• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

S/SS ohjauslaakerin kiristys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sartre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Sartre

New member
Mokoma ohjauslaakeri kalahtelee hieman jarrutuksissa ja nopean vilkaisun perusteella ei pyynö oikein hoksannut mikä sitä oikein kiristää ja millasella työkalulla kiristyksen voi oikeastaan hoitaa.

Ykkösveikkaus olisi se räjäytyskuvissa ring nutiksi (s. 82 nro 13) tituuleerattu hilavitkutin, mutta seuraavaksi sitten ihmetellään millaisella työkalulla tuota oikein pitäisi kiristää, kun ei moista ole tähän mennessä koskaan tullut vastaan.

Saako tuon muuten kiristettyä yläkolmiota purkamatta, vai varatanko mukaan kasapäin ärräpäitä ja korilinen asennusjuomaa?

Nosta keula ilmaan ja löysäät tarvittavat kiristävät pultit ja kiristät sitä laakeria työkalulla..Kiristykseen ei mitään järeää tarvi sillä se ei mitenkään erityisen tiukalla ole, itse käytin aiemmin kärkipihdin tyyppistä työkalua.Toimi.

Eli ilmeisesti tuota ei tarvitse hampaat irvessä vetää kiinni? Miten on osaakos joku sanoa pitääkö yläkolmio irrottaa?

Kannattaa aluksi yrittää kammeta se keula ylös ja tarkistaa, että siellä on oikeasti välystä koska kelluva Brembon levy pääsee heilumaan kelluvassa kiinnityksessään ja kolahtelee samanloloisesti kuin välys ohjayslaakerissa (koloissa ja jarrutuksissa). Jos välystä on ninn tarvit tappiavaimen siihen reikäiseen mutteriin vaikka Biltemasta. Muistaakseni 8 mm kuusiokoloavaimen yläkolmion etupuolella olevien ruuvien löysäämiseena ja ja sen koukun mallisen (oisko haka-avanin) avaimen itse sen kiristysmutterin kiristämiseen. Sitten vain löysäät ensin senpäällimmäisen mutterin ja kuusiokoloruuvit ja sen jälkeen haka-avaimella kiristät laakerin mutteria mahdollisimman vähän siten että välys poistuu. Sen jälkeen reikämutterin ja kuusiokoloruuvien kiristys ja menoksi. (Veikkailisin sitä jarrulevyn kolinaa -itsekin olin varma ohjauslaakerin löysyydestä, mutta välystä ei ollutkaan)

noniin kolisijaksi paljastui tosiaan tuo jarrulevy, niinkuin tuossa jo ounasteltiinkin. Kiitokset kaikille vastanneille.

Back