Ruuvi jumissa.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tisha
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tisha

New member
Jarrunestesäiliön toinen kiinnitysruuvi ei aukea. Kovin on meltoa rautaa kun ruuvari pitää ja ruuvi antaa periksi.
Lopetin kun se on vielä ehjä ja ruiskutin irrotinta ja jätin likoamaan.
On mitään muuta keinoa kun antaa ajan kulua eikä väkisin rikkoa ruuvin päätä?
sad_orig.gif
 
Antakoon ruuvi periksi. Vastakierretapilla veks ja uutta kierrettä kierretapilla tilalle milliä isommaksi ja kunnon pultti tilalle.

EI SITTENKÄÄN NÄIN VAAN LUIN VÄÄRIN!!
 
Hapettunu se on eiks vaan. Alunperin kunnon meisseli ja kuuluu terve naks ja se on happeesta auki. Nyt kun pää pilalla niin töitä teettää. Muoakkaan sen verran että tollasia epävarmoi aukeajia kannattas aina hieman kirrata aluksi tai napauttaa että se hemmetoin kerros pultin ja jengan välistä irtoaa.
 
Kun saat irti (toivottavasti ehjänä) ja laitat takaisin, laita jenkoihin tervaspraytä niin ei ikinä enää juutu kiinni. lupaan sen
 
itsellä oli sama homma, porasin ruuvin kannan pois ja nostin säiliönkannen sivuun. ruuvista jäi tynkä näkyville ja siitä pihdeillä kiinni ja loppu ruuvi pois.
 
Itselläni kävi samoin. Hyvin lähti kun sopivalla talttapäisellä ruuvarilla ja vasaralla lähti naputtamaan auki. Ruuvari vaan sopivaan kulmaan ja tekee pienen loven ja naputtelee, niin kyllä se siitä piakoin irtoaa
smile_org.gif
 
kyllä se pieni napautus sisäänpäin vasaralla ja ruuvarilla tekee ihmeitä jumissa oleville ruuveille.. sitten on vaan porattava jos muu ei auta ja uutta kierrettä tilalle
 
Joku joskus neuvoi laittamaan hitusen alumiinitahnaa jarrunestesäiliön ruuveihin (ja muihinkin kevyisiin seosmetallikierteisiin) estämään kiinnihapettumista ja leikkautumista. Kuparitahnaa sitten sinne, minne magneetti tarttuu. Mitään en itse ole ainakaan saanut pilattua niksillä.
 
Kuten sanottua, jos ruuvin pää pilattu JA ei iskumeisselillä aukea, niin uraa dremelin laikalla ja napakasti iskumeisselillä.

Kun olet saanut auki, kasaat uusilla kunnon ruuveilla. Väliin kupari- tai alumiinitahnaa tai ihan vaseliinia hitunen. Lukitetta ne ei kaipaa. Pääasia on ettet
kiristä liikaa.

Ja jatkossa käytät tietenkin vuosittain auki jarrunesteet vaihtaessasi.
 
Kuten sanottua, jos ruuvin pää pilattu JA ei iskumeisselillä aukea, niin uraa dremelin laikalla ja napakasti iskumeisselillä.

Kun olet saanut auki, kasaat uusilla kunnon ruuveilla. Väliin kupari- tai alumiinitahnaa tai ihan vaseliinia hitunen. Lukitetta ne ei kaipaa. Pääasia on ettet
kiristä liikaa.

Ja jatkossa käytät tietenkin vuosittain auki jarrunesteet vaihtaessasi.
Aivan oikeat lääkkeet jos on jo "jumissa".
Ja kun ne avaa keväisin ja syksyisin , niin yleensä ne saa sit ja auki tarvittaessa....
baaa.gif
 
Kun saat irti (toivottavasti ehjänä) ja laitat takaisin, laita jenkoihin tervaspraytä niin ei ikinä enää juutu kiinni. lupaan sen
Tervaa en käyttäs. Vaikkakin ataa kivan tuoksun. Ruuvilukite kunnollinen esim wurth pitää kiinni mutta aukeaakin nätisti.
miksi ei tervaa? mun mielestä ruuvilukite ei sovi kuin hd pyöriin, lukite massan puhdistus on vihoviimeistä hommaa
crazy.gif
 
Tilanne onnellisesti ohi. Aukesi. Ruuvi likosi yön yli irrotteessa ja sitten naputtelin vasaralla iskumeisselin irtokärkeä ruuvin kantaan. Iskumeisselillä lopullinen irrotus.
Olin ehkä ensin liian varovainen mutta parempi näin.
smile_org.gif
 
Joku joskus neuvoi laittamaan hitusen alumiinitahnaa jarrunestesäiliön ruuveihin (ja muihinkin kevyisiin seosmetallikierteisiin) estämään kiinnihapettumista ja leikkautumista. Kuparitahnaa sitten sinne, minne magneetti tarttuu. Mitään en itse ole ainakaan saanut pilattua niksillä.
Tämä ohje tuli ajankohtaisena myös minulle. Just pyörittelin Biltemassa noita tuubeja ja ihmettelin, että mikä on käyttökohteiden jako kupari- ja alumiinitahnojen välillä.

Onko tämä kuparia rautametalleille ja lopuille alumiinia jako nyrkkisääntö vai onko tuohon tarkennuksia? Lähinnä ongelmaa on ollut sinkittyjen pulttien tarttumisessa eloksoituun alumiiniin korroosion takia. Yksi TRW:n jalkatappisarja meni vaihtoon tuon takia. Osa pulteista aukesi kovan napsauksen kanssa, mutta osasta meni kannat. Tehdas lähetti uuden tilalle ja käskivät laittaa vaseliinia pultteihin.
 
Onko tämä kuparia rautametalleille ja lopuille alumiinia jako nyrkkisääntö vai onko tuohon tarkennuksia?
Joku metallurgi tai edes aikoinaan koulussa kemian tunnilla hereillä ollut varmaan osaa antaa tyhjentävän selityksen, mutta arvelen asian liittyvän metallien jalouteen. Kupari jalompana aiheuttaa alumiinin syöpymisen tjms.
 
Periaatteessa epäjalompi syöpyy, eli alumiini. Mutta pyörässä on kuitenkin kuparia melkolailla johtosarjassa joten..

Itse olen pikkupojasta asti crossi pyörien kanssa aloittaneena sotkenut kuparitahnaa ruuveihin ja ikinä ei ole ongelmia tämmöisen suhteen ollut. Nykyään tulee vielä kovasti suosittua noita rosteri/hapokas ruuveja.

Jos haluaa pelata varman päälle niin muistaakseni esim. CRC:llä on olemassa metallitonta irroitustahnaa. Pötkylä sellaista mullakin jossain on. Tai sitten laittaa jotakin grafiittia sisältävää vaseliinia.
 
Back
Ylös