S3 radalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja The Legend
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

The Legend

Tunnus suljettu
Onko kellään kokemusta millaiseen aikaan Triple (2008) liikkuu radalla (Alastaro?) ja etenkin, miten paljon pyörää saisi suht helpolla kevennettyä? Katselin tuossa omaani ja mikäli siitä poistaa kilpitelineen, takatapit, peilit, ajovalot ja korvaa pöntön jollain Mivv:llä, niin ehkä sellaiset 10kg painonsäästö + 10hp TORS-kartalla vois olla mahdollista?

Muuta asiaan liittyvää pohdintaa (välitykset, ratarenkaat, daytonan katteet, jne)?

edit: pyörän vm lisätty

Vaihda Daytonan nokka tai koko kone, niin tulee jo vakiona 149 hp
cool.gif
Tuon saa konetta muokkaamalla myös kohtuuhelposti takarengastehoksi, jos ulkomaisia foorumeita on uskominen. Siis jos on 955 triple kysymyksessä. Sama taitaa kyllä toimia 675:ssakin.
Täällä oli joku topicci "Daytona ratapyöränä" josta voisi jotain irrota. Nimim K100 taitaa tälläkin hetkellä ajaa jokkista vanhalla Daytonalla.

Kokonaistaloudellisesti pohdittuna. Vaihda S3 675 Daytonaan...

S3 tulee nopsasti eteen löysä alusta, eli jousien hommaaminen. Muutenhan sillä pääsee kyllä pois tiehensä, eli kyllä vakio S3:lla voi ihan hyvin lähteä rata-ajoa opettelemaan. Alkuun kuitenkin pitää ajaa muutama sata kierrosta, jotta pääsee juonesta kiinni kunnolla. Hyvät renkaat ja tehtaan kakspäällä alustasäädöt on hyvä lähtökohta (takapää keulaa pikkusen kovemmaksi), ellet panosta painumien mittaamiseen.

Edit: vetomies muistaa oikein, eli K100 on moista Daytonaa radalla kuskannut tänä kesänä, kannattaa tutustua topiciin

s3 on alastarossa älyttömän hyvä pyörä. itse olen siellä useasti ajanut triplellä ja ennen muillakin pyörillä ja mieluummin ajan triplellä kuin 954rr:llä. koska triplessä on vääntöä niin kivasti, lähtee mutkista hyvin. lisäksi pitkähkö jousitus nielee radan epätasaisuudet helposti.

tärkein modificaatio on renkaat, jotkut rennsportit alle. muuten ei paljon tarvikkaan muutella. voi tietysti vaihtaa clip onit, mutta kyllä tangoillakin ajaa.

triplen ainoita rata-ongelmakohtia on maanvara, eli jalkatappi voi osua maahan. tähän auttaa reilu roikkuminen ja jalkatappisarja, myös painoa kannattaa ihan jarrutusten takia yms poistaa.

esim itsellä on MIVV putki, joka pudottaa sen 6 kiloa painoa perästä. lisäksi perän alla on teräslevy, josta lähtee 0.5kg, fat bar ohjaustanko keventää 0.5kg. takatapit pois radalle, ja taas putoaa kilo.? peilit on helppo irrottaa radalla, kun ottaa avaimen mukaan ja niistä lähtee taas puoli kiloa.

eli 8 kiloa lähtee helposti.

kartaksi arrow kartta, paljon parempi radalla kuin tors, kone käy jopa eri äänellä ja huipputehoa on paremmin. ei tehojen puolesta ole 600:silla ratapyörillä asiaa ohitse. eikä tonnisillekkaan kyykyille paljoa anteeksi tarvitse antaa.

lisäksi triplellä homma on hauskaa, äänet on kivat.

välityksiä kannattaa vähän lyhentää radalle, mutta kyllä normiväleilläkin ajaa.

hauskuudessa triple on paras pyörä millä olen rataa ajanut.

jos haluaa pitemmälle virittää(ei tarvetta, ei rata-ajo ole maksimiteholeikkiä). niin daytonan nokat 1050:seen, pitäisi tuupata aika hyvin.

katteiden virittely speed tripleen on homppelihommaa, ei alastarossa tuule kuin pääsuoralla ja katteista ei ole kuin haittaa ja onhan ne rumat.

