Runon ja rajan tie, Via Karelia

Tommitomminen

New member
Olen selvästikin aivan onneton käyttämään hakua, joten aina on aloitettava uusi ketju.

Ajatuksena siis on, että kun nainen palaa lomalta duuniin, niin itse voisin pakata teltan ja retkikamppeet mukaan ja suhauttaa kohti pohjoista. Lähtöpaikkana Imatra, alustavana suunnitelmana suhailla omaan tahtiin tuota Runon ja Rajan tietä eli Via Kareliaa Imatralta Sallaan asti ja siitä sitten kenties vielä pohjoista kohti tai takaisinpäin eri reittiä. Retkeilykokemusta ei ole mopon kanssa ollenkaan, mutta reissussa olen kyllä muuten ollut mopolla. Tähän mennessä siis aina hotellimajoituksella.

Kaikki vinkit siis tervetulleita, niin reittien, leiriytymisen, yöpaikkojen, pakkaamisen yms. suhteen. Lähtöajankohtana varmaankin 24.-25.7. ja paluu sitten ennen seuraavaa viikonloppua.

Mitä siis tulee ottaa huomioon, kun lähtee mopolla retkeilemään? Pyöränä Kawasaki Versys 650, jos sillä nyt on väliä.

Kuulostaa tismalleen niiltä reissuilta, mitä itse tuli pyörällä tehtyä (samantyyppinen pyöräkin, VStrom 650). Majapaikkoja katselin tiekartastosta: sopivan pieni musta viiva (= pieni tie), jonka varrella järviä/lampia/jokia. Joskus olen yöpynyt kaukana vesistöstäkin metsäautotien varressa, jossa ei ollut muuta haittaa kuin se, että keittovesi piti kantaa mukana. Melkein aina pienen tien varresta löytyy pysähdyspaikkoja, tosin kantsii välttää ihan selkeimmät veneenlaskupaikat, koska aamusella paikalle voi pyrähtää innokas kalastaja maasturillaan, joten ainakaan kulkureittejä ei kannata tukkia.

Viime reissulla kaipasin hyttysiä vastaan sellaista hyttyspäähinettä, riippuen maastosta ja hyttysten määrästä se voi tulla tarpeeseen.

Minulla makuupussi, teltta ja makuualusta kulkivat tarakalla isossa roskasäkissä, mutta sellainen vedenpitävä säkki olisi toimivampi ja varmempi vedenpitävyyden suhteen (minulla ei tosin ollut ongelmia).

Reittien suhteen olen huono neuvomaan, tykkään mennä suunnittelematta minne sattuu. Sallan jälkeen olen varmaan kolmesti ollut aikeissa mennä Naruskaan, mutta aina on aikataulut painaneet päälle eikä meno ole onnistunut. Kuulemma siellä edelleen näkee Suomen pahimpien metsäpalojen jäljet jostain vuosikymmenten takaa ja muutenkin sopivan korvessa oleva paikka, siksi pidän sitä mielenkiintoisena kohteena. Jos on uskallusta ja sopiva pyörä, niin sieltä voisi kai päästä jotenkin ympärikin, mutta varma valinta on tulla samaa reittiä Naruskasta takaisin. Kurapyöräfoorumilta löytyy tai voi kysellä enemmän noista reiteistä (ja muustakin).

Jos teltalla menee niin mä henkkoht panostaisin myös jonkunlaisen laavun tai kevyen pressun olemassaoloon, koska sadekelin sattuessa märkien ajokamojen kanssa teltassa ähkäämässä on melkovarmasti ikävää.

Jos teltalla menee niin mä henkkoht panostaisin myös jonkunlaisen laavun tai kevyen pressun olemassaoloon, koska sadekelin sattuessa märkien ajokamojen kanssa teltassa ähkäämässä on melkovarmasti ikävää.

Tuo on ihan totta, mutta itse olen pärjännyt ilman, kun teltassa on sopivasti "eteistä" (ei ole mikään iso teltta, ihan kahden/1,5 hengen retkiteltta). Temppuilua se kyllä vaatii, mutta lähtökohtaisesti niin telttailu muutenkin. Teltan eteisen on hyvä olla sen verran iso, että siinä on lattiapinta-alaa tarpeeksi, jotta kaikki märät kamppeet mahtuu sinne, eikä teltan sisään.

Juu, pitää varmasti ottaa myös pressua mukaan. Jännä nähdä, että kuinka paljon roinaa sitä tuleekaan tarvitsemaan. Suunnitelma on tällä hetkellä sitä luokkaa, et jos ei maistu niin seuraavana päivänä kotio (tuskin) ja jos maistuu, niin ajellaan sitten vaikka Nordkappiin.

Lähetetty minun D6503 laitteesta Tapatalkilla

Mitenhän tuo menoveden riittävyys pohjoisemmassa, jos vaikka intoutuu ajelemaan kohti Nuorgamia tai Nordkappia? Versyksellä päässee n. 350 km tankilla, mieluusti vähän useammin kuitenkin tankkaukset.

Älä huoli. Sielläkin on huoltoasemia. Jos et ihan pelkkiä kinttupolku ajele ja taajamia välttele niin vaikea on ajaa yli sataa kilometriä ilman että näkee tankkipaikkaa. Aja vaikka tankki huoletta puolilleen ja kurvaa sitten seuraavalle eteen sattuvalle asemalle tankille.

Säätiedotus alkaa näyttää siltä, että Via Karelia ja pohjoinen jääkin ensi reissulle, koska miksipä sitä ajamaan sadetta kohti, kun aurinkoakin luvataan lännempänä. Pitää nyt vielä muutama päivä ihmetellä, että miltä sää näyttää, mutta onhan se Rengastiekin ihan näkemättä, jos pohjoisemmassa satelee.

Back