S 1000 XR välitykset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J@ck
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

J@ck

New member
Jotain juttua täällä on XR:n välityksistä ollutkin, mutta onko niitä kukaan vaihtanut..?

Haluaisin hieman pidentää lyhyehköä välitystä, koska ajelut ovat lähes 100 % maantietä. Myös siksi, että se 120 km/h ja 5500 r/min alkava pieni värinä siirtyisi hieman kovemmille nopeuksille. Loppuukohan se muuten jossain vaiheessa kierrosten noustessa.. Kiihdyttäessä sitä ei ennätä huomaamaan ja pitempiä matkoja olen ennättänyt ajella vain kutakuinkin sallittuja moottoritienopeuksia.

Orggis välitykset ovat 17/45. Eturattaan vaihto olisi helppo keino kokeilla, mutta pykälääkään isompaa sinne ei mahdu. Onko kukaan vaihtanut taakse pienempää ratasta ja jos, niin minkä kokoisen ja millaisin seurauksin? Kiihtyvyyteen tuolla tuskin on siviilikäytössä merkitystä, mutta meneekö esim. ykkösvaihde liian suureksi? Siirtyivätkö värinät isomppin nopeuksiin, aleniko bensan kulutus jne..

Kokemuksia siis lähinnä kaipailen, kun en viitsisi mutulla kokeilla. Yritin ulkomaiden foorumeiltakin katsella, mutta löysin vain jotain tuosta isomman eturattaan sopimattomuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
wanhan zetorin ratastus vakiona tuo 17/45. edellinen ratassetti oli kokeena 17/47, jolla hain papua alakierroksille. tuo 2 piikkiä takarattaalla vaikutti 100 vauhissa noin 300 rpm muutosta moottorissa.
onko tuo 1 piikin muutos edessä, mikä vastaa 3 piikkiä takana sitten riittävä muutos???
 
Eipä tuo takaratas nyt montaa kymppiä kustanna. Mä voin kattoo, että onko jäänyt nurkkiin 44 hampaista.
 
Vähän huonosti dataa xr:stä, mutta jos samat rattaat (525 ketjulle) käyvät kuin RR:ään, niin 42 piikkiä näyttäisi ainakin löytyvän taakse. Kuinka paljon sitten on säätövaraa taka-akselissa taaksepäin, pitäisi löytyä varmaan noin 15mm, jotta ei tarvitse lyhentää ketjua. Laittaisin tuon -3 hammasta suoraan, niin tulee jotain eroa. Eikä se ykkönen liian pitkäksi mene. Kierrokset laskevat jonkin verran, mutta ei siinä mitään hurjaa tapahdu. Edelleen noin 5100@120. Värinätuntemuksen muutosta on paha sanoa. Mutta eihän tuo iso juttu ole kokeilla.
 
Yllättävän ylhäällä on sulla ne tärinät. Mun omassa ne tuntui välillä 4500-5500 rpm, mutta kun laitoin Evotechin painavat tangonpäät niin nyt ne loppuu jo 5000 rpm:ssä kuin seinään ja vähenivät muutenkin. Tangossa ne tuntuu eri kierroksilla kuin esim. T-kappaleissa. Itse aioin vaihtaa 43 tai 42 takahampin, mutta en enää kun nyt ne tärinät sopivasti loppuu sallitun matkavauhdin kohdalla. Jos pitentäisin välitystä niin 80 ja 100 alueilla taas tärisisi. Ja näköjään niihin koviin kierroksia tottuu helpommin, ei ne putoaisi kuitenkaan kuin n. 300 rpm.
 
Mutta eihän tuo iso juttu ole kokeilla.

Periaatteessa ei olisi iso homma vaan kokeilla. Säätö on nyt hieman yli puolivälin ja saattaa olla, että ketjua joutuisi lyhentämään (pitäisihän siihen jäädä sätövaraakin). Ei siinä mitään, mutta jos välitykset ei miellytäkään, niin sitten menee leikkimiseksi.
Siksi käytännön kokemuksia kyselen. Taitaa vaan olla täällä kirjoittelevat, XR:llä ajavat melko harvalukuisia..?

Tangon värinöitä vaimentamaan tilasin eilen Evotechiltä kahvapainot. Saa nähdä sitten, miten vaikuttavat. On ne ainakin reilusti painavammat kuin alkuperäiset.
Tilauksesta jäi vaan vähän epävarma olo, kun sieltä ei tullut minkäänmoista tilausvahvistusta. Jollain tästä kokemuksia?
 
No et löydä välityksiä pidentänyttä! Jos säätövaraa on se 15mm, niin kokeile ihmeessä. Sijoitat 40€ ja jos on huono, niin laitat rattaan tallin seinään koristeeksi tms... Homma on helposti tehtävissä, tosin joitain työkaluja tarvitaan. Jos olet epävarma, niin joku varmaan jeesaa.
 
Eipähän tartte ainaakaan miettiä pleksiä ja tuulenpyörteitä enää J@ck kun oot vaihtanut XR:ään. Vaihteiston kolinatkin taitaa olla historiaa? :D
 
Eipähän tartte ainaakaan miettiä pleksiä ja tuulenpyörteitä enää J@ck kun oot vaihtanut XR:ään. Vaihteiston kolinatkin taitaa olla historiaa? :D

XR alkuperäinen pleksi ei ole pyörteetön, mutta huomattavasti parempi kuin 1600GT:ssä. Gessussa on huippuhyvä originaaliksi. XR:stä tuli minulle tosi hyvä MRA:n kaksiosaisella pleksillä vaikka onhan se lippa ruma monen mielestä. Pyörteet poistuu sillä eikä tarvitse säätääkään eri vauhteihin.
 
Eipähän tartte ainaakaan miettiä pleksiä ja tuulenpyörteitä enää J@ck kun oot vaihtanut XR:ään. Vaihteiston kolinatkin taitaa olla historiaa? :D

Vaihteisto on jopa herkempi ja hiljaisempi kuin ässässä. Myös ylös ja alaspäin toimiva shifteri on sarjassa niitä varusteita, että kaikki muu on vanhanaikaista.
Sen verran tuossakin tuuli pyörii, että tällaisen tilasin. Kun nyt kesällä vaihdan, niin luulisin huomaavan eronkin..

http://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/bmw/s1000xr/2016/mra-katelasi-vario-touring-savu-s1000xr/
 
Back
Ylös