JT

s3 on alastarossa älyttömän hyvä pyörä. itse olen siellä useasti ajanut triplellä ja ennen muillakin pyörillä ja mieluummin ajan triplellä kuin 954rr:llä. koska triplessä on vääntöä niin kivasti, lähtee mutkista hyvin. lisäksi pitkähkö jousitus nielee radan epätasaisuudet helposti.

tärkein modificaatio on renkaat, jotkut rennsportit alle. muuten ei paljon tarvikkaan muutella. voi tietysti vaihtaa clip onit, mutta kyllä tangoillakin ajaa.

triplen ainoita rata-ongelmakohtia on maanvara, eli jalkatappi voi osua maahan. tähän auttaa reilu roikkuminen ja jalkatappisarja, myös painoa kannattaa ihan jarrutusten takia yms poistaa.

esim itsellä on MIVV putki, joka pudottaa sen 6 kiloa painoa perästä. lisäksi perän alla on teräslevy, josta lähtee 0.5kg, fat bar ohjaustanko keventää 0.5kg. takatapit pois radalle, ja taas putoaa kilo.? peilit on helppo irrottaa radalla, kun ottaa avaimen mukaan ja niistä lähtee taas puoli kiloa.

eli 8 kiloa lähtee helposti.

kartaksi arrow kartta, paljon parempi radalla kuin tors, kone käy jopa eri äänellä ja huipputehoa on paremmin. ei tehojen puolesta ole 600:silla ratapyörillä asiaa ohitse. eikä tonnisillekkaan kyykyille paljoa anteeksi tarvitse antaa.

lisäksi triplellä homma on hauskaa, äänet on kivat.

välityksiä kannattaa vähän lyhentää radalle, mutta kyllä normiväleilläkin ajaa.

hauskuudessa triple on paras pyörä millä olen rataa ajanut.

jos haluaa pitemmälle virittää(ei tarvetta, ei rata-ajo ole maksimiteholeikkiä). niin daytonan nokat 1050:seen, pitäisi tuupata aika hyvin.

katteiden virittely speed tripleen on homppelihommaa, ei alastarossa tuule kuin pääsuoralla ja katteista ei ole kuin haittaa ja onhan ne rumat.

JT
Laskin kanssa itse, että etenkin Alastarolla Trumppa vois olla ihan toimiva paketti, kun siellä ei ole kuin se yksi hikinen pääsuora ja muuten ajettavuus ratkaisee aika paljon. Kerran olen aika kovan salitreenin aikana pudottanut painoa 96 -> 78kg ja sit, jos saan karsittua pyörästä 10kg, voi olla, ettei tartte antaa tasoitusta juuri muualla kuin kokemuksessa.

Välityksistä ei saa välttämättä paljoa etua muualla kuin pääsuoralla, mutta tuohon Daytonan nokkien vaihtoon en välttämättä lähde, kun se on väkisinkin ajettavuudesta pois. Tai, taytyy ensin käydä tutustumassa rataan, jotta tietää miten paljon tehoa tarvitaan ja missä kohdin kone ei enää vastaa.

Laitas tähän vielä se sun mivv-putken speksi, jotta ei tule hommattua väärää putkea. Ja onko kartta sama kuin Arrows 3-1? Äänet on tärkeät, se nostaa fiilistä ja tämä homma lähtee nimenomaan fiiliksestä.

Noita renkaita pitää vielä miettiä ja etenkin millä aloittaa harjoittelun. Alkuun ehkä noi Sportecit ja siten lopuksi vasta pitävämpää.

Vaihda Daytonan nokka tai koko kone, niin tulee jo vakiona 149 hp
cool.gif
Tuon saa konetta muokkaamalla myös kohtuuhelposti takarengastehoksi, jos ulkomaisia foorumeita on uskominen. Siis jos on 955 triple kysymyksessä. Sama taitaa kyllä toimia 675:ssakin.
Täällä oli joku topicci "Daytona ratapyöränä" josta voisi jotain irrota. Nimim K100 taitaa tälläkin hetkellä ajaa jokkista vanhalla Daytonalla.
Juu, kiitti! Luin teidän keskustelun tuosta Daytonan vääntämisestä ratakuntoon ja mieleen tuli, että tässä uudessa 2008 S3:ssa on etupään osat muuttuneet hitusen (USD + Brembo) tuohon K100:n vehkeeseen verrattuna ja, että (etupään) esijännitystä kiristämällä kaulan saanee radalle riittävän hyväksi.

Jostain ulkomaisista saiteista löytynee varmaan aika paljon tietoa S3:n ja rata-ajon tiimoilta.

Mä sanoisin, että ihan ensin kannattaa mennä sinne radalle kokeilemaan, ennen kun aloittaa virittelyn.

