeammin!

Tieto on voimaa - ja tässä tapauksessa hevosvoimaa.”

minulla oli vuoden 01 mille R , siihen oli vaihdettu arrowin koko
putkisto (2-1 racing ) aika kovaääninen ,vaimentimessa luki:
ei maantie käyttöön. myös arrowin lastu oli vaihdettu.
dynossa oli mitattu 130,6 hv ja 109Nm takapyörältä.
eipä ole montaa tullut vastaan jossa olisi enemmän voimaa.
terv. Jari V.

minulla oli vuoden 01 mille R , siihen oli vaihdettu arrowin koko
putkisto (2-1 racing ) aika kovaääninen ,vaimentimessa luki:
ei maantie käyttöön. myös arrowin lastu oli vaihdettu.
dynossa oli mitattu 130,6 hv ja 109Nm takapyörältä.
eipä ole montaa tullut vastaan jossa olisi enemmän voimaa.
terv. Jari V.
Tai enemmän meteliä.
tounge.gif

Mutta ihan kivat lukemat vanhasta Millestä.

Back