Ruostetta tankissa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ktndwn
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ktndwn

New member
Onnistuuko kotikonstein Jammun tankin sisäpuolelta ruosteen poisto?
Mitenkä tämmöinen homma suoritetaan ja voiko uudelleenruostumista ehkäistä?

Tekeekö tämmöistä kukaan Oulussa tai lähiseudulla ja mitäköhän mahtaapi maksaa?


-Mikko
-XJ900F'91
 
Bajahillin FAQ:ssa on joitakin ohjeita...

<span style='color:blue'>Ruosteen poisto moottoripyörän tankista</span>

Ja eikun tankki kainalossa jumppaamaan
biggrin.gif
062802jumpie_prv.gif
 
Ja jos mahdollista kannattaa tosiaan ainakin pahimmat ruostekohdat yrittää lakata puhdituksen jälkeen. Muuten ruostuminen jatkuu helposti juuri noissa kohdissa ja kohta bensa ei pysy tankissa.  
062802moto_prv.gif
Ja tämä siis kokemuksella...
baaa.gif
 
Jees. Oliskohan tuon tehneitä Oululaisia ketään foorumissa? Voisin vaikka vähän maksaa jos osaaja tekisi moisen operaation. Ei oikein ole hyvää paikkaa suorittaa tuollaista hommelia ite jos ei sitte pihalla tee.. :)

Mitenkä minä yleensäki saisin tuolta tankista kaikki litkut poies? EI nimittäin lähe, vaikka heiluttelisin ja pyörittelisin mitenkä päin tahansa sitä.. Aina vaa loiskuu tankin sisällä. Pitkällä letkulla imemällä olen nyt viimeisiä yrittänyt poistaa. Vettähän tuolla taitaa pohjimmaisena olla.


-Mikko
-XJ900F'91
 
Oman xj:n tankki oli sorvissa kiinni. Muttereita paljon pari metriä ketjua, naftaa vähän kierroksia ½ toiseen suuntaan ja ½ toiseen suuntaan + kunnollinen huuhtelu naftalla. Litkut lähtee säiliöstä tai siis minä otin alipaine öljynvaihtajalla. Hyvä tuli
smile.gif
 
Vihoviimeinen konsti tyhjentää tankki, jossa viimeiset lirut bensaa sisällä:

TI-halliin ja vesiletku ja jotain puhdistusainetta tankkiin + 5 minuuttia kuumaa vettä kunnolla sisään. Sen jälkeen kaikki vesi mikä tulee kallistelemalla pois ja lopuksi muutamaksi tunniksi kuumailmapuhallin puhaltamaan sisältö täysin kuivaksi.

Ei vaan taida olla ihan ympäristöystävällisin keino, mutta toimi.
 
Miten olis Rust Remover-liotus, eli litra ruosteenirrotusainetta, joka sisältää suolahappoa ja fosforihappoa+litra vettä. Korkki kiinni ja sekottelua. Saa mm. biltemasta n.5e/l. Jos vaatii mekaanista puhdistusta, päälle vaikka tuo mutterikäsittely.

Tankki kannattaa pitää aina mahd. täynnä kondension ehkäisemiseksi.
 
itelle tehtiin Radianiin kokonaan uusi pinnoite tankin sisälle, en muista aineen nimeä, mutta ei ruostu enää. paketissa tuli mukana puhdistusaineet ja pinnoituksen teko aineet. koko homma kesti noin kaks päivää.
 
Itse tulitin painepesurilla kunnolla tankkiin ja huljutin sitä ennen siellä peltiruuveja.Eihän siitä mikään hyvä tullut mutta viimekesän sillä huristelin eikä sieltä mitään ole irronnut enään.Se huonopuoli painepesurissa on että tuppaa toi maalikin lähtemään tankin pinnasta jos pesurista vaan löytyy kunnolla jerkkua.
 
Myö on tehty tälleen: Dieseliä tankkin ja muttereita sekalainen määrä sekaan--> Ja "tiputanssia"!!!! Sen jälkeen kunnon huultelu "löpöllä".
cool.gif
Jos se on paljonkin ruosteessa niin suosittelisin pinnoitusta. Tai osta uusi tankki.
cool.gif
 
Isäukon hienon vintage Crescent keettorimolkan tankki oli kanssa pahasti ruosteessa sisäpuolelta. Hommahan hoitu sillä tavalla että olikos se nyt naftaa ja karkeeta hiekkaa tankkiin. Sen jälkeen tarvitaan yksi kappaletta betonimyllyä ja sen vuoraamiseen tyynyjä / superlonskajaa. Siellä se tankki sitten pyöri pidemmän aikaa ja että tuli hjuva! Ei tule minkäänlaisia naarmujakaan kehiin kun tosiaan ahtaa tankin ja myllyn välin täyteen jotain vaahtomuovia vaikkapa
wink.gif
 
Mitenkähän tämmönen aine pelittäis tankissa? Itselläni on kans edessä ruosteen poisto tankista kun jo n.4000km jälkeen alkoi mennä kaasarit tukkoon ruoste töhkästä. Pitäs kysästä tuolta firmasta että kestääkö tuo fosfaattipinta hyvin bensaa.

http://www.hardmix.fi/tuotteet/hrumu.htm
 
Isäukon hienon vintage Crescent keettorimolkan tankki oli kanssa pahasti ruosteessa sisäpuolelta. Hommahan hoitu sillä tavalla että olikos se nyt naftaa ja karkeeta hiekkaa tankkiin. Sen jälkeen tarvitaan yksi kappaletta betonimyllyä ja sen vuoraamiseen tyynyjä / superlonskajaa. Siellä se tankki sitten pyöri pidemmän aikaa ja että tuli hjuva! Ei tule minkäänlaisia naarmujakaan kehiin kun tosiaan ahtaa tankin ja myllyn välin täyteen jotain vaahtomuovia vaikkapa  :silmänisku:
myöskin hiekalla ja vedellä pessyt tankkeja ja kyllä ne puhtaaksi tulee, ihan vaan käsissä huljutellut niinkauan että voimat loppuu, muistaa vaan huuhdella hyvin ja kuivata nopsaan ennenkuin ruostuu uudestaan esim. kuumailmapuhaltimella.

hyva ja halpa konsti.
 
Apteekista sitruunahappoa. Sitä oikea suhde veden kanssa. Ruoste lähtee takuuvarmasti.
 
Back
Ylös