Rata-ajosta on mulla aika vähän kokemusta, mutta sen tiedän että kuski ja sen osaaminen tekee nopeudesta niin ison osuuden, että rata-ajoa kokeilemattoman on ihan silkkaa ajanhukkaa aloittaa pyörän virittelyllä. Se on aivan se ja sama onko myllyssä 130 vai 140 hevosta. 60hv supermotoja papattaa kuitenkin helminauhana oikealta ja vasemmalta ohi.
wink.gif

Ja tää kommentti nöyränä ihan ilman mitään v-ttuilua...

itsellä on toi lineamoton mivv gp carbon(e hyväksytty)
<a href="http://cgi.ebay.es/EXHAUST-MIVV-GP-CARB-TRIUMPH-SPEED-TRIPLE-07-1050I-POT_W0QQitemZ140266909105QQihZ004QQcate

goryZ25623QQrdZ1QQssPageNameZWD2VQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em122" target="_blank">MIVV</a>4QQcategoryZ25623QQrdZ1QQssPageNameZWD2VQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em122

vaikka on e hyväksytty, niin äänet on killerinkin kanssa vähän rajalla esim ahvenistolle. se on jotain 100db:tä 5000rpm.

lisäksi olen poistanut etukäyrän lopusta sen reikäputken, joka voi 'ehkä' jotain vastustaa.

sitten arrown kartta. koska arrown putkisto on lähes sama kuin originaaliheaderi mivillä. ainoa ero, että se on paljon halvempi.

tehopulaa ei tule alastarolla. tuskin paljon muillakaan radoilla.

kuitenkin rata-ajon pääasia ei pitäisi olla se viimeinen tehon tekemä kymmenys ja ajovirheiden paikkaus teholla suorilla. vaan ajon hauskuus. triumphin teho on semmoinen, että asiat pysyvät kiinnostavina ja hyvää käytettävää tehoa löytyy koko ajan.

alusta on ihan hyvä, ja säätää voi tietty. olen ajanut monella muulla rataa ja triumphissa on ihan hyvä jousitus.

renkaina olen käyttänyt rennsportteja, koska ne on halpoja ja 'erittäin' hyviä. 129puntaa pari(mandp.co.uk). kestävät ja kuluvat nätisti ja toimivat kadullakin ja vaikka touringissa.

jaket

No niin, kyseessä siis on uudempi S3. Varmaan veikkaisin myös, että Alastarolla koneen väännöllä pärjää hyvin, eikä niitä huipputehoja ihan alkuun tarvita. Eikä välityksiä tarvitse vaihtaa kun tehoalue on tuossa koneessa laaja. Kemorassa on vauhti samaa luokkaa, eli melko hidas, enkä päässyt Daytonalla kuin korkeintaan pari sekuntia kovempaa kuin Sprintillä. Ja Sprintti on sentään täysin vakio. Motoparkissa eroa kyllä tuli enemmän.
Siirrettävä jalkatappisarja on ehkä alkuun kaikkein paras ostos, kallistusvarat loppuvat äkkiä kesken vakiotapeilla.
Itsellä on Gillesit ja niissäkin on raahausjälkiä. Gillesissä on myös mahdollisuus kääntää vaihdekaavio nurinniskoin. Helpottaa nopean kierroksen ajamista.
Katteistakaan en osaa sanoa kun olen aina ajanut katteellisella pyörällä.

Alastaro on just se rata, jossa en ole käynyt. Mutta tuskin löytyy ketään, joka voisi sanoa mihin aikaan missään Suomen radoista voisi S3:lla päästä. Vain valistuneita arvauksia. Pitäisi joku Vehniäinen palkata tahkoamaan pariksi päiväksi rataa Triplellä.
Motoparkissa on vm-97 mallisella viimeisen päälle rakennetulla Daytonalla ajettu 1.37. Olikohan vuosi -98 tai -99. Sama kuski vaihtoi sen jälkeen R6:een ja pääsi heti 1.32.

niin joo olin unohtanut, mutta toinen S3 1050 ongelma oli itsellä liukkaat jalkatapit. oikeesti meni välillä 50% huomiokyvystä kesken mutkaa, kun tulee tuntuma, että jalka meinaa lipsahtaa. jalkatappisarja auttaa tähänkin.

itse en viitsinyt ostaa(kalliit), koska riittävällä roikkumisella tulee toimeen, karhensin vain viilalla orggistapit, niin pitoa rupesi löytymään. paransi pyörän rataominaisuuksia arviolta 33%. Lisäksi triplen tapeissa on vähän ylä ala liikettä, niin laitoin nylon prikat sinne alapuolelle, niin se nostaa millin ja tekee tapeista tukevammat.

