• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

RT:n suodatin jumissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja aspi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

aspi

New member
Nyt se myrkyn lykkäs.
RT1200:n öljynsuodatin on kiinni ja näköjään pysyy. On huoltomies vääntänyt tosi "momenttiin".
Suodatin on malliltaan sileäpintainen lieriö ja alapäässä on "mutteri" hylsyavaimelle.
Yritin aukaista hylsyavaimella, mutta mutteri lähtee kiertymään ja suodatin ei.
Perinteinen remmiavainkaan ei oikein ahtaassa paikassa mene paikoilleen.
Onko apukeinoja, jolla tiukkaa kiinnitystä voisi helpottaa?
Niin, onhan siinä normaalikätinen kierre?

Nyt se myrkyn lykkäs.
RT1200:n öljynsuodatin on kiinni ja näköjään pysyy. On huoltomies vääntänyt tosi "momenttiin".
Suodatin on malliltaan sileäpintainen lieriö ja alapäässä on "mutteri" hylsyavaimelle.
Yritin aukaista hylsyavaimella, mutta mutteri lähtee kiertymään ja suodatin ei.
Perinteinen remmiavainkaan ei oikein ahtaassa paikassa mene paikoilleen.
Onko apukeinoja, jolla tiukkaa kiinnitystä voisi helpottaa?
Niin, onhan siinä normaalikätinen kierre?

Perushaaste. Ihan normaali jenka on. Onhan sulla varmasti oikea hylsy/oikea määrä kulmia? Mutta oli niin tai näin, niin poraa siitä hylsästäs pari kolme reikää läpi suodattimeen ja vedä noihin peltiruuvit. Jo aukeaa...

Tässä(kin) taas yksi syy miksi teen huollot itse. En vedä suodattimia ja proppuja niin kireälle (edes manuaalin momentteihin) että joutuu noita otsasuonet pullollaan avaamaan. Öljynsuodatin on sellainen, jotta jos se vuoden pari (ajokilometreistä/huolloista riippuen) jököttää vaihtamatta, niin taatusti on piukassa varsinkin jos vedetään kirjamomenttiin. Ei noita oikeasti tartte vääntää niin jotta ähisyttää....

Viimeksi muokattu:
Aina olen vääntänyt suodattimen kiinni paljain käsin, ilman avainta. Koskaan ei ole tiputellut jälkikäteen. Toisaalta... jos suodatin on ahtaassa paikassa, silloin kiristys MALTILLISESTI avaimella:thumbup:

Aina olen vääntänyt suodattimen kiinni paljain käsin, ilman avainta. Koskaan ei ole tiputellut jälkikäteen. Toisaalta... jos suodatin on ahtaassa paikassa, silloin kiristys MALTILLISESTI avaimella:thumbup:

Joo, se C-A-D:n mainitsema "manuaalimomentti" on jotain 10 Nm. Öljyisin käsin nätisti vääntämällä tulee kohdilleen. Itse olen pruukannut lyödä ruuvarin läpi...

Siis irroittamisvaiheessa.

Se lähti irti :D
Löin ison ruuvarin läpi ja väänsin otsasuoni pullolaan. Oli muuten lujassa, meinasi usko ja voima loppua.
Loppu hyvin kaikki hyvin!!
Kiitos taas hyvistä neuvoista.

Moni vääntää suodattimen melko tiukkaan, koska pelkäävät, että se alkaa vuotamaan.
Kun kunnolla puhdistaa lohkon vastinpinnan ja voitelee suodattimen tiivisteen, niin yksikään öljynsuodatin ei vuoda, vaikka se kiristetään käsin luistavat hanskat kädessä.
Jos vuotaa, niin sitten on puhdistus tehty huonosti, siellä on vanhan äljynsuodattimen tiiviste vielä paikoillaan (tuplatiiviste) tai lohko tiivistepinta ei ole suora.

Tuossa edellisessä mopossa 1100rt oli edellinen omistaja "unohtanut" sinne vanhan tiivisteen, ja vetänyt sitten apinan raivolla kiinni sen suotimen.. löin meisselin läpi, ei auennut kuoret hajos.. sen jälkeen olikin aika savotta kaivaa kaikki paska sieltä pois ja rakentaa avain millä sai väännettyä sen kannan pois sieltä..
:-/
tuossa 1200 se suodatin on hieman enemmän esillä..

/K

Käsin kun suodattimen kiristää, niin ei se liian tiukkaan mene. Tuo tiivisteen voitelu öljyllä myös on tärkeää, kuiva tiiviste juuttuu kiinni tiivstepintaan ja se lisää huomattavasti avaamismomenttia.

Keväällä kun itse olin saanut öljyt vaihdettua, katsoin suodattimeen päin ja mitä h....ä!! Vanhan suodattimen vieressä oli 2 tiivistettä. Uudet öljyt jo sisällä tietty. Ei tarvinnut kuitenkaan uusia öljyjä päästää samantien ulos (onneksi), oli edellisellä kerralla jäänyt vanha tiiviste paikoilleen... :p

Paskojen työkalujen nuljaamien pultinkantojen tai kuusiokolojen jälkeen mua eniten nyppii /C-suoli soikeena putoamisen tai aukeamisen pelosta ylitiukkaan vedetyt pultit, joita aukoessa saa aina pelätä, jotta joko nyt tulee nahkoineen.

Öljyproput oon aina kiristänyt räikällä hylsyn ympäri kiinni pitäen, suodattimet käsivoimin tai vastaavasti ilman kummempien vääntövarsien käyttöä. Muut pultit (Jarrusatulat ymv) joita joutuu aukomaan menee pultista / mutterista riippuen momenttiin (tai vaikka vähän sen alle).

Ikinä ei oo mikään auennut, pudonnut ja yleensä niitä pultteja aukoessa joutuu kuitenkin punnertamaan ihan eri tavalla kuin kiristäessä, kun leikkaavat itsensä kiinni.

Noi apinan raivolla kiinni runnotut filtterit on erityisen *tumaisia kun sitten niitä availlessa on kaikki paikat öljyssä, sormet haavoilla ja verenpaine tapissa kuin pienellä oravalla, jolta vietiin terhot.

Back