• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Säädettävä ohjauskulma

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kawamän_
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kawamän_

New member
Eli löytyykö mistään tietoa, millaisilla palikoilla on toteutettu säädettävä ohjauskulma.
Esim. joissain Ducateissa olen nähnyt sellaisia, ilmeisesti erityisesti ratakäyttöön tehty?
Eli kaipaisin linkkejä, mistä löytyisi kuvia ym. palikoista.
 
En tiä Ducateista, mutta fillareissa homma on hoidettu emäputken sisällä olevalla epäkeskoputkella:
224-evo-insert-IMG_2277.jpg


Pienellä miettimisellä en oikein muuta helppoa tapaa keksi, jos on oikeasti tarkoitus muuttaa kulmaa, eikä vain siirtää ohjausakselia eteen/taakse.

Jälkiasennus voipi olla melko haastavaa, kun pitäisi olla se ylikokoinen emäputki ensin minne voi tuollaisia välikulmaputkiloita työntää.
 
Mitä kulmaa ajattelit muokata, etujättöä vai teleskooppien suhdetta emäputkeen. Tätä jälkimmäistä voi tehdä ainakin kahdella tavalla, tuossa yllämainitulla putkella tai ylä ja alakolmion suhteella. Kulmansäädössä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Samalla kun ssädät "etukulmia", niin muista myös pyöräsi takapään säädöt, ne nimittäin myös muuttuu. Siis jos ihan tarkkoja ollaan.
 
Niis mitä mä oon nähny, nii muistaakseni oli vaihdettavat sovitteet t-paloissa. Ts akselin paikka t-palojen suhteen muuttuu vaihtamalla sovitepaloja.
 
Tälläisilla palikoilla sitä kulmaa säädetään
http://lh4.ggpht.com/_P5ZAfw....047.JPG
http://lh3.ggpht.com/_P5ZAfw....048.JPG
ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Teleskooppien etäisyyttä emäputkeen taas säädetään noilla mustilla liuskoilla jotka erottuvat huonosti
http://lh5.ggpht.com/_P5ZAfw....038.JPG
http://lh6.ggpht.com/_P5ZAfw....040.JPG
Nämä kaikki kun kohilleen säätää, jousituksen ja vaimennuksien kanssa niin hyvä on.
Kiitos lippa, noi kuvat selventää asiaa!
 
Elikkä haen haen tietoa rungon ohjauslaakerien sisällä olevan "putken" kulman muuttamisesta. Ko. putki yhdistää ylä-ja alakolmion.
En tarkoita jättöä, enkä etutelariputkien kulman muuttamista suhteessa ohjauslaakereihin/ohjauskulmaan.
Juurikin sellaista, mitä lippan kahdessa ekassa linkissä kuvataa.
Ovatko ko. epäkeskopalat Ducatista, vai jostain muusta vehkeestä.
Oisko linkkiä, mistä löytyisi tuollaisista tietoa?
Ko. palikoilla ohjauskulmaa voi muuttaa näköjään kahteen kulmaan, muutoin menee pyörien linjaukset ym. vinoon.
 
Elikkä haen haen tietoa rungon ohjauslaakerien sisällä olevan "putken" kulman muuttamisesta. Ko. putki yhdistää ylä-ja alakolmion.
En tarkoita jättöä, enkä etutelariputkien kulman muuttamista suhteessa ohjauslaakereihin/ohjauskulmaan.
Juurikin sellaista, mitä lippan kahdessa ekassa linkissä kuvataa.
Ovatko ko. epäkeskopalat Ducatista, vai jostain muusta vehkeestä.
Oisko linkkiä, mistä löytyisi tuollaisista tietoa?
Ko. palikoilla ohjauskulmaa voi muuttaa näköjään kahteen kulmaan, muutoin menee pyörien linjaukset ym. vinoon.
Pilk viil nus sen verran että vaikka muutat "vain" sitä ohjausakselin kulmaa runkoon nähden, niin silti esim etujättö muuttuu.

Jos muutat ohjausakselin kulmaa rungon suhteen, niin joudut muuttamaan myös ohjausakselin kulmaa t-paloihin/etuputkiin nähden, tai offsettia, jotta esim etujättö pysyisi samana.
 
Elikkä haen haen tietoa rungon ohjauslaakerien sisällä olevan "putken" kulman muuttamisesta. Ko. putki yhdistää ylä-ja alakolmion.
En tarkoita jättöä, enkä etutelariputkien kulman muuttamista suhteessa ohjauslaakereihin/ohjauskulmaan.
Juurikin sellaista, mitä lippan kahdessa ekassa linkissä kuvataa.
Ovatko ko. epäkeskopalat Ducatista, vai jostain muusta vehkeestä.
Oisko linkkiä, mistä löytyisi tuollaisista tietoa?
Ko. palikoilla ohjauskulmaa voi muuttaa näköjään kahteen kulmaan, muutoin menee pyörien linjaukset ym. vinoon.
Kyseiset säätöpalat ovat ainakin omassa Spondon-rungossa käytössä. Siihen loppuu minun tieto mutta joku vanhempi rr-alan ammattilainen varmaan tietää näistäkin enemmän. Runkoja lienee ollut muutamia 250 Suomessakin käytössä aikoinaan.
 
Jaa. vakio kauraa kotarin rossipyörissä... Näissä pyöräytetään kolmipalojen akseli ympäri niin saapi kahden ohjauskulman välillä puljata. On nääs epäkeskoksi koneisteltu se akseli.
 
Back
Ylös