Omassa 2005 mallissa aluksi oli ongelmia myös etujarrun kanssa, koska oli sitä mushy syndroomaa, mutta sen jälkeen kun vaihdettiin tin? pinnoitetut jarrumännät, niin rupesi toimimaan ja mitään jarrujen häipymistä ei ole, koko kesän ajanut useita ratapäiviä, enkä ole tehnyt jarruille mitään, itse asiassa on vain saanut kuunnella radalla zx-10r kaverien valitusta jarrujen häipymisestä.

olen käyttänyt motul bf600 jarrunestettä, se on dot4, mutta kestää noin 100 astetta yli normi dot4:sen lämpöä.

JT

Jahas, täällähän puhuttiinkin 1050 triplestä, eikä 955:stä tai 675:sta.
Ei kai tuohon isoon norsuun vastaavaa ratapyörää löydy, josta palikoita pulttaamalla kierrosajat nousisivat, vai onko siinä vielä yhteisiä osia edesmenneen Daytonan kanssa?
Tosin tuossa alkaa jo teho/vääntö olemaan muutenkin niin kohdallaan, että pyörän osalta kannattanee panostaa alustaan, mikä on tuossa edellä todettukin.

Jahas, täällähän puhuttiinkin 1050 triplestä, eikä 955:stä tai 675:sta.
Ei kai tuohon isoon norsuun vastaavaa ratapyörää löydy, josta palikoita pulttaamalla kierrosajat nousisivat, vai onko siinä vielä yhteisiä osia edesmenneen Daytonan kanssa?
Tosin tuossa alkaa jo teho/vääntö olemaan muutenkin niin kohdallaan, että pyörän osalta kannattanee panostaa alustaan, mikä on tuossa edellä todettukin.
kaikkihan siinä on yhteistä edesmenneen daytonan kanssa, ainoastaan kone on isompi ja keula/jarrut paremmat.

ja painaa vähemmän kun ei ole pakkausmuoveja.

aika bolt on se on vanhan daytonan kanssa, mutta kun pulttausapua ei olisi kuin niinpäin, että pulttaisi parempia osia triplestä daytonaan.
tounge.gif

Jotenkin tuntuu ettei mikään ihan helpoin lähtökohta rataennätyksiin ainakaan tuo 955 triple. Pirun hauska katupyörä kyllä ajaa, mutta alusta on kuitenkin aika lulla ja kone on aika puhditon suorille. Tosin lujaa silläkin mutkapätkillä pääsee, mutta... Tuo 1050 on jo varmaan aika paljon parempi? En ole saanut mahdollisuutta vielä testata moista.

Jotenkin tuntuu ettei mikään ihan helpoin lähtökohta rataennätyksiin ainakaan tuo 955 triple. Pirun hauska katupyörä kyllä ajaa, mutta alusta on kuitenkin aika lulla ja kone on aika puhditon suorille. Tosin lujaa silläkin mutkapätkillä pääsee, mutta... Tuo 1050 on jo varmaan aika paljon parempi? En ole saanut mahdollisuutta vielä testata moista.
Noh, ei tässä sentään mitään 'rataennätyksiä' olla yrittämässä ja kilpipyörällä ajatellut muutenkaan kilpailla, vaan kokeilla omaksi huvikseni millaisia aikoja kello näyttää muutaman päivän tahkoamisen jälkeen.

Mittailin tuossa tänään näitä jousien painumia ja kurkistin vaimennusten säätöjä (kuski 194cm, 96kg):

Etupään painuma ilman kuormaa 30mm, kuormalla 40mm (wheel travel 120mm)
Takapään painuma ilman kuormaa 16mm, kuormalla 50mm (wheel travel 141mm)

Etupään puristusvaimennus 2.0
Etupään paluuvaimennus 1.25
takapään puristusvaimennus 2.25
takapään paluuvaimennus 1.5

Vaimennusten osalta muutin etupäähän molempiin 1.5 ja takapäähän 1.0, kun noissa nykyisissä arvoissa ei tuntunut olevan mitään logiikkaa ohjekirjan arvojen kanssa. Jousien esikiristystä en vielä tässä vaiheessa muuttanut, mutta näyttäisi, että etupää on pientä kiristystä lukuunottamatta ok ja takapään esijännitystä kannattaisi kiristää ehkä  10mm/35-40mm?

edit: Ei hyvä kadulla, Takapään puristusvaimennus muutettu 1.0 -> 2.0 ja paluuvaimennus 1.0 -> 1.5. Radalla lämpimällä ilmalla kokeillaan sitten uudelleen.

Back